Sähkökytkennällä varustetun vetokoukun jälkiasennus – Opas

Sähkökytkennällä varustetun vetokoukun jälkiasennus – opas

Monia ajoneuvoja ei varusteta tehtaalla vetokoukulla, sillä joko tätä ei ole tajuttu pyytää autoa tilatessa tai aiempi omistaja ei ole tarvinnut sellaista. Nyt suunnittelet vetokoukun jälkiasentamista. Mitä siihen liittyen tulisi ottaa huomioon? Tämä opas antaa sinulle yleiskatsauksen vetokoukkuun käytettävästä tekniikasta ja sen edellytyksistä.

Vetokoukun asentamisen edellytykset

Vetokoukun asentamisen edellytyksetVetokoukku on hyvin käytännöllinen. Perävaunun kytkentätekniikka on kuitenkin kehittynyt merkittävästi. Ajoneuvon elektroniikka on viime vuosina ottanut todellisen harppauksen ja myös ajoneuvon perävaunua koskevat lakisääteiset vaatimukset ovat tiukentuneet huomattavasti.

Tästä johtuen kerromme seuraavista aihepiireistä, jotka liittyvät sähkökytkennällä varustetun vetokoukun jälkiasennukseen:

1. Lakivaatimukset perävaunun vetämiselle
2. Vetokoukkujen eri toteutukset
3. Sähkökytkennän aiheuttamat tekniset lisävaatimukset
4. Sähkökytkennällä varustetun vetokoukun jälkiasennuksen tee se itse -asennus

1. Lakivaatimukset perävaunun vetämiselle

Lakivaatimukset perävaunun vetämiselleB-luokan ajokortilla saa vetää perävaunua, jonka luokittelumassa on enintään 750 kg. Tällöin vetävän auton massa saa olla enintään 3.500 kg. B/96-yhdistelmän ajokortilla ajoneuvoyhdistelmän kokonaismassa saa ylittää 3.500 kg, mutta ei yli 4.250 kg. BE-luokan ajokortilla ajoneuvoyhdistelmän kokonaismassa saa olla enintään 7.000 kg. Tarkista, millaiset vaatimukset sinun henkilöautoasi koskevat.

Ennen kuin ostat vetokoukun ja asennat sen ajoneuvoosi, tarkista ajokorttisi ja selvitä, millaista perävaunua voit vetää autollasi. Voi olla tarpeen suorittaa lisäkokeita, joilla saat ajokorttisi nostettua tarvittavaan luokkaan. Lisätietoa saat esimerkiksi Traficomilta.

Lisäksi on olemassa polkupyörätelineitä, jotka kiinnitetään vetokoukkuun. Ajokortin tyyppi ei vaikuta näihin.

Vetokoukku saatavilla

Vetokoukku • Top Choice

saatavilla alkaen 25,42 €

Tilaa nyt

2. Vetokoukkujen eri toteutukset

Vetokoukkujen eri toteutuksetVetokoukkujen ratkaiseva tekijä on niiden sallittu kokonaismassa. Tämä on kuorma, jolla vetokoukun vetoaisan on tuettava kytkettyä perävaunua. Sekä vetokoukuilla että ajoneuvoilla on oma kokonaismassansa.

Henkilöauton vetokoukkuHenkilöautojen osalta suurin sallittu kuorma määritellään useimmiten jo ajokortissa.

Jos itse ajoneuvon valmistaja on asentanut vetokoukun ajoneuvoon, tiedot on merkitty jo ajoneuvon asiakirjoihin.

2.1 Ajoneuvon ja yhdistetyn ajoneuvon kokonaismassojen yhteensovittaminen

On toki poikkeuksia: tiettyjä premium-malleja, urheiluautoja ja hybridiajoneuvoja (sähkömoottori ja polttomoottori).

  • CE-merkintäJos kokonaismassa on merkitty jo ajoneuvon asiakirjoihin, sinun on tehtävä ero vetokoukkujen välillä: onko CE-merkintää vai ei.
  • Jos vetokoukussa on CE-merkintä, sinun on vain pidettävä vetokoukun asiakirjat mukanasi.
  • Kannattaa laittaa nämä paperit hansikaslokeroon. Jos vetokoukusta ei ole saatavilla tietoja kokonaismassasta, se on vietävä teknisiin tutkimuksiin.

Auton jälkiasennus vahvistetuilla jousillaAsiantuntija voi vaatia, että vetävän ajoneuvon taka-akselille on asennettava vahvistetut jouset. Tällöin vetokoukku tarkistetaan ja mitataan, kuinka suuri etäisyys vetokoukusta on maahan.

Sen tulisi olla 350–420 mm. Lisäksi vetävän ajoneuvon vetokuormitus on otettava huomioon lastatessa vetävää ajoneuvoa. Sallittu kuormitus vähennetään suurimmasta mahdollisesta kuormasta.

2.2 Erityiset vetokoukut polkupyörätelineille

Erityiset vetokoukut polkupyörätelineilleSaatavilla olevissa vetokoukuissa on vielä muukin ero.

  • On vetokoukkuja, joita ei ole lainkaan tarkoitettu perävaunuille. Niihin kiinnitetään pikemminkin polkupyörätelineitä.
  • Tällöin voi olla, ettäajoneuvosi vetokoukku, jossa ei ole CE-merkintää, on tarkoitettu ainoastaan polkupyörätelineen kiinnittämiseen.
  • Valmistajat tarjoavat myös erityisesti polkupyörätelineille tarkoitettuja edullisia vetokoukkuja.

3. Vetokoukkujen tekniset toteutukset

Seuraavat vetokoukut eroavat teknisiltä toteutuksiltaan:

– kiinteät vetokoukut
– irrotettavat vetokoukut
– kääntyvät vetokoukut

3.1 Kiinteät vetokoukut

Kiinteät vetokoukutKiinteät vetokoukut ovat edullisimpia ja mahdollistavat yleensä korkeimmat vetokuormat. Usein todella halpojen ja kalliimpien kiinteiden vetokoukkujen eroja samalle ajoneuvolle ei voi heti havaita.

Hintaerot näkyvät käytettyjen terässeosten laadussa. Ennen kaikkea kuitenkin myös siinä, onko käytetty korroosionsuojaa. Eri valmistajat tekevät tämän osalta erilaisia ratkaisuja.

3.2 Irrotettavat vetokoukut

Irrotettavat vetokoukutIrrotettavista vetokoukuista on tullut yhä suositumpia. Koukku voidaan irrottaa. Näin vetokoukku on lähes huomaamaton.

Rakenteesta riippuen on mahdollista, että osa vetokoukusta näkyy puskurin alta. Irrotettavat vetokoukut kiinnitetään joko pysty- tai vaakasuoraan.

  • Pystysuoraan irrotettavat koukut ripustetaan yleensä piiloon puskurin taakse.
  • Kaikki muut asennetaan ja kiinnitetään puskurin alla näkyvään teräspalkkiin.

Vinkki irrotettaviin vetokoukkuihin liittyen: kaikki eivät aina halua irrottaa vetokoukkua. Muutamaa poikkeusta lukuun ottamatta ei myöskään ole olemassa lakivelvoitteita, joiden perusteella irrotettava vetokoukku olisi otettava irti jos sitä ei käytetä.

Tässä liikutaan kuitenkin harmaalla alueella. Paikalleen jätetty koukku kasvattaa onnettomuusriskiä ja vahinkojen laajuutta huomattavasti. Jos peruutat ajoneuvoa päin (tai ajoneuvo törmää autoosi), voi vetokoukku kasvattaa vahinkoja huomattavasti.

3.3 Kääntyvät vetokoukut

Kääntyvät vetokoukutKääntyvät vetokoukut käännetään yksinkertaisesti alaspäin. Tällainen järjestelmä on ilmestynyt viime vuosien aikana. Se ei ole kuitenkaan vielä vakiinnuttanut asemaansa.

Korin osat jokaiseen autoon

3.4 Sähkökytkennän aiheuttamat tekniset lisävaatimukset

Se, millaista sähkökytkentää tarvitset, riippuu ajoneuvosta. Sinun tulee tehdä päätös perinteisellä tekniikalla varustettujen vanhempien mallien ja digitaalisella ajoneuvon elektroniikalla varustettujen mallien välillä.

Sähkökytkennän aiheuttamat tekniset lisävaatimuksetViimeksi mainituissa on CAN-bus-järjestelmä sähköistä tiedonsiirtoa varten. Tämä on yksinkertaistettuna kaksijohtiminen kaapeli, jonka kautta kaikkia toimintoja ohjataan. Näissä CAN-bus-järjestelmissä on eniten eroja, jotka voivat jälleen riippua ajoneuvon valmistajasta tai mallista.

CAN-busilla varustetuissa ajoneuvoissa vetokoukun elektroniikka on yleensä jo esiasennettu. Joissakin ajoneuvoissa ohjausyksikkö on otettava käyttöön peräkoukun ohjauslaitteen ja kaapeleiden kytkemisen jälkeen. Tämän voi suorittaa vain kyseisen ajoneuvon valmistajan valtuuttama korjaamo. Lopulta ohjaus on integroitava niin, että vetokoukkutilassa kytketään esimerkiksi pysäköintiavustimet pois päältä.

Vanhemmissa ajoneuvoissa, joissa elektroniikka on ”yksinkertaisempaa”, on tarpeen jälkiasentaa vilkkureleen johtosarja ja kojelaudan vetokoukkumerkkivalot. Nämä komponentit voivat tulla kytkentäsarjan mukana.

3.5 Oikean pistokkeen valinta: 7-napainen tai 13-napainen

oikea pistorasia johdotussarjallaVoit tilata samanlaisen johdotussarjan 7- tai 13-napaisella pistokkeella. Useampia liittimiä tarvitaan varsinkin tiettyjä vedettäviä asioita, kuten asuntovaunuja, varten. Näillä on kaapeloinnin lisäksi valaistus sekä mahdollisesti jatkuva virta sekä latausvirta (jos niihin on asennettu ladattavia esim. akkuja).

Vain yksinkertaisille perävaunuille, joissa ei ole valaistuksen lisäksi muita toimintoja, riittää 7-napainen pistoke.

Koska vaatimukset voivat erota ja hintaero ei ole kovin suuri, suosittelemme sinua yleisesti hankkimaan 13-napaisen pistokkeen. Mukana tulevan sovittimen avulla voit yhdistää 13-napaisen pistorasian helposti myös 7-napaiseen pistokkeeseen.

4. Vetokoukun asennus

4.1 Elektroniikan asennus

Vetokoukun asennusErityisesti johdotussarjan asentamiseksi voi olla syytä vierailla ammattikorjaamolla. CAN-Busin osalta väärät liitokset voivat aiheuttaa vakavia ja kalliita teknisiä vaurioita. Muuten yksinkertaiset 7-napaiset pistorasiat yhdistetään useimmissa tapauksissa yksinkertaisesti takavalojen sähköjärjestelmään (vilkku, jarru, takavalo, takasumuvalo, mahdollisesti peruutusvalo).

Asennussarjan mukana toimitetaan yleensä yksityiskohtaiset asennusohjeet ja yksityiskohtainen kytkentäkaavio.

4.2 Vetokoukun asennus

Myös jokaisella korkealaatuisella vetokoukulla on asennusohje.

Asennus on kuitenkin yksinkertainen.

Vetokoukun asentaminen– Suositellaan autonosturin tai rasvamontun käyttöä. Jos työskentelet autotunkkeja käyttäen, tue auto vaadittavilla autopukeilla.

Asennus käy nyt helposti.

Vetokoukut valmistetaan aina tietylle ajoneuvotyypille– Vetokoukut valmistetaan aina tietylle ajoneuvotyypille. Kiinnityspisteet on aseteltu niin, että ajoneuvossa on jo valmiiksi tarvittavat reiät.

– Tämä koskee joko alarunkoja tai alustan alaosan vahvikkeita.

– Maastoautoissa ja katumaastureissa, joissa on johdinkehys, vetokoukut työnnetään yksinkertaisesti johdinkehyksen väliin ja pultataan kiinni.

– Kaikissa muissa ajoneuvoissa reiät ovat yleensä jo valmiina, sillä nämä ajoneuvot voi tilata tehtaalta vetokoukullisina.

Foto: Bilanol, JFs Pic S. T, Gabor Tinz, anela.k, welcomia, Mikbiz, Mirko Graul, Peter Gudella, MikhailSh, BACHTUB DMITRII, sdecoret, Aleksandr Kondratov / shutterstock.com