Moottorin voitelu on erittäin tärkeää. Jos voitelukalvo menetetään, niin sanottu männän leikkaaminen voi tapahtua. Käytetty öljy ei ole 100% puhdasta ja tarvitsee täten suodattamista. Tässä kohtaa öljynsuodatin tulee tarpeeseen, jossa sen hienot huokoset suodattavat suurimmat likahiukkaset. Jos se on tukossa, se tulisi vaihtaa ilman viivettä. Selitämme nyt, miten voit vaihtaa öljynsuodattimen itse, ja mikä on paras yhdistelmä öljyä ja suodatinta.
Miksi vaihtaminen on niin tärkeää?

Kulunut ja käytetty öljynsuodatin sen käyttöikänsä päässä ei pysty enää ylläpitämään virtausta ja suodattamisen suorituskykyään tukossa olevien huokosten takia. Äärimmäisissä tapauksissa läpi ei pääse ollenkaan öljyä. Tässä tapauksessa suojaventtiili aukeaa, joka päästää suodattamatonta öljyä moottoriin. Jos jatkat ajamista usean kilometrin ajan tällä tavalla, likahiukkaset voivat aiheuttaa pieniä naarmuja metalliin, joka johtaa lopulta moottorin vahinkoon. Kiitos modernin teknologian, öljynsuodatinten vaihdon vaihtovälit ovat suurentuneet huomattavasti. Valitsemalla laatutuotteen, voit nojautua jopa 60,000 kilometrin suorituskykyyn.
Öljynsuodattimen ominaisuudet
Useimmat öljynsuodattimen ominaisuudet, kuten käytettävä ruuvin kierre ja sen volyymi on määrättynä valmistajan toimesta. Voit kuitenkin päättää seuraavat ominaisuudet itse:
– Sinulla on valinta ruuvattavien öljynsuodatinten ja suodatinpatruunojen välillä. Ensimmäiset ovat helpompia huoltaa ja sopivat jokaiseen autoon. Suodatinpatruunoja varten suodattimen kotelon tulee olla olemassa. Se voidaan valmistaa vaihtoa varten yhdessä patruunan kanssa ennen vaihtamista. |
– Integroitu takaiskuventtiili ehkäisee öljyn virtaamista takaisin pumppuun, kun moottorin on sammutettu. Tämä minimisoi sakkaa ja öljyn virtaus tulee käynnistymään nopeammin. |
– Turvaventtiilit voivat kompensoida mahdollisia öljypumpun paineen vaihteluita johtaen pidempään moottorin käyttöikään. Kuitenkin tarpeeksi toimivassa öljypumpussa näiden vaihteluiden ei tulisi tapahtua melkein koskaan. |
– Suodatinväliaine ja kotelo tekevät päätehtävän ja määräävät käyttöiän. Jotkut toimittajat antavat tiedon käyttöiästä, kun taas toiset eivät anna. Yleensä laatutuotteita mainostetaan kestävinä ja pitkäikäisinä. Jos et ole varma tästä, ole hyvä ja lue tuotteen testitieto tai harkitse luottamista kalliimpaan brändiin. |
![]() Öljynsuodatin tarjoushintaansaatavana hintaan 3,09 €Tilaa nyt ⇒ |
Öljynsuodattimen ominaisuudet

Öljynsuodattimen vaihto viittaa aina myös öljyn vaihdon tarpeeseen. Tätä ei määrätä virallisesti, mutta se on oikea tapa tehdä asiat. Oikean öljyn valitseminen on aina melkeinpä tiedettä itsessään, ja mielipiteet vaihtelevat. Kaikista tärkeimmät ovat öljyn luokitukset sekä määrittelyt (esimerkiksi 15W-40 tai Mercedes-Benz 229.1). Olemassa on geneerisiä öljyjä, sekä brändättyjä öljyjä. Ero on mineraaliöljyn ja synteettisen öljyn välillä. Jälkimmäisiä pidetään korkeamman laatuisina, koska sillä on parempi lämmönkestokyky sekä paremmat kylmäkäynnistyksen ominaisuudet. Lisäksi olemassa on ohutta öljyä ja niin kutsuttua pitkäikäistä öljyä. Ensimmäinen on tarkoitettu vähentämään rasitusta moottoriin sen ominaisuuksien avulla ja täten vähentämään polttoaineenkulutusta, kun taas jälkimmäinen tunnetaan sen pidentyneestä käytön ajasta, joka on mahdollista vain jos suodatin on vastaavan kestävä. Autopalvelun verkkosivustot tarjoavat lisätietoja.
Itse vaihdon toimenpide
Vaihtoa varten tarvitset seuraavia työkaluja:
- huoltokirjan
- sopivan öljyn tyhjennystulpan
- keräysastian öljyä varten
- liinan
- autonosturin
- vaihtoehtoisesti korjauskuopan
- tai (hätäratkaisu) tunkin
- muovipussin
- maalisiveltimen
- mahdollisesti ruuvimeisselin
- mahdollisesti hylsyavaimen
- mahdollisesti öljynsuodatinavaimen

Valmistelu: Jos käytät suodatinpatruunaa kotelon kanssa, se vaatii oikeanlaisen valmistelun. Aseta patruuna ja tiivisteet koteloon ja sulje se päätykorkeilla. Nämä voidaan kiristää öljynsuodatinavaimella. Käynnistä auto ja anna moottorin käydä usean minuutin ajan. Sammuta moottori ja avaa konepelti, etsi vanha öljynsuodatin ja öljyn täyttöletkut ja poista ne. Nosta auto ylös ja etsi öljyn tyhjennystulppa. Sen kohta voidaan löytää myös huoltokirjasta. Aseta keräysastia tyhjennystulpan alle kerätäksesi öljyn.
Vaihe 1: Avaa öljyn tyhjennystulppa vastaavalla työkalulla (ruuvimeisseli tai hylsyavain) ja odota, kunnes kaikki öljy on tyhjentynyt. Tyhjennystulppa hävitetään vanhan öljyn kanssa. Aseta keräysastia sivuun ja madalla autoa. |
![]() – Ruuvattavien suodatinten tapauksessa: poista kotelo ja pyyhi ruuvin kierre puhtaaksi. Kasta maalisivellin uuteen öljyyn ja laita sitä varovaisesti. Kaada öljyä myös uuteen suodattimeen. – Suodatinpatruunoiden tapauksessa kotelon kanssa: jos haluat käyttää vanhaa koteloa, poista se, pyyhi se puhtaaksi liinalla ja uudelleenasenna se uuden patruunan ja tiivisteen kanssa. Pyyhi ruuvin reikä puhtaaksi liinalla, laita siihen uutta öljyä ja kaada jokin määrä öljyä myös suodattimeen. – Suodatinpatruunoiden tapauksessa pysyvän kotelon kanssa: avaa kotelo öljynsuodatinavaimella ,poista patruuna ja tiiviste. Puhdista se liinalla. Aseta uusi suodatinpatruuna ja tiiviste koteloon ja kaada siihen öljyä. Sulje kotelo. |
Vaihe 3: Nosta auto ylös uudestaan, poista kaikki jäämät tyhjennysreiästä liinan avulla ja ruuvaa uusi tyhjennystulppa kiinni tiivisteen kanssa. Se tulee ruuvata tiukasti kädellä, ja sitten puolikäännöksellä oikean työkalun kanssa. |
Vaihe 4: Madalla auto uudestaan ja kaada siihen öljyä, kunnes taso saavuttaa korkeimman merkinnän öljyn mittatikulla ilman sen ylittämistä. Ruuvaa kansi täyttöputkeen. |
![]() |

Ole hyvä ja huomaa: Vanha öljy on vaarallista, eikä sitä voida hävittää kodin roskien joukossa tai kaataa alas viemäristä. Kaikki asiat, joihin öljy on vaikuttanut, kuuluvat kemikaalijätteeseen. Useat eri huoltoasemat hyväksyvät öljyn vastaanottamisen tiettyä maksua vastaan. Joskus he jopa ostavat sinulle turhan öljyn. Ensimmäinen yhteyspiste on paikallinen kierrätyskeskus.
![]() Moottoriöljy kaikille automerkkeillehalpa alkaen 7,29 €Osta täältä ⇒ |
Mahdolliset virheet ja vaarat

Öljyn vaihto ja öljynsuodattimen vaihto on likaista touhua, jos et ole varovainen. Siihen ei kuitenkaan tarvita erikoiskykyjä ja vain pientä autojen kanssa kokemusta vaaditaan. Virheitä voi silti sattua, ja niin kuin aina vaarallisten yhdisteiden kanssa sinun tulee huomata tietyt asiat:
Öljy vuotee – Jos huomaat öljyn vuotamisen autosta vaihdon jälkeen, se osoittaa joko öljynsuodattimen tai tyhjennystulpan vääränlaiseen asentamiseen. Vaihtoehtoisesti täyttöputken kansi ei välttämättä ole oikein säädetty. Tarkista kaikki ruuvatut liitännät.
Öljyn merkkivalo palaa – Öljyn merkkivalot ovat olleet autossa iän ikuisesti. Se on mahdollista löytää opa moderneista autoista, joissa on ajotietokone. Se mitä mitataan riippuu auton valmistajasta ja mallista, ja on täten mahdollista, että merkkivalo syttyy vaihdon jälkeen. Ei paniikkia: useimmiten se sammuu muutaman minuutin jälkeen. Jos näin ei kuitenkaan ole, suosittelemme käyntiä huoltoasemalla.
Suurempia öljymääriä valuu tielle – Keräysastiaa ei asetettu oikein tai öljynsuodatin ruuvattiin huonosti kiinni, aiheuttaen sotkun joka on myös vaarallista. Jos oikeasti suuri määrä öljyä on valunut tielle, tai vielä pahempi; virtaa tyhjennysjärjestelmän suuntaan, palokunta tulee hälyttää pikalle. He tulevat auttamaan vahingon hillitsemisessä. Tämän laiminlyömällä ja jättämällä öljylätäkön huomiotta syyllistyt rikokseen, ja mahdollisesti saatat joutua vankilaan. Pienemmät määrät voidaan imeyttää sidosaineella ja sitten poistaa.
Foto: dima_sidelnikov, algre, spoilergen, alex555, Maksim Kostenko / fotolia.com