Miten säätää ajovalot oikein – Se on erittäin helppoa!

Miten säätää ajovalot oikein – Se on erittäin helppoa!

Mahdollistaaksesi ajovalojen optimaalisen valaisemisen, on otettava huomioon monia tekijöitä, kuten heijastimen ja pleksilasin (perspexin) puhtaus, riittävä kiinnitys, oikea lamppu sekä oikeanlainen säätö. Viallinen etuvalojen säätö voi sokaista vastaantulevaa liikennettä tai se ei kykene valaisemaan tietä. Molemmat voivat johtaa vaaratilanteisiin pimeällä ajettaessa. Lue tästä oppaasta, miten säätää ajovalot helposti kotonasi.

Ennen kuin aloitat…

Säädä auton ajovalot itse

Aivan kuten muutkin auton muotoilu elementit, ajovalot seuraavat muotitrendejä.

Pyrstöevä ja pop-up etuvalot tulivat ja menivät, ja nyt löydämme itsemme pleksilasi (perspex) kuoristen etuvalojen aikakaudelta.

kiillottaa naarmuuntuneet ajovalot

Nämä kirkkaat kokoonpanon yhteydessä asennetut kuoret on valmistettu muovista, huonommasta laadusta verrattuna aikaisemmin käytettyyn kovaan huurrettuun lasiin. On olemassa paljon syitä sille, miksi tämä muutos tehtiin, mutta pääasiallisesti luotiin kulutusosa. Pleksilasi kuoret naarmuuntuvat helposti ja muuttuvat sameiksi ja epäonnistuvat lopulta katsastus testissä.

Tällaisessa tapauksessa autoteollisuus suosittelee vaihtamista. Se mikä tekee siitä monimutkaista, on se, että kuoria ei ole saatavilla kulutus- tai vaihto-osina. Useimmiten samean kuoren tapauksessa koko etuvalo on vaihdettava ja koska autossa on kaksi ajovaloa, tämä erityisesti hyödyttää varaosien myyntiä.

Ensimmäiseksi voidaan yrittää korjaamista, joka ei maksa lähes mitään:

Säädä auton ajovalot ohjeet

Lisävarusteiden vähittäismyyjät tarjoavat erityisiä kiillotussarjoja ajovalojen huoltamiseen. Pienellä harjoittelulla jopa erittäin naarmuuntuneet ja sameat etuvalot voidaan palauttaa alkuperäiseen kirkkauteensa. Tämä on hieman työläs tehtävä, mutta kustannusmielessä se kannattaa. Vasta sitten kun tämä pelastusyritys on epäonnistunut, on lasi tai koko ajovalo vaihdettava. Kotikutoisilla ratkaisuilla, kuten hammastahnalla, ei saavuta usein tyydyttävää tulosta. Halkeilleen tai rikkoutuneen lasin tai samea ja ruosteisen heijastimen tapauksessa, ainoa vaihtoehto on täydellinen vaihto. Vanhan auton, joilla on vain vähän jäännösarvoa, ollessa kyseessä, voi vierailla kierrätyskeskuksessa. Sieltä löytyy usein kaiken tyyppisiä etuvaloja.

Suurin valikoima auton ajovaloja

Auton ajovalot • Suurin valinta

halpa alkaen 11,17 €

Tilaa nyt

Ohje ajovalojen säätämiseen

Oikein säädetty etuvalaisin on olennaista katsastuksessa. Tästä syystä on hyödyllistä tarkistaa ja tarvittaessa säätää etuvaloja ennen katsastusasemalla vierailua. Tätä varten tarvitset:

Tarkista auton ajovalot– 1 tasainen alue tai kenttä, joka ihanteellisessa tapauksessa rajoittuu valkoiseen seinään
(Parkkihallit soveltuvat erinomaisesti)
– Tulostuspaperia
– Lyijykynä
– Mittapuu
– Leveää, värillistä eristysteippiä
– Mahdollisesti pitkän ruuvimeisselin

Ennen ajovalojen säätämistä, tulisi tehdä seuraavat tarkistukset:

Laske ajovalojen etäisyys1. Onko renkaiden ilmanpaine oikea?
2. Iskunvaimennin on kunnossa?
3. Etuvalon valokeilan säätö on nollassa (korkein kohta)?

Nämä tarkistukset ovat välttämättömiä, jotta voidaan varmistaa auton seisovan suorassa. Lisäksi ajovalojen tasonsäätö olisi tarkastettava. Ajovalojen tasausjärjestelmä on pakollinen EU:ssa.

1. Aseta auto tasan 10 metrin etäisyydelle edessä olevasta seinästä

ajovalojen automaattinen selitys

10 metrin etäisyys on ihanteellinen, jotta saadaan laskettua halutut ja todelliset arvot. Ajovalojen kaltevuus on jokaisessa autossa erilainen. 10 metrin etäisyys mahdollistaa laskemisen helppouden. Jos käytettävissä on vain 5 metriä, on laskettu tulos jaettava kahdella. Etäisyyden ei tulisi koskaan olla alle 5 metriä.

2. Etsi valon heijastuspinnan yläreuna.

Ajovalojen yläreunan heijastuspinnan voi mitata valkoisen paperiarkin ja mittatikun avulla.  Seiso auton edessä ja pitele paperiarkkia etuvalojen edessä. Huomaat, että valokeilalla on kirkkaasti loistava yläosa. Alapuolen tummempi alue on hajavaloa, joka pitää jättää huomiotta. Mittaa valon heijastuspinnan yläreunan korkeus ja kirjoita se ylös.

ajovalojen korjaus

Tässä tapauksessa voi mitata myös valon heijastuspinnan alareunan. Se ei saisi olla alempi kuin 500 mm. Tämä pätee kaikkiin ajoneuvoihin, mukaan lukien moottoripyörät. Jos tämä reuna on matalampi, muodostaa se vakavan vian mikä todennäköisesti aiheuttaa auton epäonnistumisen katsastuksessa.

Tämä ongelma esiintyy useimmiten autoissa, joissa on alhainen maavara. Vaikka jousitus olisi alun perin sallittu, jousituksen asteittainen vajoaminen saattaa aiheuttaa muutoksen tähän kynnysarvoon.  

3. Valon heijastuspinnan korkeuden siirtäminen

Valon heijastuspinnan korkeuden siirtäminen

Valon heijastuspinnan reunan korkeus siirretään nyt valaistulle seinälle. Jos seinä ei ole tarpeeksi valkoinen, kiinnitä seinään vastaavalle tasolle paperiarkki.

Valon heijastuspinnan reunan mitattu korkeus siirretään valaistulle seinälle käyttämällä apuna lyijykynää ja mittatikkua.

4. Halutun korkeuden laskeminen

Oikean kallistuksen avulla (yleensä välillä 1 – 1,5%) sekä ajoneuvon ja seinän välisellä etäisyydellä, voidaan ajovalojen haluttu korkeus laskea. 10 metrin etäisyydellä ja 1% kaltevuudella, valon heijastuspinnan yläreunan tulisi olla 10 cm etuvalosta siirtyneen valon heijastuspinnan reunan alapuolella. Haluttu arvo on nyt merkittynä seinälle. Merkintää korostetaan leveällä värillisellä eristysteipillä niin, että se on selvästi nähtävissä 10 metrin etäisyydeltä.

5. Ajovalojen säätäminen

Ajovalojen säätäminen

Kun haluttu arvo on merkittynä seinälle, voidaan etuvalot säätää ruuvimeisselillä. Muutaman kierroksen pitäisi olla riittävästi.

Prosessi toistetaan toisen ajovalon kanssa. Nyt ajovalot ovat säädetty, puhtaat ja turvalliset. Minkään ei pitäisi olla onnistuneen katsastuksen tiellä.

Auton hehkulamput ja lamput

Kun ajovalojen tasauksen ohjaus ei toimi

Etuvalojen tasauksen ohjaus on pakollinen kaikille autoille. Monissa autoissa, kuten esimerkiksi Fiat Cinquecentossa ja Volvo 480:ssä, ajovalojen tasonsäätö ohjain oli hydraulinen. Tämän seurauksena tasauksen ohjaus usein kuivui viiden vuoden jälkeen. Sen täyttäminen tai korjaaminen osoittautui melko monimutkaiseksi ja onnistui harvoin. Tästä syystä useimmat etuvalojen tasauksen ohjaus järjestelmät toimivat sähköisesti. Tämä ei ole vain huomattavasti luotettavampaa, vaan myös helpompaa huoltaa. Etuvalojen tasauksen ohjaamisen moottorit ovat kestäviä ja tukevia ja ne ovat toimintahäiriön sattuessa helposti vaihdettavissa. Monissa tapauksissa kuitenkin syöpyneet tulpan liittimet tai katkenneet kaapelit ovat vastuussa etuvalojen tasauksen säätö virheistä. Nämä korjaukset ovat yksinkertaisia.
Jos sinun autossasi on hydraulinen ajovalojen tasauksen ohjaus, tarkista on mahdollista muuntaa sitä sähkömoduuliksi. Yllättäen Fiat Cinquecenton tasauksen ohjaus voidaan korvata Volkswagen Polo 86C 2F:n sähköisellä tasauksen ohjausjärjestelmällä ilman minkäänlaisia ongelmia.

Käytä aina parhaita lamppuja

voimakas xenon ajovalot

Jopa vanhempiin autoihin, joissa ei ole voimakkaita ksenonvaloja, voidaan päivittää nykyaikaisempi valaistus. On tärkeää käyttää mahdollista maksimia. Enemmän ja parempi valaistus tarkoittaa turvallista ajoa ja parempaa näkyvyyttä muille liikenteessä liikkujille.

LED ajovalot

Päiväajovalot voidaan asentaa jälkikäteen, jos niitä ei ole. Tämän integraation voidaan tehdä lauantai iltapäivänä, jos auton yleisvalaistusta korjataan. Vanhojen hehkulamppujen korvaaminen LED-lampuilla peräluukun valaistuksessa sekä etu- ja takavilkuissa viimeistelevät autosi valaistusjärjestelmän mukauttamisen ja säätöjen parannuksen. 

Foto: VitaminCo, Jenoche, admin_design, Bhakpong, takoburito, zeljkodan, chin797, Nodty, sima, i viewfinder, Sunny_Images, Corepics VOF / shutterstock.com