Takaluukun kaasujousi (kaasujousi) autoosi
Takaluukun kaasujousi (kaasujousi) Top auto merkit
- BMW 3-sarja Takaluukun kaasuiskunvaimennin
- Takaluukun kaasuiskunvaimennin BMW 5-sarja
- Takaluukun kaasujouset MERCEDES-BENZ E-sarja
- MERCEDES-BENZ C-sarja
- VW GOLF Takaluukun kaasuiskunvaimennin
- Takaluukun kaasuiskunvaimennin AUDI A4
- Takaluukun kaasujouset VW PASSAT
- VOLVO V70
- AUDI A6 Takaluukun kaasuiskunvaimennin
- Takaluukun kaasuiskunvaimennin VW TRANSPORTER
- Takaluukun kaasujouset SKODA OCTAVIA
- TOYOTA AVENSIS
- FORD FOCUS Takaluukun kaasuiskunvaimennin
- Takaluukun kaasuiskunvaimennin FORD MONDEO
- Takaluukun kaasujouset MERCEDES-BENZ SPRINTER
- OPEL ASTRA
- TOYOTA COROLLA Takaluukun kaasuiskunvaimennin
- Takaluukun kaasuiskunvaimennin FORD TRANSIT
- Takaluukun kaasujouset MERCEDES-BENZ VITO
- HONDA CR-V
Takaluukun kaasujousi (kaasujousi) viallinen? » Tunnista vika • Korjaa • Vaihto-ohje
Raskaat luukut hallintaan kaasujousien avulla
Kaasujousi on pieni ja huomaamaton komponentti joka havaitaan vasta, kun se on viallinen. Sen kuulee toiminnassa tyypillisesti vaimeana suhinana takaluukkua avatessa. Kaasujousi on kuitenkin teknisen kekseliäisyyden tiivistymä.
Kaasut puristuvat kokoon, nesteet eivät
Takaluukun kaasujousi on teräksinen sylinteri, jonka sisällä on mäntä. Mäntä ja sylinteri on suljettu ilmatiiviisti. Sylinterin ontto tila sisältää kaasua, jolla on aina paine, vaikka kaasujousi olisi auki asennossa. Takaluukun sulkeminen painaa männän sylinteriin ja puristaa samalla kaasua. Kaasu pyrkii aina laajentumaan. Tämän ansiosta raskas takaluukun pysyy auki itsekseen, kun kaasu on osittain laajentunut. Luukun sulkeminen palauttaa paineen.
Tämä on tärkein kaasujousen ja hydraulijousen välinen ero. Jotta nesteiden kanssa saataisiin aikaan samanlainen vaikutus, tarvitaan suhteellisen monimutkainen sylinterin sisäinen rakenne.
Kaasujousen edut
Tärkein kaasujousen etu on se, että se voidaan kuormata ennalta käytön mukaan. Suurempi takaluukku ei siis välttämättä tarvitse suurempaa takaluukun kaasujousta. Jopa raskaimmat luukut voidaan avata hämmästyttävän ohuilla ja pienillä kaasujousilla. Hyvin suunnitellut tuotantoprosessit mahdollistavat kestävien komponenttien halvan tuotannon, vaikka niiden käyttö ikä onkin rajallinen. Toisaalta takaluukun kaasujousen vaihtaminen on helppoa.
Takaluukun kaasujousen kuluminen
Kaasujousen heikko kohta on sen tiiviste. Se pitää puristetun kaasun sylinterissä, estäen sen haihtumisen. Kun mäntä jatkuvasti liukuu sisään ja ulos, se kuluttaa tiivistettä, joka ennemmin tai myöhemmin menettää toimintakykynsä. Viallisen takaluukun kaasujousen huomaa heti: takaluukun avaaminen on todella raskasta. Lisäksi kansi ei pysy itsestään auki, kuten sen pitäisi. Tämä tekee takaluukun lastauksesta ja purusta vaikeaa ja jopa vaarallista. Väliaikaiseksi ylös tuettu takaluukku voi pudota alas, mikä aiheuttaa iskun päähän. Parasta tässä kohtaa on vaihtaa rikkinäinen takaluukun tuki. Onneksi sen voi tehdä nopeasti.
Se vaatii vain kuulanivelen ja jousen
Takaluukun kaasujouset on kiinnitetty takaluukkuun ja runkoon pallonivelellä, joka pysyy paikallaan pienellä prikalla tai jousella. Jousen voi poistaa yksinkertaisesti ruuvimeisselillä tai terävillä pihdeillä. Kaasujousen koko vaihtoprosessi kestää yleensä enintään kaksi minuuttia per puoli. Tämä korjaus pitää kuitenkin tehdä vain harvoin. Yleensä takaluukun tuet kestävät 10 vuotta tai kauemmin. Tämä tietenkin riippuu suuresti osien laadusta.
Laadukkaita tuotteita myös edullisesti
Halvat kaasujouset vioittuvat nopeasti väärissä käyttöolosuhteissa, toimivat heikosti ja niiden käyttöikä on lyhyt. Takaluukun kaasujouset maksavat harvoin yli 15 euroa, vaikka ostaisi merkkituotteen, joten tuntemattomien halpatuotteiden kokeilut eivät kannata. Parempi käyttää muutaman euro enemmän varmistaakseen osan toiminnan vuosiksi. Se on tässä kohtaa aina paras toimintamalli.