Auton nestekaasujärjestelmän asennus – tämä tulee ottaa huomioon!

Auton nestekaasujärjestelmän asennus – tämä tulee ottaa huomioon!

Auton nestekaasujärjestelmä on usein mainittu vaihtoehto, joka laskee auton ylläpitokustannuksia. Bensiinin sijaan auto toimii maakaasulla, eli niin kutsutulla nestekaasulla. Tekninen vaiva on rajallinen ja käyttökustannukset ovat todellakin hieman matalammat. Tämä teksti käsittelee sitä, onko auton muuttaminen nestekaasukäyttöiseksi todella järkevää.

Bensiinin ja nestekaasun ero

Bensiinin ja nestekaasun eroBensiini on polttoaine, joka on nestemäistä normaalissa lämpötilassa ja ilmanpaineessa.

Se pitää sekoittaa ilman kanssa, jotta se voidaan polttaa moottorissa. Ennen tähän tarkoitukseen käytetty komponentti oli kaasutin. Nykyään siitä vastaa ruiskutusjärjestelmä suuttimineen.

NestekaasuNestekaasu taas on kaasumuotoista heti altistuessaan normaalille ilmanpaineelle. Aikaa vievää sekoittamista ilman kanssa ei siis tarvita.

Teknisesti tämä on jo suuri ero bensiinin ja nestekaasun välillä. Kun nestekaasua käytetään vaihtoehtoisena käyttövoimana bensiinikäyttöisissä ajoneuvoissa, tämä tuo kuitenkin mukanaan useita haasteita. Siihen tarvitaan:

– Paineenkestävä säiliö.
– Turvallinen tankkausjärjestelmä.
– Kestävä, polttokammioon johtava syöttöjohto.
– Ja muutamia muita teknisiä yksityiskohtia.

Tämä tekee ajoneuvon muuntamisesta erittäin kalliin toimenpiteen, jota tulee harkita tarkasti.

Kaasujärjestelmän edut

Kaasujärjestelmän edutAuton kaasujärjestelmän edut ovat:

– Matalammat polttoainekustannukset
– Parempi ja puhtaampi poltto

Nestekaasu maksaa litralta noin puolet vähemmän kuin bensiini. Sen verotusta laskettiin vuoden 2019 alussa. Nestekaasu on huomattavasti puhtaampaa kuin bensiini. Kaasujärjestelmän asennukseen kuuluu myös suodatin, joka pidättelee vierasaineita. Auton kaasujärjestelmältä ei tulisi kuitenkaan odottaa ihmeitä. Polttoaineen osat autoosi halvalla

Kaasujärjestelmän haittapuolet

Kaasujärjestelmän haittapuoletKaasujärjestelmällä on seuraavat haittapuolet:

– Korkeat asennuskustannukset
– Korkeat ylläpitokustannukset
– Runsaasti lakisääteisiä vaatimuksia
– Rajallinen toimintamatka
– Suurempi kulutus
– Mahdollinen vaarallisuus onnettomuustilanteissa tai huonon ylläpidon tai asennusvirheiden vuoksi

Ajoneuvosta riippuen kannattaa varautua 2 500–3 000 euron asennuskustannuksiin. Asennus kestää ammattikorjaamolla noin 3 päivää. Kaasujärjestelmän asennuskustannuksia arvioitaessa tulisi siis ottaa huomioon myös vuokra-auton kustannukset.

Kaasujärjestelmä vaatii runsaasti ylläpitoaKaasujärjestelmä vaatii runsaasti ylläpitoa. Se tarkistetaan katsastuksen yhteydessä. Jokainen vakavasti otettava valmistaja suosittelee kuitenkin vähintään vuosittaista järjestelmän tarkistusta.

Katsastuksessa kaasujärjestelmä tarkistetaan erikseen. Tämä voi aiheuttaa lisäkuluja. Etu on kuitenkin, että kaasujärjestelmä läpäisee pakokaasujärjestelmän katsastuksen huomattavasti helpommin.

Kaasujärjestelmissä asennukseen ja käytettyihin komponentteihinKaasujärjestelmissä asennukseen ja käytettyihin komponentteihin sovelletaan tiukkoja määräyksiä. Tämän takia on suositeltavaa, että kaasujärjestelmä asennetaan ammattikorjaamolla. Ulkomailla tehdyt asennukset eivät välttämättä täytä suomalaisia vaatimuksia.

Pelkällä kaasujärjestelmällä saavutettava toimintamatka on huomattavasti lyhyempi kuin polttoainejärjestelmällä. Polttoaineenkulutus on kuitenkin korkeampi.

Tämän syyt ovat seuraavat:

– Säiliössä on oltava jäännöspainetta
– Säiliön täyttöraja
– Kaasujärjestelmän komponenttien paino

Kaasujärjestelmän säiliö ei lakisyistä saa koskaan tyhjentyä täysin. Siinä tulee aina olla jäljellä jäännöspainetta. Tälle on turvallisuusteknisiä syitä.

Lisäksi kaasusäiliön täyttä tilavuutta ei voida käyttää. On aina oltava tyhjää tilaa, jotta kaasu voi laajentua ulkolämpötilan ollessa lämmin. Kaiken kaikkiaan tämä voi johtaa siihen, että nimellistilavuudeltaan 70-litraisen säiliön todellinen tilavuus on lopulta vain 40 litraa. Tämä vähentää valtavasti kaasukäyttöisen järjestelmän toimintamatkaa.

Säiliö ja kaikki muutkin kaasujärjestelmän komponentit painavat melkoisen paljonSäiliö ja kaikki muutkin kaasujärjestelmän komponentit painavat melkoisen paljon. Kulutus kasvaa yhteensä noin 1-3 litraa auton koosta riippuen.

Lopuksi tulisi mainita mahdollinen vaara, jonka auton kaasujärjestelmä aiheuttaa. Kyseessä on kuitenkin paineistettu järjestelmä, joka on täynnä palavaa tai räjähtävää kaasua.

Suomessa valmistettujen ja asennettujen järjestelmien osalta tämä riski on kuitenkin vähäinen innovatiivisen turvallisuustekniikan ansiosta. Joidenkin ulkomaisten halpajärjestelmien osalta ei voida kuitenkaan puhua turvallisuudesta. Ne ovat aiheuttaneet joitakin vakavia onnettomuuksia.

Pakoputken varaosat uusi

Pakoputken varaosat • Uusi

paras hinta

kauppaan

Laske tarkasti

Maakaasu maksaa noin puolet bensiiniä vähemmän, joten kaasujärjestelmän asennus voi todellakin kannattaa. Valmistajat ja huoltoasemat ilmoittavat, että järjestelmä alkaa maksaa itsensä takaisin noin 45 000 km ajamisen jälkeen. Tästä kilometrimäärästä alkaen kaasujärjestelmällä käytännössä tienaa rahaa. Se tekee siitä, monista huomioon otettavista asioista huolimatta, ehdottomasti mielenkiintoisen sijoituksen.

Älä säikähdä

Kaasujärjestelmän asentamisen ympärillä pyörivää villiä huhumyllyä ei kannata säikähtää. Suurin tähän käyttötapaan kohdistuva ennakkoluulo on, että kaasujärjestelmä palaisi kuumempana ja vahingoittaisi näin venttiilejä. On sanottava, että tämä on täyttä hölynpölyä. Liian kuumaa palamista esiintyy silloin, kun moottori käy liian ”laihalla”. Tätä tapahtuu, kun ilma-polttoaineseoksessa on liikaa ilmaa. Kun moottori palaa liian kuumana, tämän syynä on useimmiten tekninen vika.

Kaasujärjestelmän asennuksen tarkistuslista

Kaasujärjestelmän asennuksen tarkistuslistaSeuraava tarkistuslista voi olla avuksi kaasujärjestelmän asentamisessa:

– Kuinka monta kilometriä ajetaan vuodessa?
– Käytetäänkö autoa pitkillä matkoilla, lyhyillä matkoilla vai sekä että?
– Kuinka vanha auto on?

  • Käytetyt autot, joissa on paljon kilometrejäKoska kaasujärjestelmä alkaa maksaa itseään takaisin vasta noin 45 000 kilometrin jälkeen, paljon ajetut käytetyt autot eivät tule kysymykseen. Ei ole järkeä varustaa kaasujärjestelmällä sellaista autoa, joka todennäköisesti ei saavuta rajaa, jolloin se alkaa maksaa itseään takaisin.
  • Kaasujärjestelmä kytkeytyy päälle vasta sitten, kun moottori on käyttölämpötilassaan. Jos autoa käytetään vain lyhyillä matkoilla, asennuksesta ei ole paljoa hyötyä.
  • Jos auto on kuitenkin uusi ja sitä käytetään pitkillä matkoilla, kaasujärjestelmään sijoittaminen on useimmiten erittäin järkevää. Huomioi kuitenkin aina laatu. Kaasujärjestelmän asentaminen on ihanteellista sen uuden auton jälleenmyyjän toimesta, joka myy auton. Näin takuuvaatimuksista koituu vähiten hankaluuksia.

Foto: PrinceOfLove, phive, Richard Peterson, nattanan726, Serghei Starus, Chadchawan thongsiri, Anukool Manoton, Westermak, Thiti Sukapan, zenstock / shutterstock.com