Moniurahihnan kiristin autoosi
Hihnan kiristin Top auto merkit
- BMW 3-sarja Hihnankiristin
- Hihnankiristin BMW 5-sarja
- Apulaitehihnan kiristin MERCEDES-BENZ E-sarja
- MERCEDES-BENZ C-sarja
- VW GOLF Hihnankiristin
- Hihnankiristin AUDI A4
- Apulaitehihnan kiristin VW PASSAT
- VOLVO V70
- AUDI A6 Hihnankiristin
- Hihnankiristin VW TRANSPORTER
- Apulaitehihnan kiristin SKODA OCTAVIA
- TOYOTA AVENSIS
- FORD FOCUS Hihnankiristin
- Hihnankiristin FORD MONDEO
- Apulaitehihnan kiristin MERCEDES-BENZ SPRINTER
- OPEL ASTRA
- TOYOTA COROLLA Hihnankiristin
- Hihnankiristin FORD TRANSIT
- Apulaitehihnan kiristin MERCEDES-BENZ VITO
- HONDA CR-V
Muut varaosat Hihnakäyttö
Moniurahihnan kiristin viallinen? » Tunnista vika • Korjaa • Vaihto-ohje
Hihnavoimansiirtoa käytetään henkilöautojen moottoreissa useissa tarkoituksissa, koska käyttö on lähes huoltovapaata. Hihnavoimansiirto pyörittää usein apuaggregaatteja, mutta useissa tapauksissa myös moottorinohjausta. Järjestelmissä voidaan tehdä ero kitkakäyttöiseen ja lukittuvaan. Lukittuva versio on polttovoimamoottoreissa käytössä vain hammashihnavoimansiirrossa, joka ohjaa venttiilisääntöjä. Siinä nokka-akselia liikutetaan hammashihnan avulla kampiakselin yli. Tämän hammashihnavoimansiirron on täytettävä korkeat tarkkuusvaatimukset. Jos hammashihna kadottaisi jännitteensä käytön aikana ja siirtyisi hammashihnapyörässä yhden hampaan verran, olisi tällä välittömiä vaikutuksia moottorin toimintaan, koska ruiskutuspisteet eivät enää täsmäisi. Väärin toimivalla hammashihnalla on vaikutuksia myös henkilöauton moottorin käynnistyskäyttäytymiseen.
Jos hammashihnan jännitys vähenisi enemmänkin ja hihnapyörässä useat hihnan hampaat siirtyisivät, seurauksena olisi väistämättömästi moottorin vahingoittuminen, koska avonaiset venttiilit löisivät yhteen männänpään kanssa. Tämän tyyppisten vaarojen välttämiseksi on olemassa hihnankiristimiä. Erityisesti hammashihnavoimansiirrossa, jossa hydraulinen kiristin huolehtii tästä tehtävästä ja jännittää hihnaa jatkuvasti, kiristin on erityisen tärkeä.
Myös muissa, kitkakäyttöisissä voimansiirroissa on hihnankiristimiä. Tällöin hihnankiristin koostuu olennaisilta osiltaan kahdesta rakenneosasta, kiristysrullasta ja kiristyselementistä. Kiristyselementti on useimmissa tapauksissa toteutettu vipuna ja kiinnitetty säädettävästi ruuvilla. Pääsääntöisesti hihnankiristin kulkee hihnan ulkosivulla ja painaa tätä sisäänpäin. Kiristysrulla on yleensä laakeroitu kuulalaakerin avulla, ja se täytyy henkilöautojen moottoreissa vaihtaa määrätyin väliajoin.
Lukuun ottamatta latureita, jotka ovat vanhemmissa autoissa vielä kiilahihna-käyttöisiä, on henkilöauton jokaisessa hihnavoimansiirrossa hihnankiristin. Jokaisen kiristinelementin vaihdon yhteydessä tulisi vaihtaa myös vastaava hihna. Tarkempia tietoja autonne kiristysrullan vaihtoajankohdista saatte autonne käyttöoppaasta. Henkilöautonne voimansiirtoon sopivan hihnankiristimen, samoin kuin sellaiset komponentit kuten kiristysrullat ja hydraulikiristimet, voitte hankkia myymälästämme. Lisäksi voitte tilata meiltä tarvitsemanne hihnat.
Jos hammashihnan jännitys vähenisi enemmänkin ja hihnapyörässä useat hihnan hampaat siirtyisivät, seurauksena olisi väistämättömästi moottorin vahingoittuminen, koska avonaiset venttiilit löisivät yhteen männänpään kanssa. Tämän tyyppisten vaarojen välttämiseksi on olemassa hihnankiristimiä. Erityisesti hammashihnavoimansiirrossa, jossa hydraulinen kiristin huolehtii tästä tehtävästä ja jännittää hihnaa jatkuvasti, kiristin on erityisen tärkeä.
Myös muissa, kitkakäyttöisissä voimansiirroissa on hihnankiristimiä. Tällöin hihnankiristin koostuu olennaisilta osiltaan kahdesta rakenneosasta, kiristysrullasta ja kiristyselementistä. Kiristyselementti on useimmissa tapauksissa toteutettu vipuna ja kiinnitetty säädettävästi ruuvilla. Pääsääntöisesti hihnankiristin kulkee hihnan ulkosivulla ja painaa tätä sisäänpäin. Kiristysrulla on yleensä laakeroitu kuulalaakerin avulla, ja se täytyy henkilöautojen moottoreissa vaihtaa määrätyin väliajoin.
Lukuun ottamatta latureita, jotka ovat vanhemmissa autoissa vielä kiilahihna-käyttöisiä, on henkilöauton jokaisessa hihnavoimansiirrossa hihnankiristin. Jokaisen kiristinelementin vaihdon yhteydessä tulisi vaihtaa myös vastaava hihna. Tarkempia tietoja autonne kiristysrullan vaihtoajankohdista saatte autonne käyttöoppaasta. Henkilöautonne voimansiirtoon sopivan hihnankiristimen, samoin kuin sellaiset komponentit kuten kiristysrullat ja hydraulikiristimet, voitte hankkia myymälästämme. Lisäksi voitte tilata meiltä tarvitsemanne hihnat.
Tuote-ehdotuksia: