Latausgeneraattori: faktoja ja Tee-Se-Itse ohje

Vaihtovirtalaturi: faktoja ja Tee-Se-Itse ohje

Vaihtovirtalaturi (tai latausgeneraattori) muuntaa mekaanisen moottorin energian sähköenergiaksi ladaten akkua ja pitäen sen ladattuna silloinkin, kun ajovalot, radio ja penkinlämmitys ovat kaikki päällä. Viallinen latausgeneraattori näyttää itsensä, koska sytytys aloitetaan myös akun kautta.

Latausgeneraattori yksityiskohtaisesti

Latausgeneraattori yksityiskohtaisesti

Vaihtovirtalaturi ei ole kulumisosa. Modernit latausgeneraattorit (vaihtovirtageneraattorit) omaavat erittäin pitkän elinkaaren ja eivät melkein koskaan mene rikki.

Siltikin vahinkoa ja vikoja voi tapahtua missä tahansa komponentissa. Tässä tapauksessa on parempi vaihtaa latausgeneraattori, kuin korjata se.

Merkkejä latausgeneraattorin viasta

Mahdollisesta vaihtovirtalaturin viasta on useita merkkejä. Jos yksi näistä merkeistä tapahtuisi, latausgeneraattori tulisi tarkastaa heti.

  • Ensimmäinen merkki on käynnistyksen ongelmat, tarkoittaen, että usea yritys on tarvittava, jotta moottori saadaan käyntiin.
  • Toinen merkki on purkautuva akku.
  • Jos uusi akku purkautuu pian asennuksen jälkeen, tämä johtuu yleensä latausgeneraattorin viasta.
  • Jos akun valo kojelaudalla on päällä, myös dynamon kanssa voi olla ongelma.

Mahdolliset viat

Vaihtovirtalaturi ja yhdistetty virtalähde omaavat neljä heikkoa kohtaa, jossa useimmat virheet tapahtuvat. Nämä ovat:

1. Dynamo itse
2 Jännitteensäädin
3. Kaapelit ja pistokkeet
4. V-hihna

1. Latausgeneraattori

Latausgeneraattori

Jos vaihtovirtalaturissa on vika, erittäin todennäköisesti hiiliharjakset ovat käytettyjä. Tämän voi korjata vain täydellisellä vaihtovirtalaturin vaihtamisella.

2. Jännitteensäädin

Jännitteensäädin

Jännitteensäädin on hyvin usein vastuussa generaattorin vioista. Se säätelee sähkövirtaa generaattorista. Jos siinä on vika, komponentti voidaan tarkastaa ja huoltaa asianmukaisesti vain huoltoasemalla. Useimmissa tapauksissa vaihtaminen on ainoa ratkaisu.

3. Pistokkeet ja kaapelit

Pistokkeet ja kaapelit

Kaapelit ja pistokkeet, jotka yhdistävät vaihtovirtalaturin ja akun voivat olla viallisia. Repeytynyt tai kulunut kaapeli voi heikentää tai jopa keskeyttää virtalähteen.

4. V-hihna

V-hihna

Jos V-hihna on kulunut tai löysä, virtaa moottorista ei voida viedä oikealla tavalla vaihtovirtageneraattoriin. Latausgeneraattori ei ole viallinen, mutta ei kykene enää saamaan kineettistä energiaa moottorista.

Huoltoasema vai Tee-Se-Itse vaihtaminen?

Latausgeneraattorin vaihtaminen

Latausgeneraattorin vaihtaminen ei ole yksinkertainen tehtävä, jota kukaan maallikko pystyisi tekemään. Etenkin ottaen huomioon monet vahinkotekijät, huoltoaseman konsultointi on suositeltavaa. Tämä on tietenkin aina kiinni budjetista

Laturi 50% alennuksella

Laturi 50% alennuksella

pysyvästi halpa alkaen 58,29 €

nyt verkkokaupassa!

Jos sinulla on tarvittavat työkalut kotona ja uskallat yrittää vaihtoa, voit säästää paljon rahaa.

Vaihe vaiheelta vaihtovirtalaturin vaihto

Latausgeneraattorin vaihto riippuu autosta. Tähän on syy useissa eri moottorin ja moottorin osastojen rakenteissa. Ensiksi vaihtovirtageneraattori tulee löytää moottoritilasta. Vaiheet voivat täten vaihdella.

Vaihe vaiheelta vaihtovirtalaturin vaihto
  • akun irrottaminen
  • vaihtovirtalaturin löytäminen
  • jos tarvittavaa, suojan poistaminen
  • muiden osien poistaminen, jos ne estävät pääsyn generaattoriin
  • V-hihnan jännittimen löysentäminen
  • sähkö ja maakaapelien poistaminen generaattorista
  • asennuspulttien irtiruuvaaminen ja poistaminen
  • vaihtovirtalaturin poistaminen.
  • uuden vaihtovirtalaturin vertailu vanhan kanssa.
  • kaikkien purkuvaiheiden tekeminen vastakkaisessa järjestyksessä. Ota huomioon määrätty kiristys vääntö ja hihnan kireys.

Vältä seuraavia virheitä

Laturin poistovirhe
  • Purkaessa latausgeneraattoria on tärkeää muistaa, mitkä liitokset ovat missäkin. Jos tarvittavaa, dokumentoi purkamista kuvilla ja merkitse yksittäiset komponentit.
  • Nämä jerkät operaatiot moottorissa vaativat erittäin hyvää huolta. Ota huomioon aina oikeanlaiset pultin kiristysväännön voimat.
  • Varaosa tulee asentaa turvallisesti, ja se ei saa löysentyä moottorin liikkeiden seurauksena. Sama pätee V-hihnan kireyteen. Tähän pätee myös täsmälliset ohjeet, joita tulee seurata.
Foto: Philip Lange, BLKstudio, hkhtt hj, yanik88, ekapotfotothai, Heikki Wichmann, Tatchaphol, WPixz, Mr.1, Phanat / shutterstock.com