Savuava ja haiseva pakokaasu – kuinka tunnistaa pakokaasun väri?

Savuava ja haiseva pakokaasu – kuinka tunnistaa pakokaasun väri?

Auton pakoputkesta tuleva savu on aika normaalia. Polttomoottorithan tuottavat pakokaasuja, ja niiden on mentävä jonnekin. Normaalisti kuitenkin se, mitä tulee ulos pakoputkesta, on juuri ja juuri näkyvää. Jos tapahtuu värjäytymistä, on se tutkittava, sillä se saattaa olla varoitusmerkki lähestyvästä moottorin vaurioitumisesta. Tästä artikkelista voit lukea, mitä pakokaasun suhteen on tarkkailtava.

Polttomoottorin toiminta

Polttomoottorin toiminta

Kaikki polttomoottorit toimivat samalla periaatteella: polttoaine poltetaan korkeassa paineessa, josta seuraa räjähdys, joka saa männän liikkeelle. Auton mekaniikka vangitsee tämän liikkeen ja ohjaa sen kohti voimansiirtoa. Sillä ei ole merkitystä, onko kyseessä 4-tahtinen bensiinimoottori, dieselmoottori tai Wankelmoottori. Tämä ei muuta perus toimintaperiaatetta.

Mitä polttokammioon kuuluu?

pakokaasun varoitusvärit

4-tahtisissa bensiini- ja dieselmoottoreissa ainoastaan ilma-polttoaineseos pääsee moottoriin, missä se poltetaan ja johdetaan sen jälkeen kohti päästöjen hallintaan. Kaksitahti moottoreissa, kuten pienissä skoottereissa, moottorisahoissa tai ruohonleikkureissa, öljy siirtyy aina myös palotilaan. Tästä syystä pienten skoottereiden takana voi näkyä sinistä savua.
Tätä ei pysty välttämään. Suuremmissa aluksissa on myös kaksitahtisia dieselmoottoreita, vaikka ne ovat merkityksettömiä tieliikenteessä. Vanhoissa hävittäjälentokoneissa oli vesiruiskutus. Veden äkillisen haihtumisen oli tarkoitus parantaa suorituskykyä, ja se toimi hyvin. Autoissa tämä tekniikka ei ole koskaan ollut käytössä.

Lyhyesti, seuraava pätee: ilma ja polttoaine voivat päästä polttomoottoriin, toisin sanoen ruiskutettu bensiini, autokaasu tai diesel. Mikään muu ei kuulu polttokammioon. Dieselin säätöjärjestelmät osittain käyttävät polttokammiota polttaakseen nokihiukkasia. Tämä tapahtuu imuputken EGR-venttiilin kautta. Tämä on tarkoituksella rakennettu sellaiseksi, eikä se vaikuta pakokaasun väriin.

Varoittavat pakokaasun värit

Pääasiassa värittömän pakokaasun vaalean harmahtavan valkoinen väri on normaalia. Jos savu muuttuu näkyvämmäksi, pitäisi se ottaa varoitussignaalina. Tyypillisiä pakokaasun värimuutoksia ovat:

Valkoinen: päästö sisältää vettä
Musta: moottorin palaminen on liian rikasta
Sininen: öljy pääsee polttokammioon

Kosteudesta johtuva valkoinen savu

Valkoinen pakokaasu on aina merkki kosteudesta

Valkoinen pakokaasu on aina merkki kosteudesta. Ennen kuin alat panikoida, arvioi ensin tilanne.  Paksua valkoista savua ja höyryäviä pilviä esiintyy talvella kaikissa autoissa. Kun parkkeeraat auton jättäen sen muutamaksi tunniksi kylmään, tämä ilmiö on luonnollinen. Pakokaasu on kerännyt ilmasta kondensaatioita jäähtymisen aikana. Yksi litra vettä tuottaa 1650 litraa höyryä, ja tästä syystä tyypillinen kylmäkäynnistys toiminta on looginen seuraus: jopa muutama sentti vettä riittää näkyvän höyryn kehittymiseen. Kuuma pakokaasu kuivattaa pakojärjestelmän nopeasti ja valkoinen kosteus häviää kohta.

Mikäli pakokaasu pysyy valkoisena ajon aikana, on tilannetta syytä tarkastella tarkemmin. Vesi pääsee palotilaan ainoastaan jäähdytysjärjestelmän kautta. Jäähdytysjärjestelmä pumppaa jatkuvasti moottorin läpi jäähdytysnestettä, joka koostuu kirkkaasta vedestä ja pakkasnesteestä.  Kohta, jossa polttokammiot ja jäähdytysjärjestelmä ovat lähellä toisiaan, on sylinterinkannen tiiviste. Jos se palaa, vesi pääsee tunkeutumaan palotilaan. Tällaisessa tapauksessa moottorin paine tunkeutuu myös jäähdytysjärjestelmään. Tämän voi määrittää erittäin selkeästi:

1. Sammuta moottori
2. Tarkista vesiletkun paine
3. Anna moottorin jäähtyä
4. Avaa paisuntasäiliön tai jäähdyttimen korkki
5. Lisää jäähdytysnestettä
6. Pidä moottoria käynnissä avatulla paisuntasäiliöllä tai jäähdyttimellä
7. Tarkkaile veden tilaa
Tyypillinen pakokaasun vikoja

Kuuma moottori aiheuttaa aina palovaaran. Tästä syystä älä koskaan työskentele moottorin ollessa kuuma. Kun kytket moottorin pois päältä, purista jäähdytysjärjestelmän paksuinta letkua pehmeästi. Jos tunnet selkeää vastustusta, on se vahva merkki paineesta jäähdytysjärjestelmässä. Tämä paine tulisi poistaa. Anna tästä syystä moottorin jäähtyä. Paisuntasäiliön tai jäähdyttimen korkki tulisi avata kahdessa vaiheessa. Kiertämällä sitä neljänneksen, ylimääräinen paine purkautuu. Vasta sitten kun se ei enää sihise tai kupli korkin alla, voit poistaa sen kokonaan.

Pidä moottoria käynnissä sen jälkeen, kun olet lisännyt riittävästi jäähdytysnestettä. Jos muodostuu kuplia, on sylinterin pää selvästi vioittunut. Ainoa vaihtoehto on sen vaihtaminen.

Sylinterikannen tiiviste jopa -50% halvemmalla

Sylinterikannen tiiviste

jopa -50% halvemmalla!

ostaa verkosta

Musta johtuu virheellisestä sekoituksesta

Musta johtuu virheellisestä sekoituksesta

Musta pakokaasu kertoo siitä, että palaminen on liian rikasta. Polttoaine ei pala täysin. Osa hiilivedyistä ’hiiltyy’ ja näkyy nokena pakokaasussa. Yleensä syynä on sähköinen toimintahäiriö. Syynä on yhtä usein lambda-anturi kuin vialliset sytytystulpat. Sytytys voi olla väärin säädetty. Joka tapauksessa, korjaamon tulisi tarkistaa tämä. Mustan pakokaasun ollessa kyseessä, sinulla on parhaat mahdollisuudet halpaan korjaukseen.

Denso sytytystulpat halvempaa - hienoja alennuksia huippulaatua

Sininen öljystä johtuen

Sininen öljystä johtuen

Sininen pakokaasu on selkeä merkki siitä, että palotilaan pääsee öljyä. Mahdollisia syitä on monia, niitä ei ole helppo määrittää.

Mahdollisia syitä ovat:

– öljyä on lisätty liian paljon
– vaurioitunut männänrengas
– vaurioitunut sylinterikannen tiiviste
– vaurioitunut venttiilivarren tiiviste

Jos on lisätty liian paljon öljyä, paine öljynkierrossa kasvaa. Öljy painetaan männän ohi polttokammioon. Siellä se palaa aiheuttaen sinisen pakokaasun. Sinisen pakokaasun tapauksessa ensimmäinen vaihe on tarkistaa öljytaso. Jos se ylittää enimmäistason, on syy löytynyt. Käyttöohjeen mukainen öljynvaihto on oikea lähestymistapa.

Syy öljyn ylitäyttöön on öljyn tason virheellinen tulkinta. Jos moottori on lämmin, leviää moottoriöljy koko moottoriin. Öljyn mittatikku on kalibroitu antamaan oikean tiedon vain silloin, kun moottori on kylmä. Tästä syystä, jos öljy tarkistetaan heti kun moottori on sammutettu, tämä saattaa antaa vaikutelman, että moottorissa on liian vähän öljyä. Odota aina 3 – 5 minuuttia ennen kuin tarkistat öljyn tason.

Tarkista pakojärjestelmä vuotojen varalta

Männänrenkaat tiivistävät männät sylinterin seinästä. Jos nämä ovat kuluneet, öljy pääsee palotilaan ja palaa siellä aiheuttaen sinisen pakokaasun. Männänrenkaiden viallisuus määritetään puristus testillä. Tämä on hyvin halpaa ja se voidaan suorittaa korjaamolla. Sytytystulpan ruuvikierre ruuvataan testi laitteeseen ja käynnistetään moottori. Sylinterin sisäinen paine antaa tietoja, mikäli männänrengas on vahingoittunut. Sen korjaaminen on erittäin kallista, sillä moottori on purettava.

Tilaa MAHLE ORIGINAL mäntärengassarja nyt halvemmalla
Sylinterikannen tiiviste viallinen

Jos puristus ja öljytaso ovat kunnossa, sinisen pakokaasun tapauksessa epäilys kohdistuu seuraavaksi sylinterikannen tiivisteeseen. Tässä pätee myös: polttokammion ja öljynkierron välissä oleva aukko toimii molempiin suuntiin. Jos öljyssä on ruskehtavan valkoista vaahtoa, on sylinterikannen tiiviste epäilemättä vahingoittunut.

vialliset venttiilivarren tiivisteet

Mikäli öljyn taso, puristus ja sylinterinkannen tiiviste ovat kunnossa, ainoa mahdollinen jäljellä oleva syy ovat venttiilivarren tiivisteet. Nämä ovat venttiilin tiivistäviä tiivisterenkaita. Ne estävät voiteluöljyä pääsemästä palotilaan.

Venttiilinvarren tiivisteiden tee se itse -vaihto on mahdollista ainoastaan poistamalla sylinterinkansi. Korjaamot voivat paineilman avulla pitää venttiilit paikallaan. Tällöin venttiilivarren tiivisteet pystytään vaihtamaan ilman tarvetta poistaa sylinterinkantta. Tämä ratkaisu saattaa osoittautua halvemmaksi kuin tee se itse yritykset.

Foto: Chekunov Aleksandr, Vereshchagin Dmitry, Rasulov, Ruslan Kudrin, J. Lekavicius, wittaya changkaew4, Joe Belanger, Dima Sidelnikov / shutterstock.com