Termostaatti (jäähdytysneste) autollesi

Termostaatti (jäähdytysneste) Top auto merkit
- Termostaatin BMW 3-sarja
- BMW 5-sarja
- MERCEDES-BENZ E-sarja
- VW GOLF
- Termostaatin MERCEDES-BENZ C-sarja
- AUDI A4
- VOLVO V70
- VW PASSAT
- Termostaatin SKODA OCTAVIA
- AUDI A6
- TOYOTA AVENSIS
- VW TRANSPORTER
- Termostaatin TOYOTA COROLLA
- FORD FOCUS
- OPEL ASTRA
- FORD MONDEO
- Termostaatin MERCEDES-BENZ SPRINTER
- FIAT DUCATO
- HONDA CR-V
- FORD TRANSIT
Termostaatti (jäähdytysneste) viallinen? » Tunnista vika • Korjaa • Vaihto-ohje
Jäähdytyksen ohjausta termostaatin avulla
Termostaatti on pieni osa, joka säätää automaattisesti jäähdytysjärjestelmää. Toimiva termostaatti pitää moottorin lämpötilan tasaisena. Viallinen termostaatti aiheuttaa nopeaa moottorin kulumista.
Termostaatin rakenne
Termostaatti on venttiili, joka erottaa moottorin kaksi jäähdytyspiiriä, ja se avautuu vain tarvittaessa. Tämä pieni metallinen venttiili reagoi jäähdytysnesteen lämpötilaan, kierteisen kelan ja vaha ytimen avulla. Kun ympäristön lämpötila nousee liian korkeaksi, termostaatti päästää jäähdytysnesteen virtaamaan läpi. Sisällä oleva vaha sulaa ja kierre kela avaa venttiilin. Lämpötilan lasku aiheuttaa jäähdytyksen termostaatin vahan kiinteytymisen, josta seuraa venttiilin sulkeutuminen.
Termostaatin sijainti
Termostaatti sijaitsee lähellä moottoria ja se on helppo löytää. Paikassa jossa suuri ja pieni jäähdytyspiiri yhdistyvät on Y:n muotoinen kolmen letkun liitoskohta. Tämä liitoskohta on yleensä alumiininen komponentti, jonka voi avata. Termostaatti sijaitsee aivan keskellä sitä. Monissa autoissa termostaatti sijaitsee suoraan moottorissa. Tässäkin paikasta se löytyy paksuja jäähdytysnesteletkuja seuraamalla.
Pienen ja suuren jäähdytyspiirin tehtävät
Metallit kutistuvat, kun ne ovat kylmiä ja laajenevat kuumennettaessaan. Moottorin on rakennettu siten, että sen osat sopivat täsmälleen yhteen käyttölämpötilassa. Tämän lämpötilan ylittäminen aiheuttaa moottorin kulumista. Jos moottori käy pysyvästi liian kylmänä, komponentit eivät liu’u riittävästi, vaan rämisevät ja pomppivat, joka myös lisää kulumista.
Jotta moottori saavuttaa käyttölämpötilansa mahdollisimman nopeasti jäähdytysneste pumpataan moottorin uudelleen sen kierron jälkeen. Se jatkaa kiertoaan kun moottori lämpenee vähitellen siihen pisteeseen, että siitä tulee melkein liian kuuma. Sillä hetkellä termostaatti avautuu ja suuren jäähdytyspiirin avulla jäähdytin jäähdyttää moottoria. Jos jäähdyttimen suorituskyky ei riitä, puhallin kytkeytyy päälle ja jäähdyttää jäähdytysnestettä lisää. Sillä välin termostaatti pitää suuren jäähdytyspiirin auki.
Termostaatin vauriot
Termostaatti voi pikkuhiljaa menettää toimintakykynsä. Jos se on ollut käytössä liian pitkään, se voi jopa rikkoutua. Yleensä viallinen termostaatti estää moottoria lämpenemästä riittävästi. Tämä käy ilmi kun kytkee päälle sisätilan lämmityksen. Jos se tuottaa vain haaleaa ilmaa, syynä voi olla viallinen termostaatti. Termostaatin vaihtaminen ei ole kovin vaikeaa. Se löytyy aina sieltä missä kolme paksua jäähdytysnesteletkua liittyy yhteen koteloon. Tämä kotelo on suljettu muutamalla metalli ruuvilla. Avaa ne ja vanhan termostaatin voi vetää pois terävillä pihdeillä. Pieni määrä jäähdytysnestettä saattaa vuotaa prosessissa. Varmista, että täydennät sen.
Merkki laatuiset termostaatit
Termostaatti on pieni ja halpa, mutta erittäin tärkeä osa. Luotettavassa jäähdytyspiirin ohjauksessa, tärkeitä ovat tarkkuus ja kestävyys. Edulliset termostaatit tuntemattomilta valmistajilta eivät tarjoa näitä ominaisuuksia. Merkki valmistajien termostaatit ovat testattua ja taattua laatua. Moottorin lämpötilaa säätää tarkasti laadukas termostaatti, joka varmistaa maksimaalisen polttoaine tehokkuuden ja mukavuuden.