Iskunvaimentimet kuluvat hitaasti. Pitkän aikaa et huomaa ajolaadun vähitellen heikkenemistä. Aikaisemmin tai myöhemmin hetki saapuu, jolloin et voi enää sivuuttaa pehmeää ohjausta: tämä on selkeä signaali kuluneista iskunvaimentimista. Tämä ei ole vain epämukavaa, mutta myös vaarallista. Lue tästä artikkelista kaikki, mitä sinun tulee tietää iskunvaimentimien vaihtamisesta.
Iskunvaimentimen rakenne ja toiminta
Iskunvaimennin vaimentaa pyörien liikkeitä töyssyjen yli ajamisessa siirtäen ne koriin vaimennetulla ja viivytetyllä tavalla. Tämä tekee ajamisesta mukavampaa ja turvallisempaa. Auto ylläpitää tiensä eikä kaarru ajon aikana.
Nykyään on vaikeaa kuvitella, kuinka epämukavaa liikkuminen on ollut valjakkovaunujen aikana. Tiet olivat kaikkea muuta, kuin sileitä. Ajoneuvoissa oli vain alkeellinen jousitus. Fantastiset nahkaremmien ja lehtijousten rakenteet olivat alttiita merisairauden aiheuttamiseen mukavuuden sijasta. Perinteikkäät ratkaisut mukavuuden parantamiseen eivät olleet sopivia autoihin. Tarve uusille, kompakteimmille ratkaisuille kehittyi. Lisäksi niiden tuli olla etenkin mukautuvia autojen vähitellen nopeentumiseen.
Ensin lehtijousi pysyi käytössä. Ne ovat edullisia ja yksinkertaisia tuottaa, sekä erittäin luotettavia. Täten ne voidaan edelleen löytää hyötypakettiautojen taka-akselilta. Pian niitä täydennettiin öljynpaine iskunvaimentimilla, jotka kykenivat vaimentamaan pienet töyssyt.
Kierrekäämien esittelyn johdosta, jousituksen tuista tuli niin kompakteja, kuin modernit ajoneuvot vaativat. Öljynpaine iskunvaimentimet ovat nykyään käytössä vain silloin tällöin. Pääasiassa moottoripyörien etuhaarukoissa on edelleen tämä vaimennusratkaisu.
Kaasupaine iskunvaimentimet ovat nykyään standardi autoissa. Niiden etuna on niiden erinomainen vaimennuksen suorituskyky. Niiden haittana on se, että ne ovat tyypillinen kuluva osa ja vaativat säännöllistä vaihtamista. Kaasupaine iskunvaimentimia ei voi korjata.
Viallisen iskunvaimentimen tunnistaminen
Viallinen iskunvaimennin on menettänyt vaimentavan vaikutuksensa. Autoa vaimentaa nyt vain kierrekäämit. Kun jarrutus aiheuttaa auton ‘sukeltamisen’ ja vahvan ponnahduksen, käytännössä olemassa ei ole vaimennusta. Tämä voidaan myös testata paikallaan olevassa autossa: paina sitä yksinkertaisesti jokaisesta kulmasta, ja seuraa mitä tapahtuu: jos auto ponnahtelee toistuvasti, iskunvaimennin on rikkinäinen.
Iskunvaimennin Etu-/Taka-akseli Discountersaatavilla vain 11,36 €kauppaan ⇒ |
Toinen osoittava tekijä on napsautteleva ääni tai öljyn vuotaminen vaimentimesta. Helisevät äänet ajon aikana ovat osoitus viallisesta jousijalan tukilaakerista. Sen korjaus vaatii iskunvaimentimien purkamisen, joka tulisi vaihtaa tässä tapauksessa.
Varovasti, kuolettava vaara!Etuakselilla iskunvaimennin on integroitu käämiin. Vaihtaaksesi sen, kierrekäämi tulee puristaa, joka aiheuttaa erittäin suuret jännitysvoimat. Kontrolloimaton kierrekäämin puristuksen vapauttaminen voi aiheuttaa kuolettavan vamman. Älä IKINÄ vaihda iskunvaimentimia ilman oikeita työkaluja! Jousikompressorit ovat saatavilla erikoisliikkeestä vain muutamalla kolikolla. Ne takaavat mukavan ja turvallisen hallinnan. Jokainen yritys kaapelien tai kiristysremmien kanssa aiheuttaa korkean turvallisuusriskin! VastuuvapauslausekeTämä artikkeli on yleisseloste iskunvaimentimien vaihtamiseen autossa! Se ei ole millään tavalla käyttöohje tai korjausohje. Toteamme nimenomaisesti, että nämä korjaukset tulisi jättää ammattilaisille. Me selvästi kieltäydymme mistään vastuusta vahingosta, joka aiheutuu tässä artikkelissa kuvattujen vaiheiden ja toimien imitoimisesta. |

Uudet iskunvaimentimet tarjoavat mukavuutta ja turvallisuutta
Uusilla iskunvaimentimilla täysi ajoturvallisuus on palautettu. Auto voidaan pitää hallinnassa helpommin ja on huomattavasti mukavammin ajettava. Se ylläpitää reittinsä paremmin ja ei enää kaarru. Tämä huomataan heti uusien vaimentimien asennuksen jälkeen. Täten vaimentimien silmällä pitäminen on järkevä tapa toimia. Jokaisen 30 – 50 tuhannen kilometrin ajon jälkeen tarkistaminen voi suojata sinua inhottavilta yllätyksiltä.
Foto: wavebreakmedia, Babich Alexander, Viktor Chursin, mhlam, (Rvector), BACHTUB DMITRII, AppleDK, Timofeev Vladimir, Etaphop photo, Roman Samborskyi, chanonnat srisura, Jimmy Yan, Vereshchagin Dmitry / shutterstock.com


Iskunvaimentimien vaihtaminen taka-akselilla on suhteellisen yksinkertaista. Jousi ja vaimennusyksikkö asennetaan usein erikseen. Auton tulisi olla tarpeeksi nostettu, kunnes taka-akselilla ei ole painetta, eli pyörät roikkuvat vapaana. Poista pyörät ruuvataksesi iskunvaimentimet irti. Tämä tulisi tehdä vain, jos jousitustuet eivät ole asennettuna taka-akselille yksikkönä.
Etuakselilla on yleensä jousitustuet, joissa vaimennusyksikkö on integroituna kierrekäämin sisällä. Niiden poistaminen on jonkin verran monimutkaisempaa.
Ennen nostamista: löysennä pyörien mutterit
Ennen nostamista, pyörien mutterit löysennetään. Nyt ne voidaan ruuvata irti helpommin.
Iskunvaimennin on asennettuna pyörän jousitukseen kahdella pultilla. Jos nämä ovat liian kireitä, vähän läpäisevää öljyä (esimerkiksi WD-40) voi auttaa tässä.
Jarruletku, kulumisilmaisimen kaapeli ja ABS anturi ovat irroitettuja ja laitettuja sivuun nippusiteiden kanssa. Välttääksesi jarrupiirin erottamista, jarrusatula voidaan ruuvata irti ja laittaa sivuun. Tämä yksinkertaistaa huomattavasti iskunvaimentimen purkamista.
Iskunvaimennin on nyt liitettynä koriin jousijalan tukilaakerin5 avulla. Suojat on poistettu avatulla konepellillä mahdollistaen alla olevien pulttien irti ruuvaamisen.
Jos sinulla ei ole oikeita työkaluja tuen puristamiseen, koko komponentti voidaan vaihtaa. Kierrekäämit ovat alttiita kulumiselle myös. Täydellinen jousitustuki kierrekäämillä ja iskunvaimentimella on huomattavasti helpompi vaihtaa. Lisäksi tämä asettaa uuden kunnon jousitukselle.








