Kiilahihnat autoosi
Laturin hihna Top auto merkit
- BMW 3-sarja Laturin hihna
- Laturin hihna BMW 5-sarja
- Kiilahihnat MERCEDES-BENZ E-sarja
- MERCEDES-BENZ C-sarja
- VW GOLF Laturin hihna
- Laturin hihna AUDI A4
- Kiilahihnat VW PASSAT
- VOLVO V70
- AUDI A6 Laturin hihna
- Laturin hihna VW TRANSPORTER
- Kiilahihnat SKODA OCTAVIA
- TOYOTA AVENSIS
- FORD FOCUS Laturin hihna
- Laturin hihna FORD MONDEO
- Kiilahihnat MERCEDES-BENZ SPRINTER
- OPEL ASTRA
- TOYOTA COROLLA Laturin hihna
- Laturin hihna FORD TRANSIT
- Kiilahihnat MERCEDES-BENZ VITO
- HONDA CR-V
Kiilahihnat viallinen? » Tunnista vika • Korjaa • Vaihto-ohje
Kestävää ja luotettavaa tehonsiirtoa kiilahihnan avulla
Komponenttina kiilahihnaa on käytetty autoissa käytännössä alusta alkaen. Kiilahihnat siirtävät suuria voimia, pienellä poikkileikkauksella, mikä tekee niistä ihanteellisia ahtaisiin moottoritiloihin. Jo pitkään, kiilahihna on ollut tavallinen hihna autossa. Samaan aikaan jakohihnasta ja lattahihnasta on tullut sen vakavia kilpailijoita. Joillekin laitteille kiilahihna säilyy standardina.
Auton hihnat
Auton moottorissa on monia laitteita, jotka saavat voimansa pyörivästä liikkeestä, joten ne soveltuvat liitettäväksi kiilahihnalla. Tyypillisiä kiilahihnan käyttökohteita ovat:
- vesipumppu
- laturi
- ohjaustehostimen pumppu
- jäähdytysnesteen kompressori
- mahdollisesti tyhjiö pumppu jarrutustehostimelle
Kiilahihnat eivät sovi venttiilien ohjaamiseen. Kiilahihnaveto mahdollistaa ajavien ja ajettujen hihnapyörien keskinäisen siirtymisen. Jos näin kävisi jakohihnassa se tuhoaisi moottori välittömästi.
Kiilahihnan vikoja
Kiilahihna kertoo hajoamisestaan kovaäänisesti: se alkaa kitistä. Näin käy, kun sen kumikerros kovettuu vähitellen. Kitkavoimat hiovat sitä sileäksi. Sen voimansiirto kyky heikkenee. Voit kokeilla säilyttää hihnan voimansiirto kyvyn jonkin aikaa sitä kiristämällä. Ennemmin tai myöhemmin kitinästä tulee niin kovaäänistä, että hihna on vaihdettava. Jos et tee sitä, jopa paksu kiilahihna repeää jossain vaiheessa. Jos jäähdytysneste kiehuu yhtäkkiä, paristojen merkkivalo syttyy ajon aikana tai ohjauksesta tulee raskasta, syynä voi olla katkennut kiilahihna. Viallinen kiilahihna on helppo tunnistaa: jos sen pinnat ovat sileät ja kiiltävät, kangasliuska on rispaantunut tai kumi on haurasta, se on aika vaihtaa.
Kiilahihnan vaihtaminen
Pääsääntöisesti kiilahihnan vaihtaminen on helppoa. Hihna löysätään, ja vanha hihna poistetaan, jonka tilalle laitetaan uusi. Sen jälkeen järjestelmä kiristetään. Useimmissa kiilahihnajärjestelmissä voimaa synnyttävä osa on vastuussa järjestelmän kireydestä. Jos kyseinen rakenne ei ole mahdollista, asennetaan ylimääräinen kiristinrulla.
Miksi hammastus?
Monissa kiilahihnoissa ei ole jatkuvaa V-muotoista poikkileikkausta. Sen sijaan niissä on voimakkaasti hammastettu profiili. Tämän hammastuksen tarkoitus on tehdä kiilahihnasta joustavampi, jolloin se voidaan asentaa pienellä säteellä. Hampaissa ei ole pito-tehtävää, kuten jakohihnalla. Jakohihnaa ja kiilahihnaa ei pidä siis koskaan sekoittaa keskenään.
Moniurahihna sekoitetaan myös helposti kiilahihnaan. Kuitenkin ne ovat täysin eri komponentit. Moniurahihna on litteä hihna, jota on vahvistettu pitkittäisrivoilla. Se on käytännössä käänteinen periaate hammastetuista kiilahihnoista. Kiilahihnaa myös käytetään yksinomaan ohjaamaan apulaitteita, joissa ei ole erillisiä säätöjä.
Kiilahihnat verkkokaupassa
Verkkokaupastamme löydät laajan valikoiman kiilahihnoja. Vaikka me toimitamme näitä tuotteita erittäin halpaan hintaan, takaamme aina parhaan laadun ja kestävyyden. Uusi kiilahihna tekee ajamisesta huomattavasti turvallisempaa. Älä vaaranna itseäsi, vaan vaihda kiilahihnat aina ensimmäisen vinkunan kuultuasi.