Laturin vapaakytkin autoosi

Laturin hihnapyörä Top auto merkit
- BMW 3-sarja Laturin vapaakytkin
- VW GOLF Laturin vapaakytkin
- BMW 5-sarja Laturin hihnapyörä
- MERCEDES-BENZ E-sarja
- MERCEDES-BENZ C-sarja Laturin vapaakytkin
- AUDI A4 Laturin vapaakytkin
- VOLVO V70 Laturin hihnapyörä
- VW PASSAT
- SKODA OCTAVIA Laturin vapaakytkin
- TOYOTA AVENSIS Laturin vapaakytkin
- TOYOTA COROLLA Laturin hihnapyörä
- AUDI A6
- VW TRANSPORTER Laturin vapaakytkin
- FORD FOCUS Laturin vapaakytkin
- OPEL ASTRA Laturin hihnapyörä
- FORD MONDEO
- FIAT DUCATO Laturin vapaakytkin
- NISSAN QASHQAI Laturin vapaakytkin
- HONDA CR-V Laturin hihnapyörä
- FORD TRANSIT
Muut varaosat Hihnaveto / ketjuveto
Laturin vapaakytkin viallinen? » Tunnista vika • Korjaa • Vaihto-ohje
Suojaa vaihtovirtalaturia vapaakytkimellä
Vapaakytkin varmistaa korkearasitteisen moottorin pitkän eliniän. Se yhdistää moottorin torsiomuunnokset ja minimioi laturiin kohdistuvan tärinän. Jännitetasaaja on kiinnitetty laturiin ennen käytetyn v-hihnapyörä vaihtovirtalaturin sijaan. Sen elinikä on noin 120 000 ajokilometriä.
Kasvavat tarpeet johtavat uusiin rasitteisiin
Vaatimus saada yhä enemmän mukavuutta pienemmällä polttoaineen kulutuksella johtaa yhä rasittuvampiin komponentteihin ajoneuvojen suunnitelussa: nykyään moottoreihin kohdistuu paljon suurempi rasitus, mutta kestävät silti pidempään kuin muutama vuosi sitten. Vaihtovirtalaturit, jotka ennen syöttivät virtaa vain sytytykselle ja valoille, syöttävät nykyään virtaa yhä useampaan tarkoitukseen. Lämmitetyt penkit, navigointilaitteet, ohjausyksiköt, sähköiset ikkunat, peilit ja penkin säädöt sekä merkittävä kasvu sensorien määrässä on johtanut siihen, että virtaa tarvitaan moderneissa autoissa yhä enemmän. Suurempien vaihtovirtalatureiden sijaan nykyiset laturit toimivat suuremmilla nopeuksilla, jolloin säästetään hinnassa ja painossa. Kovempi moottorin rasitus johtaa suurempaan torsioon, mikä näyttäytyy kasvaneena tärinänä. Siellä, missä suuret nopeudet, suuret torsion vaihtelut ja kovat tärinät kohtaavat, kaikki komponentit kuluvat merkittävästi nopeammin. Vapaakytkin on pieni, mutta tehokas komponentti, joka torjuu suurimman osan tärinästä.
Miten vapaakytkin toimii?
Vapaakytkimellä varustetun laturin erityisominaisuus on se, että väkipyörä, jolla moottorin torsio siirretään vaihtovirtalaturiin, voi pyöriä vain yhteen suuntaan. Kun moottorin nopeus kasvaa, myös laturin nopeus kasvaa suhteessa tähän. Jos kuitenkin moottorin nopeus laskee, laturi jatkaa pyörimistään momentin takia. Täten nopeuden siirto ei tapahdu niin suoraan ja välittömästi kuin kiinteästi siirretyn torsion tapauksessa. Tämä nopeuksien ero on mekaanisesti todella monimutkaista. Toispuoleisesti toimiva, tasattu pyörimissuunta vaatii sen, että vapaakytkimessä on monia pieniä liikuvia osia. Tästä syystä tämän komponentin elinikä on rajallinen.
Vapaakytkimen viat
Kun laturin vapaakytkin on viallinen, se ohitetaan. Tällöin se toimii normaalina väkipyöränä, joka siirtää torsiota suoraan. Vapaakytkimellä varustettu laturi sisältää erillisen kiristimen. Vanhemmissa v-hihnoissa hihnan kireys syntyi suoraan vaihtovirtalaturin yläpuolella. Vapaakytkimellä varustetussa laturissa on erillinen kireyspyörä, joka pitää tasaiset hihnat aina kireänä.
Viallinen tai ummessa oleva vapaakytkin on melko helppo paikantaa, koska kuollut hihna tärisee voimakkaasti, kun moottori on tyhjäkäynnillä. Se myös muuttaa selvästi moottorin ääntä. Tarkistaaksesi vapaakytkimen käynnistä moottori. Laturi pyörii hetken, jos vapaakytkin on paikoillaan ja toimii. Jos se pysähtyy heti tai pitää kovaa ulvovaa tai hiertävää ääntä moottorin ollessa käynnissä, on vapaakytkin selkeästi rikki. Vapaakytkimen korjaaminen Laturin vapaakytkintä ei voida korjata, vaan se tulee vaihtaa. On myös suositeltavaa vaihtaa laturin kiilahihna ja hihnapyörä. Komponentit ovat yhtenäisiä designiltaan. Tästä syystä, jos yksi komponentti vioittuu, kaksi muuta komponenttia hajoavat myös pian. Vapaakytkimen vaihtamiseksi saatetaan joutua irrottamaan vaihtovirtalaturi. Vaikka tämä ei useissa ajoneuvoissa ole tarpeellista, se helpottaa vapaakytkimen vaihtoa. Tämä kela voidaan vaihtaa vain käyttäen erityistyökaluja, jotka maksavat noin 60 euroa. Vapaakytkimen korjaussarjat ovat pitkälti riippuvaisia auton tyypistä ja valmistajasta. Yleisesti ottaen vapaakytkimen vaihto on helppo tehtävä jopa harrastelija-asentajille. Vaihtovirtalaturisi elinikä pitenee, kun pidät kiinni huoltoaikatauluista. Tämän korjauksen yhteydessä kannattaa myös tarkistaa laturin hiiliharjat ja vaihtaa ne tarvittaessa. Tämä palauttaa ajoneuvon virtajärjestelmän täysin ennalleen.
Viallinen tai ummessa oleva vapaakytkin on melko helppo paikantaa, koska kuollut hihna tärisee voimakkaasti, kun moottori on tyhjäkäynnillä. Se myös muuttaa selvästi moottorin ääntä. Tarkistaaksesi vapaakytkimen käynnistä moottori. Laturi pyörii hetken, jos vapaakytkin on paikoillaan ja toimii. Jos se pysähtyy heti tai pitää kovaa ulvovaa tai hiertävää ääntä moottorin ollessa käynnissä, on vapaakytkin selkeästi rikki. Vapaakytkimen korjaaminen Laturin vapaakytkintä ei voida korjata, vaan se tulee vaihtaa. On myös suositeltavaa vaihtaa laturin kiilahihna ja hihnapyörä. Komponentit ovat yhtenäisiä designiltaan. Tästä syystä, jos yksi komponentti vioittuu, kaksi muuta komponenttia hajoavat myös pian. Vapaakytkimen vaihtamiseksi saatetaan joutua irrottamaan vaihtovirtalaturi. Vaikka tämä ei useissa ajoneuvoissa ole tarpeellista, se helpottaa vapaakytkimen vaihtoa. Tämä kela voidaan vaihtaa vain käyttäen erityistyökaluja, jotka maksavat noin 60 euroa. Vapaakytkimen korjaussarjat ovat pitkälti riippuvaisia auton tyypistä ja valmistajasta. Yleisesti ottaen vapaakytkimen vaihto on helppo tehtävä jopa harrastelija-asentajille. Vaihtovirtalaturisi elinikä pitenee, kun pidät kiinni huoltoaikatauluista. Tämän korjauksen yhteydessä kannattaa myös tarkistaa laturin hiiliharjat ja vaihtaa ne tarvittaessa. Tämä palauttaa ajoneuvon virtajärjestelmän täysin ennalleen.
Tuote-ehdotuksia: