Vaihda sytytystulpat itse – Ohjeet, vinkit ja niksit

Vaihda sytytystulpat itse – Ohjeet, vinkit ja niksit

Kun moottori ei enää käy kunnolla ja pätkii usein, pitäisi katseen suuntautua ensimmäiseksi sytytystulppiin. Tämä helposti moottoritilasta havaittava kulutusosa aiheuttaa usein tällaisia oireita, kun sen käyttöikä on lopussa. Vaihto ei kuitenkaan ole aina tarpeen. Joskus riittää jo pelkkä puhdistus. Miten se tehdään, mistä palaneet sytytystulpat tunnistaa ja miten vaihto tapahtuu? Nämä kerromme sinulle tässä ohjeessa.

1. Sytytystulppien tehtävä ajoneuvossa
2. Sytytystulppien puhdistus ja uudelleensäätö
3. Mikä on oikea sytytystulppa
4. Sytytystulppien vaihto vaihe vaiheelta
5. Yleisiä virheitä ja ratkaisuja

Sytytystulppien tehtävä ajoneuvossa

Sytytystulppien tehtävä ajoneuvossa

Toisin kuin dieselmoottoreissa, ottomoottoreissa lämpötila ei yleensä riitä ilma-polttoaineseoksen sytyttämiseen. Tähän viitataan myös kipinäsytytyksenä. Kipinäsytytykseen tarvitaan sytytystulppa. Moottoritilassa on yleensä yksi sytytystulppa sylinteriä kohden, harvemmin myös kaksi. Ne tuottavat oikealla hetkellä pienen kipinän, joka aiheuttaa räjähdyksen, joka lopulta pitää moottorin käynnissä. Nykyaikaisten sytytystulppien pitää tuottaa useita tuhansia kipinöitä minuutissa.

Suurin sytytystulppien valikoima on nyt 50% halvempi
sytytystulppa on kulunut

Jos sytytystulppa on kulunut, ovat yleisiä oireita sekä nakutus, joka aiheuttaa todella epätasaista käyntiä, että sylinterin täydellinen menetys, joka aiheuttaa voimakasta nykimistä. Valmistajat ilmoittavat sytytystulpilleen suositellun kilometrimäärän, mutta ennalta määrättyä vaihtoväliä ei kuitenkaan ole. Ne pitää poistaa, jotta voidaan selvittää, onko niiden käyttöikä loppunut.

Jos löydät elektrodilta mustia jäämiä tai elektrodien välinen rako on liian kapea, ne pitää vaihtaa. On olemassa sytytystulppien kärkivälien mittaustyökaluja, joiden avulla etäisyys voidaan määrittää millimetrin kymmenesosan tarkkuudella. Vaihto ei ole tarpeen, jos värjäytymien väriskaala on kellertävänruskeasta tummanruskeaan. Tässä tapauksessa sytytystulppa voidaan puhdistaa ja säätää uudelleen.

Sytytystulppien uudelleensäätö

Sytytystulppien puhdistus ja uudelleensäätö

Sytytystulppien puhdistus

Hieman nokiset, ruskeat jäämät ja elektrodien välinen liian suuri etäisyys voivat nopeasti aiheuttaa oireita, jotka viittaavat sytytystulppien vikaan.

Tällaisessa tapauksessa ei kuitenkaan tarvita vaihtoa. Sen sijaan sytytystulpat tulisi tässä tapauksessa puhdistaa kunnolla ja säätää uudelleen. Toimi seuraavasti:

Vaihe 1: Irrota kaikki sytytystulpat ja merkitse mihin sylinteriin ne kuuluvat.
Vaihe 2: Käytä messinkistä teräsharjaa irrottaaksesi niistä pinttyneen noen ja lian. Voit tarvittaessa poistaa likajäämät kostutetulla liinalla.
Vaihe 3: Sytytystulpan kärkivälin mittaustyökalulla voit tarkistaa elektrodien välisen etäisyyden asettamalla tulppien väliin mittaustyökalun litteän reunan. Jos tämä on yli tavanomaisen 0,6 mm (noudata valmistajan ilmoittamia lukuja!), sinun tulee uudelleensäätää metallista keskielektrodia naputtamalla kevyesti sytytystulppaa sylinterilohkossa. Kun se on jälleen kunnossa, sinun tulisi puhdistaa reikä teräsharjalla ja asentaa tulppa takaisin. Ohjeen tähän löydät alempaa.
Vaihe 4: Sytytystulppa voi yli 400°C lämpötilassa polttaa jäämät itse pois. Tätä lämpötilaa ei koskaan saavuteta lyhyillä matkoilla, minkä takia on järkevää ajaa moottoritiellä vähintään 30 minuutin ajan puhdistuksen ja uudelleensäädön jälkeen. Näin voit myös havaita mahdolliset asennusvirheet.

Mikä on oikea sytytystulppa?

Mikä on oikea sytytystulppa

Kaikkien sytytystulppien tekijöiden tulee sopia yhteen, jotta se voi toimia autossa oikein. Näihin kuuluvat käytetyt materiaalit, kierteen nousukulma, pituus, leveys sekä sen ominaisuudet, kuten lämmönkestävyys ja syttymisnopeus. Ajoneuvon käsikirjasta löytyy usein lista suositelluista sytytystulpista. Myös jälleenmyyjillä on sytytystulppataulukoita. Oikeat tuotteet voi selvittää myös internetistä ajoneuvon tai mallinumeron perusteella.

Yleensä pätevät seuraavat:

Rauta-nikkeli-kromiseokset ovat edullisimpia, mutta niillä on vähäisin kestävyys. Jos etsit pitkäikäisiä sytytystulppia, valitse hopeiset, platinaiset tai iridiumista valmistetut. Hinnan osalta tämä on kannattavaa varsinkin paljon ajaville.
Useilla keskielektrodeilla varustetut sytytystulpat ovat hyviä, sillä niissä on virralle poistumistie, mikäli yksi elektrodeista tukkeutuu jäämien vuoksi. Sytytystulppa ei hajoa yhtä nopeasti ja kestää huomattavasti kauemmin. Tämä näkyy luonnollisesti myös hinnassa.
– Jos moottorisi käy kaasulla (nestekaasu, paineistettu maakaasu), tarvitset myös vastaavat sytytystulpat. Noudata valmistajan tietoja tai selvitä tiedot internetistä.
NGK sytytyspuola halvimpaan hintaan vain Autonvaraosatprolla

Sytytystulppien vaihto vaihe vaiheelta

Tarvitset vaihtoon seuraavia tarvikkeita:

– ajoneuvon käsikirjan
– joko sopivan lenkkiavaimen
– tai sytytystulppa-avaimen
– tai momenttiavaimen sytytystulppapäällä
– mahdollisesti ruuvimeisselin
– liinan
Sytytystulpat tulisi vaihtaa tai tarkistaa vain täysin jäähtyneestä moottorista

Huomio: Sytytystulpat tulisi vaihtaa tai tarkistaa vain täysin jäähtyneestä moottorista. Muuten on vaarana saada palovammoja.

kierrä sytytystulpatVaihe 0: Avaa konepelti ja paikanna sytytystulpat moottoritilassa. Asento on merkitty käsikirjaan. Jos ne on suojattu suojuksella tai kannella, poista se ja laita se sivuun. Poista myös sytytystulppien liittimet ja merkitse, mihin sylinteriin ne kuuluvat.
sytytystulpat autoVaihe 1: Sytytystulppapäällä, sytytystulppa-avaimella tai lenkkiavaimella – yleensä 20,8 avainvälillä – voit löysätä ensin vanhat sytytystulpat ja sitten kiertää ne irti käsin. Vanhat tulpat eivät kuulu kotitalousjätteeseen, vaan ne tulisi viedä autoromuttamolle tai paikalliseen kierrätyskeskukseen. Poista liinalla pinttyneet liat sytytystulppien kierrerei’istä.
sytytystulppien rakenneVaihe 2: Kierrä ensimmäiseksi jokainen sytytystulppa omaan kierrereikäänsä käsin. Kierrä vain kevyesti.
autonosia sytytystulpatVaihe 3: Käytä joko sytytystulppapäällä varustettua momenttiavainta kiertääksesi mutteria valmistajan määrittelemällä vääntömomentilla niin kauan, että se ”painuu läpi”, tai jatka seuraavan nyrkkisäännön mukaisesti:
– Jos kyseessä on tiivisterenkaalla varustettu sytytystulppa, käännä mutteria käsin tehdyn kiristämisen jälkeen vielä noin 90°.
– Jos kyseessä kartiomainen sytytystulppa, jossa ei ole tiivisterengasta, käännä mutteria käsin tehdyn kiristämisen jälkeen vielä noin 15°.
tulpat autoVaihe 4: Aseta nyt sytytystulppien liittimet takaisin.
Virranjakajan kansiVaihe 5: Voit asentaa nyt myös suojuksen tai kannen takaisin.
sytytystulpan mutteriVaihe 6: Jätä konepelti auki, istu ajoneuvoon ja käynnistä moottori. Paina kaasua pari kertaa ja tarkkaile reaktiota. Jos moottori käy rauhallisesti, eikä esiinny nakutusta tai pätkimistä, vaihto on valmis.
Yleisiä virheitä ja ratkaisuja

Yleisiä virheitä ja ratkaisuja

Sytytystulppien vaihto ei ole yleensä ongelma amatöörillekään, jos hänellä on käytettävissään oikeat työkalut. Jos niitä ei ole saatavilla, voidaan näitä nyrkkisääntöjä silti käyttää. Tämä ei kuitenkaan ole optimaalinen ratkaisu. Ongelmat havaitaan useimmiten jo ensimmäisellä ajokerralla, minkä takia vaihdon jälkeen on tärkeää lähteä koeajolle. Seuraavaa voi ilmetä:

– Moottoritilasta kuuluva kolina: tämä on merkki siitä, että jotakin ei ole asennettu oikein. Kyseessä voi olla esimerkiksi sytytystulppien suojus tai kannet, joilla ne on suojattu. Tarkista, että asennetut osat ovat paikoillaan oikein tai asenna ne uudestaan.
– Moottorin vikailmoitus: nykyaikaisia ajoneuvoja valvoo jatkuvasti ajotietokone, ja sytytystulppien vaihto voi laukaista vikasignaalin. Normaalitapauksessa tämän tulisi nollautua itsestään tietokoneen huomatessa kaiken olevan kunnossa. Harvinaisemmissa tapauksissa vikailmoitus on poistettava korjaamolla.
– Pätkiminen, sylinterien hajoaminen: nämä oireet viittaavat siihen, että sytytystulppia ei ole asennettu oikein tai että sytytystulpan liitin ei ole kunnolla paikallaan. Joskus kierteissä voi olla hieman välystä, joka aiheuttaa sen, että sytytystulpan liitin liikkuu muutamia millimetrejä. Tarkista sytytystulppien istuvuus viilentyneestä moottorista ja yhdistä johdot uudestaan. Jos sytytystulpat ovat löystyneet, huonoksi mennyt kierre voi olla ongelma. Tässä tapauksessa valmistajalle on tehtävä valitus.
– Huono suorituskyky: toimiakseen optimaalisesti, kipinän ajoituksen tulee olla tarkalleen moottorin tahdissa. Sytytystulppien vaihto voi joskus olla nykyaikaisille ajoneuvoille liikaa, ja niiden pitää ”oppia” ajoitukset uudelleen. Tämä kestää jonkin aikaa. Jos ongelma ei ratkea itsestään parin kilometrin jälkeen, käy korjaamolla, jotta ajotietokone voidaan nollata.
Foto: TeplouhovJurij, stella_photo, GreenLeaf Designs, sima, Anatoly Tiplyashin, Dmitri Ma, Menzhynskyi, wavebreakmedia, Anupong Nantha / shutterstock.com