Kun kymmenen vuoden aika tekee temppujansa rakkaalle autollesi, on erittäin korkea aika hoitaa autosi ulkonäköä. Sitten kysymys kuuluu: tee-se-itse vai sen teettäminen? Ainoa oikea vastaus on ”se riippuu”. Juuri niin, se kaikki riippuu siitä, mitä haluat saavuttaa autosi hoitamisella. Saa yleiskatsaus auton hoitamiseen ja sen potentiaaliseen vaikutukseen tässä lyhyessä artikkelissa.
Enemmän kuin vain puhdistamista
Auton hoitaminen on melko paljon enemmän, kuin vain autosi viemistä autopesulaan. Siihen liittyy paljon myös muuta. Suunnittele ainakin kokonainen viikonloppu autosi uudistamiseen. Roskakasakandidaatin muuttaminen kiiltäväksi aarteeksi renkailla, josta et halua ikinä erota, vaatii jonkin määrän työtä.
Suuntavalo ⇒ Laaja valikoima ja kohtuulliset hinnat1,99 alkaen vain €Löydä oikea täältä! ⇒ |
Auton ulkoasun hoitaminen – Mitä haluat saavuttaa?
Relevantti kysymys, joka liittyy auton kokonaisvaltaiseen hoitamiseen. Päivitätkö autosi kokeaksesi täydellisen mielihyvän ja iloa omasta kuljetusvälineestä? Arvon parantamista myynnin takia? Jos kyse on myynnistä, se riippuu auton kunnosta, kannattaako tätä projektia yrittää itse.
1. Korjattavat näkyvät viat autossa
Ammattimainen auton kokonaisvaltainen hoitaminen voi korjata seuraavat ulkonäölliset viat autossasi:
1. Yleiskunto: sammaleiset ikkunakumit, saastunut maalipinta, vanteet ja muoviset osat. |
2. Maalipinnan vahinko: himmeä maali, pinnalliset naarmut, kevyet ja pienet ruostekohdat. |
3. Komponenttien vahinko: himmeät ajovalot, ikkunat säröillä, hauraat tai rikkoutuneet takavalot, kierot tai kolhuuntuneet puskurit. |
4. Korin vahinko: raelommot, pysäköintilommot, syvät ruostereiät. |
2. Peseminen tekee kaikesta kirkkaamman
Latolöydöt tai käytetyt autot, jotka ovat odottaneet pitkän aikaa uutta ostajaa tulevat paksun pölykerroksen kanssa, joka tulee poistaa kokonaan sen näkemiseksi, mikä odottaa sinua.
Hyvät uutiset ovat: kiillotuskäsittely on yksi seuraavista toimenpiteistä, joten tällä tasolla on turvallista tehdä tämä vähemmän tai enemmän karkeasti.
Tämä tarkoittaa: ensin tulee painepesuri, sitten vaahtopistooli ja lopulta hankaussieni, jotta kaikki itsepäinenkin lika lähtee korista.
Sitten auto pyyhitään perusteellisesti kuivaksi, jotta autosta saa arvion ilman kalsiumsaostumia.
Ihanteellisesti pyörän vanteet poistetaan ja huuhdellaan erikseen ammeessa. Alumiinivanteet ovat vaikeasti puhdistettavia. Kova harja riittää jarrupölyyn. Alumiiniset vanteet tulee kiillottaa jälkeenpäin, joka tulee poistamaan mahdolliset pinnalliset naarmut.
Kaikki vahinko muovisilla puskureilla, taustapeileissä ja suojakiskoilla tulee korjata. Varmista, että ne on kaikki asennettu oikein. Puskurit saattaa tarvita täydellistä poistamista, jotta voidaan määrittää, onko komponentti palautettava kuntoon vai ei. Jos ei, varaosa voidaan ostaa lähimmältä kierrättäjältä.
Puskurit halvimmalla hinnallahalpa alkaen 12,06 €Tilaa nyt kaupasta! ⇒ |
Kuten pääsääntöisesti kierrättäjät ovat puskurit ja taustapeilien runsaasti saatavilla.
3. Kiillotus – oikea tapa siihen
Ennen kun kerromme sinulle, kuinka auto kiillotetaan oikein, kerromme sinulle väärän tavan ensin: älä ikinä käytä kulmahiomakonetta maalipintaan. Maalipintaan hyökkääminen tällä raskaalla varustuksella tulee ehdottomasti aiheuttamaan vakavaa vahinkoa, jonka voi korjata vain täydellinen auton uudelleen maalaus.
Aloittelijakiillottajalle manuaalinen työ on asianmukaista tuloksiin, joista voi olla tyytyväinen. Tulet tarvitsemaan:
– puuvillaliinan
– silikonipuhdistinta
– erittäin himmeään maalipintaan: 400 karkeista kiillotusainetta
– keskivertomaalipintaan: 2500 kiillotusyhdistettä
– viimeistelyyn: 3500 kiillotusyhdistettä
Jos todella haluat käyttää hiomakonetta, lainaa ammattimainen hiomakone.
Huomaa: kiillotushiomakone on vain sopiva tasaisille pinnoille. Konepelleille, sivupaneeleille tai kattoon voidaan käyttää hiomakonetta. Siipiin, rengaskaariin ja kaikkiin reunojen ja kulmien kanssa, ei voida käyttää konetta, ja ne tulee hioa manuaalisesti. Muuten riskeeraat kiillottamisen pohjamaalikerrokseen asti. |
Kun auto on juuri pesty ja kuivattu, puhdista se silikonipuhdistimella. Jäljet rasvaa ja pieniä pölyhiukkasia imeytyvät. Muuten ne voivat aiheuttaa uusia naarmuja kiillotettaessa.
Nyt, koko auto kiillotetaan käsin karkeusjärjestyksessä 400 – 2500 – 3500. Tulet hämmästymään, kuinka nopeasti henkeäsalpaavat tulokset tulevat näkymään.
Erittäin tärkeää: kiillotuksen jälkeen maalipinta tulee tiivistää heti. Muuten yksi pisara sadetta tulee pyyhkimään koko työn. Kiillotettu maalipinta on erittäin herkkä. Täten heti viimeisen kiillotuksen jälkeen puhdista uudelleen silikonipuhdistimella (ei vettä!) ennen kokonaisvaltaista pesemistä. |
Muoviosien päivittäminen
Maalaamattomien puskureiden tai jäähdyttimen säleikköjen kunnosta tulee kuin uudet intensiivisellä muovipuhdistinkäsittelyllä.
Tämä aine läpäisee pinnan, liuottaen ultraohuen muovikerroksen, kääntäen himmeän harmaan rikkaan mustaksi.
Vaikutus on näkyvä välittömästi.
Ajovalojen kiillottaminen
Tämä aiheuttaa aina kysymyksen: onko himmeiden ajovalojen suojien kiillottaminen laillista?
Mielipiteet vaihtelevat, mutta rehellisesti: turvallisuusriski muovikerroksen muutaman mikrometrin hioutumisesta on merkityksetöntä.
Mitä saat on puoleensavetävä puhdas auton etuosa – ja täysin palautettu valaistuksen suorituskyky tiellä. Täten ajovalojen kiillottamista voidaan pitää turvallisuuteen relevanttina toimenpiteenä.
Takavalot ja vilkut ovat niin edullisia, että niiden kokonaisvaltainen hoito ei ole sen arvoista. Ne kiinnitetään yleensä muutamalla ruuvilla ja voidaan nopeasti vaihtaa.
Kiillotetussa autossa uusi takavalon akku kestävää toimimista varten on viimeistelevä kosketus.
Auton ulkoasun hoitaminen
– Kaikki muu on vain erittäin rohkeille ja ammattilaisille ihmisille
Kun syvä ruoste vaikuttaa rengaskaariin, jopa paras kiillotusyhdiste ei ole käyttökelpoinen. Auto on pilalla ja käytännössä käyttökelvoton. Niin kauan, kun metalli ei ole täysin syöpynyt, kitti voi viedä sen yhden vaiheen lähemmäksi täydellistä lookkia. Siltikin, kittaus tarkoittaa maalaamista jälkeenpäin. Sinun tulee olla varma siitä, mitä teet tässä, koska muuten ainoa vaihtoehto on mennä ammattilaismaalaajalle.
Kaikki kaikessa, kittaus on väliaikainen korjaus. Kitatut onkalot taipuvat ruostumaan muutaman kuukauden jälkeen. Jos toivot poistavasi ruosteen kokonaan, täydellinen vaikuttuneen komponentin vaihtaminen on välttämätöntä.
Ole varovainen ruostekohdilla kantopalkeilla ja ovilevyissä. Nämä ontot, putkimaiset komponentit ruostuvat sisältä ulospäin. Ulkoinen kittausyritys ei yleensä ratkaise mitään, ja on harhaanjohtavaa auton turvallisuuskunnon kannalta.
Vinkki:
hommaa koekaniini ennen omaan autoosi aloittamista
Etsi erittäin edullisia autoja. Täydelliset autot maksavat jopa 30 – 50 puntaa. Voit yrittää kaikkea tässä liittyen käsillä tehtäviin yksityiskohtiin näissä objekteissa. Tee mielummin aloittelijan virheet edullisessa autossa, kuin että pilaat oman käytettävän ajoneuvosi.
Ehkä on parempi jättää se ammattilaiselle kuitenkin?
Ensimmäisen kymmenen yrityksen aikana edes motivoituneimmat maallikot eivät saa ammattilaisen tarjoamaa auton hoidon tasoa.
Jos auto tullaan myymään, ammattilainen käsittely on parempi vaihtoehto, ainakin korkean arvon malleille. Ammattilaisesti kiillotetuilla, tahra- ja naarmuvapailla autoilla tulet saamaan arvon parantelun, joka on sijoituksen arvoinen.
Ainoa jäävä riski on se, että rakastut autoosi uudestaan, etkä halua päästää siitä irti kuitenkaan. ☺
Foto: janon kas, Krasula, Memory Stockphoto, KITTI_PHIT, PrimaStockPhoto, Kwangmoozaa, IVL, SARIN KUNTHONG, Adam J, Aleksandr Kondratov / shutterstock.com