Kolmiotukivarsi (säätövarsi) on osa ohjausta, yhdistäen etupyörän auton alustaan. Kolmiotukivarsi on erittäin liikkuva tietyllä välyksellä, jonka mahdollistaa sen laakerit. Nämä laakerit tai holkkiavaimet koostuvat kiinteästä kumimuhvista, joka painetaan kiinteästi kolmiotukivarteen. Kun kumi tulee hauraaksi ulkoisten vaikutuksen tai liiallisen ikääntymisen takia, kolmiotukivarsi menettää vakautensa.
Kolmiotukivarren vika
Kolmiotukivarsi on erittäin suuri komponentti, joka on valmistettu hitsatusta metallista. Niin kauan, kun se ei ole liiallisen rasitettu paineen tai korroosion toimesta, käytännössä mitään vahinkoa ei voi ilmaantua. Sen heikot kohdat ovat puristetut holkkiavaimet. Vaikkakin valmistettu kiinteästä kumista, ne voivat kulua ajan saatossa kehittäen halkeamia tai menettäen elastisuutta. Tuloksena kolmiotukivarsi ei ole enää oikeanlaisesti kiinnitetty etupyörään ja sen liikkuvuus on heikentynyt. Sen sijaan kulunut kolmiotukivarsi aiheuttaa ei-haluttua välystä. Seuraavat oireet voivat ilmaantua:
– auto ei enää pysy täysin kaistallaan (vääristymä)
– jokainen töyssy tiellä aiheuttaa ääntä
– ohjaus on erittäin ‘’pehmeää’’
– autolla on isompi taipumus äkkikäännöksiin
– kirkuvat renkaat
– lisääntynyt eturenkaiden yksipuolinen kuluminen
Kaikki kaikessa, kulunut kolmiotukivarsi on enemmän, kuin vain kiusa. Se aiheuttaa kallista vahinkoa ja vakavasti heikentää ajoturvallisuutta. Täten tämä komponentti tulisi vaihtaa ilman viivettä.
![]() Kolmiotukivarsi | Ykköslaatuaheti saatavilla 15,24 €kauppaan ⇒ |
Mitä tarvitset?
Onnistunutta kolmiotukivarren vaihtamista varten tarvitset seuraavat:
1 autohissi 1 vaihteistonostin 1 momenttiväännin 1 avainsarja 1 lenkkiavain sarja, kammettu 1 pistosaha (holkkiavainta varten) 1 uusi kolmiotukivarsi ja 1 uusi kolmiotukivarren holkkiavain. |
Viallisen kolmiotukivarren huomaaminen
Viallinen kolmiotukivarsi tai viallinen holkkiavain on helppo tunnistaa: paksu kumirengas on huokoinen ja haljennut. Jos vika vaikuttaa selkeästi ajon laatuun, kumiholkkiavain on todennäköisesti revennyt kokonaan. Kolmiotukivarren liikuttaminen ylös ja alas vivulla tulee selkeästi näyttämään halkeamat.
Holkkiavain ja kolmiotukivarsi ovat tiukasti kiinnitettyjä ja täten niitä ei voi erottaa erikseen. Turvallisuussyistä holkkiavain on kiinnitetty hitsattuun metalliosaan. Vian yhteydessä koko komponentti tulee vaihtaa. Koska kolmiotukivarret ovat erittäin edullisia, tämä ei aiheuta ongelmaa. Lisäksi kokonaisen kolmiotukivarren vaihtaminen on huomattavasti helpompaa, kuin holkkiavainten painaminen sisään ja ulos.
Turvallisuus ensin
Kolmiotukivarren vaihtaminen vaatii työtä auton alla. Autohissi on ihanteellinen. Jos tätä ei ole saatavilla, auto voidaan korjata nostetussa asennossa tai lisäturvallisuustoimenpiteiden olosuhteissa:
– Älä ikinä kiinnitä autoa vain yksinkertaista autotunkkia käyttäen.
– Aseta aina sopivat akselituet auton alle!
– Vedä käsijarrua, vaihda vaihetta ja aseta turvakiilat takarenkaiden alle.
– Älä työskentele yksin koskaan.
– Älä käytä väliaikaisia ratkaisuja, kuten kiviä, renkaita tai puun palasia.
Kolmiotukivarren vaihto – Tee-Se-Itse käyttöohje:
Vaihe vaiheelta
Tämä on yleinen kuvaus kolmiotukivarsien vaihtamisesta ja ei oikea korjausohje. Painotamme, että kolmiotukivarren vaihtaminen on tehtävä sertifioidulle automekaanikolle. Emme hyväksy mitään vastuuta virheistä, joita tapahtuu kuvailtujen vaiheiden imitoinnista. |
1. Pyörän poistaminen
|
2. Pulttien irti ruuvaaminen
|
3. Kolmiotukivarren irroittaminen
|
4. Uuden kolmiotukivarren asentaminen
Älä ikinä kiristä kolmiotukivarren alustapultteja niin kauan, kun etupyörä on edelleen ilmassa. Kolmiotukivartta ei tule tiukasti kiinnittää, kunnes etupyörän iskunvaimennin on taipunut ja normaalin paineen alla. Jos kolmiotukivartta kiristetään liian aikaisin, vahva, liiallinen vääntö tuhoaa holkkiavaimet vähentäen niiden käyttöikää ainakin 50%. |
5. Etupyörän tukeminen
|
6. Pyörän asentaminen ja tasauksen testaus
|
7. Kolmiotukivarren holkkiavaimen vaihtaminen
VINKKI: viallinen kolmiotukivarren holkkiavain voidaan poistaa pistosahan avulla. Useimmissa tapauksissa yksittäinen leikkaus poikittaisesti kumin läpi suoraan kolmiotukivarteen on riittävää. Nyt holkkiavaimen tulisi olla tarpeeksi vapaa kiristyksestä, jotta sen voi vetää ulos kolmiotukivarresta. Uuden holkkiavaimen asentaminen tappiin on oma haasteensa. Suosittu tee-se-itse metodi on sen vasaroiminen sisään suurella ruuviavaimella ja muutamalla vasaran lyönnillä. Emme suosittele tätä. Hellä sisään liu’uttaminen ruuvipuristimella on paljon parempaa molemmille komponenteille ja huomattavasti pidentää komponentin käyttöikää, sen vaihtamisen ollessa erittäin vaikeaa. |
Kulut
Yksittäinen uusi kolmiotukivarsi alkaa noin. 15 EUR. Täyden sarjan ostaminen on huomattavasti edullisempaa. Täysi sarja etuakseliin, koostuen
– kolmiotukivarresta
– kytkentätapista
– pallonivelestä
– tangoista
– kolmiotukivarren holkkiavaimista
– tukinivelestä
molemmille puolille maksaa vain 80 – 100 EUR. Kaikkien näiden osien vaihtaminen on vain vähän kalliimpaa, kuin yhden kolmiotukivarren vaihtaminen. Minkä tahansa näiden osien vaihtamisen jälkeen, auton suuntaus tulee silti tarkistaa, ja täten on kannattavaa harkita koko akselin vaihtamista kerrallaan. Loppujen lopuksi nämä komponentit ikääntyvät samanaikaisesti. Jos kolmiotukivarsi alkaa pettämään, kaikki muutkin osat tällä alueella todennäköisesti seuraavat sitä pian. Täyttä vaihtamista varten uusi lähtökohta luodaan, välttäen ongelmia tällä alueella monen vuoden ajan.
Foto: woverwolf, Alraun, dreamnikon, Vasiliy Koval, Alfa Photostudio, Corepics VOF, svariophoto / shutterstock.com