Vain muutamalla millimetrillä on merkitystä: leveämpi raideväli antaa autolle täysin erilaisen ulkomuodon. Sen muoto näyttää tehokkaammalta, jykevämmältä ja vakaammalta. Lue alta kaikki auton raidevälin leventämisestä!
Raideleveyden leventäminen ei vaikuta kuitenkaan pelkästään ulkoasuun. Myös ajokäyttäytyminen muuttuu. Raidevälin muuttamisen yhteydessä on kuitenkin huomioitava tiettyjä asioita ja sillä on omat haittapuolensa.
Edullista ja nopeaa tuunausta
Erityisen kätevää raidevälin muuttamisessa on se, että melko vähäisillä toimenpiteillä saavutetaan iso vaikutus. Raideleveyden muuttaminen on yleensä yhtä vaikeaa kuin auton renkaiden vaihtaminen.
Työvaiheet ovat myös samanlaiset. Raidevälin levennyssarjan asentamiseen vaaditaan vain noin vartti aikaa. Tämä säätötoimenpide tulee siitä huolimatta tehdä varovaisesti, keskittyneesti ja oikeilla työkaluilla.
Huomioi laki
Mitä leveämpi, sitä parempi? Ei valitettavasti. Suomessa leventämistä on rajoitettu lailla. Tarkalleen ottaen: raideväli saa muuttua enintään yhteensä 30 mm alkuperäiseen verrattuna akselia kohden (rengasta voi leventää enintään 30 mm ja vannetta enintään 26 mm), ja sovituskappaleiden (spacerien) käyttäminen ei ole sallittua. Syynä on turvallisuus: avoin, pyörivä rengas toimii ritsan tavoin, kun se osuu jalankulkijaan tai pyöräilijään. Jos rengas osuu ohikulkijaan, pyörivä liike vetää hänet auton alle. Vaikka pyörivä rengas koskettaisi ohikulkijaa auton takapäässä, hän voi kuitenkin sinkoutua ilmaan. Tästä syystä ajoneuvon raidevälin leventämistä on rajoitettu lailla.
Tarkista liikenneministeriön päätöksistä tai Traficomilta, millaisia muutoksia ajoneuvoosi saa tehdä. Yleisesti levityspaloja eli spacereita ei saa käyttää, vaikka niitä on laajasti saatavilla. Muunlainen raidevälin leventäminen voi tulla kyseeseen, jos se pysyy lakivaatimusten rajoissa.
![]() Kauppa raidevälin leventämisestä⇒ vain laadukkaita tuotteitaTILAA ONLINE ⇒ |
Mistä levennyssarja koostuu?
Raidevälin levennyssarjan tärkeä komponentti ovat ns. ”levikepalat” eli “levityspalat” (eli ”spacerit”). Nämä ovat pyöreitä levyjä, joissa on yhteensä yhdeksän porausreikää. Keskellä oleva suuri aukko asetetaan pyöränlaakerin päälle. Kahdeksan järjestyksessä olevaa, pyöreää reikää on suunniteltu vuorotellen kierrerei’iksi tai läpirei’iksi. Levikepala kiinnitetään sen mukana tulevilla pulteilla pyörännapaan. Lopuksi rengas pultataan kierrereikiin ja raideleveyden levennys on valmis.
Levityspalan paksuus määrittää etäisyyden, jolla pyörä siirtyy ulospäin.
Raidevälin leventämisen edut ja haitat
Raideleveyden leventämisellä on seuraavia etuja:
– Parempi vakaus erityisesti kaarteissa – Parempi ulkoasu |
Ajoneuvon parempi käyttäytyminen kaarteissa johtuu siitä, että ajoneuvon tukipinta on suurempi. Kosketuspinnat maanpinnan kanssa ovat kauempana toisistaan, minkä ansiosta ajoneuvo on yleisesti vakaampi ja pysyy paremmin linjallaan. Vaikka kyseessä on vain muutamien millimetrien ero, sen huomaa heti ensimmäisellä ajokerralla.
Erityisen suuresti ulkoasuun vaikuttaa se, kun raidevälin leventämiseen yhdistetään myös leveät renkaat ja matalaprofiiliset vanteet. Suuret vanteet leveillä renkailla, jotka lisäksi ovat kauempana toisistaan, saavat koko ajoneuvon näyttämään voimakkaammalta ja jykevämmältä.
Raideleveyden leventämisen haittapuoli on kuitenkin, että tämä toimenpide kasvattaa koko ohjausmekanismiin kohdistuvaa vipuvaikutusta. Tämä lisää kaikkien komponenttien kulumista. Tämä toimenpide rasittaa erityisesti palloniveliä, raidetankoja sekä vakaajia. Myös vetoakselit altistuvat raidevälin levennyksen vuoksi suuremmalle kulumiselle. Siisti ulkoasu saavutetaankin valitettavasti näiden komponenttien käyttöiän lyhentymisen kustannuksella.
Raidevälin levennys vaihe vaiheelta
![]() |
Raidevälin leventämiseen tarvitaan:
1 ristikkoavain tai ruuvimeisseli hylsyllä 1 momenttiavain 1 raidevälin levennyssarja 1 autotunkki tai autonosturi mahd. 1–2 autopukkia mahd. pyöräkiiloja |
1. Löysää pyöränpultit
Sammuta ensin auton moottori, vedä käsijarrusta ja irrota avain.
- Tämän jälkeen voit löysätä pyöränpultit. Auton pyöränpultit on parasta löysätä, kun auto on vielä tukevasti maanpinnalla. Näin vältät renkaiden irtoamisen pultteja löysätessäsi.
2. Nosta auto
Jos sinulla ei ole autonosturia käytössäsi, voit suorittaa raidevälin levennyksen myös autotunkkia käyttämällä. Tärkeää on asettaa autotunkki aina korin sille tarkoitettuihin nostokohtiin. Väärin asetettu autotunkki voi nopeasti aiheuttaa vakavia vaurioita rungolle. Tämä voi vaurioittaa auton täysin.
- Autoa ei tulisi koskaan pitää pelkän autotunkin varassa sitä käsiteltäessä. Ensin nostettu auto tulee suojata luisumiselta. Tämä tapahtuu ihanteellisesti pyöräkiilojen avulla.
VINKKI: Autotarvikekaupoissa on myynnissä pyöräkiiloja, joiden mukana tulee ensiapulaukku ja varoituskolmio. Tällaisella ratkaisulla olet täydellisesti varautunut kaikkiin mahdollisiin tilanteisiin.
Seuraavaksi auto asetetaan ammattimaisille autopukeille. Nämä edulliset mutta turvalliset komponentit pitävät ajoneuvon ylhäällä tiukasti ja vakaasti. Autopukilla on huomattavasti suurempi tukipinta kuin autotunkilla. Se mahdollistaa tarvittaessa auton alla työskentelyn tuntien ajan.
3. Irrota pyörät
Voit nyt irrottaa pyörän, jolle haluat asentaa levikepalan, helposti aiemmin löysäämiesi pulttien ansiosta.
4. Asenna levityspala
Asenna levityspala eli spacer asennusohjeen mukaisesti. Kiristä pultit asennusohjeessa ilmoitettuun vääntömomenttiin.
VAROITUS: Kiristä pultit AINA ristikkäin!
5. Asenna pyörä takaisin
Asenna lopuksi pyörä takaisin ja kiristä se myös vaadittuun vääntömomenttiin.
Katsasta asentamisen jälkeen
Raidevälin levennyksen jälkeen auto on yleensä katsastettava. Katsastuksessa tarkistetaan asennuksen oikeellisuus ja levityspalojen jäännösmitta. Tämän takia on tärkeää, että asennussarjan käyttö on sallittua.
Vääränlainen raidevälin levennys voi johtaa sakkoihin ja ajoneuvon käyttökieltoon.
Jos leveys ei riitä
On yksi tapa leventää raideväliä tehtaalla korille määritettyjen rajojen yli. Tähän kuitenkin tarvitaan korin säätötoimenpiteitä. ”Pieni” säätötoimenpide on pyöräkoteloiden taivuttaminen tai ”laippaaminen”.
Tämän tekemiseksi tulisi käydä koreihin erikoistuneella korjaamolla, joka tarjoaa tällaista palvelua. Pyöräkotelon taivuttaminen vaikuttaa hyvin yksinkertaiselta toimenpiteeltä. Moni asia voi kuitenkin mennä pieleen: Kori voi taipua epätasaisesti ja erityisesti maalipinta voi vaurioitua. Korikorjaamo tekee kaikkien neljän pyöräkotelon vääntämisen noin 150–400 eurolla.
On etukäteen varmistettava, että tällainen toimenpide on sallittu. Muuten hukkaat rahaa toimenpiteeseen saaden lopputuloksena pelkästään väännetyn auton.
Jos haluat vielä suurempaa levennystä, koria on työstettävä raidevälin levennyksen yhteydessä. Tämän tarvitaan kattavia niittaus- ja hitsaustöitä. Tässä harrastajamekaanikko kohtaa nopeasti teknisen osaamisen rajansa. Suurempi leventäminen on paitsi vaikeaa, se myös on käytännössä laitonta.
Tästä syystä näitä kovia toimenpiteitä, joihin kuuluvat niitatut tai hitsatut spacerit, suoritetaan pääasiassa vain ralliurheilussa käytettäviin ajoneuvoihin.
Foto: Novikov Nikolay, Joel Hallberg, DR-images, paultarasenko, New Africa, OPgrapher, Happy cake Happy cafe, Kaikoro / shutterstock.com