Dieselmoottorit ovat niin kutsuttuja itsesytyttäviä moottoreita. Niissä ei ole tavallisia sytytystulppia, jotka sytyttävät polttoaine-ilma seoksen ulkoisella kipinällä. Dieselmoottoreissa polttoaineen nopea kompressio on riittävää palamisen aiheuttamiseksi. Tätä varten moottorin tulee saavuttaa tietty käytön lämpötila.
Syy tähän on siinä, että itse kompressio dieselmoottoreissa on hyvin korkea. Jos moottori on liian kylmä, männän ja sylinteriseinän välillä on liikaa välystä. Liian paljon kompressiota menetetään ja moottori ei käynnisty. Vasta kun moottori on tarpeeksi lämmin, metallit laajentuvat mahdollistaen palamisprosessin. Dieselmoottori tarvitsee täten käynnistysapua. Hehkutulpat kehitettiin juuri tätä tarkoitusta varten.
Hehkutulpan toiminto
Dieselmoottorin hehkutulppa on valmistettu kovasta hiiliteräksestä; sähköjännite aiheuttaa sen hehkun. Kun ruiskujärjestelmä suihkuttaa diesel-ilma seoksen palotilaan, se syttyy jopa matalassa moottorin lämpötilassa. Lämmitys kestää 5-30 sekuntia.
Heti kun moottori on käynnissä, koko moottoriblokki lämpenee nopeasti. Moottori astuu itsesyttymistilaan ja ei enää vaadi syttymisapua. Hehkutulppa sammuu ja ei ole enää toiminnassa ajon aikana. Tämä selittää sen, miksi dieselautoja ei voida käynnistää tavallisten käynnistyskaapelien avulla tai työntämällä. Heti kun moottori on kylmä, se ei käynnisty ilman hehkutulpan avustusta.
Hehkutulpan käyttöikä
Hehkutulpat pysyvät käyttämättömänä suurimman osan ajasta, ja täten ne kestävät huomattavasti kauemmin, kuin sytytystulpat. On vaikeaa arvioida keskimääräistä käyttöikää. Mitä useammin auto käynnistetään päivässä, sitä lyhyempi sen käyttöikä on. Jos autoa käytetään vain pitkillä matkoilla, hehkutulppasarja voi kestää yli 100,000 km. Hehkutulppa vaihdetaan täten vain, jos se ilmoittaa sen välittömän vian. Jos moottorista tulee vaikeampi käynnistettäessä, korjaus on ajankohtaista.
Nyt on tärkeää toimia heti! Niin kauan, kun moottori vielä syttyy, hehkutulppien vaihtaminen on huomattavasti helpompaa.
![]() Hehkutulppa-Shopalkaen 4,69 € varastossaOsta nyt! ⇒ |
Heikentynyt hehkutulpan suorituskyky johtaa lisäkulumiseen pakoputken puhdistusjärjestelmässä. Diesel hiukkassuodattimet tukkiutuvat helpommin, niin kuin myös EGR. Vain puhdas palaminen lämmitysvaiheen aikana voi luotettavasti ehkäistä vahinkoa. Täten jos hehkutulpan vahinko on todennäköistä, tarkempi diagnoosi on vaadittu. Onneksi tämä on hyvin helppoa.
Testausresistanssi
Hehkutulpat voidaan helposti tarkistaa multimetrillä testaten niiden resistanssin ja täten mahdollistaen diagnoosin.
Toimenpide menee seuraavanlaisesti:
– Sammuta moottori. – Vedä liitin pois hehkutulpasta. – Aseta multimetri alimmalle Ohmi tasolle. – Yhdistä negatiivinen napa maahan, esimerkiksi suoraan moottoriblokkiin (pihtiliitos on ihanteellinen tätä varten). – Pidä positiivista napaa hehkutulpan ylintä kärkeä vasten. |
Jos ‘jatkuvuus’ osoitetaan, toisin sanoen ei resistanssia tai todella vähän sitä, hehkutulppa on ok. Jos se näyttää ‘1’, niin hehkutulppa on viallinen ja tulee ehdottomasti vaihtaa. Riittävä multimetri maksaa noin 15 EUR.
Hehkutulpan vaihtamisen haaste
Hehkutulppa dieselautossa omaa saman tehtävän, kuin sytytystulppa. Kuitenkin molemmilla osilla on erilainen rakenne. Sytytystulppa bensa-autossa on lyhyt pyöreällä, leveällä kierteisellä pohjalla. Hehkutulppa taas on melko pitkä pienellä halkaisijalla, johtuen siitä, että sen tulee pystyä vastustamaan korkeaa painetta sytytyskammiossa ajon aikana.
Poistettaessa sitä on aina olemassa huomattava sen rikkomisen riski. Kokoaikaisten lämpötilanvaihdosten ja käyttövuosien takia hehkutulppa voi kuorruttua moottorilohkon kierteessä. Sinun tulisi aina ottaa huomioon se fakta, että se on kireästi kiinni ja voi helposti rikkoutua.
Poistaaksesi turvallisesti hehkutulpan, tarvitset neljä asiaa:
– Aikaa ja kärsivällisyyttä
– Öljyä
– Sopivat työkalut
– Lämpöä
Huonosta kärsivällisyydestä ja ajan luomaan paineeseen altistumisesta ei ole mitään hyötyä. Suoraan sanottuna: rikkinäinen hehkutulppa ei ole pieni juttu. Se tulee porata ulos, mikä on usein mahdollista vain kokonaisella moottorin purkamisella, joka muuttaa yhden pienen 15 EUR vaihtamisen useiden satojen euroja korjaamiseksi.
Paras työkalu on momenttiväännin säädettävällä vapautusväännöllä. Nämä kiintoavaimet tarjoavat usein tiettyyn vääntömomenttiin asti resistanssia. Sen ylittäminen aiheuttaa niiden lipsumisen, ehkäisten ylimääräistä voimaa hehkutulpassa.
Jos tämä ei toimi, paljon kärsivällisyyttä vaaditaan. Tulpan sijainti mahdollistaa sen voitelun öljyllä. Öljy, ihanteellisesti ruosteenliuottajaa kuten WD-40 suihkutetaan vapaasti tulpan kierteeseen. Sitten autoa ajetaan 3-6 päivän ajan ja öljyä kaadetaan jatkuvasti kierteeseen. Öljy pikkuhiljaa läpäisee kierteen moottorin lämmitettyään sitä, sekä lämpötilan vaihteluiden takia.
Voideltu hehkutulppa tulee poistaa moottorin ollessa lämmin. Vaikka se pitää lämmittää tarpeeksi hyvin, se tulee sammuttaa! Voit saada palovamman kuumasta moottorista. Lämmin moottori aiheuttaa syttymisriskin. Täten ole varovainen, ja pidä aina suojavarusteita päälläsi!
Uuden hehkutulpan asentaminen
Uutta hehkutulppaa ei tulisi asentaa liian pian. Vanhassa tulpassa oleva teräs voi kuorruttua hiilellä ja etenkin noella, joka tulee moottorista. Seuraukset voivat olla:
– suorituskyvyn heikentyminen
– paakkuuntuminen
– katkeaminen
Täten akseli tulee huolellisesti puhdistaa ennen uuden hehkutulpan asentamista. Markkinat tarjoavat sopivia kalvaimia. Asettamalla varovaisesti kalvaimen, kierre puhdistetaan luotettavasti. Suora kalvaimen työntäminen on välttämätöntä. Huonosti työntäminen tulee ehdottomasti vahingoittamaan kierrettä. Silikonivapaata rasvaa laitetaan kalvaimen kärkeen. Sen työntämällä kierteeseen, rasvattu kärki puhdistaa akselin luotettavasti. 25 – 35 EUR hinnalla, kalvain ei ole kovinkaan edullinen. Missä tahansa tilanteessa se tulee silti olemaan edullisempi, kuin hehkutulpan korjaaminen, joka rikkoutui.
On suositeltavaa tarkistaa hehkutulppa multimetrillä ennen asentamista. Yhdistä negatiivinen napa kierteeseen ja pidä positiivista napaa kärkeä vasten. Sen tulisi osoittaa ‘jatkuvuus’, muuten se on viallinen.
Uusi diesel moottorin tulppa asennetaan osoitetulla väännöllä, joka on mainittu pakkauksessa. Yksi klikkaus vääntimessä on riittävää. ‘Älä paina liian kovaa’ ja ‘varovasti’ molemmat asianmukaisesti sopivat tähän.
Hehkutulpat kuluvat yhtä aikaa. Täten ne vaihdetaan aina sarjana. Yksittäinen maksaa 5 ja 15 EUR välillä. Niin kuin sytytystulpissakin, komponenttien tulisi vastata autoa tai mallia. Hehkutulppa, joka on liian pitkä, tulee vahingoittamaan moottoria ruuvauksessa.
Jos diesel ei suostu käynnistymään
Ennen kuin viimeinen hehkutulppa heittää henkensä, esi-hehku rele on usein viallinen. On tärkeää, että vanhat hehkutulpat löysennetään usean päivän aikana, ja että moottori on lämmin. Täten tarkistus ja jos tarvittavaa, esi-hehku releen vaihtaminen on nopea ja edullinen tapa pitää auto tiellä muutaman lisäpäivän verran. Tämä aika tulisi kuitenkin käyttää kuluneiden hehkutulppien kanssa.
Foto: marekusz, yauhenka, vchal, Ikonoklast Fotografie, pryzmat / shutterstock.com