Sylinterikannen tiiviste (kannentiiviste) autoosi
Sylinterikannen tiiviste Top auto merkit
- BMW 3-sarja Sylinterikannen tiiviste
- Sylinterikannen tiiviste BMW 5-sarja
- Sylinterikannen tiiviste (kannentiiviste) MERCEDES-BENZ E-sarja
- MERCEDES-BENZ C-sarja
- VW GOLF Sylinterikannen tiiviste
- Sylinterikannen tiiviste AUDI A4
- Sylinterikannen tiiviste (kannentiiviste) VW PASSAT
- VOLVO V70
- AUDI A6 Sylinterikannen tiiviste
- Sylinterikannen tiiviste VW TRANSPORTER
- Sylinterikannen tiiviste (kannentiiviste) SKODA OCTAVIA
- TOYOTA AVENSIS
- FORD FOCUS Sylinterikannen tiiviste
- Sylinterikannen tiiviste FORD MONDEO
- Sylinterikannen tiiviste (kannentiiviste) MERCEDES-BENZ SPRINTER
- OPEL ASTRA
- TOYOTA COROLLA Sylinterikannen tiiviste
- Sylinterikannen tiiviste FORD TRANSIT
- Sylinterikannen tiiviste (kannentiiviste) MERCEDES-BENZ VITO
- HONDA CR-V
Muut varaosat Moottori / hihnakäyttö
Sylinterikannen tiiviste (kannentiiviste) viallinen? » Tunnista vika • Korjaa • Vaihto-ohje
Rakenteellinen heikkous: Sylinterin kannen tiiviste
Moottorin kannen tiiviste on herkkä sen rakenteen vuoksi. Se tiivistää polttokammiota sivusuuntaisesti. Moottorin korkeiden lämpötilojen ja korkean paineen vuoksi sylinterin kannen tiiviste altistuu jatkuvasti kovalle rasitukselle. Tästä syystä sen vaihtamisen tarve lisääntyy jokaisen ajetun kilometrin jälkeen.
Moottorin tiivisteen toiminta ja sijainti
Nimen mukaisesti sylinterin kannen tiiviste sijaitsee sylinterinkannen ja välimoottorin välissä. Se tiivistää polttokammiota, jossa toisella puolella männät liikkuvat ylös alas ja toisella puolella on venttiilit. Moottorin tiivisteen päätarkoitus on pitää räjähdyspaine sylinterissä ja estää sitä karkaamasta. Monet voiteluöljyn ja jäähdytysnesteen kanavat kuitenkin kulkevat kannen tiivisteen läpi. Polttokammion räjähdyspaine tulee myös tiivistää näistä kanavista. Kannen tiivisteen täytyy myös varmistaa, ettei vesi ja öljy sekoitu.
Viallisen sylinterin kannen tiivisteen tunnistaminen
Hajonnut kannen tiiviste on yksi pelätyimmistä auton vahingoista, koska korjaaminen on yleensä todella työlästä ja kallista. Jos se kuitenkin vahingoittuu, on korjaaminen välttämätöntä ja se tulee tehdä mahdollisimman nopeasti. Mitä enemmän sylinterin kannen tiivisteen korjaamista lykätään, sitä todennäköisemmin se vahingoittaa muita moottorin järjestelmiä.
Koska kannen tiiviste on kompression, öljyn ja jäähdytysnesteen yhtymäkohta, kaikki kolme moottorin aluetta saattavat kärsiä tästä viasta. Seuraavanlaisia oireita voi ilmetä:
Ennen kannen tiivisteen vaihtamista täytyy moottoriöljy ja jäähdytysneste valuttaa ulos. Seuraavaksi poistetaan venttiilikansi ja sitten sylinterinkansi. On tärkeää löysätä ruuvit valmistajan määrittämässä järjestyksessä. Kun sylinterinkansi on irrotettu, täytyy sen suoruus tarkistaa. Tähän käytetään suoraa metallitankoa ja rakotulkkia. Toleranssit saadaan selville moottorin valmistajalta. Jos suoruus ei ole sallittujen mukainen ylikuumenemisen tai vääränlaisen asennuksen takia, täytyy kansi hioa. Tämän voi tehdä vain asiantuntija, jolloin se maksaa noin 150 euroa. Kun kansi on irrotettu, on suositeltavaa vaihtaa myös venttiilin tiivisteet. Tämä on myös hyvä tilaisuus kiillottaa sisään- ja ulostuloportit ja puhdistaa venttiilit. Tämän jälkeen uusi sylinterin kannen tiiviste asennetaan valmistajan ohjeiden mukaisesti. Tässä täytyy käyttää uusia ruuveja ja oikeaa torsiota. Venttiilin kannen tiiviste, ja tarpeen vaatiessa jakohihna ja sen pyörä tai vesipumppu, vaihdetaan. Tämän johdosta moottori on täysin korjattu, jolloin se voi palvella vielä monia kymmeniä tuhansia rentoja ajokilometrejä. Laadukkaat moottorin tiivisteet Koska sylinterin kannen tiivisteen asentaminen on kallista, on laadukkaiden osien käyttäminen itsestään selvää. Edullisia osia käytettäessä korjaustarve tulee takaisin vain muutaman sadan ajokilometrin jälkeen. Kokonainen merkkitiivisteiden sarja maksaa noin 100 euroa. Tämä korjaus on sen arvoista.
- - Öljyn ja jäähdytysnesteen kanavat eivät ole kunnolla tiivistetty: Öljyä on sekoittunut jäähdytysnesteeseen. Tämän tunnistaa siitä, että jäähdytysnesteessä on mustaa väriä. Samalla tavoin vettä saattaa päästä voiteluöljyn sekaan. Tällöin öljyntäyttökorkin pohjassa näkyy paksua, ruskea-valkoista vaahtoa.
- Painekammio ja öljykanava on liitoksissa toisiinsa: Vaikka tämä on melko harvinaista, ei se ole kuitenkaan mahdotonta. Jos öljyjärjestelmä paineistuu, öljy saattaa työntyä ulos öljytikun putkesta tai turboahtimesta.
- Painekammion ja jäähdytysjärjestelmän välinen vuoto: Tässä tapauksessa kompressiopaine pääsee jäähdytysnesteeseen. Säiliön jäähdytysletkut saattavat revetä. Jäähdytysletkut turpoavat kuitenkin ensin runsaasti. Jäähdytysneste purkautuu ulos kaasutettaessa. Tyhjäkäynnin aikana syntyy kuplia. Moottorin lämpötila nousee jatkuvasti.
Ennen kannen tiivisteen vaihtamista täytyy moottoriöljy ja jäähdytysneste valuttaa ulos. Seuraavaksi poistetaan venttiilikansi ja sitten sylinterinkansi. On tärkeää löysätä ruuvit valmistajan määrittämässä järjestyksessä. Kun sylinterinkansi on irrotettu, täytyy sen suoruus tarkistaa. Tähän käytetään suoraa metallitankoa ja rakotulkkia. Toleranssit saadaan selville moottorin valmistajalta. Jos suoruus ei ole sallittujen mukainen ylikuumenemisen tai vääränlaisen asennuksen takia, täytyy kansi hioa. Tämän voi tehdä vain asiantuntija, jolloin se maksaa noin 150 euroa. Kun kansi on irrotettu, on suositeltavaa vaihtaa myös venttiilin tiivisteet. Tämä on myös hyvä tilaisuus kiillottaa sisään- ja ulostuloportit ja puhdistaa venttiilit. Tämän jälkeen uusi sylinterin kannen tiiviste asennetaan valmistajan ohjeiden mukaisesti. Tässä täytyy käyttää uusia ruuveja ja oikeaa torsiota. Venttiilin kannen tiiviste, ja tarpeen vaatiessa jakohihna ja sen pyörä tai vesipumppu, vaihdetaan. Tämän johdosta moottori on täysin korjattu, jolloin se voi palvella vielä monia kymmeniä tuhansia rentoja ajokilometrejä. Laadukkaat moottorin tiivisteet Koska sylinterin kannen tiivisteen asentaminen on kallista, on laadukkaiden osien käyttäminen itsestään selvää. Edullisia osia käytettäessä korjaustarve tulee takaisin vain muutaman sadan ajokilometrin jälkeen. Kokonainen merkkitiivisteiden sarja maksaa noin 100 euroa. Tämä korjaus on sen arvoista.
Tuote-ehdotuksia: