Tuulettimen kytkin autoosi

Tuulettimen kytkin Top auto merkit
- BMW 3-sarja Tuulettimen kytkin
- VW GOLF Tuulettimen kytkin
- BMW 5-sarja Tuulettimen kytkin
- MERCEDES-BENZ E-sarja
- MERCEDES-BENZ C-sarja Tuulettimen kytkin
- AUDI A4 Tuulettimen kytkin
- VOLVO V70 Tuulettimen kytkin
- VW PASSAT
- SKODA OCTAVIA Tuulettimen kytkin
- TOYOTA AVENSIS Tuulettimen kytkin
- TOYOTA COROLLA Tuulettimen kytkin
- AUDI A6
- VW TRANSPORTER Tuulettimen kytkin
- FORD FOCUS Tuulettimen kytkin
- OPEL ASTRA Tuulettimen kytkin
- FORD MONDEO
- FIAT DUCATO Tuulettimen kytkin
- NISSAN QASHQAI Tuulettimen kytkin
- HONDA CR-V Tuulettimen kytkin
- FORD TRANSIT
Tuulettimen kytkin viallinen? » Tunnista vika • Korjaa • Vaihto-ohje
Tukee jäähdytystä
Auton moottorin tuuletin sijaitsee suoraan jäähdyttimen vieressä. Sen tehtävänä on antaa jäähdyttimelle lisäilmaa, kun se ei enää pysty jäähdyttämään moottoria enempää. Näin tapahtuu, kun moottori ylikuumenee liikarasituksen vuoksi (esim. pitkässä ylämäkiajossa), kuumalla säällä, paikallaan käymisen aikana tai kun jäähdytysjärjestelmässä on vikaa. Autojen historian aikana on yritetty useaan otteeseen ilmata jäähdytintä puhaltimella.
Tuulettimen lavan ohjaus ja säätely
Tuulettimen lapa luo pyörimällä ilmavirran, joka ohjataan jäähdyttimen läpi, jolloin se poistaa viipyvän kuuman ilman. Jäähdytysnesteen hukkalämpö vuorostaan vapautetaan ilmaan. Tämä prosessi estää ylikuumenemista tiettyyn pisteeseen, ennen kuin moottori kärsii eksessiivistä vahinkoa mäntien pysähtyessä, mäntien jumittuessa tai sylinterikannen tiivisteen palaessa.
Aikaisissa autoissa tuuletinta ajettiin pysyvästi hammasrattailla, pystyakseleilla tai hihnavoimansiirrolla. Jäähdyttimen jatkuva ilmaus ei ollut ihanteellista auton toiminnan kannalta. Tämä sai moottorin toimimaan heikosti ja jäähdytysnesteen jäähdyttämään huonosti. Tämä johti siihen, että tuulettimeen oli asennettava ohjain, jotta se toimisi vain tarvittaessa.
90-luvun alkupuolelle asti tuulettimen kytkin ja magneettikytkimet olivat suosittuja teknologioita tuulettimen potkurin pyörimisnopeuden säätelyyn. Magneettikytkin kytkee tuulettimen päälle ja pois päältä magneettiin liitetyn kaksimetallisen jousen avulla. Tuulettimen kytkin kytkee tuulettimen monimutkaisen, suljetun järjestelmän kautta, jossa laajeneva, tuulettimen kytkin neste ohjaa laipallista kiekkoa.
Molemmat tuuletinkytkinten versiot ovat nyt vanhanaikaisia, eikä niitä enää käytetä uusissa autoissa. Päivitetyssä tuulettimen versiossa on moottori, jota lämpökytkin ohjaa. Modernit autot tarjoavat tarkan jäähdytysjärjestelmän ilmauksen säädetyllä tuulettimen potkurin pyörimisnopeudella.
Viallisen tuulettimen kytkimen vaihtaminen
Tuulettimen kytkin ja magneettisia kytkimiä käytetään vain vanhoissa autoissa, joten näissä kytkimissä saattaa ilmetä vikoja useammin. Viallinen tuulettimen kytkin saattaa johtua moottorin ylikuumenemisesta tai jopa kiehumisesta. Jos tuulettimen kytkimessä epäillään olevan vikaa, sen toimivuus voidaan testata:
Yksinkertaisin tapa on käyttää moottoria paikallaan ja odottaa, että tuuletin käynnistyy. Tähän tarvitaan tarpeeksi lämmin sää, koska muuten saattaa kestää jonkin aikaa, että moottori saavuttaa vaaditun lämpötilan. Moottoria ei saa missään tapauksessa käyttää suljetussa tilassa – tämä voi aiheuttaa tappavan häkämyrkytyksen. Viallisen tuulettimen kytkimen tunnistaa siitä, ettei se toimi tarpeeksi tehokkaasti, tai öljyvuodoista.Viallinen tuulettimen magneettikytkin hajoaa usein kokonaan. Molemmissa tapauksissa viallisesta tuulettimen kytkimestä saattaa kuulua kitinää.
Sen vaihtaminen ei ole kovin hankalaa. Komponentti on kiinnitetty jäähdytinsäleikköön ja liitetty moottoriin jakohihnalla. Se voidaan ruuvata auki suoraan jäähdyttimestä tai vaihtaa samanaikaisesti jäähdyttimen kanssa. Tuulettimen kytkimen jäähdyttimeen kiinnittävä pultti on erittäin tiukalla. Sen avaamiseen tarvitaan runsaasti voimaa tai oikeanlainen vipuvarsi.
Tuulettimen kytkimen ostaminen
Tavanomaisia tuulettimen kytkimiä käytetään vain vanhemmissa autoissa, vuosimalliin 2005 saakka. Täten niiden kysyntä hiipuu pikkuhiljaa kokonaan. Joka tapauksessa, auton rakenteesta riippuen, ne ovat melko kalliita. Laadukkaiden merkkiosien hinta on 80–200 euroa. Nämä osat ovat erittäin tärkeitä, joten rahan säästäminen ei tässä tilanteessa ole hyvä idea: hajoava tuuletin voi pian johtaa vakaviin moottorivaurioihin.