Paisuntasäiliön korkki autoosi

Paisuntasäiliön korkki Top auto merkit
- BMW 3-sarja Paisuntasäiliön korkki
- VW GOLF Paisuntasäiliön korkki
- BMW 5-sarja Paisuntasäiliön korkki
- MERCEDES-BENZ E-sarja
- MERCEDES-BENZ C-sarja Paisuntasäiliön korkki
- AUDI A4 Paisuntasäiliön korkki
- VOLVO V70 Paisuntasäiliön korkki
- VW PASSAT
- SKODA OCTAVIA Paisuntasäiliön korkki
- TOYOTA AVENSIS Paisuntasäiliön korkki
- TOYOTA COROLLA Paisuntasäiliön korkki
- AUDI A6
- VW TRANSPORTER Paisuntasäiliön korkki
- FORD FOCUS Paisuntasäiliön korkki
- OPEL ASTRA Paisuntasäiliön korkki
- FORD MONDEO
- FIAT DUCATO Paisuntasäiliön korkki
- NISSAN QASHQAI Paisuntasäiliön korkki
- HONDA CR-V Paisuntasäiliön korkki
- FORD TRANSIT
Paisuntasäiliön korkki viallinen? » Tunnista vika • Korjaa • Vaihto-ohje
Jäähdytysnestesäiliön korkki
Jäähdytysnestesäiliön korkki on tärkeä auton jäähdytyspiirin osa. Se avaa paisuntasäiliön, jolloin kuljettaja tai asentaja voi lisätä jäähdytysnestettä. Korkin vioittuminen on harvinaista, mutta sitä tapahtuu aina silloin tällöin.
Auton jäähdytyspiiri
Auton jäähdytyspiirin tarkoituksena on estää moottoria ylikuumenemasta. Polttomoottorit toimivat polttamalla polttoainetta pienissä räjähdyksissä ja käyttäen tästä syntyvää painetta kineettisen energian luomiseen. Moottorilla ei ole käyttöä tästä syntyvään päästölämpöön, joka tulee hävittää. Tämä on jäähdytysjärjestelmän tehtävä.
Yksinkertaiset ja pienet ruohonleikkureiden ja pienten moottoripyörien moottorit toimivat edelleen ilmajäähdytyksellä. Sylinterien luoma päästölämpö ohjataan pois moottorista jäähdytyslavoilla ja haihdutetaan ilmavirralla tai puhaltimella. Tästä joskus suositusta moottorin jäähdytystavasta tuli vaiheittain riittämätön, koska moottoreiden teho kasvoi. Se korvattiin täten vesi- tai nestejäähdytyksellä.
Nestejäähdytys on piiri, joka pumppaa jatkuvasti jäähdytysnestettä moottorin läpi. Nesteen, yleensä veden ja glykolin sekoituksen, jäähdytys tapahtuu jäähdyttimellä. Jäähdytintä vuorostaan jäähdyttää ulkoa tuleva ilmavirta tai siihen liitetyn puhaltimen luoma ilmavirta.
Yksikään vesikanava ei ole alituisesti kireä. Pieni jäähdytysnesteen kato ajan saatossa on täten väistämätöntä. Erityisesti vanhoissa autoissa jäähdytysnesteen taso tulee tarkistaa säännöllisesti. Jäähdytysnesteen täyttöraja on siinä, missä on paisuntasäiliön korkki.
Paisuntasäiliön varoitustoiminto
Sen tiivistävän vaikutuksen lisäksi paisuntasäiliön korkilla on tärkeä varoitustoiminto kuljettajalle. Jos paine kasvaa liian voimakkaasti, paisuntasäiliön korkki avaa jäähdytysjärjestelmän. Tämä tapahtuu noin 1,5 barin paineessa. Ylikuumenemista tapahtuu, kun:
- järjestelmässä ei ole jäähdytysnestettä
- moottori on liiallisen rasituksen alaisena (esim. ajettaessa ylämäkeen tai ylikuormitus)
- sylinterikannen tiiviste on viallinen
- jäähdytin on viallinen
- termostaatti on viallinen
Tämä aiheuttaa sen, että höyryä pääsee karkaamaan jäähdytysnestesäiliön korkista. Useimmissa tapauksissa moottorin merkkivalo syttyy. Moottori tulee sammuttaa täysin, koska muutoin se vaurioituu vakavasti.
Paisuntasäiliön korkin viat
Paisuntasäiliön korkki on periaatteessa kestävä komponentti, eikä sitä tarvitse vaihtaa koko auton käyttöiän aikana. Paisuntasäiliöön saattaa kuitenkin muodostua halkeamia, jolloin se tulee vaihtaa. Tällöin myös paisuntasäiliön korkki vaihdetaan.
Paisuntasäiliön korkin vika ilmenee siten, ettei se enää kestä normaalia jäähdytysjärjestelmän painetta. Tämä saattaa johtua viasta kumitiivisteessä, joka sijaitsee korkin pohjassa. Tässä tapauksessa koko korkki on järkevää vaihtaa. Jatkuva siirtyminen lämpimästä kylmään saattaa vaikuttaa korkin materiaalin eheyteen, ja tämän edullisen osan vaihtaminen on paras vaihtoehto.
Paisuntasäiliön korkin vaihtaminen on yhtä helppoa kuin miltä se näyttää: osa voidaan irrottaa jäähdytysjärjestelmän normaalin täytön yhteydessä. Se voidaan samalla vaihtaa uuteen osaan.
Jos paisuntasäiliön korkissa huomataan vikaa, sen kunto tulee tarkistaa, jos tämä on ainoa jäähdytysjärjestelmässä ilmenevä vika. Tämä järjestelmä ikääntyy tasaisesti, joten kaikki osat tulee tarkistaa ja tarvittaessa vaihtaa ennaltaehkäisevästi.
Koska korkki ylläpitää järjestelmän painetta, paisuntasäiliön korkin laatu on todella tärkeä asia. Jopa merkkivalmistajien tällaiset osat ovat erittäin edullisia. Ei ole mitään järkevää syytä valita huonolaatuista, edullista vaihtoehtoa. Korkealaatuinen korkki, esimerkiksi FEBI BILSTEIN -merkkinen, maksaa 6–15 euroa.