Vesipumppu autoosi
Vesipumppu Top auto merkit
- BMW 3-sarja Vesipumput
- Vesipumput BMW 5-sarja
- Vesipumpun MERCEDES-BENZ E-sarja
- MERCEDES-BENZ C-sarja
- VW GOLF Vesipumput
- Vesipumput AUDI A4
- Vesipumpun VW PASSAT
- VOLVO V70
- AUDI A6 Vesipumput
- Vesipumput VW TRANSPORTER
- Vesipumpun SKODA OCTAVIA
- TOYOTA AVENSIS
- FORD FOCUS Vesipumput
- Vesipumput FORD MONDEO
- Vesipumpun MERCEDES-BENZ SPRINTER
- OPEL ASTRA
- TOYOTA COROLLA Vesipumput
- Vesipumput FORD TRANSIT
- Vesipumpun MERCEDES-BENZ VITO
- HONDA CR-V
Vesipumppu viallinen? » Tunnista vika • Korjaa • Vaihto-ohje
Jäähdytysjärjestelmän sydän
Vesipumppu on moottorin jäähdytyspiirin keskeinen osa, joka vastaa jäähdytysnesteen kierrosta ja varmistaa, ettei moottori ylikuumene. Vesipumpun hajoamisella on kohtalokkaita seurauksia. Yleisesti ottaen se ilmoittaa viastaan hyvissä ajoin etukäteen. Pumppaustoiminnon lisäksi vesipumpulla on toinenkin tehtävä: jakohihnan tai kiilahihnan kiristäminen.
Vesipumpun toiminto
Jäähdytysnestepumppu sijaitsee suoraan moottorin vieressä ja on jatkuvasti toiminnassa. Sitä ohjaavat hihna tai ratas. Jäähdytysnestepumppu rakentaa paineen, jota tarvitaan jäähdytysnesteen painamiseksi moottorin läpi. Jäähdytysneste tulee moottoriin kylmänä. Pumppu ohjaa jäähdytysnesteen moottorilohkon läpi jäähdytysnesteletkuja pitkin.
Nämä letkut johtavat veden auton etuosassa sijaitsevan jäähdyttimen läpi. Jotta paine kompensoituu vaihtelevissa moottorin lämpötilassa tai ulkoisessa lämpötilassa, monissa autoissa on paisuntasäiliö. Tämän avulla pystytään tarkistamaan jäähdytysnesteen määrä ja tarvittaessa lisäämään sitä. Autoissa, joissa ei ole paisuntasäiliötä, jäähdytysneste lisätään jäähdyttimeen.
Jäähdytysnestepumpun viat
Teknisesti ottaen vesipumppu on erittäin yksinkertainen komponentti, joka koostuu kotelosta, jonka läpi kulkee akseli. Akselin päässä on pyörä, jota ulkoinen hihnavoimansiirto ohjaa. Akselissa on sisäinen lapakiekko, joka laittaa nesteen liikkeelle. Pumpun heikko kohta on sen tiiviste, joka tiivistää pumppua ulkoa, sekä sen akseli ja sen laakerit.
Jotta kireys ei vaarannu, akselissa on usein vain pysyvä voitelu tai se on kiinnitetty tiivisteen kanssa. Tavanomaisia rulla- tai kuulalaakereita ei käytetä vesipumpussa, koska näitä ei pystytä tiivistämään kunnolla. Yksipuolinen hihnan paine aiheuttaa laakereiden ääripäiden kulumista. Tyypillisiä viallisen vesipumpun oireita ovat:
- Pumpun kovaääninen nitinä
- Kotelon vuotaminen
Vesipumpun vaihtaminen
Vesipumpun vaihtaminen ei ole kovin monimutkaista. Jos jäähdytysnestepumppua käytetään myös jakohihnan kiristimenä, molemmat komponentit vaihdetaan yleensä samanaikaisesti niiden säännöllisen kausittaisen huollon yhteydessä. Sitä vastoin hihna on järkevä vaihtaa, kun vesipumppu kaipaa vaihtoa. Useissa autoissa, esimerkiksi vanhassa Opel Corsa A:ssa, vesipumppu on kiinnitetty moottoriin kolmella pultilla. Kun ne on löystetty, pumppu voidaan vaihtaa uuteen osaan.
Vesipumpun hinta
Moottorien valmistajat ovat tehneet jäähdytysnestepumpusta kuluvan osan. Ennemmin tai myöhemmin se kaipaa vaihtoa. Valmistajat takaavat moottorin jatkuvan toiminnan, vaikka käytetty vesi sisältäisi paljon kalkkia. Järjestelmissä, jossa pumppua käytetään hihnankiristimenä, se kuuluu usein vaihtosarjaan. Hihnapyörällä toimivat jäähdytysnestepumput on helpompi vaihtaa. Näissä järjestelmissä ei tarvitse huomioida herkkää jakohihnaa ja sen nopeudensäätöä. Molemmissa tapauksissa uuden pumpun hinta on n. 30 euroa.
Uusimmassa vesipumppujen sukupolvessa on erilaisia pumppuja, joissa on oma sähkömoottori. Nämä lupaavat merkittävästi pidemmän käyttöiän kuin tavanomaiset vesipumput. Valmistajat puhuvat kuusi kertaa pidemmästä käyttöiästä, mitä ei kuitenkaan ole todistettu. Sähköisissä ja muuttuvissa vesipumpuissa on useita muita hyötyjä: ne voidaan helpommin asentaa moottoritilaan ja ne tarjoavat säädettävää pumppaamista. Sähköinen ohjaus ja säätö tekevät sähköisistä vesipumpuista erittäin kalliita.