Moottorivika tulee kalliiksi. Moottori on monimutkainen kokoonpano, joka koostuu sadoista osista, joiden on sovittava toisiinsa tarkasti. Nykyaikaiset moottorit kestävät satoja tuhansia kilometrejä. Tämä edellyttää moottorin perusteellista ja säännöllistä huoltamista. Lue nyt, mitä on otettava huomioon moottorin turvallisen käytön varmistamiseksi.
Mitä moottori tarvitsee?
Moottori tarvitsee toimiakseen kuutta asiaa:
– Polttoainetta
– Sytytystä
– Ilmaa
– Jäähdytystä
– Voitelua
– Ohjausta
Jos jokin ensimmäisistä kolmesta asiasta ei toteudu, moottori yleensä vain sammuu. Nämä ongelmat on yleensä hyvin helppo korjata. Jos kuitenkin kyse on jäähdytyksestä, voitelusta tai ohjauksesta, tuhoutuminen uhkaa.
Hyvin voidellulla ajat turvallisesti
Öljynkierto saa aikaan moottorin voitelun. Öljypumppu pumppaa voiteluainetta koko moottorin lävitse. Näin se varmistaa kaikkien liikkuvien osien hankaamattoman liikkeen. Metallipinnat koskettavat tällöin toisiinsa aiheuttamatta vaurioita. Tämä on tärkeää varsinkin laakereille, sylintereille, venttiileille ja akseleille. Jos voitelua ei ole, metallipinnat hankaavat toisiinsa. Tällöin ne irrottavat toisistaan materiaalia. Osat eivät tällöin enää toimi määritellyllä toleranssilla. Ne alkavat jumiutua, iskeytyä toisiinsa ja rikkoutua. Hyvä voitelu saavutetaan säännöllisellä öljyn ja suodattimen vaihtamisella.
Lisäksi öljyn häviöihin on aina kiinnitettävä huomiota. Vuodot on tilkittävä heti. Ne eivät ole pelkästään vaarallisia moottorille, vaan öljytipat ovat myös valtava taakka ympäristölle. Öljytason säännöllisen tarkastamisen lisäksi on kiinnitettävä huomiota öljynpaineeseen. Öljypumppu hajoaa yleensä yllättäen. Öljyn merkkivalot syttyvät, kun öljynpaine on liian matala. Jos öljyvuotoja ei löydy, syynä on yleensä öljypumppu. Tämän voi estää vaihtamalla öljypumpun säännöllisesti. Jokaisella ajoneuvolla on oma huoltovälinsä. Öljypumput ovat kuitenkin yleisesti ottaen erittäin kestäviä komponentteja, joiden käyttöikä on vähintään 150 000 km.
Viileä moottori, terve moottori
Moottori tarvitsee ihanteellisen lämpötilan toimiakseen optimaalisesti. Metallit laajenevat lämmön vaikutuksesta. Jotta moottori toimisi lämpimänä sulavasti, sen komponentit ovat kylminä hieman liian löysiä. Vasta käyttölämpötilan saavuttamisen jälkeen kaikki on moottorissa täydellisesti paikallaan. Jos käyttölämpötila kuitenkin ylitetään, komponentit laajenevat liikaa. Tällä on sama vaikutus kuin puutteellisella voitelulla: komponentit alkavat hangata ja juuttua toisiinsa. Jos sylinterin mäntä juuttuu, moottori yleensä tuhoutuu. Moottorit on kuitenkin rakennettu niin, että niiden sisäinen tuhoutuminen tapahtuu vasta viimeisenä. Ennen sitä palavat sylinterikannen tiivisteet.
Männän kiinnikkeen edessä olevat jäähdytysletkut voivat niin ikään rikkoutua. Myös jäähdyttimen kannen ylipaineventtiili voi löystyä. Ajoneuvo tulisi tällöin pysäyttää välittömästi. Moottorin ylikuumenemisen aiheuttavia syitä ovat jäähdytysjärjestelmän vuodot tai vialliset jäähdyttimet. Jos jäähdytysnestettä vuotaa ulos, sitä on moottorissa jossain vaiheessa liian vähän. Jäähdytysteho putoaa ja moottorin lämpötila nousee aina vain korkeammaksi. Tämän huomaa kuitenkin yleensä jo hyvissä ajoin konepellin alta tulevasta höyrystä. Jäähdytin voi myös vuotaa tai olla ruostunut tai tukkeutunut. Tämä havaitaan moottorin jatkuvasti liian korkeasta lämpötilasta.
Vilkaisu moottoriin voi auttaa: jos evät ovat jo ruostuneet ja irtoilevat, pitää jäähdytin vaihtaa mahdollisimman pian. Yksi niksi voi auttaa, mikäli olosuhteista johtuen sitä ei voida vaihtaa: moottori pysyy jäähtyneenä, kun termostaatti irrotetaan. Se ei kuitenkaan saavuta optimaalista käyttölämpötilaansa. Ylikuumeneminen on silti epätodennäköisempää. Tätä hätäratkaisua ei tulisi kuitenkaan käyttää pidempään kuin muutaman päivän ajan.
Moottorin ylikuumenemisen voi estää vaihtamalla jäähdyttimen ja tiivistämällä jäähdytysjärjestelmän.
Jäähdytysnestepumppu on kaikissa ajoneuvoissa kulutusosa. Siihen on helppo pääsy moottorin sivulla. Sen rikkoutumisen voi havaita kitisevästä äänestä. Se tulisi tällöin vaihtaa välittömästi. Muuten se voi juuttua ja haitata jäähdytysnesteen virtausta. Monissa ajoneuvoissa jäähdytysnestepumppua käytetään hammashihnan kiristämiseen. Se vaihdetaan hammashihnaa vaihdettaessa. Tämä estää jäähdytysnestepumpun ikääntymisen ja ongelmien aiheuttamisen.
Moottori kaipaa voitelua
Moottorin hallinta tarkoittaa sen akselien synkronointia. Jokaisessa moottorissa on kampiakseli ja nokka-akseli. Kampiakseli vastaanottaa mäntien välittämän voiman. Nokka-akseli avaa ja sulkee polttokammioiden venttiilit. Molempien akselien tulee liikkua tarkasti synkronoidussa suhteessa toisiinsa nähden. Jos tämä synkronointi ei enää ole oikea, moottorivika uhkaa. Nousevat männät voivat osua venttiileihin. Tällöin venttiili voi vääntyä. Venttiili voi myös lävistää männän. Tästä seuraa laaja moottorivaurio, joka yleensä merkitsee ajoneuvon loppua. Koko moottori on purettava tämän korjaamiseksi.
Moottoria ohjataan kahdella järjestelmällä. Nämä ovat:
jakoketju
hammashihna
ja näihin kuuluvat kiristimet.
Molemmilla komponenteilla on sama tehtävä: ne yhdistävät kampiakselin ja nokka-akselin toisiinsa. Kun kampiakseli pyörii, pyörii nokka-akseli automaattisesti mukana. Jos hammashihna tai jakoketju katkeaa, kampiakseli pyörii edelleen hetken. Tällä on seuraavanlaisia vaurioita.
Jakoketjut kestävät yleensä huomattavasti pidempään kuin hammashihnat. Nykyaikaiset hammashihnat ovat kuitenkin erittäin kestäviä. Ajoneuvosta riippuen jopa 100 000 km huoltovälit ovat mahdollisia. Näiden komponenttien aiheuttamia vaurioita estää niiden huoltovälien noudattaminen. Hammashihnat katkeavat äkkinäisesti, jos ne ovat käytössä liian pitkään. Jakoketjut venyvät hiljalleen ennen niiden täydellistä katkeamista. Tämän havaitsee moottorin epätasaisesta käynnistä. Jakoketjuun kuuluu myös kiristin. Tämä painaa muovista palaa ketjua vasten. Näin säilytetään kireys. Myös kiristin on kulutusosa, joka tulee vaihtaa säännöllisesti.
Ylläpidä moottoria hyvin
Moottorin pitkän käytön varmistamiseksi on kiinnitettävä huomiota seuraaviin asioihin:
1. Vältä ajamista suurilla kierrosnopeuksilla
2. Vältä ajamista liian pienillä kierrosnopeuksilla
3. Käytä pakkasnestettä
4. Älä sekoita polttoaineita
5. Vältä pitkäaikaisesta seisonnasta aiheutuvia vaurioita
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Foto: Ensuper, Phovoir, CHIEW, Rudy Balasko, Oil and Gas Photographer, Filip Miletic, adziohiciek, Aerodim, Atstock Productions, Inked Pixels, CandyBox Images, Filipe B. Varela, neotemlpars, Bairachnyi Dmitry / shutterstock.com