Tee-Se-Itse ilmansuodattimen vaihto – manuaaliset faktat ja virheet

Tee-Se-Itse ilmansuodattimen vaihto - manuaaliset faktat ja virheet

Ilmansuodatin on tyypillinen kulutusosa autossa, joka vaatii ajoittaista vaihtoa. Voit jättää asennuksen huoltoaseman henkilökunnalle, mutta se ei ole vaadittavaa. Tämän tehtävän voi nimittäin tehdä kuka tahansa maallikko. Vaikka sinulla olisi vähän, tai ei melkein yhtään tietoa autoista: noudata yksinkertaisesti ohjettamme, niin et tule tekemään mitään väärin.

auton ilmansuodatin

Mikä on ilmansuodattimen vaihdon hyöty?

Ilmansuodatin on niin sanottu auton ‘’keuhko’’. Moottori tarvitsee ilmaa toimiakseen. Ilma on täynnä likaa ja pölyhiukkasia, jotka voivat vahingoittaa moottoria, jos ilmansyöttöä ei suodateta. Ilmansuodatin takaa, että vain puhdasta ilmaa pääsee moottoriin. Ajan kuluessa hienot huokoset tukkiutuvat ja suodatin ei enää päästä ilmaa läpi. Vähitellen, polttoaine-ilma seos tulee liian ‘’rikkaaksi’’ aiheuttaen moottorin suorituskyvyn heikkenemisen. Etenkin kiihdytys vähenee. Lisäksi ilmansuodatin on teknisten katsastuksen tarkistuslistalla, ja se voi estää auton sertifikaatin saamisen.

Ilmansuodattimen vaihto

Uusi ilmansuodatin – mikä on oikea?

Uuden ilmansuodattimen oikea koko voidaan löytää auton käyttöohjeesta. Hyvin usein sen tarkistamiseen ei ole tarvetta, sillä monet tavarantoimittajat voivat löytää oikean tuotteen avainkoodilla. Seuraavia tuotteita on saatavilla:

ilmansuodatinkotelo
Paperinen ilmansuodatin on edullisin vaihtoehto. Samoin kuin kahvin suodatinpaperi, se toimii hyvin, kunhan se on uusi. Sen suurin haitta on sen käyttöikä. 15,000 käyttökilometrin jälkeen se yleensä loppuu. Jotkut auton omistajat haluavat hyötyä houkuttelevista hinnoista, vaikka nämä suodattimet ovat itseasiassa tarkoitettuja hätäratkaisuksi.
– Kaikista yleisin ratkaisu, jota autonvalmistajat suosivat, on puuvillainen tai vaahtomuovinen suodatin. Sen hinta on kohtuullinen ja se tarjoaa kohtuullisen noin 30,000 kilometrin käyttöiän. Auton takuuajan aikana on ehdottoman tärkeää valita tämä suodatin, sillä monet valmistajat vaativat sitä. Valitettavasti suodattimen suorituskyvyn laatu vaihtelee huomattavasti, ja täten on parempi olla luottamatta edullisempaan versioon. Olemassa on myös sekoitettuja versioita. Viime vuosina niistä on tullut arkipäiväisempiä.
– Monet kuskit luottavat öljykäyttöiseen ilmansuodattimeen. Tämä versio voidaan puhdistaa toistuvasti, ja jälkeenpäin täyttää uudella öljyllä. Tuloksena sen käyttöikä saavuttaa 60,000 kilometriä, vaikkakin se on vastaavasti myös kallista. Sen materiaali on melkein eksklusiivisesti vaahtokumia. Huhun mukaan nämä ilmansuodattimet saattavat vahingoittaa ilmamäärämittaria dieselautoissa. Tämä on kuitenkin vain mahdollista silloin, jos tuotteen rakenne on viallinen, tai se on öljytty epäammattimaisesti.
Urheilu ilmansuodatin on poikkeus. Se ruuvataan ilmanottoaukkoon perinteisesti ilman koteloa, joka lisää sen suorituskykyä sekä ääntä. Teknisten katsastuksen vaatii täten sen poistoa. Päivittäiseen käyttöön tämä ilmansuodatin ei tuo yhtään mitään.
Laadukas ilmansuodatin

Ilmansuodatin • Huippulaatua

halpa alkaen 1,34 €

kauppaan

Vaihe vaiheelta: ilmansuodattimen vaihto

Vaihtoa varten tarvitset seuraavat työkalut:

Auton käyttöohjeen, ruuvimeisselin, lopulta yhdistelmäavaimen, liinan ja uuden ilmansuodattimen.

Vaihe 0: Avaa konepelti (älä unohda kiinnittää sitä!) ja etsi ilmansuodattimen kotelo. Se on ilmiselvästi asetettu, ja siinä lukee ‘’Air Filter’’ tai joku muu vastaava sen osoittava symboli. Jos et löydä sitä, ole hyvä ja lue auton käyttöohjetta, joka kertoo myös kotelon avaamisen vaiheet.
Vaihe 1: Jos sinun autosi on dieselkäyttöinen, irrota ensin ilmamäärämittari, joka on suoraan liitettynä ilmansuodattimen koteloon.
Vaihe 2: Nyt, riippuen auton mallista, sinun tulee ensin poistaa ilmanottoletku. Purista letkunkiristintä yhdistelmäavaimella juuri jousesta ja työnnä se muutama senttimetri taaksepäin. Paine letkun liitoskohdasta vapautuu, ja letku voidaan siirtää sivuun.
Vaihe 3: Avaa ilmansuodattimen kotelo. Se on usein kiinnitetty kahdella tai neljällä puristimella, jotka voidaan kammeta ulos ruuvimeisselillä. Niiden alla voi olla lisäpultteja tai lisämuttereita. Jos niin on, ne tulee poistaa ruuvimeisselillä tai yhdistelmäavaimella.
Vaihe 4: Poista vanha ilmansuodatin. Se voidaan heittää tavalliseen kodin roskakoriin. Jos ilmansuodattimen kotelo on likainen, puhdista se liinalla. Laita nyt tilalle uusi ilmansuodatin. Et voi epäonnistua tässä. Se sopii siihen vain yhdessä suunnassa.
Vaihe 5: Ensin mutterit tai pultit tulee laittaa takaisin. Sitten ilmansuodattimen kotelo voidaan kiinnittää puristimilla.
Vaihe 6: Aseta ilmanottoletku aukkoon, ota jousi yhdistelmäavaimella ja laita letkunkiristin eteenpäin muutaman millimetrin matkan päähän. Vapauta se, ja testaa kädellä onko letkunkiristin paikallaan.
Vaihe 7: Dieselautossa voit nyt laittaa ilmamäärämittarin takaisin kantaansa.
Vaihe 8: Istu autoon konepelti ylhäällä ja käynnistä auto. Paina kaasupoljinta toistuvasti ja kuuntele ääntä. Mene ulos autosta ja tarkista, käykö auto sulavasti tyhjäkäynnillä. Jos kaikki on normaalia, vaihto on onnistunut. Voit nyt sulkea konepellin.
Osta ilmansuodatin Bosch - jopa 75% halvempaa
vaihda ilmansuodatin

Huomaa: Urheilutyypin ilmansuodattimen asentaminen on huomattavasti vaikeampaa ja vaatii ilmansuodattimen kotelon poistoa. Riippuen kyseisestä autosta, toisiakin yksilöllisyyksiä voi olla olemassa, joihin emme voi viitata tässä. Emme suosittele, että maallikot yrittäisivät tätä asennusta itse. Se voi johtaa lopulta suorituskyvyn heikkenemiseen.Jos tämä pätee sinuun, ole hyvä ja konsultoi huoltoasemaa tai internetin luotettavia lähteitä.

puhdas ilmansuodatin

Toistuvat virheet ja ratkaisu niihin

Vaikkakin ilmansuodattimen vaihto on suhteellisen yksinkertaista ja sen voi tehdä maallikko, tässäkin tehtävässä on useita sudenkuoppia ja virheitä voi aina sattua. Jos sinulla on ongelmia vaihdon jälkeen, ole hyvä ja lue seuraavat vinkit:

1. Vaihteleva moottorin suorituskyky – Jos huomaat vaihtelevan moottorin suorituskyvyn dieselautossasi, tämä johtuu usein ilmamäärämittarin tulpan vääränlaisesta kiinnityksestä kantaansa. Sen heiluttelu tai tiukan uudelleen asettamisen tulisi korjata tämä virhe.

2. Koliseva ääni ajon aikana – Jos kuulet kolisevaa ääntä ensimmäisellä ajokerralla vaihdon jälkeen, tämä on merkki vääränlaisesta ilmansuodattimen kotelon kannen asettamisesta. Joko yksi puristimista ei ole oikein kiinnitetty tai pultti / mutteri ei ole tarpeeksi kireällä. Tämä vaatii säätöä.

Vaihda vanha ilmansuodatin

Varoitus: Ilmansuodatin – Moderneissa autoissa on usein omat vika-analyysit. Kojelaudan näyttö voi näyttää varoituksen ilmansuodattimen vaihdosta sen vaihtamisen jälkeen. Tämä resetoituu yleensä, kun palotilaan on päässyt tarpeeksi ilmaa. Tämä virhe saattaa olla kuitenkin vain manuaalisesti poistettavista (konsultoi käyttöohjetta). Vaihtoehtoisesti huoltoasema voi tehdä tämän.

3. Viheltävät tai vinkuvat äänet moottorista – Jos kuulet viheltäviä tai vinkuvia ääniä moottorista, et todennäköisesti kiinnittänyt ilmanottoletkua oikein, joka johtaa ilman pakenemiseen. Tarkista alue liitoskappaleen ja ilmanottoletkun välillä huolellisesti. Jos tarvittavaa, laita letkunkiristin paikalleen uudestaan ja varmista, että liitos on ilmatiivis.

Foto: NorGal, Daneshvar, fantasy / fotolia.com