Naarmuuntuneella, ruosteisella tai kolhitulla alumiinivanteella on erittäin negatiivinen vaikutus auton ulkonäköön, saaden sen näyttämään hoitamattomalta ja laiminlyödyltä. Alumiini on kuitenkin erittäin taipuisa materiaali Tee se itse sovitusta ajatellen. Tästä oppaasta opit kaiken, mitä sinun tarvitsee tietää työskentelystä alumiinivanteidesi kanssa.
Tyylikäs ja kevyt
Alumiinivanne saa auton näyttämään dynaamiselta ja urheilulliselta. Mallivalikoima on valtava. Saatavilla on kaikenlaista tavallisista poikkeuksellisiin muotoihin: mistä vain tykkäät. Alumiini sopii hyvin yksilöllisten vanteiden luomiseen. Suhteellisen pehmeää materiaalia voidaan helposti ja edullisesti hioa mihin tahansa haluttuun muotoon. Niille voidaan antaa lopulta mikä tahansa väri. Lakkaaminen kerroksella lakkaa tai jauhemaalaus ovat kelvollisia vaihtoehtoja. Jälkimmäinen soveltuu ainoastaan pyörän vanteiden päivittämiseen tietyissä olosuhteissa.
Alumiini: materiaali, jolla on monia etuja
Teräksiset vanteet ovat tukevia ja edullisia ratkaisuja auton saattamiseksi käyttövalmiiksi. Niillä on yksi tärkeä haittapuoli: ne ruostuvat. Vaikka korroosiovauriot voidaankin peittää pyörän kapseleilla, auton harrastajasta tämä ei tunnu mukavalta. Tästä syystä useimmat autonomistajat suosivat alumiinivanteita. Niiden etuna on, että ne eivät syövy yhtä paljon kuin teräs. Alumiini ei itse asiassa ruostu ollenkaan, vaikka veden ja tiesuolan yhdistelmä vaikuttavat materiaaliin tehden vanteista rumat. Alumiini on altis reunakivetyksille, naarmuille ja pienille kolhuille, koska se on pehmeä materiaali. Ei ole väliä kuinka pehmeä materiaali on, se voidaan helposti hioa.
Jarrupalat • Parhaat tarjouksethalpa alkaen 2,83 €Osta nyt ⇒ |
Ensimmäinen vaihe: alumiinivanteen tarkastaminen
Pyöränvanteiden vauriot jaetaan karkeasti neljään luokkaan:
– Kolhut
– Halkeamat ja säröt
– Naarmut
– Korroosiovahingot
Ennen kuin työskentelet alumiinivanteen kanssa, tarkasta tuote huolellisesti. Vanteen reunoilla oleville kolhuille ei voi tehdä mitään. Kolhujen poistaminen alumiinivanteista on kiellettyä, sillä se vaarantaa vanteen materiaalirakenteen. Kohta, josta kolhu olisi poistettu olisi huomattavasti heikompi, mistä aiheutuu säröjä ja halkeamia.
Sama koskee 1-2 millimetrin syvyisiä halkeamia ja säröjä. Alumiinivanteiden hitsaaminen ei ole sallittua. Vanne, jossa on halkeama tai syvä särö, soveltuu yleensä kierrätykseen.
Naarmut ja korroosiovauriot voidaan korjata yleensä hiomalla, kiillottamalla ja levittämällä uusi kerros.
Toinen vaihe: vanteen kunnostaminen
Vannetta ei voi korjata paikka aineella, vaan se on aina täysin korjattava. Irrota aina vanne, jotta pystyt työskentelemään mukavasti vauriokohtaa.
Tarvitset seuraavia:
– 1 pieni hiomakone (Dremel, n. 100 Euro) – Erilaisia hiomapapereita (n. 12 Euro 30-osan setti) – Täyteainetta vanteelle (n. 4 Euro koko pakkauksessa per purkki) – Sanko (mahdollisesti käytetty kastikesanko ranskalaisgrilliltä) – Saippuaa – Harja, kangas, vanha hammasharja – Silikoni puhdistusainetta (6 Euro 1 litran pullossa) – Jarru puhdistusainetta (4 Euro per spray pullo) – Alumiinivanteen kiillotusainetta – Alumiinin pohjustusainetta (12 Euro per spray pullo) – Kiillotuspää poraan (kiillotuslevy n. 8-12 Euro) – Lakkaa spraypullossa (6 Euro per spray pullo) – Vahva johdoton ruuviväännin (n. 100 Euro) – Työskentely penkki |
Irrota vanne ja aseta se pöydälle. Rengasta ei tarvitse poistaa. Pidä huoli, että et menetä tasauspainoja.
Ensimmäiseksi puhdistetaan vanne. Käytä kunnolla lämmintä vettä ja puhdistusainetta. Poran puhdistus- ja kiillotuspäällä tätä työtä voidaan nopeuttaa huomattavasti. Kiinnitysyksiköt eivät ole ihan halpoja n. 35 Euro hinnalla. Kun jarrupöly ja muu lika on poistettu vanteista, korjaa vauriot.
Kolmas vaihe: korjaa vaurio
Sähköisellä monitoimityökalulla voit nyt hioa pahimmat naarmut ja halkeamat. Työskentele varovasti etenkin renkaiden läheisyydessä, jotka eivät saisi joutua kosketuksiin minkäänlaisen hiomatyökalun kanssa. Murtumat ja halkeamat saattavat syventyä, jos niitä ei hoideta. Koverahionnalla voit pysäyttää tämän prosessin luotettavasti. Älä unohda: korjauksen yhteydessä periaate: “enemmän on parempi” ei pidä paikkaansa hiomisessa. Mitä syvemmälle hiot, sitä vaikeammaksi tulee tasoittaa vanne jälkeenpäin.
Neljäs vaihe: Karkeasta hienoksi
Nyt vanne tulisi hioa huolellisesti. Työskentele karkeasta hienoon. Hieno hiekkapaperi lopulta tasoittaa naarmun ja saa sen häviämään.
Jos haluat tiivistää vanteen lakalla, et voi käyttää mitään täyteainetta. Vaikka se olisi vanteen kanssa samanvärinen, täytetty kohta näkyy. Tällaisessa tapauksessa ainoa vaihtoehto on hioa käsin, kunnes naarmuja ei enää näy. Hionnan jälkeen vanne on kiillotettava perusteellisesti kiillotuslevyä käyttäen. Mikäli haluat käyttää päällystettä, voit täyttää syvemmät hiotut kohdat ja hioa ne sen jälkeen. Työskentele täyteaineen mukana tulleen ohjeen mukaan.
Viides vaihe: viimeistely
Mikäli haluat maalata vanteen, aloita teippaamalla renkaat, jotta sinun ei tarvitse puhdistaa niitä jälkikäteen, ja jotta tulos näyttäisi ammattimaisemmalta. Ennen maalausta, puhdista vanne huolellisesti silikonisuihkeella. Sitten pohjusta se, maalaa se ja tiivistä lakalla kovettumisen jälkeen – valmista.
Vaihtoehtona maalaamiselle, voit myös jauhe maalata vanteen, vaikka sitä suositellaan vain tiettyihin olosuhteisiin. Jauhemaalaus on huomattavasti maalausta kalliimpaa, ja se on työläämpää, koska rengas pitää poistaa. Toisaalta jauhepäällyste näyttää hyvin ammattimaiselta. Se peittää vanteen kokonaan, tehden kaikista vaurioista näkymättömiä. Jauhemaalattujen vanteiden takia käytettyjen autojen ostajat ovat epäileväisiä. Siksi sitä suositellaan vain, jos aiot itse jatkaa auton käyttöä. Älä koskaan osta autoa, jossa on jauhemaalatut vanteet. Et tiedä, miltä ne näyttävät alla.
Vinkkejä nopeille lukijoille
– Älä yritä poistaa lommoja tai hitsaa alumiinivanteita – 2 mm tai syvempiä vauriota ei voi enää korjata – Hio säröt ja halkeamat koverasti ja tasaisesti – Alumiinivanteiden jauhemaalaus vain omaan käyttöön. |