Moniurahihna autoosi
Moniurahihna Top auto merkit
- BMW 3-sarja Moniurahihna
- Moniurahihna BMW 5-sarja
- Moniurahihna MERCEDES-BENZ E-sarja
- MERCEDES-BENZ C-sarja
- VW GOLF Moniurahihna
- Moniurahihna AUDI A4
- Moniurahihna VW PASSAT
- VOLVO V70
- AUDI A6 Moniurahihna
- Moniurahihna VW TRANSPORTER
- Moniurahihna SKODA OCTAVIA
- TOYOTA AVENSIS
- FORD FOCUS Moniurahihna
- Moniurahihna FORD MONDEO
- Moniurahihna MERCEDES-BENZ SPRINTER
- OPEL ASTRA
- TOYOTA COROLLA Moniurahihna
- Moniurahihna FORD TRANSIT
- Moniurahihna MERCEDES-BENZ VITO
- HONDA CR-V
Moniurahihna viallinen? » Tunnista vika • Korjaa • Vaihto-ohje
Enemmän tehoa, vähemmän kitinää apulaitehihnan avulla
Kuka muistaa vielä kamalan äänen, joka tulee ohi ajavasta autosta, jossa on löysä kiilahihna? Syy siihen miksi tämä ääni on melkein kadonnut on apulaitehihna. Tämän tyyppinen hihna (urahihna tai moniurahihna) on lähes kokonaan korvannut perinteisen kiilahihnan. Melun vähentäminen ei kuitenkaan ollut todellinen syy käyttöhihnan uudelleen suunnitteluun.
Parempi suorituskyky samasta laturista
Kiilahihan korvautuminen apulaitehihnalla johtuu käyttäjien suuremmista odotuksista. Moderni auto on varustettu huomattavasti suuremmalla määrällä elektroniikkaa kuin mitä aiemmin. Penkinlämmittimet, ilmastointi, turvallisuus- ja mukavuus järjestelmien anturit, tehokkaat audiojärjestelmät jne. vaativat paljon enemmän laturilta kuin vanhat 12 V laturit pystyisivät toimittamaan.
Suurempien latureiden asentaminen olisi yksi ratkaisu auton sähkön parantamiseen. Tämä olisi kuitenkin tullut suhteettoman kalliiksi. Sen sijaan laturia pyöritetään suuremmalla nopeudella. Siinä on kuitenkin huomattava haitta: laakeri kuluu nopeammin, jos laturia ohjaa perinteinen kiilahihna.
Vähentää kulumista rullatessa
Saadakseen enemmän suorituskykyä ulos samasta laturista ja pitääkseen samalla laakereiden kulumisen kurissa, valmistajat käyttävät temppua: Nykyaikaisissa autoissa laturissa on hihnapyörä. Se tarkoittaa sitä, että se voi pyöriä vain yhteen suuntaan. Kun moottori kiertää matalilla kierroksilla, rullaava hihnapyörä ylläpitää rotaatio energiaa. Jäykässä kiilahihnan ja laturin liitoksessa, laturin nopeus oli kiinteästi joko hidas tai nopea riippuen moottorin kierroksista. Rullaaminen säästää laakereita kulumiselta.
Apulaitehihnan kiristäminen
Hihnan pitää olla oikealla kireydellä jotta laturin hihnapyörä toimii optimaalisesti. Tämä koskee myös kiilahihnaa. Jos akselin ja laturin välinen yhteys on jäykkä, hihnan kireyttä säädetään suoraan laturia siirtämällä. hihnapyörä vaatii hihnaan ulkoisen kiristinhihnapyörän, joka ylläpitää kireyden joustavasti. hihnapyörä ja kiristin hihnapyörä puolestaan vaativat laajan kosketuspinnan ja siitä syystä kapea kiilahihna piti korvata huomattavasti leveämmällä apulaitehihnalla.
Sama suorituskyky, suurempi pinta-ala
Apulaitehihna on litteä hihna, jota vahvistavat pitkittäis rivat. V-muotoisilla ripoilla on sama tehtävä kuin perinteisessä kiilahihnassa: ne stabiloivat hihnan ja parantavat laturin hihnapyörän ja moottorin vetopyörän kosketuspintaa. Monissa autoissa apulaitehihna ohjaa lisäksi vesipumppua, joka aiheuttaa osaa paljon rasitusta.
Apulaitehihnan vaihtaminen
Apulaitehihnan vaihtaminen ei ole niin yksinkertainen kuin se oli ennen. Siinä tarvitaan asiantuntemusta kiristimen toiminnasta. Nykyaikaiset merkki valmistajien hihnat ovat erittäin kestäviä. Ne vaihdetaan yhdessä hihnapyörän ja kiristimen kanssa määrätyn huoltovälin mukaisesti. Se ei ole yhtä halpaa kuin kiilahihnan vaihtaminen oli ennen, vaikka samassa yhteydessä uusitaan kaikki auton toiminnot seuraavaan huolto kertaan saakka kerralla.
Jos hihna rikkoutuu ennenaikaisesti, se on todennäköisesti mekaanisen vaurion seuraus. Tämä tulisi tarkistaa. Usein jyrsijät ovat vastuussa apulaitehihnan toimintahäiriöistä. Hihna itsessään maksaa vain viiden ja kahdenkymmen euron välillä ja jos omaa vähän näppäryyttä sen voi vaihtaa muutamassa minuutissa. Suuren rasituksen vuoksi on olennaista että osat ovat merkki laatua. Vain siten voit varmistua rennosta ajosta ja turvallisuuden säilymisestä pitkään.