Kun auto kolisee ja kalisee – auton tärinä ja sen syyt!

Kun auto kolisee ja kalisee – auton tärinä ja sen syyt!

Autolla ajaminen on nautinto varsinkin silloin, kun se käy mahdollisimman mukavasti. Tasainen liike jokaisella nopeudella, miellyttävä musiikki taustalla ja ei ulkopuolelta kuuluvaa melua – näin oman auton ajaminen on todella kivaa. Jos kuitenkin kuuluu kolinaa ja esiintyy heilumista ja tärinää, muuten nautinnollinen matka on pikemminkin stressaava. Lisäksi tärinä voi aiheuttaa vahinkoja ajoneuvossa, ja ajoneuvo voi joutua vaarallisiin ajotilanteisiin. Tämän vuoksi pieneenkin tärinään tulee aina puuttua. Yleensä tilanne pahenee pikkuhiljaa.

Monta syytä – yksi oire

Auton tärinäAuton tärinä on todella epätarkka diagnoosi. Tälle oireelle voi olla erilaisia syitä. Yleisiä auton tärinän aiheuttajia ovat:

– Tien geometria
– Alusta
– Moottori
– Pakokaasujärjestelmä
– Renkaat
– Vetoakseli

On siis tarpeen rajata muuttuneen ajokokemuksen syitä tarkemmin. Tämän voi tehdä systemaattisesti:

1. Missä nopeudessa tärinää esiintyy?
2. Esiintyykö tärinää myös silloin, kun auto on sammutettu, mutta se liikkuu silti?
3. Esiintyykö tärinää myös, kun moottori on tyhjäkäynnillä?
4. Esiintyykö tärinää vain jarrutettaessa?

1. Nopeudesta johtuva tärinä autossa

Kun tärinää esiintyy vain suurissa nopeuksissa, tämän syynä ovat yleensä renkaat tai tasapainotuspainot. Nämä voivat löystyä vanteista. Rengas ei enää tällöin pyöri kovin sulavasti. Korjaus tapahtuu ajamalla lähimmälle korjaamolle ja antamalla heidän tasapainottaa rengas uudelleen.

Vaikka tämän vian korjaus on nopeaa ja edullista, ei sitä kuitenkaan kannata lykätä liian pitkään. Tärisevä rengas vaikuttaa koko ohjausmekanismiin. Vetotangon päät, vakaajat ja tukivarret voivat kärsiä siitä.

ohjausmekanismissa on jotain vialla

  • Jos ohjausmekanismissa on jotain vialla, auto tärisee jo pienissä nopeuksissa. Jo 20 km/h nopeudessa voi havaita ”ponnettoman” ajotuntuman, joka aina vain pahenee korkeammissa nopeuksissa. Tätä tapahtuu esimerkiksi silloin, kun reunakiveykseen osutaan tasaisessa kulmassa. Tällöin tukivarret yleensä taipuvat hieman ja pallonivel työntyy ulos. Molemmat on silloin vaihdettava.
Etu-akselin ja taka-akselin tukivarsi

Etu- ja taka-akselin tukivarsi

nyt alkaen 6,72 €

Tilaa nyt meiltä

iskunvaimentimet ovat vialliset

  • Samanlaisia oireita esiintyy, kun iskunvaimentimet ovat vialliset. Auto pomppii tällöin voimakkaasti ja sillä ajaminen on erittäin epämiellyttävää. Jos auto on vinossa, jouset ovat rikki. Tällöin auto ei enää jousta oikein vaan alkaa täristä.

vanhat ja vahingoittuneet renkaat voivat aiheuttaa auton tärinää

  • Myös vanhat ja vahingoittuneet renkaat voivat aiheuttaa auton tärinää. Kun renkaassa näkyy jarrujen aiheuttama vaurio tai runko on revennyt sivulta, alkaa rengas täristä ajon aikana. Myös tämä vaurio on korjattava välittömästi, sillä rengas voi puhjeta koska vain.

akselin suojakumi on vaurioitunut ja rasva vuotanut ulos

  • Jos akselin suojakumi on vaurioitunut ja rasva vuotanut ulos, pyöränlaakeri käy kuumana. Tämän voi havaita tärinästä ajon aikana. Tämän havaitseminen on hyvin helppoa: pyörät käännetään täysin sisään ja katsotaan pyörän taakse. Jos kaikki on mustan voitelurasvan peitossa, löytyi tärinälle syy.
  • Tähän auttaa vain kaiken purkaminen ja suojakumin sekä pyöränlaakerien vaihtaminen uusiin. Tulisi kuitenkin ottaa huomioon, että akselin suojakumi voi hajota käyttöiän ylittymisen tai jyrsijän aiheuttamien vaurioiden takia.
Vetonivel edessä ja takana halpa

Vetonivel edessä + takana

halpa alkaen 6,16 €

kauppaan

  • Molemmissa tapauksissa tulisi tarkistaa myös kaikki muut kumiosat, kuten letkut, suojakumit ja eristykset. Useimmiten löytyy muitakin vauriokohtia.

kun pyöränpultit ovat löystyneet ja ne alkavat löystyä

  • On vielä mainittava syy auton pyöristä johtuvalle tärinälle: kun pyöränpultit ovat löystyneet ja ne alkavat löystyä, tämän huomaa pyörän voimakkaasta tärinästä. Kyseessä on vakava asennusvirhe. Se on nopea korjata ristikkoavaimella. Kaikki pyörät tulisi kuitenkin irrottaa lähimmällä ammattikorjaamolla momenttiavainta käyttäen.
  • Pyörät eivät kuitenkaan löysty noin vain. Jos ne on aiemmin asennettu oikein, löystyminen todennäköisesti johtuu ulkopuolisista tekijöistä. Tässä tapauksessa on parasta ottaa yhteyttä poliisiin.

2. Tärinä liikkuvassa autossa

Tärinä liikkuvassa autossaKun auto tärisee moottorin ollessa sammutettuna, vika voi hyvinkin olla alustassa, ohjausmekanismissa tai renkaissa.

3. Tärinä tyhjäkäynnillä

Kun moottori aiheuttaa tärinää, tälle voi olla seuraavia syitä:

– Moottorin kiinnitys on viallinen
– Yksi tai useampi sylinteri ei toimi
– Polttoainesuodatin on tukkeutunut
– Kaksoismassavauhtipyörä on viallinen

moottorin kiinnitys on löystynyt tai jopa rikkoutunut

  • Jos moottorin kiinnitys on löystynyt tai jopa rikkoutunut, moottori ei enää ole oikein kiinni vaimennuselementeissään. Siinä on välystä, joka ravistelee auton koria.

Viallinen sytytystulppa tai löystynyt sytytyskaapeli

  • Viallinen sytytystulppa tai löystynyt sytytyskaapeli voi olla jo riittävää syy sille, että sylinteri ei syty. Tällöin se on vain vapaamatkustaja sylinterien joukossa. Moottoriin aiheutuu lievä epätasapaino, joka tuntuu erityisesti paikallaan ollessa. Parhaiten tämän vian huomaa kuitenkin ajon aikana: auton suorituskyky heikkenee valtavasti ja se ei enää kiihdy tavalliseen tapaan.

polttoainesuodatin on tukkeutunut

  • Sama tapahtuu, kun polttoainesuodatin on tukkeutunut. Tällöin siitä pääsee bensiiniä tai dieseliä läpi vain epäsäännöllisesti, mikä tarkoittaa, että moottoriin ei syötetä polttoainetta tasaisesti. Tämäkin voi aiheuttaa tärinää ja suorituskyvyn heikkenemistä.
  • KaksoismassavauhtipyöräKaksoismassavauhtipyörä on kytkennän osa. Se on massiivinen, pyörivä komponentti, jota tarvitaan sulavaan kytkentäprosessiin. Siinä on pysyvä voitelu, minkä takia sen käyttöikä on rajallinen.

 

  • Vaihda kaksoismassavauhtipyöräJos voitelu on kulunut 150.000 km jälkeen, sen vaikutus on päinvastainen: sen sijaan että se varmistaisi rauhallisen kytkennän, se jyrisee, tärisee ja kolisee yhä kiivaammin. Tähän auttaa vain vaihto, joka on kuitenkin hyvin kallis. Nämä viat on vielä helpompi rajata: jos kytkentäprosessin aikana kuuluu jyrinää, syynä on yleensä kaksoismassavauhtipyörä.
  • Tämän vian välttämiseksi on suositeltavaa vaihtaa kaksoismassavauhtipyörä jo etukäteen, kun kytkintä korjataan. Vaikka kaksoismassavauhtipyörällä olisi vielä 20.000 km käyttöikää jäljellä, ei kannata yleensä odottaa niin pitkään. Jos kaikki on jo valmiiksi purettu, kannattaa panostaa 300 euroa enemmän ja säästää myöhemmät korjauskustannukset.

tärinä on peräisin pakokaasujärjestelmästä

  • Tulee vieläkin edullisemmaksi, jos tärinä on peräisin pakokaasujärjestelmästä: jos pidikekumi on kadonnut, voi pakokaasu iskeytyä alustaan. Riippuen siitä, miten nopeasti tai usein tämä tapahtuu, voidaan tuntea tärinää.
  • Sama pätee, jos kollektorin ruuvit ovat löystyneet. Tätä tapahtuu vain hyvin harvoin, mutta näitä tulee aina välillä vastaan. Tässä tapauksessa vian voi korjata käden käänteessä.

4. Auton tärinä jarruttaessa

Jos jarruttaessa esiintyy kovaa tärinää, tälle on yleensä yksi syy: jarrulevy on vääntynyt aaltomaisesti. Tämä tapahtuu, kun levyt ylikuumenevat, jarrumännät jumiutuvat tai jarrulevyissä tai -paloissa on käytetty heikkolaatuista materiaalia.

Auton tärinä jarruttaessa

  • Kalliiden ja uusien jarrulevyjen pintaa voidaan vääntää alaspäin. Tähän tarvitaan korjaamoa, joka tarjoaa tällaisen palvelun. Tämä ei ole itsestäänselvyys, vaan vaatii vähän etsimistä. Jos haluat pelata varman päälle, vaihda jarrulevyt. Tähän kuuluu yleensä aina myös jarrupalojen vaihto uusiin. Muuten on vaarana, että uudet jarrulevyt tuhoutuvat taas pian.

uudet Brembo-levyt saatavilla
vaihda jarrulevyt

  • Auton täristessä jarruttaessa on erittäin tärkeää tarkistaa jarrumäntien toiminta. Jos nämä eivät vetäydy kunnolla, koskevat jarrupalat jatkuvasti jarrulevyihin. Nämä ylikuumenevat ja muuttuvat aaltomaiseen muotoon. Jarrumännät on mahdollisesti jälleen vapautettava liikkeeseen tai saman tien vaihdettava uusiin, jotta ongelma ratkeaa.

Yhteenveto: Hyvä vianmääritys, turvallinen matka

Auton tärinän syyn rajaaminen tekee vian löytämisestä ja korjaamisesta helpompaa. Sama pätee, halusitpa korjata viat itse tai teettää korjauksen korjaamolla: oireiden tarkan kuvauksen avulla syiden löytämisestä tulee huomattavasti nopeampaa.

Foto: Studio 72, iurii, aSuruwataRi, Ohms1999, arhendrix, P Phillips, CHAIYARAT, Zoriana Zaitseva, rukawajung, sima, Sergey Ryzhov, Jomwaschara Komvorn, Corepics VOF, MR.YURANAN LAKHAPOL, AliceAbob / shutterstock.com