Puhallin vastus (lämmityslaitteen puhaltimen vastus) autoosi
Puhallin vastus Top auto merkit
- BMW 3-sarja Puhaltimen etuvastus
- Puhaltimen etuvastus BMW 5-sarja
- Lämmityslaitteen etuvastus MERCEDES-BENZ E-sarja
- MERCEDES-BENZ C-sarja
- VW GOLF Puhaltimen etuvastus
- Puhaltimen etuvastus AUDI A4
- Lämmityslaitteen etuvastus VW PASSAT
- VOLVO V70
- AUDI A6 Puhaltimen etuvastus
- Puhaltimen etuvastus VW TRANSPORTER
- Lämmityslaitteen etuvastus SKODA OCTAVIA
- TOYOTA AVENSIS
- FORD FOCUS Puhaltimen etuvastus
- Puhaltimen etuvastus FORD MONDEO
- Lämmityslaitteen etuvastus MERCEDES-BENZ SPRINTER
- OPEL ASTRA
- TOYOTA COROLLA Puhaltimen etuvastus
- Puhaltimen etuvastus FORD TRANSIT
- Lämmityslaitteen etuvastus MERCEDES-BENZ VITO
- HONDA CR-V
Puhallin vastus (lämmityslaitteen puhaltimen vastus) viallinen? » Tunnista vika • Korjaa • Vaihto-ohje
Sisätuulettimen voimanlähde
Puhaltimen moottorin vastus on pieni komponentti, joka ohjaa sisätuulettimen moottorin pyörimisnopeutta. Tätä puhallinta käytetään ilmastoinnissa sekä yleisessä sisustan tuuletuksessa.
Kun puhallin ei toimi
Tarkka sisätilan tuuletus on moderneissa autoissa standardi. Ilmavirta, joka johtaa ulkoilman auton sisätilaan tai kierrättää ilmaa sisätilassa, pitää ikkunat kirkkaina, ilman miellyttävänä ja raikkaana ajon aikana. Jos puhallin ei toimi, nämä toiminnot eivät enää ole taattuja. Sen lisäksi, että tämä on ärsyttävää, saattaa huurtunut tuulilasi aiheuttaa vaaratilanteita.
Vian etsiminen
Hajoavan puhaltimen vika voidaan havaita melko nopeasti pienellä asiantuntemuksella. Lisäksi puhaltimen kytkin pettää siitä, missä vika todennäköisesti piilee:
- Puhallin ei toimi lainkaan: viittaa vialliseen moottoriin tai hajonneeseen kaapeliin
- Puhallin toimii vain muutamalla tasolla: kytkin on viallinen
- Puhallin toimii vain korkeimmalla tasolla: vastus on viallinen
Seuraava vika on myös kohtalokas: puhallin pyörii hitaasti, mutta puhaltimen moottori savuaa runsaasti. Tämä on erittäin vaarallista, sillä tässä syntyvät kaasut ovat myrkyllisiä, ja viallinen moottori saattaa sytyttää auton tuleen. Puhaltimen moottori tulee kytkeä pois päältä ja irrottaa, jottei se kytkeydy automaattisesti takaisin päälle.
Puhaltimen moottorin vastuksen toiminto
Teknisesti puhaltimen moottorin vastus on erittäin yksinkertainen komponentti. Se johtaa sähkövirran akun ja puhaltimen tuulettimen välillä usean vastuksen kautta. Ne avautuvat ja sulkeutuvat kääntämällä keinukytkimiä kojelaudassa. Jos resistanssia ei kytketä päälle sähkönsyötön ja puhaltimen moottorin välille, se toimii korkeimmalla tasollaan. Tuuletin pyörii hitaammin, kun kytketty resistanssi on korkeampi.
Vastuksen viat
Vastuksen toiminto tekee diagnostiikasta yksinkertaista: vastus muuntaa lisätyn energian lämmöksi ja siirtää sen vain osittain sähköpiiriin. Erilliset vastukset on asetettu riviin. Erillisistä vastuksista säteilevä, toimintatasosta riippuva päästölämpö vaikuttaa myös muihin vastuksiin. Ennemmin tai myöhemmin tämä aiheuttaa vastusten palamisen. Jos näin tapahtuu, tuuletin kytkeytyy vain korkeimmalle toimintatasolleen, koska resistanssia ei ole ja täysi jännite siirtyy piiriin.
Puhaltimen moottorin vastuksen korjaaminen
Puhaltimen moottorin vastus on sähkökomponentti. Se koostuu kotelosta, ohjauselektroniikasta ja vastuksista. Nämä sijaitsevat rivissä ja on kiinnitetty hartsilohkoon. Vian tapauksessa vastus palaa, jolloin koko komponentti tuhoutuu. Puhaltimen moottorin vastuksen korjaamisessa ei täten ole järkeä, ja se on käytännössä mahdotonta. Ainoa tapa korjata vika on vaihtaa koko komponentti. Puhaltimen moottorin vastus sijaitsee suoraan tuulettimen moottorin vieressä, ja se on liitetty siihen yksinkertaisella pistokkeella.
Tuulettimen moottori sijaitsee auton jalkatilassa kojelaudan suojuksen takana. Tämä sijainti saattaa vaihdella merkittävästi automallista riippuen. Hyvin usein tuulettimen moottori löytyy jalkatilasta matkustajan penkin kohdalta, hansikaslokeron alta. Useimmissa autoissa purkaminen on todella helppoa: suojus tulee irrottaa. Tuulettimen moottori on usein kiinnitetty pidikkeeseen kääntölukolla. Kun moottoria kierretään, se löystyy pidikkeestä ja voidaan irrottaa.
Huomioi laatu
Koska puhaltimen moottorin vastus on sähkökomponentti, sen hinta on korkeampi kuin yksinkertaisten varaosien. On huomionarvoista, että nämä osat ovat todella edullisia, vaikka ne olisivat merkkivalmistajan osia. Sähkökomponenteissa, jotka ovat jatkuvasti rasituksen alaisena, kuten nämä, laatu on erittäin tärkeä asia. Vain merkkiosien laatu takaa sen, että vastus toimii luotettavasti ja kestää kohtuullisen ajan.