Jäähdytin (syyläri) autoosi
Jäähdytin (syyläri) Top auto merkit
- BMW 3-sarja Syyläri
- Syyläri BMW 5-sarja
- Moottorin jäähdytin MERCEDES-BENZ E-sarja
- MERCEDES-BENZ C-sarja
- VW GOLF Syyläri
- Syyläri AUDI A4
- Moottorin jäähdytin VW PASSAT
- VOLVO V70
- AUDI A6 Syyläri
- Syyläri VW TRANSPORTER
- Moottorin jäähdytin SKODA OCTAVIA
- TOYOTA AVENSIS
- FORD FOCUS Syyläri
- Syyläri FORD MONDEO
- Moottorin jäähdytin MERCEDES-BENZ SPRINTER
- OPEL ASTRA
- TOYOTA COROLLA Syyläri
- Syyläri FORD TRANSIT
- Moottorin jäähdytin MERCEDES-BENZ VITO
- HONDA CR-V
Jäähdytin (syyläri) viallinen? » Tunnista vika • Korjaa • Vaihto-ohje
Jäähdytin on jäähdytyspiirin kriittinen osa, jonka tehtävänä on ylläpitää moottorin lämpötila vakiona ja estää ylikuumenemisesta aiheutuvat vahingot. Ajaminen viallisella jäähdyttimellä saa aikaan vakavien moottori vaurioiden riskin. Siksi tämä varaosa on vaihdettava mahdollisimman pian.
Yleiskatsaus jäähdyttimeen:
Missä tämä komponentti sijaitsee?
- aivan moottoritilan etuosassa, puhaltimen ja jäähdyttimen säleikön takana
Miten se toimii?
- Moottorin lämmittämä jäähdytysneste pumpataan sen sisään.
- Jäähdytysneste virtaa jäähdytyspaneelin mutkittelevien putkistojen verkoston läpi.
- Sen tyypistä riippuen, joko jäähdytys paneelin läpi virtaa kylmää ilmaa tai sitä puhalletaan niihin
- Ulostulopuolella jäähdytetty jäähdytysneste lähtee jäähdyttimestä ja virtaa seuraavaan jäähdytyspiirin komponenttiin.
Mitä tapahtuu, jos osa vikaantuu?
- Kun lämmitin vuotaa, siitä häviää jäähdytysnestettä. Muutkin tekijät voivat heikentää sen toimintaa. Tästä seuraa moottorin välitön ylikuumeneminen, joka voi ääritapauksissa johtaa täydelliseen hajoamiseen.
Mahdollisia syitä
- Vikojen syyt voivat olla luonteeltaan mekaanisia tai kemiallisia.
- Vähitellen tapahtuva liitoskohtien hapertuminen johtaa vuotoihin.
- Mekaaninen rasitus aiheuttaa reikiä jäähdytys paneeliin ja -putkistoon
- Kemialliset sakat (kalkki) aiheuttavat jäähdytystehon laskun
- Ruoste voi tuhota pinnan ja aiheuttaa reikiä.
Vaihtaminen huoltokorjaamolla vai omatoimisesti?
- Useimmiten maallikko voi vaihtaa jäähdyttimen ilman mitään ongelmia. Tämä korjaus vaatii vain muutaman vaiheen, jakoavaimen putkia varten sekä ruuvimeisselin.
Vinkkejä jäähdyttimen vaihtoon:
-
1. Aloita vetämällä irti puhaltimen liittimet.
2. Irrota sitten vesiletkut (putket). Kerää tyhjentyvä jäähdytysneste kulhoon.
3. Irrota välilevyn ruuvit, väännä ylemmät kiinnikkeen paikoiltaan ja poistaa jäähdytin varovasti. Varaosaa asentaessasi, toimi päinvastaisessa järjestyksessä.
4. Uuden jäähdyttimen asentamisen jälkeen järjestelmä on ilmattava. Avaa paisuntasäiliö ja käynnistä moottori. Käännä lämpöä ja ilmanvaihtoa täydelle teholle ja odota, kunnes isompi jäähdytyskierto avautuu. Tarkista samalla liitännät, että ne ovat tiiviit.
Erot varaosien välillä
Nykyään käytetään enemmän tai vähemmän säännöllisesti kolmea erilaista jäähdytintä. Halvin ja yleisimmin käytetty malli on messinkinen jäähdytin. Lyijy-juotetut, litteä putket ja kaarevat säleet on juotettu yhteen. Tasaisten putkien määrän määrittää osan korkeus. Nämä jäähdyttimet ovat melko raskaita ja suuria, ja niiden jäähdytysteho on korkeintaan riittävä.
Komposiitti jäähdyttimissä, putket ovat soikeita ja niiden jäähdytyslevyt on liitetty tai stanssattu. Kytkennät tehdään jatkopaloilla ja liittimillä. Tämä jäähdytin edellyttää enemmän työtä, mutta siinä on vähemmän materiaalia, mikä säästää painoa. Jäähdytysteho on hieman parempi kuin juotetussa mallissa.
Kalliimmissa autoissa on yleensä alumiininen jäähdytin, jonka voi hankkia varaosana myös vanhempiin autoihin. Tämän tyyppisestä osasta on vain etuja: niihin lukeutuvat erityisesti sen 15% kevyempi paino, mutta myös korkeampien lämpötilojen kestävyys jopa 650 ᵒC:een saakka sekä luonnollinen suoja korroosiota ja kemiallista hajoamista vastaan. Niiden ainoa haitta on suhteellisen korkea hinta.
Vahinkojen estäminen: oikeanlainen jäähdytysneste ja jäätymisenestoaine
Oikean jäähdytysnesteen ja jäätymisenestoaineen käyttö on tärkeää, koska vain siten saa riittävän suojan korroosiota ja kalkkeutumista vastaan. Oikea tuotteen jäähdyttimeesi voi tunnistaa jäähdytysnesteen väristä tai auton käsikirjan tiedoista. Siniset ja vihreä nesteet sisältävät silikaatteja; punaiset nesteet ovat silikaattivapaita ja niitä käytetään erityisesti alumiinisissa jäähdyttimissä. Sinisellä nesteellä voi korvata vihreän nesteen hätätilanteissa. Punaista ja sinistä tai punaista ja vihreää ei kuitenkaan koskaan tulisi sekoittaa keskenään.
Miten suuret ovat kustannukset?
Jäähdyttimen vaikuttavat lähinnä korroosio ja kalkki ja siksi sen kemiallinen kestävyys takaa pitkän käyttöiän. Alumiinisille jäähdyttimille käyttöikä on useita vuosikymmeninä, kun taas halvempien teräksisten jäähdyttimen ruostuminen alkaa jo muutamien vuosien kuluttua. Voit saada tällaisen osan alle 100 eurolla, vaikka niiden käyttöikä on vastaavasti lyhyt. Korkealaatuiset tuotteet voivat maksaa jopa 300 euroa.
Niiden, jotka viettävät säännöllisesti aikaa moottoritiellä ei pitäisi olla liian säästäväisiä vaan heidän tulisi arvostaa laatua. Meiltä löydät OEM-laatuiset varaosat huomattavasti halvemmalla ja jos hyödynnät päivittäiset tarjoukset ja alennukset, voit säästää paljon rahaa.