Pyörän suuntaus: väärin suunnatut pyörät – kallista ja vaarallista

Pyörän suuntaus: väärin suunnatut pyörät – kallista ja vaarallista

Väärin suunnatut pyörät ovat enemmän kuin pelkkä ärsytys. Saatat tottua autoon, joka hieman vetää toiselle puolelle, vaikka ei niin pian, että renkaat kuluisivat nopeasti. Jos epäillään, että pyörät ollaan suunnattu väärin, on se hoidettava nopeasti.

Väärin suunnattujen pyörien oireita

Väärin suunnattujen pyörien oireita

Väärin suunnatut pyörät voi havaita monella tavalla.

  • Mikäli auto vetää toiselle puolelle pienelläkin nopeudella, saattaa tämä olla osoitus väärin suuntauksesta. Rummuttavat ja kolisevat äänet ohjattaessa ovat ehdottomasti vihje kuulaliitoksen tai kytkentätangon vahingoittumisesta. Tukivarren laakerin kolina voi johtaa kiertymiseen tiellä. Melun kehittyminen ja ajo-ominaisuuksien muutokset tapahtuvat mikäli iskunvaimentimet tai jousitus ovat vahingoittuneet.
Edulliset iskunvaimentimet

Iskunvaimentimet

edullinen alkaen 12,38 €

Tilaa nyt

  • Mikäli auto vetää ainoastaan toiselle puolelle vain suurella nopeudella, syynä ovat yleensä renkaat.   Pieni ero ilmanpaineessa saattaa johtaa ajolaadun heikkenemiseen.
  • Paikoillaan oleva auto, jonka renkaissa näkyy kulumista renkaiden sisäpuolella, on se vahva osoitus viallisesta aurauskulmasta. Renkaat eivät silloin pyöri enää täysin suorassa, vaan ovat pysyvästi asettuneet lievään kulmaan ajosuuntaan nähden, mistä aiheutuu huomattavaa kulumista.

Mikä aiheuttaa pyörien väärin suuntausta?

Pyörän jousitus säädetään pyörän ja kallistuskulman mukaan. Sen tarkoituksena on kaikkien neljän pyörän kohdistaminen rinnakkain suoraan eteenpäin ajettaessa. Ainoastaan tässä tilassa auto todella liikkuu luotettavasti suoraan. 

Pyörien väärään suuntauksen neljä yleisintä syytä:

– iästä johtuva väärin suuntaus
– viallinen korjaus
– vaurioita rungossa
– korin vaurioituminen

Mikä aiheuttaa pyörien väärin suuntausta

Auto, jonka matkamittarissa on useita kymmeniä tuhansia kilometrejä, saattaa osoittaa hieman merkkejä väärästä aurauskulmasta. Tämä ei ole vakavaa ja se on helppo korjata. Auton aurauskulman seuraamiseen ei ole säännöllistä huoltoväliä. Uusien renkaiden asennus on aina hyvä hetki. Mikäli renkaat kuluvat toiselta puolelta, aurauskulma pitäisi tarkistaa uudelleen. 

  • Syy jatkuvaan väärään suuntaukseen ovat osien vaihdossa tehdyt virheet. Tarkkuus on tärkeää etenkin kuulaliitoksen ja kiinnitystangon pään osalta: kun viallinen kuulaliitos tai tangonvarsi vaihdetaan uusiin, on ne kierrettävä täsmälleen samalla vääntömomentilla kuin vanhat. Yhdellä kierroksella enemmän tai vähemmän saattaa olla huomattava vaikutus aurauskulmaan.
  • Yleisin syy aurauskulman vääristymiseen on törmääminen reunakivetykseen. Mikäli etupyörä saa ylimääräisen iskun sivulta, saattaa se muuttaa akselin geometriaa. Pienellä onnella tämä voidaan korjata pienellä uudelleen säätämisellä. Kuitenkin varmistaakseen ajoneuvon turvallisuuden liikenteessä, on useita osia vaihdettava.
  • Korin vaurioiden sattuessa, aurauskulman vääristyminen tai ei-säädettävä akseli ovat yleensä merkki täydellisestä rikkoutumisesta. Useimmissa tapauksissa, vakavissa onnettomuuksissa, joihin liittyy rungon vaurioituminen, ei ole korjattu ammattitaitoisesti. Nämä autot vaativat melkoisia investointeja ennen kuin ne ovat taas sopivia liikenteeseen.

Pyörän suuntauksen hinta ja kesto

Pyörien suuntauksen hinnat ovat laskeneet viime vuosina jyrkästi. Vain 15 vuotta sitten tätä palvelua ei ollut saatavilla alle 100 euron hintaan. Tänä päivänä sen on paljon edullisempaa. Useimmissa korjaamoissa yleinen sovellettava hinta on suunnilleen 70 euroa. Ajoittaisten alennusten ollessa voimassa, kohdistaminen saatetaan suorittaa 30 eurolla. Tätä alhaisempaa ei tulisi ottaa vakavasti.

Pyörän suuntauksen kesto

Kohdistamiseen menee noin 1 tunti. Tänä päivänä ammattilais korjaamot käyttävät kallista lasertekniikkaa kohdistaakseen pyörät millimetrin sadasosan tarkkuudella. Näillä nykyaikaisilla laserjärjestelmillä varustetut korjaamot ovat itse asiassa hyvin ajan tasalla. Vanhoja valojärjestelmiä ei enää käytetä. Jotkut nopeita korjauksia tarjoavat toimijat saattavat vielä käyttää niitä.

Pyörän suuntauksen hinta

Ammattitaitoiset autokauppiaat ovat aina laitteistonsa suhteen ajan tasalla ja voit jättää autosi heille ilman epäröintiä. Toisaalta, suuntaus palvelua tarjoaviin bensa-asemiin tulisi suhtautua varauksella. Palveluntarjoaja saattaa yrittää ansaita vähän ylimääräistä rahaa käyttämällä käytettyä järjestelmää. Etenkin riippumattomat bensa-asemat eivät ole ihanteellisia työpajoja tällaisten tarkkojen diagnoosien tekemiseen.

Pidä huoli: Vaikka korjaamot laskevat ilmoitetun summan renkaiden suuntaukselle, kaikki ylimääräiset korjaukset lasketaan siihen lisäksi. Suosittu väite on: “Pultit olivat liian tiukalla ja tarvittiin toimia niiden löysäämiseksi”. Tämä voi tuplata kohdistamisen hinnan. Vinkki: Pulttien tiukkuuden tarkistamisesta tai niiden avaamisesta ennen korjaamolle menemistä ei ole haittaa. Jos kaikki irtoavat helposti, korjaamolla ei ole syytä laskuttaa ylimääräistä.

Raidetangon pää nyt AutonvaraosatPro 50% halvemmalla

Suuntaamisen protokolla

Renkaiden suuntaamisen protokolla ilmaisee seuraavat arvot:

Etupyörät
– Pyörä
– Kaltevuus
– Aurauskulman ero
– Yksilöllinen aurauskulma
– Totaalinen aurauskulma
– Renkaiden väärin suuntaus
– Suurin ohjauskulma

Takapyörät
– Kallistus
– Yksilöllinen aurauskulma
– Totaalinen aurauskulma

Jokaisella näistä asennoista on ihanteellinen arvo, joka riippuvainen toleranssista. Jos esimerkiksi oletetaan pyörän kulman olevan + 7’40” ja ± 0’30” toleranssi on edelleen hyväksyttävä, todellinen arvo 7’10” on edelleen toleranssin sisällä. Useimmat laitteet osoittavat toleranssin poikkeaman väreillä: Valkoinen tai vihreä = OK, keltainen = toleranssin sisällä, punainen= vaaditaan toimia.
Renkaiden suuntaamisen protokolla

Ammattitaitoinen korjaamo kuitenkin yrittää aina saavuttaa keltaisissa arvoissa optimaaliset tulokset. Keltainen arvo ei yleensä kerro suuresta vahingosta, vaan ainoastaan vähäisestä kulmasta.

Pyörän suuntaus mikä voi olla viallinen

Vahvat aurauskulman poikkeamat vialliseen kuula- tai raidetangon liitokseen. Kytkentätanko, iskunvaimennin tai tukilaakeri saattavat olla viallisia jos kallistuskulma ylittää toleranssiarvon.

Osta koiranluut autollesi turvallisesti verkosta

Joka tapauksessa, pyörien kohdistaminen on ihanteellisinta tehdä täysin uusilla renkailla. Vanhat huokoiset renkaat, jotka ovat lähellä kulumisrajaansa, usein antavat virheellisiä tuloksia.

Tietyissä olosuhteissa korjaamolla on oikeus kieltäytyä luovuttamasta ajoneuvoa, jos toleranssissa on suuri poikkeama. Korjaamo voi luovuttaa ajoneuvon ainoastaan ajokelpoisessa kunnossa.

Tarve toimiin korjaamolla

Jousitus on kohdistettu pultteja säätämällä. Jos pultti on jo päässä asti eikä sitä voi enää säätää, on korjaus ehdottomasti tarpeellinen. Mitä pyörän suuntaaminen tulee, on ehdottomasti kuljettajan edun mukaista, että hänen ajoneuvonsa on hyvässä ja turvallisessa kunnossa.

Pyörän suuntauksen korjaustarve

Tästä syystä, mikäli on merkkejä kulumisesta, älä jää miettimään vaan luota korjaamon asiantuntemukseen. Vaikka se maksaakin hieman enemmän, sen jälkeen autosi on taas moitteettomassa kunnossa. Verrattuna muihin korjauksiin, jousitus- ja ohjausmekanismille tehtävät työt eivät saisi olla enää niin kalliita. Uuden raidetangon nivel saa 25 eurolla. Mukaan lukien asennuksen, se saattaa maksaa 50 tai 60 euroa. Turvallisen ajon tulisi olla sen arvoista.

Ei-säädettävän aurauskulman tapauksessa ammattitaitoinen korjaamo ei yritä korjailla tuloksia. Ei- säädettävät akselin osat ovat yleensä seurausta vakavista onnettomuuksista. Auton koko geometria on vääntynyt ja kehys on “kiero“.

Tämä johtuu yleensä petoksesta, koska asiakkaalle on ilmeisesti myyty kolariauto. Tässä tapauksessa korjaamon tekemä kohdistus protokolla, joka näyttää ei-säädettävää aurauskulmaa, on ensimmäinen merkki tarpeesta kehyksen tarkempaan tarkasteluun. Suuntauksen tarkastaminen kuuluu ammattitaitoiselle korjaamolle, joka on erikoistunut korin korjauksiin. Runko mitataan lasertekniikalla määritellyistä pisteistä. Korjaamon protokollaa voidaan käyttää pätevänä asiakirjana jätettäessä poliisiraporttia.

Foto: Lucky Business, Dmitry Kalinovsky, pelfophoto, ARTYuSTUDIO, Steve Heap, Fusionstudio / shutterstock.com