Kun virittämisestä 1980-luvulla tuli ilmiö, oli auton madallus varsinainen taikasana. Näennäisen yksinkertainen korin madaltaminen muutti tylsät perheautot, halvat coupét ja jopa linja-autot ja farmariautot urheilullisiksi kilpa-autoiksi. Mutta jo silloin selvisi, että madallus on kaikkea muuta kuin yksinkertaista.
Kikkailut johtavat katastrofiin
Parasta sanoa se jo alussa: jousituksen muuntelu on kiellettyä. Jos auton jousituksen osia lasketaan, jotta auton maavara vähenisi, tämä ei ole pelkästään laitonta, vaan se tekee autosta myös turvattoman tieliikenteessä.
Kärjistetysti voi sanoa, että näin käsitellyt autot päätyvät yleensä seuraavaan puuhun. Jos poliisi vetää auton pois liikenteestä ennen tätä, on sekä omistajalla että muilla tienkäyttäjillä ollut onni myötä.
Käytännön hyöty melko vähäinen
Jos ulkoasua ei lueta käytännön hyödyksi, ovat auton madalluksen edut melko vähäiset, eivätkä ne kompensoi haittapuolia. Autosta ei tule näin nopeampaa tai säästäväisempää. Asiantunteva muuntaminen hyväksyttyjä ja testattuja komponentteja käyttäen voi parantaa pitoa tiellä. Tämä tapahtuu siksi, että auton painopiste on alempana tiehen nähden.
Nopeissa kaarteissa auto ei siis heilahda yhtä nopeasti. Madallus todella parantaa jonkin verran dynamiikkaa. Joidenkin muiden komponenttien tulee kuitenkin myös olla oikein, kuten esimerkiksi:
– renkaiden
– vanteiden
– jarrujen
– korin kiinnityksen
Madallus on siis vain osa kokonaiskonseptia, joka on suunniteltava ja harkittava tarkoin alusta alkaen. Muutoin väärä päätös johtaa vain puolihyvään ratkaisuun.
![]() Jousitusjouset asiantuntijalausunnollaValtava valikoima & ilmainen toimitusSäästä nyt! ⇒ |
Älä jätä haittapuolia huomiotta
Ennen kuin viritysseikkailu voi käynnistyä, pitää ymmärtää, että auto muuttuu perusteellisesti. Madalluksesta maksettava ”hinta” ei ole kovin halpa:
– epämukavampi ajoneuvoon nouseminen
– heikentynyt jousitus
– huonompi yleisnäkyvyys
– vähentynyt maavara
– korkeammat korjauskulut
Kaikki eivät osaa taidokkaasti kavuta madallettuun autoon lantiota heilauttaen ja selkä painuksissa. Ajoneuvosta riippuen, mahdollisimman alas madallettuun ajoneuvoon nouseminen voi olla todella epämukavaa. Autossa epämukavuudet jatkuvat heti: kuljettaja tuntee selvästi jokaisen tiellä olevan kaivonkannen, kuopan ja kiven. Madalletuilla autoille tehdyillä pitkillä matkoilla ei siis voida välttyä selkäkivuilta.
Näin alas madalletulla autolla ajava näkee vieressä olevasta autosta yleensä pelkän kyljen. Hyvä yleisnäkyvyys on toinen tekijä. Vaikka maantiellä voikin ajaa nopeasti, ajettaessa madalletulla autolla kaupungissa on oltava varovainen.
Jokaista kuoppaa ei paitsi tunne, vaan myös kuulee. Pakokaasujärjestelmä ja öljypohja ovat yleensä matalalla madalletuissa autoissa. Lyhyemmät iskunvaimentimet voivat myös välillä notkahtaa, minkä havaitsee voimakkaasta kolinasta. Mikään tällainen ei varsinaisesti pidennä komponenttien käyttöikää. Revenneet takavaimentimet, tuhoutuneet katalysaattorit, kuluneet jousijalkojen tukilaakerit tai jopa auki revenneet öljypohjat ovat valitettavan yleisiä madalletuilla autoilla ajettaessa.
Asiantuntemuksella tavoitteeseen
Ajoneuvon viritys menee todella metsään vain silloin, kun se suoritetaan ilman asiantuntemusta. Siksi tähän muunnostoimenpiteeseen on kuuluttava vähintäänkin kattava neuvonta erikoisliikkeessä. Asiantunteva henkilökunta voi varustaa viritystä haluavalle juuri sellaisen kynäjousien, renkaiden ja vanteiden yhdistelmän, joka on optimaalinen juuri hänen autolleen. Henkilökunnan neuvoja kannattaa ehdottomasti kuunnella, sillä muuten tuhlaat vain rahaa, haluamasi tulos jää saavuttamatta ja lopulta et saa ajaa laittomalla autollasi. Virityksen hyvä suunnittelu, jossa otetaan huomioon kaikki toimenpiteet, on siksi erittäin suositeltavaa.
Madallustavat
![]() – Jousien lyhentäminen – Urheilullisen alustan asentaminen – Elektronisesti säädettävän mukautuvan alustan asentaminen |
Edullista ja nopeaa: Jousien lyhentäminen
Lyhennetyt jouset ovat auton madaltamisen halparatkaisu. Ne ovat kuitenkin lailliset ja suhteellisen yksinkertaiset asentaa. Jos sinulla on oikeat työkalut, voit asentaa urheilujouset jopa omassa autotallissasi.
Huomio: Väärien työkalujen käyttäminen voi saada jouset katkeamaan ja aiheuttaa kuolemaan johtavia vammoja.
Jos ajoneuvon jousitus kiristetään sopimattomilla työkaluilla, se voi irrotessaan vapauttaa suuria voimia.
Tämän vuoksi on tärkeää työskennellä aina ammattimaista jousipuristinta käyttäen!
Vakiojousien vaihtaminen hyväksyttyihin, lyhyisiin versioihin, edellyttää aina iskunvaimentimen irrottamista. Tällöin on aina tarkistettava komponentti. Asennuksen yhteydessä suositellaan, että asennetaan uudet jousijalan tukilaakerit. Näihin komponentteihin kohdistuu suurempaa kuormitusta madalluksen seurauksena. Uusilla jousijalkojen tukikumeilla käyttöikä pitenee madalluksen jälkeen huomattavasti.
Vaihdon jälkeen on yleensä suunnattava auto uudelleen. Tämä onnistuu vain ammattikorjaamolla sopivin varustein. Madallusjousisarjojen hinnat alkavat 300 eurosta.
Hyviä tuloksia pakettiratkaisulla
Jos haluat sijoittaa autoosi enemmän, valitse urheilualusta. Näissä on iskunvaimentimet ja coilover-jousitus. Useimmiten sarjoissa on jousijalan tukikumit ja muut komponentit mukana.
Urheilualusta on yleensä yhtä vaikea tai helppo asentaa kuin normaali coilover-jousitus. Tässäkin pätee seuraava: työskentele aina ammattimaisia työkaluja käyttäen ja älä unohda säätää suuntausta lopuksi.
![]() Iskunvaimennin Monroe ja muut merkkivalmistajatParas hinta kanssamme – taattu!TILAA TURVALLISESTI VERKOSSA ⇒ |
Kun alusta ruuvataan itse kiinni, tulisi joka tapauksessa olla riittävää asiaosaamista. Se näyttää helpolta, mutta siihen sisältyy monia asioita, jotka voivat mennä väärin. Jos sinulla ei ole riittävää tietoa ja kokemusta, kannattaa urheilualusta asennuttaa mieluummin ammattikorjaamolla.
Deluxe-vaihtoehto: Mukautuva alusta
Mukautuva alusta tarjoaa äärimmäistä urheilullisuutta ja samalla siinä säilyy edistynyt ajomukavuus. Tämän mahdollistavat elektronisesti ohjatut iskunvaimentimet. Sähkömagneettien ja erittäin herkän ohjauslaitteen avulla vaimennus lasketaan ja säädetään uudelleen joka millisekunti.
Tässä mahtavaa on, että mukautuvat alustat on yleensä varustettu säätöohjelmalla. Kuljettaja voi sen avulla itse päättää, kuinka pehmeä tai kova jousituksen tulisi tulla.
Jälkiasennettavilla mukautuvilla alustoilla on kuitenkin hintansa: näiden ratkaisujen hinnat ovat yli 3000 euroa. Niihin ei juuri voida itse vaikuttaa. Asentaminen, opettaminen ja säätäminen ovat yleensä ammattikorjaamon tehtäviä.
Yhteenveto: Hyvä harkinta johtaa optimaaliseen tulokseen
Auton madallus on olennainen osa tuunausta. 1980-luvun jälkeen on tapahtunut paljon, ja edullistenkin ratkaisujen tulokset voivat nykyään olla mielenkiintoisia. Niinpä nykyään madallettu auto ei välttämättä ole kovaksi jousitettu ja lähes käyttökelvoton.
Madallus on kuitenkin vain osa kokonaisuutta, mikä on otettava huomioon alusta alkaen. Madallus tulee suorittaa vasta perusteellisen kustannus-hyötyanalyysin jälkeen.
Kun renkaat, vanteet, madallussarja ja korisarja sekä niihin sopiva maalipinta ovat optimaaliset, on huomio taattu nykyäänkin.
Foto: Andrus Ciprian, socrates471, Cepheia, SHINPANU, chanonnat srisura, kitzcorner, Solcan Design, Digital Genetics, Andrus Ciprian / shutterstock.com