Jarrusatulan maalaaminen: tärkeä yksityiskohta ja todellinen katseenvangitsija!

Jarrusatulan maalaaminen: tärkeä yksityiskohta ja todellinen katseenvangitsija!

Jarrusatula jää osana takarivistöön. Se ei ole edes näkyvillä autoissa, joissa on tavalliset pyöränvanteet tai pölykapselit. Miksi siis vaivautua maalaamaan niitä? Lue tästä artikkelista, kuinka päivittää jarrusatula ja saada autosi näyttämään hyvältä.

Tästä syystä, sinun tarvitsee vain katsoa vanteita tarkemmin. Niiden rakentaminen on yleensä hyvin filigreenistä ja herkkää. Tämä vähentää painoa ja antaa hyvän kuvan pyörän mekanismista. Voit selvästi nähdä jarrusatulan roikkuvan siellä: harmahtavan musta, likainen ja ruosteinen. Kauniin alumiinivanteen ja puhtaan jarrulevyn välissä se erottuu likaisena. Jos olet sijoittanut etenkin auton ulkonäköön, aiheuttaa maalaamaton jarrusatula hämmennystä. Vähittäiskauppa ja teollisuus ovat lähteneet mukaan tähän haasteeseen.

Vain yksi oikea tapa

Maalaa jarrusatula

Auton maalaamisessa on monia vaihtoehtoja. Ruiskumaalaaminen ja peittäminen ovat yleisiä tapoja. Mikäli on tiukka budjetti ja auto on vain kulkuväline, voidaan käyttää rullaharjaa. Jarrusatulalle on vain yksi tapa sen päivittämiseen: maalata se siveltimellä

Monimutkainen mekanismi jarrusatulan ympärillä ei salli muita menetelmiä. Teippaaminen ei ole järkevää, sillä jarrusatulan korkea lämpötila sulattaisi kalvon. Ruiskumaalaaminen ei ole suositeltavaa, sillä pinnoite on liian ohutta. Tämän lisäksi on vaarana, että anturit ja kumiholkit myös ruiskumaalataan, mikä saattaa heikentää merkittävästi näiden osien toimintaa ja käyttöikää. Ainoastaan sivellin ja vakaa käsi takaavat maalin asianmukaisen levittämisen.

Jarrusatula uusi

Jarrusatula uusi

nyt alkaen 14,24 €

kauppaan

Varaa 6 – 8 tuntia jarrusatuloiden maalaamiseen.

Mitä tarvitset

Maalaussarjat jarrusatuloille

Vähittäismyyjät tarjoavat nyt täydellisiä erityisesti jarrusatuloille tarkoitettuja maalaussarjoja. Näiden sarjojen varusteet vaihtelevat. Täydelliseen sarjaan sisältyy:
– jarrun puhdisusaine
– kahden komponentin pinnoite, joka koostuu maalista ja kovettimesta
– sekoitusastia
– maalisivellin
– kertakäyttökäsineet
.

Jos sarjaan sisältyy vain yksi pullo jarrun puhdistusainetta, on suositeltavaa ostaa ainakin toinen. Vanhemmille ja hyvin likaisille jarrusatuloille tarvitaan lisäksi:
– kova maalisivellin tai tiskiharja
– teräsharja
– kulmahiomakone harja lisävarusteella
– jarrun puhdistusainetta
– hiontapeperia tai hiontatyynyn
– maalarinteippiä
– hengityssuoja ja suojalasit
– ylimääräinen maalisivellin ja sekoitusastia
.

Valmistelut määrittävät lopputuloksen

Jarrusatulan valmisteluRatkaiseva tekijä maalauksen lopputuloksen kannalta on valmistelut. Mitä enemmän vaivaa ja huolenpitoa investoi auton valmisteluihin, sitä helpompaa on itse maalaus ja sitä parempi on lopputulos.
Valmistelut koostuvat kolmesta vaiheesta:
– purkaminen
– puhdistus
– teippaaminen

Ei, älä huoli: jarrusatulaa ei tarvitse purkaa kokonaan maalausta varten. Se vaatii kuitenkin jonkin verran huomiota ennen kuin aloitat hyökkäykseen ruosteen ja lian kimppuun kulmahiomakoneella.

Erityistä varovaisuutta vaaditaan:
– kaikki kumiholkit
– kaikki johdot
– anturit

kiinnitä huomiota kumiholkkiinHolkkeja ja johtoja, joita ne suojaavat ei voi poistaa. Niitä tulisi kuitenkin pitää silmällä koko maalausprosessin ajan. Jos niille tapahtuisi jotain, on riski vakavalla vialle. Vahingoittunut holkki menettää voiteluöljyään, mikä sallii veden ja lian päästä sisään. Vesi aiheuttaa kanavien ruostumista. Lika saa jarrusatulan jumittumaan. Tuloksena on jumiutunut jarru, joka toimii vain toisella puolella. Tämä voi johtaa hyvin vaaralliseen tilanteeseen tiellä ja se on välittömästi korjattava.  Tämä ei ole kuitenkaan halpaa. Yleensä on asennettava ihan uusi jarrusatula.
Anturit sitä vastoin voidaan poistaa helposti. ABS-anturin sekä jarrupäällysteen kulumisanturin voi vetää pois ja ripustaa sivuun. Tässä erityisen tärkeä on kaapeli. Se ei saa olla vaurioitunut. Sen purkaminen tehokkaasti estää tämän riskin.

Hankaa niin kauan, että itket

Puhdista jarrusatula perusteellisestiJarrusatula on alttiina erityisesti vahvoille saasteille. Etenkin jarrupäällysteiden hankautumisesta pöly laskeutuu ja vähitellen kasaantuu. Renkaiden hankaus ja tiestä tuleva lika lisätään vielä tähän. Peitekerrosta ei ole helppo pyyhkiä pois ja sen poistamiseen tarvitaan voimaa, kemikaaleja ja tarvittaessa oikeaa työkalua. Tämä kerrostuma on melko epäterveellistä. Tästä syystä: kun puhdistat jarrusatulaa, käytä hengityssuojainta ja suojalaseja. Käsineet ovat myös hyödylliset: maalin voi poistaa vain liuottimella, joka on kaikkea muuta kuin hyvää iholle.
Puhdista jarrusatula teräsharjallaAloita puhdistamalla teräsharjalla karkeasti kannattimen irrottamisen jälkeen. Sileät pinnat voi puhdistaa kulmahiomakoneella nopeasti ja tehokkaasti. Kulmat edellyttävät käsien käyttöä. Vaarallisen lähellä holkkeja olevissa paikoissa, tee puhdistus hankaustyynyllä ja runsaalla jarrun puhdistusaineella. Jarrun puhdistusneste on todella tehokasta sekä myös epävakaata. Tästä syystä puhdistaessasi jarrusatuloita on aina varmistettava riittävä tuuletus. Heti kun alat tuntemaan huimausta, keskeytä työt ja siirry raikkaaseen ilmaan.
Huuhtele jarrusatula jarrupuhdistimellaHiontaharjalla ja teräsharjalla tehdyn esikäsittelyn jälkeen, huuhtele jarrusatula perusteellisesti uudelleen jarrun puhdistusaineella käyttäen suurta maalisivellintä tai tiskiharjaa. Nämä työkalut eivät vahingoita kumitiivisteitä. Ole siitä huolimatta erittäin varovainen pienten kumisten palkeiden kanssa.
Puhdista kaikki jarrusatulat ennen kuin aloitat maalaamaan ensimmäistä.

Teipillä suojaaminen – epäsuosittua vaikkakin järkevää

Teippi jarrusatulatAsiantuntijoiden mielipiteet vaihtelevat sen suhteen, teipatako vai ei. Et voi koskaan mennä vikaan tehdessäsi niin, sillä se takaa siistin tuloksen. Teippaamiseen käytetään maalarinteippiä. Kaikki sellainen, mitä ei pitäisi maalata, saa suojaavan peitteen. Jarrulevy suojataan maaliroiskeilta strategisesti sijoitetulla maalarinteipillä.

Etenkin jarrusatulassa olevat raot on tukittava, jotta maali ei valu niihin. Tämä pätee etenkin kiinnikkeen rakoihin. Ne voi luotettavasti tukkia rautalangan palalla, tulitikulla tai hammastikulla.

Jarrusatulan maali kovettuu nopeasti, muuttuu hyvin viskoosiseksi ja se voidaan poistaa vain melkoisella vaivannäöllä kovettumisen jälkeen. Tämän vuoksi peittäminen teipillä on järkevää, erityisesti kokemattomille maalareille.

Sekoita pinnoite ohjeiden mukaisesti

Jarrusatulan maali toimitetaan kahdesta komponentista koostuvana liuoksena. Sen sekoitussuhde on mainittu pakkauksessa. Muista pitäytyä siinä hyvin tarkasti. Käyttämällä liian paljon kovetinta, maalaus vaikeutuu koska kuivuminen on liian nopeaa. Käyttämällä liian vähän kovetinta kuivuminen kestää todella kauan. Anna sen seistä sekoittamisen jälkeen n. 10 minuuttia.’
Jarrusatula maalataan ylhäältä alaspäin. Pidä aina huoli siitä, että maali ei valu. Siveltimellä maalaaminen aiheuttaa aina näkyviä siveltimenvetoja, jotka kompensoidaan toisella pinnoitteella.  Vaikka käytätkin oikeaa sekoitussuhdetta, vaatii jarrusatulan maali pitkän kuivumisajan. Toista pinnoitetta ei saisi lisätä kuin vasta 3-4 tunnin kuluttua. Sillä aikaa maalisivellin ja sekoitusastia ovat voineet kuivua kokonaan. Uuden sekoituksen valmistukseen riittää puhdas, tyhjä jogurttipurkki. Toinen pinnoite antaa jarrusatulalle viimeistellyn silauksen. Anna toisen päällysteen kovettua kokonaan.

Auton voi nyt koota uudelleen. Älä unohda antureita!

Vinkki: Kiinnikettäkin voidaan parannella. Kun teet se selvästi erottuvalla värillä, annat autosi ulkonäölle erityisen kosketuksen.

Yksityiskohdat tekevät eron

maalatut jarrusatulat nostavat auton jälleenmyyntiarvoa

Maalattu jarrusatula on pieni mutta tehokas yksityiskohta auton ulkoasun yleisilmeessä. Pienellä vaivalla ja edullisilla työkaluilla voit antaa autollesi optimaalisen viimeistelyn. Tämän lisäksi: maalatut jarrusatulat nostavat auton jälleenmyyntiarvoa.

Foto: NONGASIMO, BACHTUB DMITRII, Pixotico, jennyt, ra3rn, Sudheer Sakthan, trinityfoto, MR.YURANAN LAKHAPOL, Ksander / shutterstock.com