Lämpökytkin jäähdyttimen puhallin autollesi

Lämpökytkin jäähdyttimen puhallin Top auto merkit
- Lämpökytkin jäähdyttimen puhallin BMW 3-sarja
- BMW 5-sarja
- MERCEDES-BENZ E-sarja
- VW GOLF
- Lämpökytkin jäähdyttimen puhallin MERCEDES-BENZ C-sarja
- AUDI A4
- VOLVO V70
- VW PASSAT
- Lämpökytkin jäähdyttimen puhallin SKODA OCTAVIA
- AUDI A6
- TOYOTA AVENSIS
- VW TRANSPORTER
- Lämpökytkin jäähdyttimen puhallin TOYOTA COROLLA
- FORD FOCUS
- OPEL ASTRA
- FORD MONDEO
- Lämpökytkin jäähdyttimen puhallin MERCEDES-BENZ SPRINTER
- FIAT DUCATO
- HONDA CR-V
- FORD TRANSIT
Lämpökytkin jäähdyttimen puhallin viallinen? » Tunnista vika • Korjaa • Vaihto-ohje
Pieni osa, jolla on suuri merkitys
Jäähdyttimen tuulettimen kytkin on tärkeä jäähdytysjärjestelmän osa. Sähkötoimisessa jäähdytysjärjestelmässä se ohjaa tuulettimen toimintaa. Tämä ei oikeastaan ole kuluva osa. Säännöllinen vaihto voi kuitenkin säästää sinut ikäviltä, merkittäviltä vahingoilta.
Vesijäähdytyksen keskeinen sähkökomponentti
Jäähdyttimen tuulettimen kytkin on komponentti, jossa on anturi sekä kytkintoiminto. Viskoottista tuuletinta ja sen nestemekaniikkaa vastoin jäähdyttimen tuulettimen kytkin vastaa jäähdyttimen puhaltimen sähköisestä ohjauksesta. Jos jäähdytysneste on liian kuumaa, jäähdyttimen tuulettimen kytkin kytkee puhaltimen sähkömoottorin päälle. Jäähdyttimessä olevaa kuumaa ilmaa puhalletaan pois, kunnes moottori on saavuttanut ihanteellisen lämpötilansa.
Jäähdyttimen tuulettimen kytkimen viat
Hajoavalla jäähdyttimen tuulettimen kytkimellä voi olla vakavia seuraamuksia moottorille. Halkeavien jäähdyttimen letkujen lisäksi sylinterikannen tiiviste voi tällaisessa tapauksessa palaa nopeasti. Kytkinvika estää puhaltimen tuuletinta kytkeytymästä päälle. Lämpömittarilla varustettu auto näyttää, onko tuuletin päällä lämpötilan saavuttaessa ylärajansa. Kun moottorin merkkivalo tai lämpötilan varoitusvalo syttyy, tuulettimen pitäisi olla päällä. Jos se ei ole päällä, vaikka moottori ylikuumenee, jäähdyttimen tuulettimen kytkin tulee tarkistaa.
Vahingonhallinta
Jäähdyttimen puhaltimen tuulettimen hajoamiseen voi olla monta syytä. Systemaattisilla toimenpiteillä voidaan rajata ongelman syitä:
- Termostaatin tarkistaminen: Termostaatti löytyy moottorista kohdasta, jossa kolme letkua yhdistyvät. Jos moottori ilmaisee ylikuumenevansa jäähdyttimen ollessa kylmä, syynä on usein jumiutunut termostaatti.
- Kytkimen liitosten tarkistaminen syöpymisen varalta.
- Tuulettimen moottorin liitosten tarkistaminen syöpymisen varalta.
- Sulakkeiden tarkistaminen.
Kytkimen sivuuttaminen: Tämä tarkoittaa sitä, että liitokset vedetään irti ja ne ohitetaan johdonpalalla. Jos tuulettimen moottori ei kytkeydy päälle, se on viallinen. Jos se kytkeytyy päälle, kytkimessä on vikaa. Tämä ohittaminen on erittäin toimiva tapa auton hajotessa. Ohita vain kytkin ja aja auto lähimmälle korjaamolle, jossa ongelma ratkaistaan nopeasti. On tärkeää jättää vanha kytkin paikalleen, sillä se tiivistää jäähdytysjärjestelmän.
Jäähdyttimen tuulettimen kytkimen vaihtaminen
Jäähdyttimen tuulettimen kytkimen vaihtaminen on melko helppoa. Varmista, että auto on jäähtynyt tarpeeksi, koska kytkimen purkaminen aiheuttaa roiskeita. Kytkimessä on kuusikulmainen messinkinen pidike. Se sijaitsee suoraan jäähdyttimen vieressä ja löytyy seuraamalla sen kaapelia. Se voidaan helposti irrottaa sopivalla kiintoavaimella tai putkipihdeillä. Sitä on tärkeä kiertää oikeaan suuntaan. Jos sitä käännetään väärään suuntaan liian kireälle, jäähdyttimessä oleva muovinen kierre saattaa hajota. Tässä tapauksessa tarvitset uuden jäähdyttimen, mikä saattaa tulla melko kalliiksi.
Ennen purkamista jäähdyttimen alle tulee asettaa keruuastia, johon ulos valuvat jäähdytysnesteet kerätään. Jos se on tarpeeksi puhdasta, se voidaan lisätä takaisin vaihdon jälkeen. Jäähdyttimen tuulettimen kytkin vaihdetaan aina samanaikaisesti tiivisteen kanssa. Riittää, että kytkin kiristetään käsin. Sama sääntö pätee myös kokoamiseen: älä kiristä liian tiukalle. Vaihdon jälkeen jäähdytysnestettä lisätään hallitussa määrin. Anna moottorin käydä auton ollessa paikallaan ja paisuntasäiliön tai jäähdyttimen ollessa auki, jotta jäähdytysjärjestelmään päässyt ilma poistuu.
Jäähdyttimen tuulettimen kytkimen käyttöikä
Jäähdyttimen tuulettimen kytkimen käyttöikä vaihtelee ja riippuu autosi valmistusvuodesta ja merkistä. Voit luottaa sen kestävän n. 50 000 ajokilometriä tai 5 vuotta. Tämä komponentti on erittäin edullinen, ja sen vaihtaminen on melko yksinkertaista. Täten tavallinen vaihto on vaivansa väärti, jolla estetään turhia ongelmia. Jäähdyttimen tuulettimen kytkinten hinnat ovat alkaen n. 7 eurosta aina 25 euroon asti. Valitse aina merkkituote, esimerkiksi FEBI BILSTEIN -merkkinen, sillä se ei välttämättä ole paljon kalliimpi kuin tuntemattomien valmistajien tuotteet.