Milloin jarrulevyjen hiominen on oikea ratkaisu?

Milloin jarrulevyjen hiominen on oikea ratkaisu?

Nykivä ja tökkivä jarru voi johtua jarrulevyjen värekulumisesta. Tämä ei välttämättä tarkoita uuden jarrulevysarjan ostamisen tarvetta. Tiettyjen olosuhteiden alla jarrulevyt voidaan tehdä täysin toimiviksi yksinkertaisella, nopealla ja edullisella ratkaisulla.

jarrulevy kuluminen

Jokainen jarruttava liike laittaa materiaalin korkean rasituksen alle ja tämä aiheuttaa aina jonkin määrän naarmuuntumista. Tuloksena jarrulevyt voivat kulua epätasaisesti potentiaalisesti kohtalokkailla seuraamuksilla: jarrutusmatkasta tulee pidempi ja jarrutettaessa vahvasti, auton ja ratin tärinät tunnetaan selkeästi.

Miksi hioa?

Miksi jauhaa jarrulevyä

Hioa vai eikö hioa, ei ole kysymys vaan yksinkertainen yhtälö:

Purkamista ei tarvita jarrulevyn hiomista varten. Tätä palvelua tarjoavat huoltoasemat omaavat yleensä oikeanlaiset varusteet mahdollistaen jarrulevyjen käsittelyn ilman niiden poistamisen tarvetta. Vain pyörä ja jarrusatula tulisi poistaa.

Ammattimainen pintahiomakone maksaa noin 10.000 EUR, kun taas palvelumaksu alkaa noin 50 EUR. Edes edullisimmat jarrulevyt eivät voi kilpailla tämän kanssa, mainitsemattakaan lisätyökuluja vaihtamista varten.

Riippuen auton tyypistä, uusi sarja jarrulevyjä voi tulla hyvin kalliiksi. Kompakteissa autoissa ja perheautoissa yksinkertaiset jarrulevyt ovat saatavilla noin 60 EUR per sarja. Raskaita, tehokkaita ajoneuvoja varten uudet jarrulevyt voivat maksaa usean sataa puntaa. Tämän takia hiominen ansaitsee harkitsemisen korjattavan jarrulevyjen vahingon tapauksessa.

Parasta laatua jarrulevyt

Brembo jarrulevyt | Vain parasta laatua

halpa alk. 17,76 €

Osta verkosta

Korjattava jarrulevyjen vahinko

Jarrulevyn rakenne

Jarrulevy koostuu jarrulevyn keskiöstä ja jarrulevyn kitkalevystä. Jarrulevyn suojakilpi on jarrulevyn keskusosa, joka vedetään keskiön yli ja ruuvataan tiukkaan Jarrurengas on osa, joka kantaa jarrupäällysteitä.

Korjattava jarrulevyjen vahinko

Jarrulevyt koostuvat harmaavaletusta teräksestä, joka on suhteellisen pehmeää ja silti erittäin kovaa. Vahvat kitkavoimat vaikuttavat jarrulevyyn, joita siirretään korkealla leikkausjännityksellä osaan, jossa jarrukello ja jarrurengas kohtaavat. Täten on tärkeää, että materiaalilla on tietty elastisuus.

Ruostetut jarrulevyt

Tämän kovuuden hinta on sen alttius ruosteelle. Vain kolme päivää auton sateeseen seisomaan jättämisen jälkeen aiheuttaa näkyvän ruostekalvon levylle, joista ensimmäinen jarrutus tulee onnistumaan sen pois hankaamisessa.

Jos auto pysyy paikallaan suuremman ajanjakson, ruoste tulee nopeasti lisääntymään. Erittäin ruostuneen jarrulevyn “puhtaaksi jarruttaminen” ei oikeastaan ole järkevää, sillä ruostepartikkelit toimivat hankausaineena jarrulevyyn ja jarrupäällysteisiin, joista aikaisemmin mainitussa väre-efekti on seuraamus.

Tiivistääksemme kaiken:

Pinnan hiominen voidaan tehdä, jos ruoste ja väre on siinä tilanteessa, että minimaalista jarrulevyn paksuutta ei ylitetä.

Korjaamaton jarrulevyn vahinko

Korjaamaton jarrulevyn vahinko

On ihmeellistä, kuinka jopa erittäin ruostuneet jarrulevyt voidaan tehdä täysin toimiviksi tällä yksinkertaisella ja nopealla tavalla. Sisältäen pyörän ja jarrusatulan purkamisen ja kokoamisen, koko jarrulevyn hiomistoimenpide vie vain 10 minuuttia per pyörä. Siltikin käsittely on tiettyjen selkeiden rajojen alainen, kuten:

– minimaalinen paksuus
– materiaalin vahinko
.

Jarrulevyn minimaalisen paksuus

Jarrulevyn minimaalisen paksuuden määrittää sen valmistaja, ja se lukee jarrulevyn keskiössä. Siinä ei lue jarrun vian rajaa. Se sanoo vain “Up to this size it is o.k. to install a new set of brake linings”. Tämän on tarkoitettu takaavan turvallisimman jarrujärjestelmän huollon tuloksen.

Riippuen jarrulevyn vahingosta, tämä minimaalinen paksuus voi vahingossa olla ylitetty hiomisella. Siinä tapauksessa kaikki työ on ollut turhaa. Täten varmista, että tutkit huolellisesti levyn ennen käsittelyä.

Jarrulevyn tutkiminen sisältää automaattisesti tarkistamisen halkeamilta. Näitä voi olla reunoilla siinä kohdassa, jossa rengas ja keskiö kohtaavat, sekä porausrei’issä. Jos siellä on edes pienin halkeama, levyä ei voida enää käyttää. Tämä tarkoittaa vastakkaisen komponentin loppua myös. Jarrulevyt ovat pääasiassa vaihdettuja per akseli.

Pidä sinisiä tahroja silmällä

sininen jarrulevy

Yleensä siniseksi muuttuva jarrulevy on mahdollista korjata niin kauan, kun minimaalista paksuutta ei ole ylitetty. Kuitenkin levyn sininen lasite on osoitus siitä, että jarrujärjestelmässä on jotain vikaa. Liiallinen ylikuumeneminen aiheuttaa jarrulevyn siniseksi muuttumisen.

Normaalin jarruttamisen ei pitäisi aiheuttaa tätä vaikutusta. Jos esimerkiksi jarrumännät ovat jumissa, ja jarrupäällysteet eivät enää irtoa jarrulevystä, tämä on mitä tapahtuu: jarrupäällysteet pysyvästi hiovat levyä vasten kevyellä paineella. Kitka luo jarrulevyn kokoaikaisen lämmityksen lopulta värittäen sen siniseksi. Tässä tapauksessa koko jarrun toiminta tulisi tarkastaa ennen hiomista.

Mitä muuta tulee tehdä

jarrulevyt ovat kehittäneet vahvaa väreilyä

Kun jarrulevyt ovat kehittäneet vahvaa väreilyä, jarrupäällysteet tulee vaihtaa. Kun jarrusatula on poistettu hiomisesta muutenkin, tämä tarkoittaa vain yhtä lisätoimenpidettä.

Jarrupäällysteet ovat edullisia kulumisosia. Niiden vaihtokappale on sisällytetty palveluun, joita tarjoaa useimmat hiomispalvelun tarjoajat. Kuluneet jarrupäällysteet aiheuttaisivat muuten samankaltaista kulumaa jarrulevyyn, ja koko työ olisi turhaa.

Autot jätetään usein ulos pitkäksi ajaksi. Siinä tapauksessa jarrulevyn säihkyvä ruoste on vääjäämätöntä. Useimmissa tapauksissa pinnan hiominen korjaa tämän. Jarrupäällysteet tulisi tarkistaa koon suhteen, ja sen pitäisi riittää.

АТЕ Keraamiset jarrupalat etu-akseleille ja taka-akseleille
jarrumäntä jumissa

Siitä huolimatta jarrumäntä voi jumiutua, kun auto on seissyt pitkän aikaa. Purettu jarrusatula tarjoaa ihanteellisen tilanteen jarrumännän tekemiseksi täysin toimivaksi uudestaan. Jotta tämän voisi tehdä, jarrupäällysteet poistetaan, ja jarru laitetaan.

Nyt jarrumäntä asetetaan sen alkuperäiseen kohtaan palautustyökalun kanssa, joka on tarkoitettu jarrumännille. Tämä työkalu maksaa noin 15 – 50 EUR, ja se on melko edullinen. Siitä huolimatta jarrumäntien tarkistaminen ja korjaaminen tulisi jättää huoltoasemalle. Jos sitä ei ole sisällytetty huoltopakettiin pintahiomista varten, ominaisuus tulisi lisätä. Se ei tee korjauksesta paljonkaan kalliimpaa ja palauttaa täyden turvallisuuden.

Tarkista etuakselin ohjausjärjestelmä

Kun pyörä on purettu ja jarrusatula laitettu sivuun, on täydellinen hetki tutkia ohjausmekanismia etuakselilla. Muun vahingon korjaaminen tekee nyt autosta turvallisemman ja säästää lisäkulut. Kiinnitä erikoishuomiota seuraaviin kohtiin:

– akseliholkkien kireys
– pallonivelen kunto
– suspension nivelen kunto
– melu pyörälaakereissa
iskunvaimentimen, käämijousen ja runkolaakerin toiminta ja kunto
kolmiotukivarren ja kallistuksenvakaajan kunto.

Kaikki nämä komponentit on suhteellisen helppo vaihtaa autossa, joka on purettu näin pitkälle. Tämä tilaisuus tulisi käyttää. Vasta hiottu jarrulevy ei ole kovinkaan käytännöllinen, jos muita auton komponentteja käytetään niiden kulumisrajan yli. Muutaman kolikon lisä-investointi palauttaa nyt täydellisen ajon turvallisuuden. Tämän pitäisi olla sen arvoista.

Foto: Chesky, BELL KA PANG, H K Singh, Sista Vongjintanaruks, Let Geo Create, Mikhail Gnatkovskiy, AOF_SNIPER, Rat007 / shutterstock.com