Jarrulevyt autoosi

Takajarrulevyt ja etujarrulevyt Top auto merkit
- BMW 3-sarja Jarrulevyt
- VW GOLF Jarrulevyt
- BMW 5-sarja Jarrulevy
- MERCEDES-BENZ E-sarja
- MERCEDES-BENZ C-sarja Jarrulevyt
- AUDI A4 Jarrulevyt
- VOLVO V70 Jarrulevy
- VW PASSAT
- SKODA OCTAVIA Jarrulevyt
- TOYOTA AVENSIS Jarrulevyt
- TOYOTA COROLLA Jarrulevy
- AUDI A6
- VW TRANSPORTER Jarrulevyt
- FORD FOCUS Jarrulevyt
- OPEL ASTRA Jarrulevy
- FORD MONDEO
- FIAT DUCATO Jarrulevyt
- NISSAN QASHQAI Jarrulevyt
- HONDA CR-V Jarrulevy
- FORD TRANSIT
Jarrulevyt viallinen? » Tunnista vika • Korjaa • Vaihto-ohje
Laadukkaat jarrulevyt ovat yhtä kuin turvallinen ajo
Jarrupalojen lisäksi jarrulevyt ovat tärkeimmät autonosat turvallisuuden kannalta. Paljon tärkeämpää kuin se että, autolla pystyy ajamaan on se sillä pystyy riittävällä tavalla jarruttamaan. Korkeatasoinen jarrulevy on edullinen ja se vaikuttaa merkittävällä tavalla ajoneuvon turvallisuuteen.
Yksinkertainen rakenne
Jarrulevy on valettu metalliosa, joka on pohjimmiltaan pyöreä teräslevy. Siinä on keskellä reikä, jonka läpi sen kiinnitetään pyörän napaan. Jarrulevyt on vakiona kiinnitetty neljällä pultilla. Tehokkaissa jarrulevyissä on viisi kiinnitysreikää. Kolme reikäisiä jarrulevyjä, jotka olivat kerran yleisiä ranskalaisissa autoissa, ei nykyisin juurikaan käytetä.
Jarrulevy on yksiosainen komponentti, vaikka erilaisia malleja on olemassa. Yksinkertaisten pikkuautoihin tai autoihin, joiden moottorin teho on vähäinen asennettavien jarrulevyjen lisäksi, tarjolla on tehokkaita tupla levyjä, joissa on sisäinen jäähdytys. Niiden sisäisen ja ulkoisen levyn välissä on ilmanottoaukot, jotka syöttävät ilmaa jatkuvasti ajon aikana, jäähdyttäen levyä ja estäen tehokkaasti ylikuumenemisen suurilla nopeuksilla jarrutettaessa. Sisäisesti jäähdytetyt jarrulevyt ovat huomattavasti kalliimpia kuin tavalliset jarrulevyt ilman jäähdytystä.
Jatkuvan kulutuksen alla
Jarrulevyt on tehty kuluvaksi osaksi eikä se ole valmistajan temppu rahan ansaitsemiseksi, vaan turvallisuuden sanelema välttämättömyys. Jarrulevyt absorboivat kitkavoimat, jotka aiheutuvat jarrupaloja painettaessa levyä vasten, jolloin se lämpeää. Liian kova ja kestävä jarrulevy johtaisi vain jarrupalojen nopeaan kulumiseen. Jarrulevyjen ja jarrupalojen vaihtotarpeen suhde on 2: 1, mikä merkitsee sitä, että jarrulevyt tulee vaihtaa joka toisen jarrupalojen vaihdon yhteydessä. Jarrulevyjen valmistajat määrittävät levyjen minimi paksuuden. Jäljellä oleva jarrulevyn paksuus ei kuitenkaan ole ainoa tärkeä vaihto kriteeri.
Jarrulevyjen tarkistaminen
Jarrulevyt on tarkastettava perusteellisesti aina jarrupalojen vaihdon yhteydessä. Seuraavat seikat ovat tärkeitä:
- Väri
- Halkeamat
- Urat
- Jäljellä oleva paksuus
Liiallinen lämpiäminen aiheuttaa teräkseen sinertävän sävyn. Teräs kovettuu ja menettää sen joustavuuden. Siniset jarrulevyt ovat ylikuumentuneet ja ne on vaihdettava.
Halkeamat eivät mahdollista kompromisseja. Pienimmätkin halkeamat jarrulevyssä ovat merkki sen välittömästä vaihto tarpeesta. Jarrulevyihin kohdistuvat voimat ovat aivan liian suuret, jotta silmänsä voisi sulkea. Pieni halkeama muuttuu pian isoksi halkeamaksi, joka voi johtaa koko levyn murtumiseen.
Urat ovat melko yleisiä jarrulevyissä. Ne aiheutuvat jarrupalojen epäsäännöllisestä kulumisesta. Urat eivät kuitenkaan saisi olla liian syviä. Niillä on haitallinen vaikutus jarrupaloihin ja haitallinen vaikutus myös jarrutuskykyyn.
Sallittu pienin jäljellä oleva paksuus löytyy jarrulevyn pakkauksesta. Vaikka sitä ei olisi vielä täysin saavutettu, jarrulevy on kuitenkin vaihdettava. Turvallisuus pitää huomioida ensin.
Jarrulevyjen hionta?
Jarrulevyjen urien hiominen oli aikaisemmin tavanomainen käytäntö, jolloin pinnasta tuli sileä uudelleen. Työn määrä ei ole enää nykyään suhteessa uusien jarrulevyjen hintoihin. Koska jarrulevy täytyy joka tapauksessa purkaa, uusien asentaminen on parempi vaihtoehto. Hionta laitteen käyttäminen ja ammattilaisen apu ovat huomattavasti kalliimpia kuin yksinkertainen vaihtaminen.
Jarrulevyjen vaihtaminen
Jarrulevyjen vaihtaminen on melko helppoa. Levyt vaihdetaan yhdessä jarrupalojen kanssa. Se on kiinnitetty pyörän napaan tai pyörän laakerin koteloon, jossa keski pultilla ja neljällä ruuvilla. Ruuvit löysätään, vanha levy poistetaan ja uusi levy asennetaan ja kiinnitetään. Kun sitä kiristetään on käytettävä määrättyä vääntömomenttia!
Laatu ratkaisee!
Jarrulevyt, myös Boschin, ATE ja muiden merkki valmistajien jarrulevyt ovat niin halpoja, että halvemman tuotteen ostamiseen sisältyy suuri riski. Tällöin jokainen ylimääräinen investoitu euro on merkittävä panos ajoturvallisuuteen ja siksi vastuullista.