Jarrusatula jää osana takarivistöön. Se ei ole edes näkyvillä autoissa, joissa on tavalliset pyöränvanteet tai pölykapselit. Miksi siis vaivautua maalaamaan niitä? Lue tästä artikkelista, kuinka päivittää jarrusatula ja saada autosi näyttämään hyvältä.
Tästä syystä, sinun tarvitsee vain katsoa vanteita tarkemmin. Niiden rakentaminen on yleensä hyvin filigreenistä ja herkkää. Tämä vähentää painoa ja antaa hyvän kuvan pyörän mekanismista. Voit selvästi nähdä jarrusatulan roikkuvan siellä: harmahtavan musta, likainen ja ruosteinen. Kauniin alumiinivanteen ja puhtaan jarrulevyn välissä se erottuu likaisena. Jos olet sijoittanut etenkin auton ulkonäköön, aiheuttaa maalaamaton jarrusatula hämmennystä. Vähittäiskauppa ja teollisuus ovat lähteneet mukaan tähän haasteeseen.
Vain yksi oikea tapa

Auton maalaamisessa on monia vaihtoehtoja. Ruiskumaalaaminen ja peittäminen ovat yleisiä tapoja. Mikäli on tiukka budjetti ja auto on vain kulkuväline, voidaan käyttää rullaharjaa. Jarrusatulalle on vain yksi tapa sen päivittämiseen: maalata se siveltimellä.
Monimutkainen mekanismi jarrusatulan ympärillä ei salli muita menetelmiä. Teippaaminen ei ole järkevää, sillä jarrusatulan korkea lämpötila sulattaisi kalvon. Ruiskumaalaaminen ei ole suositeltavaa, sillä pinnoite on liian ohutta. Tämän lisäksi on vaarana, että anturit ja kumiholkit myös ruiskumaalataan, mikä saattaa heikentää merkittävästi näiden osien toimintaa ja käyttöikää. Ainoastaan sivellin ja vakaa käsi takaavat maalin asianmukaisen levittämisen.
![]() Jarrusatula uusinyt alkaen 14,24 €kauppaan ⇒ |
Varaa 6 – 8 tuntia jarrusatuloiden maalaamiseen.
Mitä tarvitset

Vähittäismyyjät tarjoavat nyt täydellisiä erityisesti jarrusatuloille tarkoitettuja maalaussarjoja. Näiden sarjojen varusteet vaihtelevat. Täydelliseen sarjaan sisältyy:
– jarrun puhdisusaine
– kahden komponentin pinnoite, joka koostuu maalista ja kovettimesta
– sekoitusastia
– maalisivellin
– kertakäyttökäsineet.
Jos sarjaan sisältyy vain yksi pullo jarrun puhdistusainetta, on suositeltavaa ostaa ainakin toinen. Vanhemmille ja hyvin likaisille jarrusatuloille tarvitaan lisäksi:
– kova maalisivellin tai tiskiharja
– teräsharja
– kulmahiomakone harja lisävarusteella
– jarrun puhdistusainetta
– hiontapeperia tai hiontatyynyn
– maalarinteippiä
– hengityssuoja ja suojalasit
– ylimääräinen maalisivellin ja sekoitusastia.
Valmistelut määrittävät lopputuloksen
![]() |
Valmistelut koostuvat kolmesta vaiheesta: – purkaminen – puhdistus – teippaaminen Ei, älä huoli: jarrusatulaa ei tarvitse purkaa kokonaan maalausta varten. Se vaatii kuitenkin jonkin verran huomiota ennen kuin aloitat hyökkäykseen ruosteen ja lian kimppuun kulmahiomakoneella. |
Erityistä varovaisuutta vaaditaan: |
![]() Anturit sitä vastoin voidaan poistaa helposti. ABS-anturin sekä jarrupäällysteen kulumisanturin voi vetää pois ja ripustaa sivuun. Tässä erityisen tärkeä on kaapeli. Se ei saa olla vaurioitunut. Sen purkaminen tehokkaasti estää tämän riskin. |
Hankaa niin kauan, että itket
![]() |
![]() |
![]() Puhdista kaikki jarrusatulat ennen kuin aloitat maalaamaan ensimmäistä. |
Teipillä suojaaminen – epäsuosittua vaikkakin järkevää
![]() Etenkin jarrusatulassa olevat raot on tukittava, jotta maali ei valu niihin. Tämä pätee etenkin kiinnikkeen rakoihin. Ne voi luotettavasti tukkia rautalangan palalla, tulitikulla tai hammastikulla. Jarrusatulan maali kovettuu nopeasti, muuttuu hyvin viskoosiseksi ja se voidaan poistaa vain melkoisella vaivannäöllä kovettumisen jälkeen. Tämän vuoksi peittäminen teipillä on järkevää, erityisesti kokemattomille maalareille. |
Sekoita pinnoite ohjeiden mukaisesti
Jarrusatulan maali toimitetaan kahdesta komponentista koostuvana liuoksena. Sen sekoitussuhde on mainittu pakkauksessa. Muista pitäytyä siinä hyvin tarkasti. Käyttämällä liian paljon kovetinta, maalaus vaikeutuu koska kuivuminen on liian nopeaa. Käyttämällä liian vähän kovetinta kuivuminen kestää todella kauan. Anna sen seistä sekoittamisen jälkeen n. 10 minuuttia.’ Jarrusatula maalataan ylhäältä alaspäin. Pidä aina huoli siitä, että maali ei valu. Siveltimellä maalaaminen aiheuttaa aina näkyviä siveltimenvetoja, jotka kompensoidaan toisella pinnoitteella. Vaikka käytätkin oikeaa sekoitussuhdetta, vaatii jarrusatulan maali pitkän kuivumisajan. Toista pinnoitetta ei saisi lisätä kuin vasta 3-4 tunnin kuluttua. Sillä aikaa maalisivellin ja sekoitusastia ovat voineet kuivua kokonaan. Uuden sekoituksen valmistukseen riittää puhdas, tyhjä jogurttipurkki. Toinen pinnoite antaa jarrusatulalle viimeistellyn silauksen. Anna toisen päällysteen kovettua kokonaan. |
Auton voi nyt koota uudelleen. Älä unohda antureita!

Vinkki: Kiinnikettäkin voidaan parannella. Kun teet se selvästi erottuvalla värillä, annat autosi ulkonäölle erityisen kosketuksen.
Yksityiskohdat tekevät eron

Maalattu jarrusatula on pieni mutta tehokas yksityiskohta auton ulkoasun yleisilmeessä. Pienellä vaivalla ja edullisilla työkaluilla voit antaa autollesi optimaalisen viimeistelyn. Tämän lisäksi: maalatut jarrusatulat nostavat auton jälleenmyyntiarvoa.
Foto: NONGASIMO, BACHTUB DMITRII, Pixotico, jennyt, ra3rn, Sudheer Sakthan, trinityfoto, MR.YURANAN LAKHAPOL, Ksander / shutterstock.com