Autoilun historia ja ruoste kulkevat käsi kädessä. Kaikki tutkimukset ruostesuojauksen alalla, joita on tehty jo vuosisadan ajan, ennaltaehkäisevät toimenpiteet ja yritykset hallita kalvavaa tuhoa, eivät ole pystyneet ratkaisemaan ongelmaa. Ennemmin tai myöhemmin auton kaikki teräs- ja rautaosat alkavat syöpymään. Kuitenkin, pienellä huolenpidolla, sinulla auton omistajana ja kuljettajana on lykätä autosi kuolemaa syöpymisen takia.
Miten ruoste saa alkunsa?

Teräs on uutettu rautamalmista, joka ei ole mitään muuta kuin hapetettua rautaa. Lisäämällä pelkistintä (yleensä hiiltä) ja energiaa (lämpöä) rautaoksidista poistetaan happi. Nyt voidaan käsitellä rautaa metallina. Luonnossa sitä esiintyy vain rautaoksidina ja tästä syystä se pyrkii reagoimaan jatkuvasti hapen kanssa. Tämä on hyvin tunnettu kemiallinen prosessi. Kaikki elementit pyrkivät niin sanottuun jalokaasu rakenteeseen saadakseen vakautta, kun ne eivät enää muutu (reagoi).
Kun teräs (raakarauta, jossa on 3% hiiltä) yhdistyy veden ja ilman kanssa, seuraa katalyyttinen prosessi. Vesi sallii raudan reagoida ilmassa olevan hapen kanssa. Tämä menetelmä tehostuu, kun vesi on hieman hapanta esim. lisätyn suolan tapauksessa. Tästä syystä autot ruostuvat paljon nopeammin lumisilla alueilla kuin kuivilla ja kuumilla alueilla. Tämä on syy siihen, miksi Kaliforniassa on vielä paljon vanhoja autoja.
Ruoste tarvitsee kolme olosuhdetta:
– pääsyn paljaalle metallille – happea – vettä |
Happi on läsnä kaikkialla ilmassa ja siksi korroosiosuoja ja ruostesuoja ovat ainoita tapoja estää auton korin asteittaista tuhoutumista.

Miksi ruoste on niin tuhoisaa?
Kuten sanottua, ruoste on raudan ja hapen yhdistelmä. Kehittyvä rautaoksidi molekyyli muuttaa koostumusta ja tämän seurauksena se ei enää muodosta ilmatiivistä pintaa. Rautaruoste luo hienoa jauhetta ilman mekaanista yhteyttä perusmateriaaliin. Alumiini toimii toisella lailla. Oksidi muodostaa ilmatiiviin pinnan, joka suojaa perusmateriaalia ruosteelta. Tämä ei pidä paikkaansa raudan kohdalla.
Ruosteenesto autossa – Kyse on vain rahasta

Audi A2:n, DeLoreanin ja Chevrolet Corvetten kanssa, tehtiin yrityksiä pysäyttää korin korroosion heti alussa. Audi A2:ssa oli alumiinirunko, DeLorean oli valmistettu ruostumattomasta teräksestä ja Corvette oli varustettu lasikuitukorilla.
Kaikki kolme konseptia onnistuivat mitä tulee ruostesuojaukseen. Ne olivat kuitenkin hyvin kalliita, eivätkä sopineet keskiverroksi perheautoksi. Tästä syystä käytetään edelleen terästä yhdessä aktiivisen aineen kanssa suojaten sitä ruosteelta niin riittävästi kuin mahdollista.
Varotoimet, varotoimet ja vielä kerran varotoimet

Ruosteisen paikan korjaus on pohjimmiltaan hätävara ratkaisu. Paljon tärkeämpää on estää ruostetta etukäteen. Kuten aikaisemmin mainittiin, ruoste tarvitsee heikon kohdan. Sen on päästävä paljaalle metallille, jotta se voisi aloittaa tuhoisan vaikutuksensa. Ostettaessa käytettyä autoa, on tästä syystä hyödyllistä saada tietoa tietyn mallin korroosio alttiista alueista.

Pakettiautoissa ovenkahvojen ja sisäpaneelien porausreiät eivät ole usein tiivistettyjä. Jos olet ostanut enemmän tai vähemmän ruostumattomia yksilöitä, kannattaa purkaa nämä osat ja lisätä porausreikiin ruostesuojausta. Tämä saattaa pidentää auton käyttöikää merkittävästi.

Tämä pätee luonnollisesti kaikkiin autosta löytyviin naarmuihin ja koloihin. Kultainen sääntö on: välitön tiivistäminen! Niin kauan kun ruostetta on vaan pinnalla, voidaan sitä torjua. Mitä syvemmälle sen annetaan tunkeutua, sitä enemmän työtä se vaatii.

VIHJE: Ostettaessa käytettyä autoa kannattaa tehdä endoskooppinen tutkimus palkeille ja ontoille palkeille ennaltaehkäisevän reikien tiivistämisen lisäksi. Tämä suojaa sinua yllätyksiltä. On erityisen kallista korjata korroosiota näillä alueilla.
Huomaamaton korroosiovaurio
Ruostevahingoissa olennainen tekijä on sen sijainti. On periaatteessa kolme tapaa korjata syöpynyt alue:
– vaurioituneen osan vaihtaminen – paikkaaminen – hitsaaminen |

Vaihtaminen on järkevää silloin kun vahingot ovat edenneet ja osa on helppo vaihdettava, kuten konepelti ja etulokasuojat. Ovat ja tavaratilan luukku ovat myös yleensä helposti vaihdettavissa, vaikka nämä osat vaativat laajaa mukauttamista: ovien lukkojen ja sähköikkunoiden vaihtamisessa ovipaneeleihin on paljon työtä. Tästä syystä ovien paikkaamista ja tasoittamista yritetään usein ensin.

Irrotettavien osien etuna on se, että niillä ei ole merkitystä auton vakaudelle. Paikkaaminen ja hionta voidaan tehdä ilman riskejä.

Korissa olevat ruostepilkut ovat ongelmallisempia. Nykyaikaisissa autoissa koko auton etuosa, matkustamon hytti ja sen katto sekä alaosa, pyöränkaaret ja takalokasuojat ovat yksi hitsattu yksikkö, jota ei ole yhtä helppo vaihtaa kuin etulokasuojia tai ovea.
On kuitenkin tehtävä ero kantavien ja ei-kantavien osien välillä. Kantavia osia ovat kaikki kantavat palkit- ja suojukset sekä kaikki erityisen suuret ja massiiviset rakenteet. EI-kantavia elementtejä ovat esimerkiksi takalokasuojat. Ei-kantavia elementtejä voidaan paikata ja hioa ilman minkäänlaisia riskejä.
Paikkaaminen vaatii taitoja

Aloita paikkaaminen koko syöpynyt pinta-alue paljaaseen metalliin asti. Tätä prosessia voidaan nopeuttaa teräsharjalla ja ruosteen muuntajalla. Tämän jälkeen paikkaan levitetään liimakerros, joka sen jälkeen täytetään kitin ja kovetusaineen seoksella.

Paikkaamista tehdessä on tärkeää työskennellä puhtaasti, mikä vähentää työmäärää tehdessä hiontaa jälkeenpäin. Täytetty alue ei saa olla liian suuri tai liian syvä. Lommot täytyy suoristaa ennen täyttöä. Tämän lisäksi täytekitti, ei saisi koskaan roikkua ”vapaasti ilmassa”. Mikäli pyörän kaaret tai isot reiät tarvitsevat paikkaamista, kannattaa korjausalue tukea kuidulla, kuten GRP:llä.

VIHJE: jos käytät korjaamiseen GFK:tä, työskentele aina epoksihartsin kanssa polyesterihartsin sijaan. Epoksihartsin tarttuvuus koriin on paljon parempi. Se tarvitsee aina ylimääräistä kuitua. Epoksihartsilla ei voi käsitellä normaalia lasikuitumattoa.

Täyttöä ja kovettumista seuraa karkeaa hiontaa ja hienoa hiontaa, luoden uudelleen korin alkuperäiset ääriviivat.
Seuraavaksi tehtävä pohjustus ja maalaus auton alkuperäisellä värillä täydentävät työn.
Huomaamattoman siirtymän luominen on taitoa ja kokemusta edellyttävä taito.
Tästä syystä paikkaamista, maalausta ja kiillotusta kannattaa harjoitella auton lokasuojalla.
Kun muuta vaihtoehtoa ei ole: Hitsaaminen
Hitsaaminen on ruosteen korjaamisen äärimmäinen muoto. Sitä käytetään silloin, kun ruostetta esiintyy sellaisilla alueilla, joita ei voi vaihtaa ja jotka ovat liian suuria paikattavaksi. Tyypillisiä tapauksia ruosterei’istä ovat auton alusta, pyörän kaaret sekä tavaratila. Toimintatapa on yksinkertainen:
• poista ruoste alueelta niin paljon irtonaista materiaalia kuin mahdollista • rakenna kartongin palasta malli – ideaalinen kaareviin ja kulma kappaleisiin • leikkaa pala korjaus metallia mallin avulla, kaartaen ja muotoillen sitä sen mukaisesti • pistehitsaa ja korjaa metalli • hio paikat • paikkaa saumat käyttäen tinaa tai kittiä • levitä koko alueelle täyteainetta, hio ja maalaa se. |

On tärkeää, että osaat käyttää hitsauslaitetta. Voit säästää jo paljon rahaa valmistelemalla hitsaustyöt niin hyvin kuin mahdollista. Vaurioituneen alueen puhdistus, ympäröivän alueen hiominen ja korjaus metallin valmistus voidaan tehdä kotona. Jos kallis hitsaus ammattilainen ensin poistaa suojaavan pinnoitteen ja maalin, se osoittautuu huomattavasti kalliimmaksi.

Vinkki: vaikka monet Youtube-videot näyttävätkin toisin, korjaus metallia ei hitsata reunoihin. Optimaalinen yhteys metallilevyjen ja rungon välille on valmistettu poraamalla reikiä, jotka on porattu noin 5 mm päähän metallin reunasta.
Palkit ja kannakepalkit ovat aikapommeja

Jos ruostetta löytyy palkista tai kannakepalkista, pintojen paikkaaminen on turhaa. Nämä ontot osat syöpyvät sisältä ulospäin. Poistaakseen ruosteen pysyvästi, ruostunut alue on leikattava pois ja korjattava.
Tämän tehtävän tulisi yksinomaan suorittaa korin työstön ammattilainen. Kannake elementtien ei-ammattimaisia korjauksia ei hyväksytä katsastuksessa. Palkkien ja onttojen palkkien korjaamisen jälkeen ontot osat on tiivistettävä. Tämä estää korroosiota palaamasta.
Foto: hecke61, Bodanochka, Rihardzz, Trodler, IkeHayden, Richard Wadd, Chonlawut, Bokeh Blur Background, Dmitry Kalinovsky, Bhakpong, MongPro, loraks / shutterstock.com