Vuodesta 2001 alkaen kaikkiin bensiinimoottorilla varustettuihin autoihin on asennettu niin kutsuttu OBD-2-liitäntä (on-board diagnostics, suom. ajoneuvon diagnostiikka). Dieselajoneuvoissa tämä on ollut vuodesta 2004 mallisarjojen vakiovarusteena. Nämä erittäin käytännölliset laitteet tekevät vikojen ja häiriöiden etsimisestä huomattavasti helpompaa. Tämä on myös tarpeen aina vain monimutkaisemmiksi tulevissa nykyautoissa.
Saasteiden jäljillä
Nykyään on vaikea kuvitella, kuinka autojen moottorit vielä 1970-asti rakennettiin: suuren tilavuuden polttoainesyöpöiksi, jotka puhalsivat lyijyllä terästettyä bensiiniä ulkoilmaan ilman mitään suodattimia. Tällaiset olivat vielä 1980-luvulle asti tavallisia.
Lyijyttömien bensiinien käyttöönotto oli raskaan taistelun takana ja todellinen vallankumous. Pakokaasuista ei silti ole tullut terveellisiä senkään jälkeen. Lyijyn sijaan bentseeni on otettu käyttöön nakutusta estäväksi aineeksi. Tätä puolestaan epäillään terveydelle haitalliseksi. Lisäksi hiilimonoksidia ja typen oksideja syntyy väistämättä kaikenlaisessa palamisessa hapen kanssa. Vaikka nämä epäpuhtaudet voisikin suodattaa täysin pois, hiilidioksidia ei voida välttää. Moottorin polttoprosessissa hiiltä sisältävä bensiini muuttuu hapen kanssa hiilidioksidiksi. Tämä on edelleen osittain luonnollista kaasua. Se kuuluu kuitenkin saasteisiin, sillä se kiihdyttää kasvihuoneilmiötä.
Puhdas polttomoottori – tekninen haaste
Jotta bensiini- tai dieselajoneuvon pakokaasut saadaan mahdollisimman puhtaiksi, tarvitaan huomattavia teknisiä ponnisteluja. Yksinkertaisia moottorinohjausjärjestelmiä saasteiden vähentämiseen oli olemassa jo Volkswagen Kuplan aikaan.
Sääntelemättömät katalysaattorit korvattiin nopeasti kolmitoimisilla katalysaattoreilla, joita on sittemmin kehitetty edelleen. Dieselajoneuvoissa pakokaasujen puhdistaminen on erityisen suuri haaste runsaan nokihiukkasten muodostumisen vuoksi. Uusinta tekniikkaa on urean suihkuttaminen. Tätä jo rakennuskoneisiin ja hyötyajoneuvoihin vakiintunutta menetelmää käytetään yhä useammin nykyisten henkilöautojen moottoreissa.
Nämä ovat kuitenkin vahvasti läsnä moottorissa. Sillä pakokaasujen puhdistamisessa lukuisat komponentit aktivoituvat jo ennen palamista: pakokaasujen takaisinkierrätyksellä, imuilman jäähdyttimellä, sytytyksen mukautuksilla ja monella muulla pyritään estämään epäpuhtauksien muodostumista jo etukäteen. Normaalitilanteessa tämä myös onnistuu todella hyvin.
Monimutkaiset ja haavoittuvat järjestelmät
Teknisesti korkeatasoisten pakokaasun puhdistusjärjestelmien ongelma on se, että ne ovat alttiita häiriöille. Jokaisella häiriöllä on kaksoisvaikutus, joka voi johtaa todelliseen ongelmavyöryyn:
1. Vialliset komponentit eivät enää pysty suorittamaan tehtäväänsä
2. Ohjausjärjestelmä saa vääränlaisia tietoja ja ei myöskään pysty enää toimimaan oikein
Jotta auto ei päästäisi ulos jatkuvasti liikaa saastetta ja jotta moottorin osat eivät tuhoaisi toisiaan, erityinen valvontajärjestelmä otettiin käyttöön. Jatkuvan virhevalvonnan avulla ohjausyksikkö voi reagoida häiriöihin ennen suurempien vahinkojen syntymistä. Ohjausyksikkö ei onnistu kuitenkaan korjaamaan viallisia komponentteja. Se tarvitsee tähän autonomistajan apua. OBD on kehitetty, jotta hän tietäisi, mistä vikaa kannattaa etsiä.
OBD-2: Avoin, helppokäyttöinen ja käytännöllinen
Vikaviestien lukeminen oli pitkään salaperäinen toimenpide, joka oli mahdollista tehdä vain kalliilla erikoistyökaluilla. Autokorjaamot laskuttivat tästä työstä paljon rahaa jo ennen kuin ensimmäistäkään auton ruuvia oli irrotettu. Nykyään ajoneuvon diagnosointi on mahdollista jokaiselle erittäin edullisilla työkaluilla. Tämän mahdollistaa OBD-2-komponenttien tarkka standardisointi.
Liittimen muotoa ja sijaintia sekä vikakoodien tyyppiä säännellään lailla. Tasaisten, kaksirivisten perusliittimien, jotka yhdistetään diagnosointijärjestelmään, on oltava kuljettajan ulottuvilla. Yleensä liitin on ohjauspyörän alla tai sulakerasian vasemmalla puolella. Ajoneuvon ohjekirjaan vilkaiseminen antaa tästä tarkempia tietoja. Mikä tahansa sopiva laite voidaan yhdistää. Ajoneuvovalmistajien sooloilut, jotka olivat mahdollisia vielä OBD-1:n osalta, eivät ole enää nykyään sallittuja.
Standardisoidut liittimet ja vikakoodien tarkoitukset ovat laskeneet diagnosointilaitteiden hintoja merkittävästi. Kun laitteet vielä muutamia vuosia sitten maksoivat joitain satoja euroja, on nykyään saatavilla todella hyvälaatuisia käsikäyttöisiä laitteita jo alle 50 eurolla.
Taustalla on se, että ajoneuvon omistaja suorittaa suurimman tarvittavasta lukemisesta ja näyttötoiminnoista itse.
Laitteet ovat hyviä, langattomat liittimet vielä parempia
Vikakoodien lukijoita on nykyäänkin laajasti tarjolla. Ne ovat kuitenkin saaneet kovia ja erittäin vahvasti yleistyneitä kilpailijoita: älypuhelimia ja tabletteja. Kaikki, mitä nämä yleistyneet peruslaitteet tarvitsevat, on liitäntä ohjausjärjestelmään sekä sopiva ohjelma. Tämä liitännän muodostaa liitin, joka on laadukas ja helppo hankkia 20-30 euron kertahintaan.
Ole varovainen – tällainen kannattaa ostaa autotarvikeliikkeestä. Muualla myytävät laitteet ovat usein väärennöksiä, jotka eivät lähetä signaaleja lainkaan tai lähettävät niitä virheellisinä.
Liitäntämoduuli kiinnitetään ajoneuvon OBD-2-liittimeen. Nyt älypuhelimeen tarvitaan vain sopiva sovellus. Näitä on saatavilla vähällä rahalla tai täysin ilmaiseksi – ja näin näkee, mistä ajoneuvon kenkä puristaa.
Yleensä voidaan lähteä siitä, että jokainen langattomien liitäntämoduulien valmistaja tarjoaa oman sovelluksensa. Mitä laadukkaampi käytetty laite on, sitä parempi on myös sovellus. Todellisiin satojen eurojen arvoisiin ammattikäyttöön tarkoitettuihin liittimiin sopiva sovellus on yleensä ilmainen.
Älypuhelinten sovellusratkaisun erityisetu kokonaiseen järjestelmään nähden on sen ajantasaisuus. Sovelluksia kehitetään jatkuvasti eteenpäin. Näin ajantasaisin versio on saatavilla vain muutamien klikkien päässä. Perinteisissä järjestelmissä käyttöjärjestelmien päivittäminen ei yleensä ollut mahdollista tai se oli hyvin hankalaa.
OBD-2-vikakoodit ja niiden tulkitseminen
OBD-2-vikakoodit annetaan kirjain-numeroyhdistelminä.
Kirjain on ensimmäisenä, sen jälkeen tulee nelinumeroinen luku.
Kirjaimet tarkoittavat:
P – Voimansiirto B – Runko/kori C – Alusta U – Tietoliikenne |
Ne eivät kuitenkaan kerro tarkalleen, mikä on rikki. Kirjaimet ovat kuitenkin suuntaa antavia.
Nelinumeroinen luku tarkoittaa:
1. Numero: 0 = yleisluontoinen, 1-9 = valmistajan koodi 2. Numero: kokoonpanon ryhmä. 1-2 = Polttoaineen/ilmansyöttö 3 = Sytytysjärjestelmä 4 = Pakokaasujen puhdistus 5 = Nopeudensäätö ja tyhjäkäynnin säätö 6 = Ohjausyksikkö ja lähtösignaalit 7-8 = Vaihteisto |
3. ja 4. Numero: Kokoonpanon osan tarkka kuvaus
Esimerkki: Vikakoodi P0400 tarkoittaa: P: Vika on voimansiirrossa 0: Vikakoodi on yleisluontoinen. 4: Vika on pakokaasun puhdistuksen komponentissa 00: EGR-venttiili ilmoittaa häiriöstä. |
![]() Auton sähkötekniikka – Alennusmyymälätalennetut tarjoukset!Tilaa verkossa ⇒ |
Kuinka OBD-2-moduulia käsitellään?
Riippumatta siitä, käytetäänkö kokonaista laitetta vai liitin-sovellusratkaisua, virheiden lukemistavat ovat samanlaiset.
1. Moottorin merkkivalo palaa
|
|
3. Aloita diagnosointi
|
4. Korjauksen suorittaminen
|
5. Nollaa vikamuistiKorjauksen jälkeen nollataan vikamuisti. Käyttäjä löytää toivotun toiminnon sovelluksen valikosta. Tällöin vikamuistin saa tyhjennettyä yhdellä klikkauksella. |
Foto: Khakimullin Aleksandr, rumruay, Mi Pan, vladwel, Stanisic Vladimir, mattcabb, Matt Howard, uleiber, Jenov Jenovallen, Slavoljub Pantelic, Aboltin, Mihalex / shutterstock.com