Puskurin kiinnitys autoosi
Takapuskurin kiinnitys ja etupuskurin kiinnitys Top auto merkit
- BMW 3-sarja Puskurin kiinnitys
- Puskurin kiinnitys BMW 5-sarja
- Etupuskurin kiinnike ja takapuskurin kiinnike MERCEDES-BENZ E-sarja
- MERCEDES-BENZ C-sarja
- VW GOLF Puskurin kiinnitys
- Puskurin kiinnitys AUDI A4
- Etupuskurin kiinnike ja takapuskurin kiinnike VW PASSAT
- VOLVO V70
- AUDI A6 Puskurin kiinnitys
- Puskurin kiinnitys VW TRANSPORTER
- Etupuskurin kiinnike ja takapuskurin kiinnike SKODA OCTAVIA
- TOYOTA AVENSIS
- FORD FOCUS Puskurin kiinnitys
- Puskurin kiinnitys FORD MONDEO
- Etupuskurin kiinnike ja takapuskurin kiinnike MERCEDES-BENZ SPRINTER
- OPEL ASTRA
- TOYOTA COROLLA Puskurin kiinnitys
- Puskurin kiinnitys FORD TRANSIT
- Etupuskurin kiinnike ja takapuskurin kiinnike MERCEDES-BENZ VITO
- HONDA CR-V
Puskurin kiinnitys viallinen? » Tunnista vika • Korjaa • Vaihto-ohje
Piilossa olevat mutta tärkeät osat – puskurinkannattimet
Puskurinkannatin on osa, joka pitää ajoneuvon törmäyssuojaa tietyllä etäisyydellä rungosta. Se koostuu kulmallisesta ja hitsatusta metalliosasta. Puskurinkannatin on muovailtava autonosa kuten itse puskurikin. Sen asentaminen on erittäin yksinkertaista.
Pitää kustannukset aisoissa onnettomuuksien sattuessa
Puskuri ei enää suojaa niin voimakkaasti kaikenlaisia pieniä iskuja vastaan kuin ennen. Suunnittelu- ja painosyistä auton puskuri on nykyään valmistettu muovista ja on suhteellisen heikko. Sillä on kuitenkin tärkeä tehtävä: absorboida pienet iskut ja estää koria vaurioitumasta. Jotta se suorittaa tämän tehtävän optimaalisesti, kannattimet pitävät puskuria noin 15 cm päässä rungosta, jolloin puskurin ja rungon väliin jää lisärako.
Törmäyksen sattuessa puskuri vääntyy ensin, sen jälkeen kannattimet ja lopulta auton strukturaaliset osat. Tämä pienentää korjauskustannuksia. Jos törmäys oli sen verran heikko, että se väänsi vain puskurin ja kannattimet, komponentit voidaan vaihtaa helposti ilman hitsaamisen tarvetta.
Puskurikannattimen rakenne
Puskurikannatin koostuu metallisesta, reiällisestä osasta, johon on hitsattu pystypala. Reikiin tulee kiinnityspultit. Toisella puolella kannatinta sijaitsevat puskurin kannatteluun tarvittavat laakerielementit. Siinä on mahdollisesti myös ruuvipidikkeitä. Toisia yleisiä rakenteita ovat kiskot tai painamalla kiinnitettävät järjestelmät.
Kuinka vankkoja puskurikannattimet ovat?
USA:ssa määrättiin 70- ja 80-luvuilla, että auton tulisi selvitä vähintään 5 km/h törmäyksestä täysin vaurioitta. Tämä johti valtaviin puskureihin erittäin raskailla kannattimilla. Tavallisten metallisten tukilevyjen sijaan niihin asennettiin puskuroidut järjestelmät palautustoiminnolla. Nämä ovat erittäin kalliita ja raskaita ratkaisuja, eikä niitä enää käytetä.
Erityisesti törmäysvaroittimien aikakaudella nämä kalliit ja polttoainetta paljon kuluttavat rakennelmat eivät ole enää ajantasaisia. Nykyään puskuri kestää vaurioita erittäin nopeasti törmäyksessä, erityisesti kun ne on nykyään usein myös maalattu runon väriseksi. Voidaan kuitenkin olettaa, että 8 km/h vauhdissa tapahtuva törmäys ei aiheuta vaurioita kehikkoon, vaikkakin tämä riippuu suuresti autosta.
Puskurinkannattimen viat
Törmäyksessä syntyvien vaurioiden lisäksi puskurikannattimilla on suuri vihollinen: ruoste. Vaikka nämä komponentit koostuvat metallista, joka on suojattu ruostumiselta sinkkikerroksella, lika tai vuosien käyttö saattaa vahingoittaa tätä suojakerrosta vaiheittain. Ruostuminen aloittaa tuhotyönsä syöden kannattimia. Tämän huomaa siitä, että puskuri on yllättäen vino. Tämän ilmentymiseen voi mennä jopa 10 vuotta. Puskurikannatin tulee kuitenkin tarkistaa säännöllisesti ruostumisen varalta.
Puskurikannattimen korjaaminen
Ainoa ongelma puskurikannattimen korjaamisessa on puskurin purkaminen siten, ettei se vahingoitu. Moderneissa autoissa vaaditaan huoltosuunnitelman mukaista erityistä huolellisuutta ja käsittelyä. Puskurialueelta löytyvät airbagien törmäysanturit. Jos nämä aktivoituvat, korjaaminen on eksponentiaalisesti suurempi työ kuin pelkkien kannattimien vaihto.
Useissa tapauksissa puskuri on helpompi purkaa yhdessä kannattimien kanssa ja vasta sitten irrottaa kannattimet puskureista. Tämä pätee erityisesti järjestelmiin, joissa on kisko- tai painokiinnitysjärjestelmä. Puskurikannatinta pystytään teoriassa hitsaamaan. Varaosien edulliset hinnat tekevät näistä useimmiten huonolaatuisista korjaustöistä turhia.
Puskurikannattimen laatu
Teknisessä mielessä puskurikannatin on yksinkertainen osa. Perheautoissa hinnat alkavat n. 10 eurosta per osa. Valmistajien tarkoituksen mukaisesti niitä valmistetaan kuitenkin vain OEM-laatuisina, jotta ne täyttävät istuvuuden, työnlaadun, ruostesuojan ja kantokapasiteetin vaatimukset. Tästä syystä voit hankkia kaupastamme eksklusiivisesti puskurikannattimia, jotka täyttävät nämä autonvalmistajan vaatimukset.