Hiukkassuodattimen vaihtaminen: Tee se itse -opas ja huoltovinkit

Hiukkassuodattimen vaihtaminen: Tee se itse -opas ja huoltovinkit

Kaikkiin nykyaikaisiin autoihin on asennettu korkealaatuiset diesel hiukkassuodattimet (DPF), jotka varmistavat hallitun pakokaasun. Tämä osa kuluu ajan mittaa eikä pysty enää suorittamaan riittävää suodatustoimintoa. Kerromme tässä artikkelissa, miten voit tehdä DFP:n tai nokisuodattimen vaihdon ja annamme sinulle vinkkejä tästä autonosasta.

Nokihiukkaset aiheuttavat huomattavaa saastumista ympäristölle. Niinpä useat Euroopan kaupungit ovat päättäneet toteuttaa ympäristö alueita. Verrattuna bensiinimoottoriin, dieselmoottori on pahin syntinen ympäristön kannalta.

Mikä on tärkeää DPF:n vaihtamisessa

Pestä pois hiukkassuodatin

Sinun ei pidä ostaa autoosi minkä tahansa mallista hiukkassuodatinta. Tämä kävisi ilmi viimeistään katsastuksessa ja sopivan suodattimen asennusta vaadittaisiin. Pääsääntöisesti olet riippuvainen tunnettujen valmistajien merkkituotteista tai heidän toimittajistaan varmistuaksesi, että suodatin on autoosi sopiva ja että se hoitaa tehtävänsä optimaalisesti. Verkosta löytyy ratkaisuja, jotka ovat paikallisia autonosa toimittajia edullisempia. Ensisijalla on kuitenkin sopivuus autoosi.

puhdistus dpf kokemuksia

Nykyaikaiset mallisarjat automaattisesti ilmoittavat ajankohdan, jolloin hiukkassuodatin tulisi vaihtaa.

Kojelaudassa on tätä vastaava valo tai näyttö.

Näiden merkkien ilmaantuessa sinun ei pidä lykätä vaihtamista tai korjaamolla käymistä.

Etenkin auton säännöllisen käytön yhteydessä voi sattua vakavia ja kalliita vahinkoja.

Nokisuodattimen vaihtaminen tai puhdistaminen?

Tarkista nokasuodatin

Kojelaudan varoitusvalo ei aina ole merkki siitä, että vaihto on tarpeellinen. Tämä on usein vältettävissä perusteellisella ja ammattimaisella suodattimen puhdistuksella. Työn määrää ei tulisi aliarvioida. Vain ammattimaisella puhdistuksella, joka täytyy suorittaa tarkasti välttääkseen suodattimien vahingoittumisen, saa kojelaudan varoituksen sammumaan.

Lisäksi, käytössä olevan suodatin ei ole puhdistuksen jälkeen enää ehjä. Se ainakin kuluu huomattavasti nopeammin kuin uusi hiukkassuodatin. Vastaavan varoitusvalon voidaan ennakoida syttyvän keskipitkällä aikavälillä. Näin ollen suodattimen puhdistus vain lykkää ennemmin tai myöhemmin välttämätöntä suodattimen vaihtoa.

Nokisuodattimen puhdistaminen
Huomioi: välttääksesi vaurioita, autoa ei tulisi käyttää vähintään 48 tuntiin suodattimen puhdistuksen jälkeen. Tämä on huomattava haitta verrattuna uuden suodattimen vaihtamiseen, joka tehdään muutamassa tunnissa, tehden autostasi välittömästi taas käyttökelpoisen.
Uusi nokihiukkassuodatin

Noki-/hiukkassuodatin • Uusi

alennetut tarjoukset!

tilata netistä

Nokisuodattimen vaihtaminen – vinkkimme ja ohjeemme

hiukkassuodattimen diesel

Syy siihen, miksi puhdistus on edullisempaa kuin täydellinen vaihtaminen, on yksinkertainen: manuaalinen vaihtaminen on melko mutkikasta.

Useimmissa mallisarjoissa DPF on sovitettu ahtaasti ja se vaatii koko joukon muiden osien purkamista. Turvallisen vaihdon takaamiseksi, suodattimeen on päästävä käsiksi sekä ylä- että alapuolelta. Tähän ei ole mitään temppuja. Ammattilainen, jolla on oikeat työkalut, hoitaa korjauksen parissa tunnissa; maallikolla saattaa mennä koko päivän. Harkitse huolellisesti haluatko itse vaihtaa nokisuodattimen.

Sijainnin tarkistaminen ja oikeat työkalut

Vaihda nokihiukkassuodatin tee se itse

Nokisuodattimen vaihto on haasteellista myös erityisistä työkaluista johtuen. Tästä syystä ennen kuin yrität vaihtoa, tarkista, että sinulta löytyy kaikki tarpeelliset työkalut oikean kokoisina. Etenkin silloin kun ruuvit täytyy aukaista räikällä, sinulta saattaa puuttua oikean levyinen ruuviavain.

Yleensä hiukkassuodatin sijaitsee näkyvällä paikalla moottoritilassa. Epäselvissä tapauksissa auton käsikirja auttaa sen paikallistamisessa. Käy heti selväksi, että nokisuodattimen ympärillä on monia muita osia. Tarkista vastaako niiden purkaminen taitojasi ja löytyykö sinulta tarvittavat työkalut. Ammattitaidoton vaihtamisesta voi seurata moottorin vaurioituminen ja tästä syystä epävarmassa tilanteessa on parempi ottaa yhteyttä korjaamolle.

Nokisuodattimen irrottaminen ja vaihtaminen

Jälkiasennus hiukkassuodatin

Asianmukaisilla valmisteluilla suodattimen vaihtaminen on melko yksinkertaista. Suodattimen kotelo on asennettu molemmista päistä kahdella tai useammalla ruuvilla, jotka voi irrottaa varovasti kun osa on paljastettu. Hiukkassuodatin voidaan tämän jälkeen poistaa. Lisäkiinnikkeiden laittamiseksi autoon, hiukkassuodattimessa on toinen ruuvi, joka on yhteydessä auton tukipalkkiin. Tähän pääsee käsiksi vain alakautta. Strategian suunnittelu suodatinkoteloon käsiksi pääsemiseen on tärkeää tehdä etukäteen. Varmista, että tiedät mihin kiinnittää takaisin kaikki eri kiinnikkeet ja ruuvit.

DPF auto

Erillisiä edessä olevia osia ei voi poistaa helposti. Tässä tarvitaan erityistä varovaisuutta vaurioiden välttämiseksi. Et ehkä mieluusti poistaa lambda-anturia tai et ehkä vain osaa sitä, vaikka se saattaisi estää yksinkertaisen irti ruuvatun suodatinkotelon poistamisen. Työskentele erittäin tarkasti ja ilman kiirettä, jotta et aiheuttaisi autolle ylimääräisiä vaurioita.

Tilaa lambda-anturi netistä
Testaa pakokaasusuodatin

Kun vanha suodatin ja kotelo on irrotettu, asenna uusi malli varovasti. Kun otetaan huomioon ympärillä olevat osat, sinun tarvitsee ainoastaan kiinnittää se autoon ja liitosputkiin. Tämä koskee kaikkia muitakin osia, jotka aikaisemmin irrotettiin ja jotka pitää nyt asentaa uudelleen alkuperäiseen asentoonsa.

Uuden nokisuodattimen testaaminen

Nokisuodattimen irrottaminen ja vaihtaminen

Jos DPF:n vaihtaminen on tehty oikein, kojelaudalle ei tule enää varoituksia. Mikäli suodatin täyttää kaikki ekologiset vaatimukset, selviää vasta kun autoa on käytetty. Tarkista ajon jälkeen moottori ja ruuviliitokset. Jos niissä on nokea tai näkyviä värimuutoksia, suodatinta ei ole asennettu oikein. Tällaista voi tapahtua, jos alkuperäisiä osia ei käytetä ja varaosa on useita millimetrejä suurempi tai pienempi. Tämä ei välttämättä näy heti katsastuksessa, mutta se voi mahdollisesti vaikuttaa pakokaasujen arvoihin.

Muita hiukkassuodatinta koskevia vinkkejä

– Kuten yllä mainitut ongelmat osoittavat, saattaa olla parasta aloittaa puhdistuksella. Suunnittele se tarkasti katsastus mielessä pitäen. Älä lykkää suodattimen puhdistusta tarpeettomasti sen jälkeen, kun saat kojelaudan varoitussignaalin. Tässä vaaditaan älykästä käsittelyä ja intuitiota.

– Älä aliarvioi täsmällisesti sopivan varaosan välttämättömyyttä. Mikäli haluat säästää rahaa alkuperäisissä osissa, ilmoita itse oikeat mitat ostaessasi verkosta. Muista mitata nämä millimetrin tarkasti vastaanottaessasi varaosan. Etenkin näin tärkeän osan kuin nokisuodattimen tapauksessa, virheelliset tiedot kuvauksessa ovat riittävä syys valitukseen.

Foto: takoburito, Conny Skogberg, LI CHAOSHU, Photology1971, Voyagerix, Petar Ivanov Ishmiriev, Chere / shutterstock.com