Alatukivarsi autoosi

Reaktiotanko Top auto merkit
- BMW 3-sarja Alatukivarsi
- VW GOLF Alatukivarsi
- BMW 5-sarja Tukivarsi
- MERCEDES-BENZ E-sarja
- MERCEDES-BENZ C-sarja Alatukivarsi
- AUDI A4 Alatukivarsi
- VOLVO V70 Tukivarsi
- VW PASSAT
- SKODA OCTAVIA Alatukivarsi
- TOYOTA AVENSIS Alatukivarsi
- TOYOTA COROLLA Tukivarsi
- AUDI A6
- VW TRANSPORTER Alatukivarsi
- FORD FOCUS Alatukivarsi
- OPEL ASTRA Tukivarsi
- FORD MONDEO
- FIAT DUCATO Alatukivarsi
- NISSAN QASHQAI Alatukivarsi
- HONDA CR-V Tukivarsi
- FORD TRANSIT
Muut varaosat Alustan osat
Alatukivarsi viallinen? » Tunnista vika • Korjaa • Vaihto-ohje
Yksittäisjousituksessa tukivartta käytetään pyörän sitomiseen koriin. Tämän osan saksankielinen nimi (Querlenker) tulee siitä, että se on asennettu poikittaisesti (quer) ohjausakselin kulkusuuntaan. Tavanomaisin rakennusmuoto on kolmiotukivarsi, joka on ajoneuvoissa sidoksissa etumoottoriin, vetoakselin alapuolella pyöränkannattimeen ja molemmilla muilla puolilla ajoneuvon runkoon. Kolmiotukivartta kutsutaan usein myös hevosenkenkätukivarreksi.
Akselin muodosta riippuen on olemassa myös versioita, joissa on kaksi tukivartta, ylempi ja alempi tukivarsi. Tässä nelitukivarsiakselissa on yhdistetty kaksi päällekkäistä tukivartta, joissa kummassakin on pallonivel, kääntölaakerin välityksellä pyöränakseliin. Kallistuksen- ja suunnanmuutoksiin on samalla mahdollista vaikuttaa kunkin ohjaustangon pituuden välityksellä, kun jousitus liikkuu edestakaisin. Tässä akselimallissa ohjaustanko on suunniteltu kolmio-ohjaustankona, jolloin on mahdollista lisätä jäykkyyttä liikkeensuunnassa. Se on kiinnitetty kahdella laakerilla ajoneuvon alustaan ja päällekkäisten tukivarsien pituus on riippuvainen pyörän jousituksesta.
Tuplatukivarsi-etuakseli eripituisin tukivarsin:
Tässä mallissa yläpuolella oleva varsi on aina lyhyempi kuin alempi. Tästä seuraa negatiivinen kallistus jousien liikkuessa sisään ja ulos, samoin kuin vähäinen suunnanmuutos. Näin mutkavakaus paranee huomattavasti.
Tuplatukivarsi-etuakseli yhtä pitkin tukivarsin:
Akselin muodosta riippuen on olemassa myös versioita, joissa on kaksi tukivartta, ylempi ja alempi tukivarsi. Tässä nelitukivarsiakselissa on yhdistetty kaksi päällekkäistä tukivartta, joissa kummassakin on pallonivel, kääntölaakerin välityksellä pyöränakseliin. Kallistuksen- ja suunnanmuutoksiin on samalla mahdollista vaikuttaa kunkin ohjaustangon pituuden välityksellä, kun jousitus liikkuu edestakaisin. Tässä akselimallissa ohjaustanko on suunniteltu kolmio-ohjaustankona, jolloin on mahdollista lisätä jäykkyyttä liikkeensuunnassa. Se on kiinnitetty kahdella laakerilla ajoneuvon alustaan ja päällekkäisten tukivarsien pituus on riippuvainen pyörän jousituksesta.
Tuplatukivarsi-etuakseli eripituisin tukivarsin:
Tässä mallissa yläpuolella oleva varsi on aina lyhyempi kuin alempi. Tästä seuraa negatiivinen kallistus jousien liikkuessa sisään ja ulos, samoin kuin vähäinen suunnanmuutos. Näin mutkavakaus paranee huomattavasti.
Tuplatukivarsi-etuakseli yhtä pitkin tukivarsin:
- -Tässä mallissa tukivarret on aseteltu suunnikkaan muotoisesti. Jousien liikkuessa sisään ja ulos pyörän kallistus ei muutu, mutta sen sijaan pyöräväli muuttuu.
-Pyöränjousitus joustintuella ja tukivarrella (McPherson-akseli)
-Tämä malli on kehitetty tuplatukivarsiakselista ja siinä ylempi tukivarsi on korvattu värähtelynvaimenninputkella, johon pyöränakseli on kiinnitetty.
Tuote-ehdotuksia: