Sytytyspuolalla on moottorin kannalta ratkaiseva tehtävä. Tämän komponentit viat voivat nopeasti heikentää auton toimivuutta. Tällöin viat on löydettävä ja korjattava nopeasti. Kerromme, kuinka sytytyspuola vaihdetaan ja mihin osatekijöihin on kiinnitettävä erityistä huomiota.
Sytytyspuola ja sen toiminta moottorissa
Sytytyspuola toimii ajoneuvossa tietynlaisena muuntajana ja vastaa polttoaineen sytytyksestä. Tätä varten sytytyspuola tuottaa tarvittavan korkeajännitteen, joka välitetään sytytyskaapelien kautta sytytystulpille ja joka sytyttää siellä polttoaineen.
Ajoneuvon valmistajasta ja mallista riippuen sytytyspuolien määrä moottorissa vaihtelee. Uudemmissa ajoneuvoissa yksi sytytyspuola vastaa usein kahdesta tai vain yhdestä sylinteristä. Tämä tietysti vaikeuttaa entisestään viallisen sytytyspuolan tunnistamista.
Näin sytytyspuola on rakennettu
Sytytyspuola koostuu kahdesta eri tavoin käämitetystä langasta laminoidun rautaytimen ympärillä. Kun sähkövirta kulkee ensio- ja toisiokäämien läpi, sytytyspuolaan muodostuu sähkömagneettinen kenttä.
Näin tuotetaan toivottu ja tarvittu noin 30.000 V sytytysjännite. Jos esiintyy vaurioita, tämä prosessi ei voi enää tapahtua. Tarvittavaa sytytysjännitettä ei tällöin enää saavuteta ja sytytyspuolan ohjaamat sytytystulpat eivät enää voi sytyttää polttoainetta.
Vian merkkejä
Viallisen sytytyspuolan löytäminen ei usein ole kovin helppoa. Moottorin yksittäisiä sytytyspuolia koskee pitkä lista vikojen merkkejä. Näihin kuuluvat esimerkiksi seuraavat oireet:
– Auto käynnistyy säännöllisesti huonosti. Tämä tarkoittaa, että sytytys ei säännöllisesti onnistu ensimmäisellä yrityksellä.
– Moottori käy epätasaisesti ja kuulostaa epäpuhtaalta. Kiinnitä säännöllisesti huomiota moottorin ääniin, jotta voit havaita erot.
– Moottorin varoitus- tai merkkivalot kojelaudalla syttyvät.
Miksi sytytyspuola vioittuu?
Myös sytytyspuolat kuuluvat auton kulumisosiin. Tämä johtuu siitä, että sytytystulppien jatkuva käyttö ja vastus aiheuttavat niiden kulumista.
Mitä enemmän kilometrejä autolla ajetaan, sitä suurempi riski on sytytyspuolan vioittumiselle. Sytytyspuolan virheellinen jännitteensyöttö tai kosteus voivat aiheuttaa sytytyspuolaan pitkäaikaisia vaurioita, jotka aiheuttavat tällaisen vian.
Vaihto itse vai vienti korjaamolle?
Yleensä ajoneuvoa ei tarvitse viedä korjaamolle sytytyspuolan vaihtamiseksi. Nämä ovat useimmissa tapauksissa helposti saavutettavissa ja sytytyspuolien vaihto käy käden käänteessä, joten voit tehdä päätöksen itse. Myöskään korjaamo ei voi vaatia valtavaa hintaa tällaisesta työstä. Jos tuot uuden sytytyspuolan itse, kustannukset usein laskevat huomattavasti. Jos vaihto käy sinulta kätevästi, tämä on hyvä tapa säästää hieman rahaa.
![]() Sytytyspuola ⇒ erinomaiset laatuvaatimuksetnyt alkaen 38,85 €TILAA TURVALLISESTI VERKOSSA ⇒ |
Ohjeet vaihe vaiheelta
Vaihdon kulku voi vaihdella valmistajakohtaisesti. Yleensä perusvaiheet ovat kuitenkin kaikille valmistajille ja malleille samat. Noudata vain tätä ohjetta.
Työskentelet ajoneuvosi sähköpiirin kanssa. Tästä syystä sinun on ehdottomasti aina kytkettävä akku täysin irti sähköpiiristä.
Nyt voit poistaa moottorin kannen. Ajoneuvosta riippuen tähän tarvitaan erityisiä työkaluja.
Poista kaapelit sytytyspuolasta. Merkitse johdot tarvittaessa tai ota kuva sytytyspuolan johtojen järjestyksestä.
Kierrä sytytyspuolat nyt irti ja poista ne.
Asenna uudet sytytyspuolat.
- Kierrä uudet sytytyspuolat kiinni.
- Yhdistä kaapeli takaisin. Tarkista kaapelin kiinnitys. Kiinnitä huomiota sytytyspuolan kaapelien tarkkaan järjestykseen.
Kiinnitä moottorikoppa.
Kytke akku takaisin.
- Testaa moottoria.
- Moottorin tulisi syttyä heti ja käydä huomattavasti tasaisemmin. Jo äänestä sinun tulisi tunnistaa, syttyvätkö kaikki sylinterit jälleen ja onnistuiko vaihto.
Tämä sinun tulisi ottaa huomioon vaihdon aikana
Vaikka vaihto vaikuttaa todella helpolta ja vaivattomalta, sinun tulisi kuitenkin ottaa huomioon muutamia tärkeitä seikkoja:
Irrota aina (!) akku, kun työskentelet ajoneuvon sähköjärjestelmän parissa.
Sytytyspuolat on yhdistetty akkuihin, sytytyksen jakajiin sekä sytytystulppiin. Merkitse kaikki liitännät huolellisesti. Liitäntävirheet voivat johtaa toimimattomiin sylintereihin, sillä ilma-polttoaineseosta ei voida sytyttää. Näin vaihto olisi turha. Käytä mahdollisuus merkitä liitännät tai ota kuva vielä kiinni olevista sytytyspuolista ja kaikista liitetyistä kaapeleista. Näin säilytät joka tapauksessa kokonaiskuvan.
Tärkeää: sytytyspuolia ei tarvitse vaihtaa sarjana. Toisin kuin sytytystulpat, sytytyspuolat voidaan ongelmitta vaihtaa yksittäin. Tämä ei kuitenkaan päde silloin, jos ajoneuvosi tai ajoneuvomallisi valmistajalla tiedetään olevan vikoja sytytyspuolissa. Tällaisessa tapauksessa kaikkien sytytyspuolien vaihtaminen on täysin järkevää, jotta virheitä ei tarvitse korjata myöhemmin.
![]() Jopa -70% Boschin sytytystulpatalkaen vain 2,60 €Osta halvalla netistä! ⇒ |
Näihin kustannuksiin on hyvä varautua
Sytytyspuolat eivät itsessään ole kalliita. Ajoneuvosta ja valmistajasta riippuen sinun kannattaa varautua sytytystulppien maksavan 50–180 euroa. Vaihtokustannukset pysyvät aisoissa siis myös silloin, kun kaikki sytytyspuolat on vaihdettava.
Tämä erityisesti siksi, että kalliit sytytyspuolat voidaan yleensä asentaa useammille sylintereille samanaikaisesti, mikä vähentää sytytyspuolien määrää järjestelmässä. Lisäksi korjaamokäynnin kustannukset ovat kohtuulliset. Yleensä työsuoritus maksaa eri korjaamoilla 60–200 euroa. Jos et siis halua tai osaa vaihtaa sytytyspuolia itse, korjaamokäynti on taloudellisesti kohtuullinen.
Foto: industryviews, Fouad A. Saad, Mauro1969, tcareob72, Tatiana Khlopkova, Anatoliy Karlyuk, Krisana Antharith, dreamnikon, Toa55, trinityfoto, Phattaraphum, Twinsterphoto, SpeedKingz, Nor Gal, marekusz / shutterstock.com