Kun auto kaartaa vasemmalta oikealle – kuinka vaihtaa iskunvaimentimet & jouset!

Kun auto kaartaa vasemmalta oikealle - kuinka vaihtaa iskunvaimentimet & jouset!

Iskunvaimentimet kuluvat hitaasti. Pitkän aikaa et huomaa ajolaadun vähitellen heikkenemistä. Aikaisemmin tai myöhemmin hetki saapuu, jolloin et voi enää sivuuttaa pehmeää ohjausta: tämä on selkeä signaali kuluneista iskunvaimentimista. Tämä ei ole vain epämukavaa, mutta myös vaarallista. Lue tästä artikkelista kaikki, mitä sinun tulee tietää iskunvaimentimien vaihtamisesta.

Iskunvaimentimen rakenne ja toiminta

Iskunvaimentimen rakenne ja toimintaIskunvaimennin vaimentaa pyörien liikkeitä töyssyjen yli ajamisessa siirtäen ne koriin vaimennetulla ja viivytetyllä tavalla. Tämä tekee ajamisesta mukavampaa ja turvallisempaa. Auto ylläpitää tiensä eikä kaarru ajon aikana.

Nykyään on vaikeaa kuvitella, kuinka epämukavaa liikkuminen on ollut valjakkovaunujen aikana. Tiet olivat kaikkea muuta, kuin sileitä. Ajoneuvoissa oli vain alkeellinen jousitus. Fantastiset nahkaremmien ja lehtijousten rakenteet olivat alttiita merisairauden aiheuttamiseen mukavuuden sijasta. Perinteikkäät ratkaisut mukavuuden parantamiseen eivät olleet sopivia autoihin. Tarve uusille, kompakteimmille ratkaisuille kehittyi. Lisäksi niiden tuli olla etenkin mukautuvia autojen vähitellen nopeentumiseen.
Lehtijouset iskunvaimentimetEnsin lehtijousi pysyi käytössä. Ne ovat edullisia ja yksinkertaisia tuottaa, sekä erittäin luotettavia. Täten ne voidaan edelleen löytää hyötypakettiautojen taka-akselilta. Pian niitä täydennettiin öljynpaine iskunvaimentimilla, jotka kykenivat vaimentamaan pienet töyssyt.
Kierrejouset iskunvaimentimetKierrekäämien esittelyn johdosta, jousituksen tuista tuli niin kompakteja, kuin modernit ajoneuvot vaativat. Öljynpaine iskunvaimentimet ovat nykyään käytössä vain silloin tällöin. Pääasiassa moottoripyörien etuhaarukoissa on edelleen tämä vaimennusratkaisu.
Kaasupaine iskunvaimentimetKaasupaine iskunvaimentimet ovat nykyään standardi autoissa. Niiden etuna on niiden erinomainen vaimennuksen suorituskyky. Niiden haittana on se, että ne ovat tyypillinen kuluva osa ja vaativat säännöllistä vaihtamista. Kaasupaine iskunvaimentimia ei voi korjata.

Viallisen iskunvaimentimen tunnistaminen

Viallinen iskunvaimennin on menettänyt vaimentavan vaikutuksensa. Autoa vaimentaa nyt vain kierrekäämit. Kun jarrutus aiheuttaa auton ‘sukeltamisen’ ja vahvan ponnahduksen, käytännössä olemassa ei ole vaimennusta. Tämä voidaan myös testata paikallaan olevassa autossa: paina sitä yksinkertaisesti jokaisesta kulmasta, ja seuraa mitä tapahtuu: jos auto ponnahtelee toistuvasti, iskunvaimennin on rikkinäinen.

Iskunvaimennin etuakseli ja taka-akseli discounter

Iskunvaimennin Etu-/Taka-akseli Discounter

saatavilla vain 11,36 €

kauppaan

Toinen osoittava tekijä on napsautteleva ääni tai öljyn vuotaminen vaimentimesta. Helisevät äänet ajon aikana ovat osoitus viallisesta jousijalan tukilaakerista. Sen korjaus vaatii iskunvaimentimien purkamisen, joka tulisi vaihtaa tässä tapauksessa.

Huomio irrota iskunvaimennin

Varovasti, kuolettava vaara!

Etuakselilla iskunvaimennin on integroitu käämiin. Vaihtaaksesi sen, kierrekäämi tulee puristaa, joka aiheuttaa erittäin suuret jännitysvoimat. Kontrolloimaton kierrekäämin puristuksen vapauttaminen voi aiheuttaa kuolettavan vamman.

Älä IKINÄ vaihda iskunvaimentimia ilman oikeita työkaluja! Jousikompressorit ovat saatavilla erikoisliikkeestä vain muutamalla kolikolla. Ne takaavat mukavan ja turvallisen hallinnan. Jokainen yritys kaapelien tai kiristysremmien kanssa aiheuttaa korkean turvallisuusriskin!

Vastuuvapauslauseke

Tämä artikkeli on yleisseloste iskunvaimentimien vaihtamiseen autossa! Se ei ole millään tavalla käyttöohje tai korjausohje. Toteamme nimenomaisesti, että nämä korjaukset tulisi jättää ammattilaisille. Me selvästi kieltäydymme mistään vastuusta vahingosta, joka aiheutuu tässä artikkelissa kuvattujen vaiheiden ja toimien imitoimisesta.

Iskunvaimentimien vaihtaminen taka-akselilla

Iskunvaimentimien vaihtaminen taka-akselillaIskunvaimentimien vaihtaminen taka-akselilla on suhteellisen yksinkertaista. Jousi ja vaimennusyksikkö asennetaan usein erikseen. Auton tulisi olla tarpeeksi nostettu, kunnes taka-akselilla ei ole painetta, eli pyörät roikkuvat vapaana. Poista pyörät ruuvataksesi iskunvaimentimet irti. Tämä tulisi tehdä vain, jos jousitustuet eivät ole asennettuna taka-akselille yksikkönä.

Iskunvaimentimien vaihtaminen etuakselilla

Iskunvaimentimien vaihtaminen etuakselillaEtuakselilla on yleensä jousitustuet, joissa vaimennusyksikkö on integroituna kierrekäämin sisällä. Niiden poistaminen on jonkin verran monimutkaisempaa.

1. Auton nostaminen

löysennä pyörien mutteritEnnen nostamista: löysennä pyörien mutterit

Työskennelläksesi turvallisesti auton kanssa se tulisi asettaa turvalliseen asentoon. Erikoisturvallisuusjalustat ovat sopivimpia. Puulohkot, tiilet tai yksi hydraulinen tunkki aiheuttavat huomattavan onnettomuusriskin. Käytä aina sopivia työkaluja.

Auto tulisi aina nostaa tarjotuille kosketuspisteille. Huonosti asetetut tunkit voivat aiheuttaa vakavaa vahinkoa koriin.

2. Pyörien irroittaminen

Pyörien irroittaminenEnnen nostamista, pyörien mutterit löysennetään. Nyt ne voidaan ruuvata irti helpommin.

3. Iskunvaimentimen poistaminen pyörästä

Iskunvaimentimen poistaminen pyörästäIskunvaimennin on asennettuna pyörän jousitukseen kahdella pultilla. Jos nämä ovat liian kireitä, vähän läpäisevää öljyä (esimerkiksi WD-40) voi auttaa tässä.

4. Liitettyjen komponenttien irroittaminen

Liitettyjen komponenttien irroittaminenJarruletku, kulumisilmaisimen kaapeli ja ABS anturi ovat irroitettuja ja laitettuja sivuun nippusiteiden kanssa. Välttääksesi jarrupiirin erottamista, jarrusatula voidaan ruuvata irti ja laittaa sivuun. Tämä yksinkertaistaa huomattavasti iskunvaimentimen purkamista.
Kytkentätappi ruuvataan myös irti sen ylemmältä asennukselta, sekä ohjausakseli. Nyt jarrulevy voidaan taittaa sivuttain ja iskunvaimennin roikkuu vapaana.

5. Irroita jousijalan tukilaakerit

Irroita jousijalan tukilaakeritIskunvaimennin on nyt liitettynä koriin jousijalan tukilaakerin5 avulla. Suojat on poistettu avatulla konepellillä mahdollistaen alla olevien pulttien irti ruuvaamisen.

6. Jousituksen uusiminen

Jousituksen uusiminenJos sinulla ei ole oikeita työkaluja tuen puristamiseen, koko komponentti voidaan vaihtaa. Kierrekäämit ovat alttiita kulumiselle myös. Täydellinen jousitustuki kierrekäämillä ja iskunvaimentimella on huomattavasti helpompi vaihtaa. Lisäksi tämä asettaa uuden kunnon jousitukselle.Kierrejouset korkealaatuisena parhaaseen hintaan Jos käämiä käytetään lisää ja vain iskunvaimennin vaihdetaan, jousitustuki tulee purkaa.

Jousen puristaminen antaa pääsyn iskunvaimentimeen. Jousilevyt ruuvataan irti ja vaimennusyksikkö voidaan vetää ulos. Oikea asennussuunta on merkitty nuolella.

TÄRKEÄÄ: Uuden iskunvaimentimen asentamiseen ei tulisi käyttää iskuväännintä, sillä se voi löysentää rengastiivisteen. Jos tätä ei huomata, jousijalan tukilaakerin vaimennin voi hajota ajon aikana aiheuttaen mahdollisesti vaarallisen tilanteen.

Iskunvaimentimen vaihtaminen viittaa jousijalan tukilaakerin vaihtamiseen.

7. Tämän jälkeiset korjaukset

Kaikki on koottu vastakkaisessa järjestyksessä.

Nyt iskunvaimennin toisella puolella tulisi vaihtaa myös. Pääasiallisesti kaikki etuakselin komponentit vaihdetaan aina pareissa. Tämä pätee jarruihin, olka-akseleihin, palloniveliin ja raidetankoihin. Nämä komponentit tulisi huolellisesti tarkistaa ennen kokoamista, sillä nämä tulee poistaa tai purkaa iskunvaimentimen vaihtamisen yhteydessä tapahtui mitä tahansa. Jos komponentit lähestyvät niiden kulumisen rajaa, tämä on erinomainen tilanne ennaltaehkäisevään vaihtamiseen.

Katso sisäistä ja ulkoista akselin holkkeja. Jos ne ovat revenneitä tai huokoisia, ne tulee vaihtaa myös. Tämä pätee erityisesti, jos rasvaa vuotaa pois. Tämä tarkoittaa vähän enempää työtä. Toisaalta sinulla on nyt täysin uusi etuakseli vähin kustannuksin.Vetoakselin suojus eri valmistajilta - tilaa nyt Iskunvaimentimen vaihtaminen on väliintulo ohjausakselin akselin geometriassa. Täten auto tulisi viedä autotalliin korjauksen jälkeen sen tasoryhmityksen mittaamiseksi. Muuten suoraan ajamisen mahdollisuus voi heikentyä, aiheuttaen eturenkaiden epätasaisen kulumisen.

Uudet iskunvaimentimet tarjoavat mukavuutta ja turvallisuutta

Uudet iskunvaimentimet tarjoavat mukavuutta ja turvallisuutta

Uusilla iskunvaimentimilla täysi ajoturvallisuus on palautettu. Auto voidaan pitää hallinnassa helpommin ja on huomattavasti mukavammin ajettava. Se ylläpitää reittinsä paremmin ja ei enää kaarru. Tämä huomataan heti uusien vaimentimien asennuksen jälkeen. Täten vaimentimien silmällä pitäminen on järkevä tapa toimia. Jokaisen 30 – 50 tuhannen kilometrin ajon jälkeen tarkistaminen voi suojata sinua inhottavilta yllätyksiltä.

Foto: wavebreakmedia, Babich Alexander, Viktor Chursin, mhlam, (Rvector), BACHTUB DMITRII, AppleDK, Timofeev Vladimir, Etaphop photo, Roman Samborskyi, chanonnat srisura, Jimmy Yan, Vereshchagin Dmitry / shutterstock.com