Jos moottorin lämpötila on kokoajan ylittämässä ihanteellista tasoa, pitäen moottorin vaarallisen lähellä sen kiehumispistettä, on tärkeää löytää syy niin nopeasti, kuin mahdollista. Tämän viivyttäminen johtaa vääjäämättä palaneeseen sylinterin kannen tiivisteeseen. Lue tästä ohjeesta, kuinka moottorin ylikuumenemisen saa hallintaan ennen kuin on liian myöhäistä.
Käyttölämpötila on tärkeää
Moottorin tulee saavuttaa sen käyttölämpötila niin nopeasti, kuin mahdollista, ja ylläpitää sitä jatkuvalla tasolla toimiakseen asianmukaisesti. Pääsyy on lämmitetyn metallin ominaisuuksissa. Kaikki moottorin metalliset osat laajenevat lämmitettäessään. Sisäisen kitkan aiheuttamat lämpötilat ja tarkemmin palaminen ovat erittäin korkealla.
Kaikki moottorin komponentit laajenevat täten vääjäämättä. Välttääkseen lämmitetyn moottorin jumiutumista, kaikilla osilla on tietty väli, kun ne ovat kylmiä. Tämä väli mahdollistaa niin kutsutun liukusopivuuden, kun osat ovat optimaalisen laajentuneita käyttölämpötilassa. Jos moottoria jäähdytettäisiin liikaa, aiheuttaen sen olemisen alle käytön lämpötilassa, sisäinen kuluminen tapahtuisi nopeammin. Asianmukainen lämpötilan säätely on täten tärkeää, jotta moottori saavuttaisi ja ylläpitäisi käyttölämpötilansa nopeasti ja jatkuvalla tasolla.
Auton jäähdytyspiiri
Auton nestejäähdytyksellä omaa kaksi liitettyä jäähdytyspiiriä. Pieni piiri kierrättää jäähdytysnestettä moottorin läpi ja pieni pala letkua moottorin ulkopuolella, mahdollistaen käyttötilan saavuttamisen moottorille niin nopeasti, kuin mahdollista.
Suuri jäähdytyspiiri sisältää jäähdyttimen, sekä paisuntasäiliön. Liitos tai venttiili kahden jäähdytyspiirin välillä on termostaatti, joka voidaan löytää kohdasta, jossa kaikki kolme letkua kohtaavat. Termostaatti on automaattinen venttiili, joka aukeaa tai sulkeutuu riippuen jäähdytysaineen lämpötilasta.
![]() Jäähdytin | Nopea toimitustarjoushintaanOsta verkossa ⇒ |
Auton jäähdytysvaiheet ovat:
Moottori kylmä → pieni jäähdytyspiiri aktiivinen → moottoria ei jäähdytetä |
Moottori saavuttaa käyttölämpötilan → termostaatti aukeaa → jäähdytin lieventää jäähdytysaineen lämpötilaa |
Moottorin lämpötila saavuttaa jäähdytysaineen ylätoleranssirajan → jäähdyttimen tuuletin menee päälle. |
Moottori ylittää käytön lämpötilan → tarkista moottori- merkkivalo syttyy. |
Moottorin lämpötila jatkaa nousuaan → paisuntasäiliö puhkeaa, jäähdytysletku puhkeaa, paineenpäästöventtiili aukeaa (riippuen auton tyypistä) |
Auto jatkaa ajamista → männät jumittuvat sylinterissä, sylinterin kannen tiiviste palaa läpi – moottori tuhoutuu, auto seisoo paikallaan. |
Jos moottorin varoitusmerkkejä sivuutetaan liian kauan, se tuhoaa itsensä ennemmin tai myöhemmin.
Moottorin ylikuumenemisen syyn etsiminen
Ylikuumeneva moottori voi johtua kolmesta syystä:
– moottori menettää jäähdytysnestettä
– jäähdytyspiiri on viallinen.
– jäähdytyksen suorituskyky ei ole tarpeeksi hyvä
Jäähdytysnesteen menettäminen tapahtuu vuodon takia. Vuoto voi tapahtua ulospäin, sekä sisälle päin. Ulospäin vuotava vuoto on helppo löytää: seuraa yksinkertaisesti koko jäähdytyspiiriä. Erikoisen värinen jäähdytysaine tulee näyttämään vahingoittuneen kohdan.
Jos on pysyvä jäähdytysaineen vajaavuus, mutta vuotoa ei löydetä, sylinterin kannen tiiviste voi olla vahingoittunut. Tämä tulee näkymään pysyvänä valkoisena pakokaasuna ja liiallisena paineena jäähdytyspiirissä. Jäähdytysaineen makea tuoksu auton sisällä osoittaa sisäisen lämmityksen vian.
Kiertoa voi häiritä viallinen termostaatti, jäähdytyspiirin tukkiutuminen tai viallinen vesipumppu. Termostaatit voivat vähitellen lakata toimimasta. Niiden vaihtaminen on onneksi hyvin helppoa. Tukossa olevan piirin diagnoosi on vaikeaa. Yleensä ainoa vaihtoehto on vaihe-vaiheelta vaihtaminen kaikkien letkujen ja putkien suhteen. Vesipumppu tulisi aina vaihtaa huoltoaikataulun mukaisesti. Tämä on kulumisosa melko tarkasti määritellyllä elinkaarella.
Huonon jäähdytyksen suorituskyvyn syy on yleensä viallinen jäähdytin, jonka tulisi olla melko ilmiselvää:
– jäähdytin on vahingoittunut ja lommoilla
– jäähdytin on raskaasti ruostunut
– jäähdytyslevyt putoavat pois.
Jos jäähdytin on vakavasti vahingoittunut, se tulisi vaihtaa niin nopeasti, kuin mahdollista. Turvallisuussyistä termostaatti vaihdetaan myös, ja jäähdytyspiiri huuhdellaan huolellisesti.
Jäähdyttimen vaihtaminen
Jäähdyttimen vaihtaminen ei ole vaikeaa, ja varaosat eivät ole niin kalliita, kuin luulisi. Ne ovat tarpeeksi edullisia, että niiden ostaminen uutena on järkevää. Hätävararatkaisut käytetyillä jäähdyttimillä roskakasasta eivät ole suositeltavia.
1. Jäähdytysnesteen valuttaminen
|
|
2. Jäähdytysnesteen tutkiminen
Jos neste on likaista ruskeaa ja sakeaa, se on saastunut öljyllä. Todennäköinen syy on viallinen sylinterin kannen tiiviste tai vahingoittunut venttiili. |
|
3. Tuulettimen poistaminen
|
|
4. Jäähdyttimen purkaminen
|
|
5. Uuden jäähdyttimen asentaminen
Nyt uusi jäähdytin voidaan asentaa. Tuuletin asennetaan myös, ja jäähdytyspiiri täytetään vedellä. Varmista, että käytät aina oikeaa jäähdytysnestettä. Väärän nesteen käyttäminen voi vahingoittaa tiivisteitä ja letkuja! Jäähdyttimen asentamisen jälkeen, tuulettimen asentamisen jälkeen ja piirin täyttämisen jälkeen jäähdytysaineella, järjestelmä tulee tuulettaa. |
|
6. Jäähdytyspiirin tuulettaminen
|
|
7. Jäähdytysjärjestelmän testaaminen
Jäähdytysjärjestelmä testataan nyt testikäynnillä. Jäähdytyspiiri toimii asianmukaisesti, kun käyttölämpötila nousee nopeasti ja ylläpitää itseään optimaalisella tasolla. Kun käyttölämpötila on saavutettu, anna auton käydä tyhjäkäynnillä, kunnes tuuletin menee päälle. Älä odota sylinterin kannen palamista. Jos tuuletin ei käy korkeimmalla toleranssiarvolla käyttölämpötilan suhteen, sammuta moottori, ja anna sen jäähtyä. Sen jälkeen tuuletin tarvitsee tutkimista ja korjausta.
|
Turvallista ajamista ehjällä jäähdytyspiirillä
Ehjä jäähdytyspiiri, joka saa huoltoa ajallaan, ottaa huomattavasti osaa turvalliseen ajamiseen. Mikään ei ole niin häiritsevää, kuin tarve kokoaikaiseen käyttölämpötilan seuraamiseen. Jäähdyttimen vaihtamisen yhteydessä perusteellista toimintaa tarvitaan kestävää ratkaisua varten. Uusi vesipumppu, termostaatti ja uusi jäähdytysneste tekevät autosta hyvän monen vuoden huolettomaan ajamiseen.
Foto: NosorogUA, Nejron Photo, AppStock, Take Photo, sarawutnirothon, Visionsi, Sexmidnight, Alraun, Denis Tabler / shutterstock.com