Autotunkki on työkalu, jota voidaan käyttää nostamaan autoa yksi pyörä kerrallaan. Se kuuluu ajoneuvon perusvarusteisiin. Uusien autojen mukana toimitettavat mallit on kuitenkin tarkoitettu vain hätäkäyttöön. Jos etsit autotunkkia, joka soveltuu autoharrastajan autotalliin, sinulle on tarjolla muunlaisia tuotteita.
Tyyppivalikoima
Autotunkkeja on tarjolla neljää eri tyyppiä:
– Mekaaninen
– Sähkömekaaninen
– Hydraulinen
– Pneumaattinen
1. Mekaaniset autotunkit ovat suunnittelultaan joko saksitunkkeja tai ruuvitunkkeja. Molemmat tyypit ovat käsikäyttöisiä.
- Niiden etu on, että ne ovat hyvin edullisia ja kevyitä. Tämä tekee niistä ihanteellisia säilytettäväksi autossa.
- Niiden haittapuoli on hieman hankalampi käsittely. Oikeanlainen käsittely on todella tärkeää nykyaikaisissa ajoneuvoissa, sillä väärä käsittely voi vahingoittaa auton koria.
2. Sähkömagneettiset autotunkit ovat todella harvinaisia. Niissä käsikampea avustaa sähkömoottori. Ne nopeuttavat ja helpottavat auton nostamista jonkin verran, mutta muita etuja niillä ei ole.
3. Hydrauliset autotunkit ovat voimakkaimpia malleja. Niitä on saatavilla pullotunkkeina tai nelipyöräisellä alustalla varustettuina hallitunkkeina. Nämä tyypit ovat yleisesti käytössä korjaamoilla. Niiden käsittely on helppoa, ne ovat luotettavia ja ne pystyvät nostamaan suuria kuormia.
- Pullotunkit ovat erittäin kompakteja ja sopivat myös laadukkaaksi autossa säilytettäväksi varusteeksi.
- Hallitunkki taas vie paljon tilaa, joten sitä on parasta säilyttää autotallissa.
4. Pneumaattiset autotunkit ovat erittäin käytännöllisiä apuvälineitä. Niiden käyttö on erittäin helppoa ja ne eivät aiheuta korivaurioita rakenteensa ansiosta. Ne ovat kuitenkin hyvin kalliita ja vievät jopa taitettuina jonkin verran tilaa. Maastossa ajaville ne ovat ihanteellisia, sillä ne voi asettaa mille tahansa pinnalle.
Käytä autotunkkia oikein
Auton korissa on määritettyjä pisteitä, joissa autotunkkia voidaan käyttää vaarattomasti.
- Mercedes-Benzin autoissa nostokohdat on määritetty erityisen kätevästi: yritys on varustanut ajoneuvonsa jo vuosien ajan holkeilla, jotka on erikoishitsattu juuri tätä tarkoitusta varten. Ruuvitunkki asetetaan yksinkertaisesti näihin.
- Kaikkia muita kuljettajia kehotetaan tutustumaan omistajan käsikirjaan erittäin huolellisesti ja selvittämään nostokohdat käsikirjasta. Ne on hyvä tietää hätätilanteen sattuessa.
Myös hydraulisia autotunkkeja käytettäessä on huomioitava nostokohta.
- Tämän tyyppisissä tunkeissa on erikoistoiminto, joka kannattaa ostaa ehdottomasti ostaa tunkin mukana: lisätarvikekauppiaat tarjoavat paksuja kumityynyjä hydraulisten tunkkien nostolevyjen päälle.
- Näin voidaan käytännössä poissulkea auton maalipinnalle tai pohjan suojaukselle koituvat vauriot. Niiden käyttö on lisäksi hyvin helppoa: ne koostuvat pienestä hydrauliikkajärjestelmästä, jossa on pääsylinteri, apusylinteri, sulkuventtiili ja vivulla varustettu pumppu.
- Hydraulisen autotunkin nostolaite asetetaan korin nostokohdan alle.
- Tämän jälkeen sulkuventtiili suljetaan ja tunkki nostetaan vivun avulla pumppaamalla. Korjaustöiden päättymisen jälkeen avataan sulkuventtiili. Suosittelemme avaamaan venttiilin hitaasti, jotta vältetään auton äkkinäinen laskeutuminen.
Pneumaattiset autotunkit koostuvat täytettävästä palkeesta, joka yhdistetään letkulla pakoputkeen.
- Palje asetetaan auton alle ja auto käynnistetään. Se täyttyy muutamassa sekunnissa ja nostaa auton.
- Autotunkin kosketuspinta sekä auton että pinnan kanssa on erittäin suuri. Tämän ansiosta se on täysin vaaraton korille.
- Lisäksi tämä autotunkkityyppi on erittäin turvallinen ja tehokas: Autotunkin luiskahtamisen voi käytännössä poissulkea ja tämä tunkki on ainoa, jolla ajoneuvon koko sivun voi nostaa. Se ei kuitenkaan nouse kovin korkealle, joten työskentelytila auton alla on rajallinen.
Varmista aina autot
Kun autotunkki on sijoitettu oikeaan kohtaan, tärkeintä on kiinnittää auto, kun sitä nostetaan. Kun pyörä on vaihdettava hätätilanteessa, auton lisätuenta on elintärkeää.
Varsinkin saksitunkeilla on taipumus kaatua, jolloin korjausta suorittava hautautuu nopeasti oman autonsa alle. Ammattiliikkeet tarjoavat tähän autopukkeja. Näitä on saatavilla hyvin edullisesti ja ne kuuluvat jokaiseen autotalliin. Kun auto on tuettu pukeilla, se ei voi enää luiskahtaa autotunkilta ja koko autonkorjaus on vaaraton mekaanikolle.
Toisaalta väliaikaisratkaisut ovat hyvin vaarallisia: Puukuutiot, rengaspinot, jalkakäytävän laatat tai muut apuvälineet eivät sovellu auton turvalliseen tukemiseen. Kenenkään ei kannata ottaa tällaista riskiä.
Jos auton alla halutaan työskennellä, on aina oltava käytettävissä sekä autotunkki että autopukkeja. Autoramppikin on tilaa vievä. Toisaalta sen käsittely on erityisen helppoa: Molemmat rampit asetetaan suoraan etu- tai takapyörien eteen, auto ajetaan rampille, ja auton vieriminen estetään käsijarrun ja vaihteen kytkemisellä sekä kiilalla. Nyt auton alla voi työskennellä niin kauan kuin haluaa – paitsi jos haluat poistaa pyörän.
Parhaan autotunkin löytäminen
Pullotunkki tarjoaa ihanteellisen kompromissin, sillä se on rakenteeltaan kompakti, sitä on helppo käsitellä ja se tarjoaa korkean nostokyvyn.
- Se ei vie autossa saksitunkkia enemmän tilaa. Nämä ovat tällaisista työkaluista halvimpia, mutta myös turvattomimpia.
- Hallitunkin hankkiminen on harrastajamekaanikolle ihanteellinen tapa varustaa autotallinsa ammattimaisesti.
- Paljetunkkia kannattaa harkita lähinnä vain, jos omistat maastoauton. Ne sopivat täydellisesti retkeilijöille, rallikuljettajille, metsästäjille ja maastoharrastajille.
Kuten voi havaita, jokaisella tyypillä on omat hyvät puolensa. Jos autotunkkia tarvitaan vain kerran vuodessa renkaiden vaihtoon, voit huoletta tyytyä ajoneuvossa olevaan tunkkiin. Mutta kun haluat vaihtaa jarrut tai korjata pakoputken itse, hydraulinen tunkki ja kiinnitystuet ovat paras valinta.
Hinnoittelultaan tunkit vaihtelevat suuresti myös yksittäisten tyyppien osalta. On sanottava, että jokainen lisäeuro on myös sijoitus laatuun ja luotettavuuteen. 24 euron hallitunkit eivät kestä pitkään, vaikka niitä käytettäisiin harvoin. 250 euron arvoinen työkalu voi kuitenkin pitää harrastajamekaanikon tyytyväisenä monien vuosien ajan.
Autotunkki 2.0: Kuljetettava autonosturi
Hallitunkista edistyneempi rakennetaso on kuljetettava autonosturi.
Sen avulla auton voi nostaa myös autotallissa ilman erillistä tuentaa. Nämä työkalut toimivat kätevästi sähköhydrauliikan avulla. Liikutettavia autonostureita on saatavilla jo alle 1.500 eurolla ja ne tarjoavat harrastajamekaanikolle täysin uusia mahdollisuuksia.
Foto: Africa Studio, ikuyan, Vanoa2, mipan, Kostsov, urfin, Cronislaw, Viacheslav Nikolaenko, nikolansfoto, Kenny CMK, NENG TIEO, ronstik, Vereshchagin Dmitry / shutterstock.com