Auto ei käynnisty – Mahdolliset syyt ja niiden ratkaisut

Auto ei käynnisty - Mahdolliset syyt ja niiden ratkaisut

Auto, joka ei suostu käynnistymään, tai moottori yksinkertaisesti sammuu ajon aikana on erityinen vaiva, vaikkei syytä paniikkiin olisikaan. On enemmän, kuin todennäköistä, että pieni vika aiheuttaa suuremman vian. Sen syyn löytäminen vaatii kuitenkin huolellista tietoa auton toiminnasta. Lue kaikki siitä, mikä voi aiheuttaa auton pysähtymisen tästä oppaasta, ja miten voit auttaa itseäsi tällaisessa tilanteessa.

Mitä auto tarvitsee ajamiseen?

Polttomoottorilla varustettu auto tarvitsee kuusi elementtiä toimimiseen. Nämä ovat:

auto ei käynnisty syytPolttoaine: bensiini, diesel tai kaasu.
Koneisto: hihnat säätävät liikkuvia osia.
Energia: sähkövirtaa käynnistimen käyttöä varten.
Ilma: ilma-polttoainesekoituksen valmistamista varten.
Öljyä: liikkuvien elementtien voitelua varten.
Vesi: moottorin jäähdyttämiseen.

Jos vain yksi näistä elementeistä pettää, koko moottori sammuu. Riippuen siitä, mikä järjestelmä on viallinen, auto palautuu yksinkertaisesti toimivaksi, tai paljon työtä saatetaan vaatia sen korjaamiseen.

Auto ei käynnisty – polttoaineen syötön ongelma

auto ei enää käynnistyJos auto ei käynnisty tai sammuu, ensimmäinen epäily putoaa polttoaineen syöttöön. Jos auto helisee, mutta ei käynnisty, polttoainetankki voi olla tyhjä. Jos polttoainemittari osoittaa polttoainetta olevan, polttoaineanturi voi olla jumissa. Tämä voidaan tarkistaa täyttämällä tankkia bensiinillä ja yrittämällä käynnistää moottoria uudestaan. Tämä vaatii hieman kärsivällisyyttä, sillä täysin tyhjä polttoainejärjestelmä on sellainen, että sen pitää antaa tuulettaa itsensä ensin.
Jos tankki tyhjenee liian nopeasti, tarkista löytyykö bensiinin hajua. Polttoaineletku saattaa vuotaa. Vaihtoehtoisesti polttoainepumppu voi olla viallinen.

Auto toistuvasti kieltäytyy toimimasta – hihnakoneiston vika

auto ei käynnisty kylmänäHihnakoneiston viat ovat usein seurattuja vakavilla seurauksilla. Jos ajoitushihna tai ketju on rikkoutunut, moottori sammuu ja ei käynnisty uudestaan. Usein moottoriin on tullut huomattavaa vahinkoa tässä tapauksessa, ja kallis korjaus on välttämätöntä. Tämä voidaan tarkistaa poistamalla hihnan tai ketjun suoja. Jos koneiston komponentit ovat irronneet, syy on löydetty. Korjaus tulee viemään enemmän, kuin pelkästään hihnan vaihtaminen. Tässä tapauksessa moottori tulee kokonaan purkaa.

Sytytys ei käynnisty – Sähkönsyötön ongelma

auto ei käynnisty sytytystulpatYleisin syy moottorin käynnistymättömyyteen on vika sähkönsyötössä. Sähkövirta tuotetaan generaattorissa, säilötään akkuun ja johdetaan sytytystulppiin moottorissa sytytyskäämin ja sytytyksen jakajan avulla. Virta menee aina piirissä. Jos piiri katkaistaan, virtaa ei tule. Generaattorin virta palaa aina koria pitkin. Täten generaattori, sekä akku tulee maadoittaa, joka tarkoittaa, että se yhdistetään koriin kaapeleilla.

Laturi 24h Ilmainen toimitus

Laturi | 24h Ilmainen toimitus!

nyt 46,38 €

kauppaan

Kaapeleiden ja korin välissä voi aina olla korroosiota. Jos tätä ei huomata ajoissa, auton käynnistämisestä tulee vieläkin vaikeampaa, kunnes se ei käynnisty enää ollenkaan. Ratkaisu on hyvin yksinkertainen: maakaapeli tulisi poistaa, hioa ja rasvata naparasvalla. Ruuvaa kaapeli takaisin, ja ongelma on selvitetty.

moottori ei aloita jakoketjuaSytytyskäämi muuntaa 24 Voltin virran generaattorista 10.000 voltin sytytysvirraksi. Kaapeli menee sytytyskäämin ja sytytyksen jakajan välillä. Vanhemmissa autoissa, jakajakaapeli voi olla viallinen. Tämä on selkein syy siihen, että auto ei käynnisty: yksinkertaisesti kaapelin sisään laittaminen mahdollistaa auton ajamisen. Jos kaapeli on paikallaan, mutta kipinöi, eristeet ovat vahingoittuneita. Tämä voi johtua jyrsijän puremasta. Hätätoimenpiteet on sytytyskaapelin kiertäminen sähköteipillä.

Jos auto käynnistyy nyt, se tulee tarkistaa, onko siinä lisää jyrsijävahinkoa. Purtu jäähdytysletku voi aiheuttaa huomattavaa moottorin vahinkoa.

auto ei käynnisty akku täynnäOngelma liittyen sähkönsyöttöön voi olla käynnistin. Tämä elementti koostuu sähkömoottorista ja sähkömagneetilla toimivasta releestä. Ajan myötä käynnistin voi kulua tai sen liitoskohdat ruostua. Käynnistimen vika aiheuttaa humisevan äänen. Sähkömagneetti ei voi täysin sammuttaa käynnistimen koneistoa, kun sähkömoottori on päällä. Pienellä määrällä tuuria tämä vika voidaan korjata. Usein vaihtaminen on ainoa vaihtoehto.vain parasta laatua auto ei käynnisty ei käynnistysääniäJos generaattori pettää, akku ei lataudu. Tämän osoittaa pysyvä varoitusvalo kojelaudalla. Jos tämä sivuutetaan liian pitkäksi aikaa, ennemmin tai myöhemmin sytytyskäämi ei saa enää sytytysvirtaa. Tässä tapauksessa akku tarvitsee lataamista ensin, ja sitten generaattorin tarkistuksen. Yleensä generaattorin viat ovat pieniä: joko ajohihna on viallinen tai hiiliharjakset kuluneita. Molemmat voidaan korjata edullisesti.

Auto ei yhtäkkiä käynnisty – ilmansyötön ongelma

auto ei käynnisty tikittävä ääniAuto, joka sammuu ilmansyötön ongelman takia tapahtuu harvoin, mutta se on teoreettisesti mahdollista. Jos tuntematon objekti päätyy sisäänottoon tai jos ilmansuodatin tukkiutuu, moottori ei saa tarpeeksi happea ilma-polttoaine sekoitukseen. Tämä virhe näkyy usein lisääntyneellä polttoaineenkulutuksella ja kuumalla moottorilla. Ilmansuodattimen vaihtaminen ja sisäänottotien tarkistaminen on yleensä riittävää siihen, että auto toimii taas.

Auto ei käynnisty – öljyn ja vedensyötön ongelma

 auto ei käynnisty käynnistin päälläJos jäähdytysnesteen tai öljynsyöttö pettää, moottoriin voi tulla vakavaa vahinkoa. Pelätty männän vika johtuu yhden näiden komponenttien puutteesta. Jos tämä tapahtuu, autoa ei voi enää korjata kotitalouden tavoilla, ja huolellinen moottorin tarkistus vaaditaan. Täten: jos moottorin säätövalot tai varoitusvalot jäähdytysnesteelle tai öljynpaineelle syttyvät: sammuta moottori heti!

auto ei käynnisty ei ääntäMitä tehdä, jos moottori menee lakkoon

Seuraava tarkistuslista mahdollistaa sammuvan auton syiden supistamisen:

Onko auto sammunut ajon aikana?
– Ei polttoainetta.
– Sytytyspinnat viallisia.
– Moottorin vahinko.
Kieltäytyykö auto käynnistymästä nyt?
Käynnistin helisee: hihnakoneisto ok, polttoaine-, tai sytytyskaapelit eivät ole löysällä.
– Tarkista polttoainemittari
– Jos tankki on tyhjä, täytä se.
– Jos mittari osoittaa, että polttoainetta ei ole: tarkista sytytyskaapelit.
– Jos sytytyskaapeli on löysällä, laita se takaisin kiinni.
– Jos sytytyskaapeli kipinöi käynnistäessä: Eristeet ovat vahingoittuneita. Sido kaapeli sähköteipillä ja vaihda se heti, kun mahdollista.
– Jos sytytyskaapeli on ok, lisää polttoainetta.
– Jos auto ei käynnisty riippumatta polttoaineesta: suorita mäkikäynnistys.
– Jos auto on mahdollista työntää käyntiin: tarkista generaattori, maakaapeli ja sytytyskäämi.
– Jos auto ei salli työntökäynnistämistä: tarkista sytytysjohdot.
Sytytyspuolat parhaista valmistajista

Sytytyspuolat parhaista valmistajista

nyt 35% alennuksella

tilata netistä

Käynnistin ei pidä ääntä: Moottorivahinkoa, moottori estynyt.
Auto ei käynnisty kylmänä.
-Auto on täysin kuollut, valoja ei syty tai vain heikosti: Akku on täysin tyhjä. Käynnistyskaapelit ovat välttämättömät.
(Tässä tapauksessa akku tulee usein vaihtaa).
– Käynnistin helisee kaapeleilla käynnistettäessä, auto ei suostu käynnistymään: tarkista polttoaineensyöttö, ilmansyöttö ja sytytyskaapelit.
– Käynnistin ei tee ääntä: käynnistin on viallinen tai moottori vahingoittunut. Yritä hinauskäynnistää auta. (Huomio: dieselautoja ei voi hinauskäynnistää kylmässä)
– Auto ei käynnisty riippumatta hinauskäynnistyksestä ja rengaslohkosta: moottorin vika, korjaa heti jos tarvittavaa.

Jos millään näistä ei ole vaikutusta, on yksi mahdollisuus ennen autotalliin menemistä: tarkista kaikki johdot, etenkin dieselautoissa. Hehkutulpan johdot voivat olla viallisia. Jos kaikki on kunnossa myös täällä, auto tulisi ehdottomasti tarkistaa autotallissa.

Foto: crazystocker, Andrey_Popov, lzf, Brian A Jackson, Dmitry Kalinovsky, Maksim Toome, Photomontage, Peter Gudella, peang, Alison Hancock, Charles Knowles / shutterstock.com