Jarrutus on paljon tärkeämpää autolle, kuin sen ajokyky. Täten jarruneste on kaikista tärkein käyttöneste jokaisessa autossa. Jos sitä ei ole tarpeeksi, tai siinä on jotain vikaa, auton ja jokaisen muun tien käyttäjän turvallisuus on vaarassa. Lue kaikki, mitä sinun tulee tietää jarrunesteestä tästä artikkelista.
Hydraulinen voimansiirto ja boostaus
Jarrujärjestelmä lukuunottamatta pysäköintijarrua, toimii perheautoissa hydrauliikalla tarkoittaen sitä, että jarrutusvoima tapahtuu nesteiden avulla. Nesteillä on ominaisuus, jonka avulla ne jakaantuvat tasaisesti putki- ja vastaanottojärjestelmässä ja niitä ei voida kompressoida. Voiman käyttö, kuten astuminen jarrupolkimelle, omaa välittömän vaikutuksen koko järjestelmään. |
Vaihtoehtoisesti olemassa on paineilmakäyttöisiä jarrujärjestelmiä, sekä hybridijärjestelmiä, joissa hydrauliset ja paineilmakäyttöiset komponentit toimivat yhdessä. Näitä voidaan löytää kuorma-autoista ja busseista. Tästä johtuen ajoneuvot päästävät sihahtavan äänen, kun ne pysähtyvät esimerkiksi liikennevaloissa. Molemmat järjestelmät on säädetty toisiinsa nähden. Kaasut voidaan tiivistää, vähentäen ja viivyttäen sen voimansiirtoa. Tämä on suurin ero hydraulisen ja paineilmakäyttöisen järjestelmän välillä. |
Perheautoissa on eksklusiivisesti hydrauliset jarrujärjestelmät. Vain pysäköintijarru toimii kaapelin avulla. Jos jarrulinjoille pääsee kaasua, niillä voi olla vakavat seuraukset: ne voivat johtaa täydelliseen jarrujärjestelmän vioittumiseen, aiheuttaen kuskin astumisen tyhjiöön. Hän ei voi tehdä mitään välttääkseen autoaan törmäämästä esteeseen. |
Miten kaasua pääsee jarrunesteeseen?
Kaasua voi päätyä jarrunesteeseen kahdella tavalla: jarruttaminen voi kondensoida vettä kiehumaan aiheuttaen höyrykuplia. Lisäksi ilmaa voi päästä jarrujärjestelmään vuodoista. Tämä on harvinaista, mutta voi tapahtua vanhemmissa jarrujärjestelmissä tai käyttämällä väärää jarrunestettä.
Jarruneste ► on nyt 50% halvempivain 2,45€Tilaa verkossa ⇒ |
Etenkin kriittistä on, jos vettä pääsee jarrunesteeseen. Jarrunesteellä on erityisiä tehtäviä ja ominaisuuksia:
– Vastustuskyky ja luotettavuus korkeissa ja matalissa lämpötiloissa – Luotettava voimansiirto – Ei flokkulaatiota – Ei kemiallista reaktiota minkään koskevan aineen kanssa |
Vesi on päävihollinen
Yleisiltä markkinoilta saatava jarruneste kykenee noudattamaan näitä vaatimuksia, mutta ei ilman sivuvaikutuksia.
Yksi näistä vaikutuksista on se, että neste voi olla hygroskooppista, eli vettä puoleensa vetävää.
Juuri siten, miten suolakimpale imee kondensoitua vettä ilmasta, jarruneste vetää puoleensa vähitellen vettä.
Veden kerääntyminen on onneksi erittäin selvästi nähtävää.
Hyvä jarruneste on läpinäkyvää ja kultaisen keltaista. Vanha ja saastunut jarruneste on vihreää ja mutaisen näköistä.
Huomioi: kun jarruneste on tämän väristä, turvallisen vaihdon hetki on ylitetty. Välitön toiminta on välttämätöntä.
Jarruneste tulee aina vaihtaa kokonaan
Ennen jarrunesteen vaihtamista, sen taso tulisi tarkistaa. Jos se on liian alhaalla, järjestelmä menettää tätä tärkeää hydraulista nestettä. Vuoto tulee löytää ja korjata, ennen kuin uutta jarrunestettä lisätään.
Huomioi: Uuden jarrunesteen pelkästään lisääminen on väärin tehtyä ja vaarallista. Uusi jarruneste saastuisi heti. Lisäksi vuotoa ei korjattu ja jarrujärjestelmä pettää ennemmin tai myöhemmin. |
Jarruneste tulee täten aina vaihtaa kokonaan. Se joko kanavoidaan tai valutetaan jarrusylinterin ilmausruuvilta.
Ammattilaisautotallit myös lisäksi puhaltavat jarrujärjestelmän paineilmalla päästääkseen kaiken nesteestä ulos, myös sen jäämät.
Älä unohda purkaa
Uutta jarrunestettä ei lisätä kerrallaan. Koko jarrujärjestelmä tulee purkaa, jotta se sisältää vain nestettä, eikä ilmaa.
Helppo tapa tähän on laittaa avustaja ratin taakse. Aloita pyörän jarrusylinteristä, joka on kauimpana poistettuna jarrupolkimesta. Oikean puolen ohjauksen ajoneuvoja varten, kuten britteinsaarten ajoneuvoja, tämä on vasen takarengas. Sen ilmausruuvi avataan. Avustaja painelee jarrupoljinta, kunnes jarruneste tulee ulos. Nyt ilmausruuvi ruuvataan nopeasti tiukkaan ja tämä operaatio toistetaan kaikilla renkailla. Sillä välin nestetaso tulee tarkastaa.
Huoltoaikataulun noudattaminen
Lain mukaan jarruneste autossa tulee vaihtaa joka kahden vuoden välein. Kuten pääasiassa tutkimusajanjaksolla, ja täten vanha jarruneste tulee tarkistaa katsastuksen yhteydessä. Katsastus ei kuitenkaan tarkista jarrunesteen koostumusta, vaan pelkästään jarrujärjestelmän toimivuuden ja tiukkuuden.
Jarrunesteen kunto on täten välttämätöntä käytetyn auton oston yhteydessä. Se on saattanut olla paikoillaan hyvin kauan aikaa, tai aikaisempi omistaja ei välittänyt huoltointervalleista.
Vinkkimme: tarvikemarkkinoilla on testausliuskoja jarrunesteen vesisisällön testaamiseen. Suosittelemme silti öljyn ja jarrunesteen vaihtamista ostettaessa käytettyä autoa. |
Älä kaada vanhaa jarrunestettä viemäriin, vaan käsittele sitä kemiallisena jätteenä. Se voidaan kaataa uuden öljyn säiliöön ja antaa oston yhteydessä pois. Toimittaja tulee huolehtimaan sen hävittämisestä. Vaihtoehtoisesti se voidaan lähettää verkkokauppaan tai käsitellä jätehuoltolaitoksella ilmaiseksi.
Jarrunestettä ei voi sekoittaa
Jarrunestettä ei tulisi ikinä täydentää umpimähkäisesti. Samaa jarrunestettä tulisi aina käyttää vaihtamisen tai tasoittamisen yhteydessä: valmistajan erittelemää versiota. Oikeanlainen neste voidaan määrittää DOT koodin mukaan, joka on pakkauksessa.
Euroopassa tämä on yleensä DOT 1-4. DOT 5 käytetään pääasiassa amerikkalaisissa autoissa. |
On tärkeää ottaa tämä data huomioon, ja käyttäytyä sen mukaisesti. Väärä jarruneste voi vaikuttaa jarrujärjestelmän komponentteihin mahdollisesti aiheuttaen järjestelmän vuotoa ja saastumista. Molemmat voivat johtaa vaarallisiin ajotilanteisiin, jos jarrut pettävät.
Ota huomioon brändätty laatu
Jarru on tärkein auton osa. Sen komponenttien tulisi aina olla ensiluokkaisen brändättyä laatua. Tämä pätee myös jarrunesteeseen. Ei-nimiset tuotteet tuntemattomista lähteistä voivat olla väärennöksiä tai heikomman laatuisia, johtaen laskelmoimattomaan riskiin. Jarrut vaativat ensiluokkaista materiaalia, vaikka se maksaisi enemmän. Turvallisuus on sen arvoista.
Foto: Fouad A. Saad, loraks, AlexLMX, sarawutnirothon, Romeo Pj, Chirachai Phitayachamrat, Dmitry Kalinovsky, EremeevStas, FabrikaSimf, Charles Knowles, g-stockstudio / shutterstock.com