Hiljaista ajamista: kitisevien jarrujen syiden löytäminen

Hiljaista ajamista: kitisevien jarrujen syiden löytäminen

Mikään ei ole ärsyttävämpää, kuin jatkuva, melkein äänetön ‘nitinä’ jota tulee rengaskaarista. Jarrut aiheuttavat tämän äänen melkein aina. Hyvät uutiset: pienellä määrällä asiantuntemusta voit löytää vian itse, varmista kuitenkin, että tunnet levyjarrumekanismin, sillä vain jarrulevyt ja niiden jarrupäällysteet aiheuttavat näitä ongelmia.

Levyjarrun rakenne

Nykyään levyjarrusta on tullut standardi kaikille uusien autojen neljälle pyörälle. Se on luotettavampi, tehokkaampi ja vähemmän altis kulumiselle kuin sen edeltäjänsä, rumpujarru. Levyjarrut ovat ennen kaikkea turvallisemmat. Toisin kuin rumpujarrut, ne eivät petä lämmön kerääntymisen tuloksena.
Levyjarrun rakenne

Jarrulevy koostuu levyjarrusta ja satulasta integroiduilla jarrupäällysteillä. Kuski painaa jarrupoljinta ja aiheuttaa jarrusylintereiden pitenemisen jarrusatulassa, painaen jarrupäällysteet pyörivää jarrulevyä vasten käynnistäen jarrutusefektin. Jarrulevy ja jarrupäällysteet ovat kuluvia osia, jotka kuluvat lopulta kokonaan.

kitisevät jarrut syyJarrulevy tulisi yleensä vaihtaa joka toisen jarrupäällysteen vaihtamisen yhteydessä ja aina tarkastaa jokaisen jarruhuollon kohdalla. Vaot, väreet tai minimaalisen paksuuden saavuttaminen ovat selkeitä merkkejä välittömän vaihdon tarpeesta.

Tämä voi olla kitinän syy; väreilevässä jarrulevyssä on pullottavia kohtia, hioutuen jarrupäällysteitä vasten ja täten muodostaen kitinää jarrussa.

Kitisevät jarrut: Löysät laakerit pääsyynä

kitisevät jarrut väärän asennuksen vuoksi

  • Pääsyy kitiseville jarruille on asennuksessa. Usein muut, kuin alkuperäiset tai sertifioidut varaosat olivat viime korjauksen yhteydessä käytössä. Suosittelemme erityisesti tätä vastaan jarrujen kohdalla: vain jarrulaakerit ja levyt valmistajien hyväksymänä takaavat täyden jarrutehon ja riittävän elinkaaren.
Jarrulevyt osoittautunut laatua

Jarrulevyt ⇒ osoittautunut laatua

24h maksuttoman kuljetuksen

Kauppaan

  • Brändittömät tuotteet internetistä eivät tarjoa näitä. Materiaalin kunto ja oikea sopivuus ei ole taattua halvoilla varaosilla. Muutaman kolikon säästäminen siellä täällä voi johtaa kalliisiin ja vakaviin seurauksiin. Kitisevät jarrut olisivat sitten pienimpiä ongelmistasi.
  • Usein kitisevä jarru johtuu asennuksen aikaisesta huolimattomuudesta tai tietämättömyydestä. Jarrun monet liikkuvat osat vaativat voitelua toimiakseen oikein. Tämä pätee etenkin jarrupäällysteisiin. Niiden tulee liukua vakaasti niiden pitimissään, jotta ne eivät jumiudu tai epätasaisesti ja ennenaikaisesti kulu. Siihen asti ne huomauttavat kitinällä.

Käytä oikeaa voiteluainetta

Oikea voiteluaine jarruilleKuullessaan sanan ‘voiteluaine’ monet ihmiset ajattelevat öljyä ja rasvaa. Selventääksemme: kumpikaan näistä ei kuulu jarruun. Kitisevän jarrun käsittely öljyllä tai rasvalla ylittää huolimattomuuden rajan huomattavasti, tehden jarruista käytännössä tehottomat ja mahdollisesti johtaen vakavaan onnettomuuteen.

Ainoa oikea voiteluaine jarruille on kuparitahnaAinoa oikea voiteluaine jarruille on kuparitahna.
Tahnaa laitetaan jarrulaakereiden takaosaan ennen niiden asettamista jarrusatulaan.

Jarrusatula voi käyttää kuparitahnaa jarrusylinterissä myös. Tämä mahdollistaa laakerin liukumisen satulassa oikein voideltuna ilman jarrutehosta kompromissia.

Ennen jarrun kokoamista, koko osa tulee suihkuttaa tasaisesti ja puhdistaa jarrujen puhdistusaineella. Tämä ehkäisee partikkeleiden häiritsemistä jarrujen toiminnan kanssa.

Kitisevät jarrut seisomisen jälkeen

Kitisevät jarrut takia pistekorroosiotaKitisevä jarrulevy voi myös aiheutua korroosiosta. Jarrulevyt ovat korkean rasituksen alla. Niiden tulee olla tarpeeksi vahvat ja lujat taatakseen täyden jarrutehon kulumisrajan saavuttamiseen asti.

Mitä jarrulevyt eivät tarjoa on suojaa korroosiolta. Itseasiassa ruosteenesto ja jarruteho sulkevat toisensa pois. Teoreettisesti on mahdollista rakentaa jarrulevyjä käyttäen ruostumatonta terästä. Nämä olisivat kuitenkin liian hauraat ja rikkoutuisivat korkean rasituksen alla.

Valmistajat laittavat luottonsa täten jarrulevyjen itsepuhdistaviin ominaisuuksiin. Säännöllinen jarrujen käyttö aiheuttaa jarrulevyjen itsensä hiomisen puhtaaksi jatkuvalla kitkalla. Tämän takia jarrut näyttävät aina kiiltäviltä.

Ruosteen merkit jarrulevyilläJos auto pysyy paikallaan pitkän aikaa, korroosio voi iskeä jarrulevyihin.
Tiettyyn pisteeseen asti niiden materiaalin lujatekoisuus ja enemmän tai vähemmän sadeturvallinen paikka pitävät kurissa tuloksen.
Siltikin normaali ilmankosteus riittää aiheuttamaan ruostekohtia puhtaissa jarrulevyissä.

ruostunutta jarrulevyt jauhaaOn tärkeää, että tämä ruoste poistetaan. Jos tätä ei tehdä tarkasti, riskeeraat koko jarrujärjestelmän pilaamisen.
Jarrulevyn puhdistuksen yrittäminen hiomalla voi aiheuttaa vakavia seurauksia korkeissa nopeuksissa ajamisessa ja vahvasti jarruttamisen yhteydessä: irralliset ruostehiutaleet häviävät ja läpäisevät jarrulevyn ja jarrupäällysteet. Tuloksena olevat vaot tekevät jarrujärjestelmän kuluvista osista hyödyttömiä ja valmiita vaihtamista varten.

  • Jos jarrulevy on erittäin ruostunut, pyörä tulee poistaa ja pahin ruoste hioa pois hiekkapaperilla.

Huuhtele jarrujarruja jarrupuhdistimella

  • Kun ruoste on poistettu muutamaa pientä kohtaa lukuunottamatta, jarru on valmis itsepuhdistukseen. Tämä on järkevää niin kauan, kun jarrulevy on tarpeeksi paksu. Jarrulevyn vaadittu paksuus voidaan löytää automallin korjausdokumenteista. Itsepuhdistaminen tapahtuu seuraavasti: aja niin hitaasti, kuin mahdollista ja jarruta varovaisesti.
  • Vähitellen kiihdyttämällä ja käyttämällä lisää jarrupainetta, jarrulevy vähitellen hiotaan puhtaaksi.
  • Jarrulevy tulee sitten huolellisesti huuhdella jarrujen puhdistusaineella. Nyt kitinän pitäisi olla poissa.

Kitinän erottaminen hiomisesta

Tämä artikkeli käsittelee kitisevää ääntä, jota kuullaan ajamisen aikana, ja joka on kuvattuna esittelykappaleessa.

Jarrupalat ATE discounter

Jarrupalat ATE | discounter

nyt vain: 11,88€

Osta halvempaa!

miten erottaa squeakit kitkastaOn tärkeää erottaa hiomisen ja raapimisen äänet, joita tapahtuu vain poljettaessa jarrupoljinta. Tässä tapauksessa jarrupäällyste on ehdottomasti kulunut. Auto tulee ajaa autotallille välittömästi, sillä se ei ole enää täysin turvallinen kuluneilla jarrupäällysteillä.

Jos tämä oire tapahtuu, varmista, että ajat hitaasti ja varovaisesti. Ihanteellisesti auto tulisi hinata pois, jota suosittelemme empaattisesti tässä.

Kitisevät jarrut peruutettaessa
tai renkaiden vaihdon jälkeen

Kitisevät jarrut renkaiden vaihdon jälkeen

  • Joissain tapauksissa kitisevät jarrut ilmestyvät renkaiden vaihdon jälkeen. Tämä voi tapahtua, kun renkaiden koko vaihtui. Tämän selvittäminen riippuu huomattavasti auton mallista. Jotkut tuotteet vaativat jarrupäällysteiden viistämistä.
  • Kitinä peruutettaessa ei välttämättä tule jarrupäällysteistä. Se voi olla merkki kuluneesta kytkimestä. Jopa dynamo voi tuottaa äänen, kun sen laakerit ovat kuluneita. Ennen korjausta huolellinen vikojen etsintä on välttämätöntä.
  • Jarruja varten toimi näin: aja mäessä ja anna auton laskea mäkeä alas. Laskun aikana, kytke moottori pois päältä. Kaikki järjestelmät mukaan lukien dynamo ovat nyt pois päältä. Jos kitinä on edelleen kuultavissa, voit pienentää listaa jarruihin.

Kitisevät jarrut peruutettaessaOta kuitenkin huomioon:

  • Kun moottori on pois päältä, se menettää nopeasti jarrujen painetta. Tämän testin tulisi kestää vain muutaman sekunnin. Sitten moottori tulisi käynnistää uudestaan. Lisäksi vaikkakin moottori on sammutettu tätä testiä varten, avaimen tulisi olla käynnistysasennossa. Jarruvalo pysyy aktiivisena riippumatta sammutetusta moottorista, ja liikenteen käyttäjät sinun takanasi eivät ärsyynny liian pian. Tällaiset testit tulisi tehdä niin vähäisen liikenteen olosuhteissa, kun mahdollista.

Epäilyn tapauksessa, käy autotallilla!

Korjaus narisevia jarrujen työpajassaJos olet epävarma syystä ja kitisevien jarrujen korjaamisesta, käy lähimmällä autotallilla. Vasta sitten voit saada täydellisen varmuuden ja turvallisuuden ammattimaisesta korjauksesta.

Foto: udaix, Kietichai charoentrirat, Gregory Gerber, Dmitry Kalinovsky, oleandra, samritk, Kot500, Romaset, Mykola Churpita, puhhha, VGstockstudio, thieury / shutterstock.com