Kun tuulilasi ei kostu – tuulilasin pesulaitteen suuttimien opas!

Kun tuulilasi ei kostu – tuulilasin pesulaitteen suuttimien opas!

Tuulilasin pesurin suuttimet ovat tuulilasin pesulaitteen komponentteja. Niiden tehtävä on kastella kuiva, likainen tuulilasi vedellä ja pesuaineella. Mitä suuremmalle alueelle pesuliuosta levitetään, sitä tehokkaampi puhdistusprosessi on.

Tuulilasin pesulaitteen suuttimetTuulilasin pesulaitteen suuttimet kytkeytyvät päälle automaattisesti, kun tuulilasin pesutoiminto aktivoidaan. Yleensä tämä tehdään vetämällä tuulilasinpyyhkijöiden vivusta tai monitoimivivusta. Lasinpesurin pumppu syöttää sitten pesuliousta tuulilasille niin pitkään, kuin vipu on aktivoituna. Samalla tuulilasinpyyhkijät pyyhkivät edestakaisin normaalilla nopeudella. Kun vipu vapautetaan, pumppu lopettaa pumppaamisen. Tuulilasinpyyhkijät pyyhkivät kuitenkin vielä pari kertaa, jotta tuulilasi tulee täysin puhtaaksi ja kuivaksi.

Tuulilasin pesulaitteen viat

Tuulilasin pesulaitteen viatTuulilasin pesulaitteessa voi ilmetä joitakin vikoja. Yleisiä toimintahäiriöitä ovat:

– Suuttimista ei tule pesuliuosta
– Vettä vain ”tihkuu” suuttimista, ja se ei saavuta tuulilasia
– Vesisuihku lentää lasin yli tai ohi sivulta
pesusuutin verkkokauppa

Pesulaitteen suuttimet • Verkkokauppa

edullinen alkaen 1,17 €

Osta nyt

Nämä tuulilasin pesulaitteen viat voidaan useimmissa tapauksissa korjata itse.

Ei pesuvettä pesulaitteen suuttimista

Ei pesuvettä pesulaitteen suuttimistaJos pesulaitteen suuttimista ei tule pesuvettä, tälle voi olla kolme syytä:
– Pumppu ei pumppaa;
– Syöttöletku on irronnut tai viallinen;
– Tuulilasin pesulaitteen suuttimet ovat tukkeutuneet.
  • pumppu ei pumppaaJos pumppu ei pumppaa, suuttimista ei tule vettä. Pumpun moottori ei tässä tapauksessa toimi. Tämän voi havaita, kun käytetään pyyhkimien vipua ja moottori ei kytkeydy päälle. Tämän havaitsemiseksi on parasta sammuttaa auto ja moottori ja kääntää virta-avainta vain sytytysasentoon. Sitten avataan konepelti ja pyydetään apulaista käyttämään pyyhkijätoimintoa.

Näin on mahdollista tarkistaa tuulilasin pesulaitteen pumpun moottorin toiminta myös korkealaatuisissa ja hyvin eristetyissä autoissa. Ajon aikana testattaessa on liian suuri riski, että pumpun ääntä ei kuule monien muiden äänten takia.

  • tuulilasin pesulaitteen syöttöletkuKun konepelti on jo avattu ja apulainen paikalla, voidaan tarkistaa myös tuulilasin pesulaitteen syöttöletku. Pesusuuttimet on yhdistetty yksinkertaisiin kumiletkuihin. Ne ovat voineet irrota tärinän vaikutuksesta. Vanhemmissa ajoneuvoissa kumiletkun joustavuus heikkenee kohdassa, jossa se on yhdistetty pesulaitteen suuttimiin. Tämän havaitsee siitä, että letkun päät ovat laajenneet. Yksinkertaisin ja nopein ratkaisu tässä tapauksessa on yksinkertaisesti katkaista laajennut pää ja yhdistää letku takaisin. Parasta on kuitenkin vaihtaa letku.

Tarkista kaikki moottoritilan kaapelit ja letkut perusteellisestiJos löydät vuotoja, ole varovainen! Tällöin on suuri todennäköisyys, että moottoritilaan on päässyt tuholainen, kuten jyrsijä. Nakerrettu pesulaitteen letku on tästä selvä merkki.

Toimi silloin näin: Tarkista kaikki moottoritilan kaapelit ja letkut perusteellisesti kaikkien nakerrusjälkien varalta. Jos nakerrettu vesi- tai öljyletku jää huomaamatta, uhkana on suuri moottorivika!

Yleisin toimimattoman tuulilasin pesulaitteen syy on kuitenkin suuttimien tukkeutuminen. Tähän on kolme syytä:

– Tuulilasinpyyhkijä on jäätynyt
– Tuulilasin pesuneste on likaantunut
– Pesusuuttimet ovat tukkeutuneet ulkopuolelta
  • tuulilasin pesuneste on jäätynytJos tuulilasin pesuneste on jäätynyt, on talviylläpito unohtunut. Tähän auttaa vain sulattaminen lämpimässä autotallissa tai pitkällä automatkalla. Tällöin liuos pumpataan kokonaan ulos ja vaihdetaan talvikäyttöiseen lasinpesunesteeseen. Mutta varo: Jos tuulilasin pesulaitteen säiliö oli täynnä ennen jäätymistä, se tulisi tutkia tarkoin. Neste laajenee jäätyessään noin 10 %, joten säiliöt voivat helposti puhjeta.
  • Likaantunut lasinpesuneste on erittäin harvinainen vikaLikaantunut lasinpesuneste on erittäin harvinainen vika. Sitä tapahtuu vain, kun lasinpesunesteen säiliöön pääsee vieraskappaleita. Normaalisti tämä on mahdotonta, mutta sitä ei voida kuitenkaan täysin poissulkea. Tuulilasin pesulaitteen korjauksen yhteydessä tulisi siis vilkaista pesuliuoksen puhtautta. Jos siinä on vieraskappaleita, säiliö tulisi puhdistaa perusteellisesti.
  • Tuulilasin pesulaitteen suuttimet tukkeutuvat kuitenkin yleensä ulkopuolelta. Juokseva sadevesi kerryttää pölyä ja siitepölyä tuulilasille. Osa siitä voi tällöin kiinnittyä tuulilasin pesulaitteen suuttimiin ja vähitellen tukkia ne.

Tuulilasin pesulaitteen suuttimien puhdistus

Tuulilasin pesulaitteen suuttimien puhdistusVielä muutamia vuosia sitten tuulilasin pesulaitteen suuttimet olivat yksinkertaisia luotimaisia päitä, jotka oli porattu reikiin. Ne oli mahdollista puhdistaa ja säätää yksinkertaisesti yhdellä neulalla. Nykyään uusissa ajoneuvoissa käytetään yhä enemmän ”puhallussuuttimia” ja ”mikrosuihkuja”. Ne saavat aikaan laajemman, hienomman suihkutuksen, ja kastelevat siten suuremman alueen jokaisella pumppauksella. Hienommat suuttimet tukkeutuvat kuitenkin nopeammin ja niiden puhdistaminen ei ole helppoa. Tähän on kuitenkin yksi erittäin yksinkertainen niksi:

  • Suihkutussuuttimien paras puhdistusaine on paineilma. Niiden tehokas puhdistus tapahtuu puhaltamalla niihin niiden takaa. Suuttimet on kuitenkin ensin irrotettava tämän tekemiseksi. Suihkutussuuttimien irrotus tapahtuu hyvin eri tavoin valmistajasta riippuen.
  • Suurimmassa osassa tapauksia työkaluja tarvitaan kuitenkin vain vähän tai ei lainkaan. Useimmiten ne on helppo vetää irti. Ne voi olla myös kiinnitetty lukkomutterilla, joka on helppo kiertää irti. Myös liitäntäletkun yhdistetään hyvin eri tavoin.
  • Aiemmin tähän käytettiin useimmiten yksinkertaisesti kumiletkua, joka oli yhdistetty suoraan suihkutussuuttimen muhviin. Nykyään tässä paikassa on usein pääkappale, jossa on kiinnitysklipsi. Molemmat on kuitenkin useimmiten yhtä helppoa irrottaa ilman työkaluja.
  • Kun suutin on irrotettu, voidaan sen läpi puhaltaaKun suutin on irrotettu, voidaan sen läpi puhaltaa.
  • Tähän riittää esimerkiksi huoltoaseman rengaspainelaite. Liitäntämuhvi painetaan yksinkertaisesti paineilmalaitteen suuttimeen kiinni, kunnes terästappi avaa syöttöletkun.
  • Tämän jälkeen syötetään paineilmaa. 3-4 sekunnin päästä suutin on puhallettu puhtaaksi. Tämän jälkeen tuulilasin pesulaitteen suuttimet asennetaan takaisin käänteisessä järjestyksessä. Tuulilasin pesulaitteen tarkistaminen ja kunnostaminen ei vie yhteensä 15 minuuttia kauempaa.

Tuulilasin pesulaitteen suuttimien säätö

Tuulilasin pesulaitteen suuttimien säätöLuotimaisia suuttimia käytetään nykyäänkin varsinkin kalliimmissa ajoneuvoissa. On olemassa erityinen suuttimien säätötyökalu. Yleensä se ei kuitenkaan ole tarpeen. Hieno porakone, hienomekaaninen ruuvimeisseli tai pelkkä hakaneula täyttää saman tarkoituksen.

Suutin säädetään niin, että se suihkuttaa kuljettajan näköalueelle. Jos sen säätää liian korkealle, paljon pesunestettä menee hukkaan auton katon yli. Jos sen säätää liian matalalle, näköalueelle ei pääse tarpeeksi pesunestettä. Pesunesteen osumakohdan tulisi siis olla keskellä tuulilasin ylintä kolmannesta. Sivulla olevat suuttimet säädetään symmetrisesti niin, että koko tuulilasi kostuu tasaisesti.

Kalliimmissa ajoneuvoissa tuulilasin pesulaitteen säätäminen on kuitenkin hieman vaikeampaa. Leveä ja hieno suihkutus ei tule luotimaisista suuttimista, vaan todellisista korkean teknologian hienosuuttimista. Niissä on sivulla säätöruuvi, jota voidaan säätää torx-ruuvimeisselillä.

Tuulilasin pesulaitteen rajoitteet

Tuulilasin pesulaitteen rajoitteet

Tuulilasin ja takalasin pesulaitteilla on tekniset rajoitteensa. Niiden pääasiallinen tehtävä on kirkastaa kevyesti likaantunut tai pölyyntynyt lasi. Ne eivät saa juuri lainkaan poistettua suuria mutamöhkäleitä, lintujen jätöksiä tai pinttyneitä hyönteisiä – päinvastoin. Jos pesulaite on liian suuressa kuormituksessa, se voi pikemminkin sotkea koko lasin niin, että siitä ei enää näy läpi.

Tämä voi aiheuttaa vaarallisia tilanteita ajon aikana. Kuljettaja ajaa tällöin ”sokkona”. Jos lasi on erittäin likainen, on siis suositeltavaa ajaa seuraavalle huoltoasemalle. Siellä on vesiämpäri ja tuulilasipesuri, joiden avulla tuulilasin voi täysin puhdistaa pinttyneestäkin liasta.

Niksi vinkumista vastaan

tuulilasinpyyhkijöiden ärsyttävän vinkumisenParaskin tuulilasin pesulaite voi aiheuttaa ärsyttävän ongelman: tuulilasinpyyhkijöiden ärsyttävän vinkumisen. Vinkumista esiintyy, kun tuulilasinpyyhkijät vanhenevat ja haurastuvat.

Bosch tuulilasinpyyhkimet 50% alennuksella

Bosch tuulilasinpyyhkimet

50% alennuksella

Kauppaan

Halvat tuulilasinpyyhkijät on yleensä valmistettu kovetetusta kumista. Tälläkin on taipumus vinkua enemmän. Myös kalliimmat ja uudet tuulilasinpyyhkijät voivat kuitenkin aiheuttaa tätä ärsyttävää ääntä. Tällöin pyyhkijänsulissa on yleensä rasvajäämiä. Tuulilasin pesulaite ei pysty puhdistamaan niitä täysin.

Tähän auttaa vain tuulilasinpyyhkijöiden pyyhkiminen erikseen puhtaalla pyyhkeellä ja lasinpesunesteellä. Tällöin vinkumisen tulisi loppua.

Foto: Aleksandrs Tituskins, Chirachai Phitayachamrat, Oscar Carrascosa Martinez, g0d4ather, Pepgooner, Dan Race, LastMan21, Siarhei Tolak, Patryk Kosmider, rocharibeiro, Chonlawut, DaViDa S, Shanti Hesse / shutterstock.com