Jos moottori päästää ilkeän kuuloista vinkuvaa ääntä, se johtuu yleensä kiilahihnasta tai sen modernimmasta vastineesta, tuulettimen hihnasta. On tärkeää tarkistaa tämä kuluva osa läpikotaisesti. Se voi muuten revetä ja hihnan yksiköt pettää täysin. Ehkäistäksesi tätä tapahtumasta, voit vaihtaa kiilahihnan tai tuulettimen hihnan itse. Miten tämä tapahtuu? Lue siitä alapuolelta.
Kiilahihnan toiminto?

Kiilahihna ajaa niin sanottuja apulaitteita, alunperin generaattoria ja vesipumppua, ja nykyään se ajaa myös ohjaustehostimen pumppua ja ilmastointilaitteen kompressoria. Kiilahihna toimii kitkalukittuna, ja tuulettimen hihna toimii kiilattuna ja kitkalukittuna. Molemmat ovat jatkuvan rasituksen ja kitkan alaisena, joka heikentää niiden materiaalia ajan kuluessa. Tiettynä hetkenä hihna venyy siihen pisteeseen asti, että jännitys ei ole enää vaaditulla tasolla. Hihna lipsuu ja päästää tyypillisen vinkuvan äänen. Tämä on hetki, jolloin kuskin tulisi tutkia sitä lähemmin. Kiilahihna voidaan tarkistaa sormitestillä. Jos se voidaan vetää ulos yhdellä sormella, jännitys ei ole enää riittävä. Jos materiaalissa on halkeamia, hihna tulee vaihtaa. Jos se näyttää edelleen hyvältä, se voidaan kiristää.
![]() Kiilahihnat erikoishintaannyt alk. 4,09 €kauppaan ⇒ |

Useat välittäjät tarjoavat niin sanottuja kiilahihna sprayta ja jotkut internet foorumit suosittelevat palavan kynttilän tai saippuan palasen pitämistä lähellä hihnaa. Kaikki nämä metodit ovat erittäin kiistanalaisia ja poistavat oireet vain väliaikaisesti (vinkuvan äänen) mutta eivät syytä. Jos kiilahihna on täysin murtunut, AA voi auttaa ja vaihtaa sen paikan päällä. Hätäratkaisu sukkahousujen kanssa auttaa vanhemmissa autoissa, eikä sitä tulisi käyttää enää.
Käyttöohje: kiilahihnan kiristäminen

Huomaa: tämä metodi ei toimi kaikissa autoissa!
![]() |
Vaihe 2: Paikanna lukkopultti. Se voidaan löytää sieltä, missä generaattori on asennettu kiskoille ja se voidaan löysentää avaimella. Sen täydellinen irtiruuvaaminen ei ole tarvittavaa melkeinpä koskaan. |
![]() |
Vaihe 4: Ruuvaa mutterit ja lukkopultti kireäksi uudestaan. |
![]() |
Kiilahihnat ja merkinnät – miten löytää oikea
Jos kiilahihnassa on pieniä halkeamia, tai jos materiaali on huokoista, jossa näkyy pieniä reikiä, vaihto on väistämätöntä. Kaikki kiilahihnat ja hihnan tuulettimet sisältävät erityisen suunnittelun, joka mahdollistaa nopeasti sopivan vaihtokappaleen löytämisen. Tämä voi olla seuraavanlainen:
XPZ 562 LW

Ensimmäiset kirjaimet (voivat olla myös numeroita) osoittavat profiilin. Olemassa on useita profiileja: XPZ tarkoittaa kiilahihnaa kapealla profiililla, hammastettu; ZX on hammastettu kiilahihna ja B tarkoittaa perinteistä kiilahihnan profiilia. Toisella asennolla on aina numero. Kiinnitä tässä huomiota. Jos tämä on arvo ilman etuliitettä, tämä on referenssipituus. Kuten tässä, yhdistettynä LW kanssa tämä osoittaa tarkan pituuden, tässä tapauksessa 562 mm.
Tuulettimen hihnoilla on nämä nimitykset myös, kuten
8PK720

Ensimmäinen numero osoittaa kaarien määrän, tässä tapauksessa 8, jota seuraa profiilimerkintä (profiili K) ja lopulta referenssipituus millimetreissä. Riippumatta koskeeko se kiilahihnaa tai tuulettimen hihnaa, sillä on aina nimitys, joka tekee siitä helposti löydettävän. Jos sellaista ei ole saatavilla, on mahdollista löytää oikeanlainen varaosa välittäjältä tuotelistan ja avainkoodien avulla. Auton valmistaja ei suosittele melkein ikinä tiettyä hihnaa, sillä nämä ovat enemmän tai vähemmän standardiosia. Vinkuva kiilahihna ei ole tekninen siirtovirhe virhe itsessään, vaan pelkästään osoitus johonkin. Huokoinen tai vahingoittunut hihna muodostaa virheen.
![]() Moniurahihnat huippulaatuaalkaen vain 5,08 €tilata netistä ⇒ |

Vaihe vaiheelta: kiilahihnan / kohojuovaisen kiilahihnan vaihto

Joissain autoissa tavallisten kohojuovaisten kiilahihnojen sijasta käytetään niin sanottuja elastisia hihnoja. Tätä varten siinä ei ole kiristimen pyörää tai muita kiristimen komponentteja. Elastisten hihnojen vaihtaminen vaatii erikoistyökaluja ja huomattavasti voimaa. Vaihto voi tapahtua pelkästään huoltoasemalla.
Vaaditut työkalut:
– autonosturi
– tai rasvamonttu
– lenkkiavain tai kiintoavain
– kara
– tai pora
![]() |
Vaihe 1: Kiilahihnan tapauksessa: paikanna generaattori ja kiskot, johon se on asennettu. Siellä tulisi olla kaksi ruuvia ja pultti, tai pultti ja ruuvi. Nosta auto ylös. Löysennä ensimmäinen lukkopultti / ruuvi ja sitten säätöruuvi. Tarvitset vastaavan avaimen molempia varten.![]() |
![]() |
![]() |
Vaihe 4: Kiilahihnan tapauksessa: Nosta auto. Liu’uta generaattoria taaksepäin, kunnes jännitys on riittävä. Jos tarvittavaa, anna generaattoriin muutama säätöisku kumivasaralla.![]() |
![]() Vaihe 6: Istu autoon ja käynnistä moottori. Kiinnitä erikoishuomiota generaattoriin, tarkista ohjaustehostin ja ilmastointilaite. Kuuntele kaikkia ääniä. Jos kaikki kuulostaa tavalliselta ja kaikki järjestelmät ovat toimivia, vaihto on onnistunut. |
Usein tapahtuvat virheet ja ratkaisut niihin
Tavallisten olosuhteiden alla kiilahihnan tai tuulettimen hihnan vaihtaminen ei ole ongelma edes aloittelijoille. Siltikin virheitä voi tapahtua ensimmäisellä ajokerralla vaihdon jälkeen. Tässä voit lukea yleisimmistä virheistä ja mahdollisista ratkaisuista niihin.

Vinkuva ääni moottorista – Harvinaisesti voi tapahtua niin, että kiilahihna venyy lievästi, joka aiheuttaa sen, että jännitys ei ole enää optimaalinen. Tuulettimen hihnan tapauksessa jousen jännityksen tulisi ratkaista tämä automaattisesti. Kiilahihnan tapauksessa manuaalinen lisäjännittäminen on tarvittavaa. Jos sinusta tuntuu, että kiilahihna ei ylläpidä jännitystään, tee valitus. Tämä on materiaalin vika.

Yksi järjestelmistä ei toimi – Etenkin moottorit tuulettimen hihnalla toimivana ovat erityisen monimutkaisia, sillä usea yksikkö on hihnalla toimiva. Riippumatta riittävästä valmistelusta, olet saattanut unohtaa yhden yksiköistä, vaikka moottori kävisi täydellisesti.
Jos tämä on tapaus, koko toimenpide tulee tehdä uudestaan.
Huomaa, että teet sen kokonaan alusta asti.

Akun valo käynnistyy / ajotietokone näyttää akun vian – Sen takia, koska sekä kiilahihna että tuulettimen hihna vastaavat generaattorin toiminnasta, epäammattimainen vaihto voi aiheuttaa nämä oireet. Ennen kaikkea: älä panikoi, sillä akku tulee kestämään hetkenkin aikaa, jos sammutat suurimmat akun kuluttajat: ilmastointilaite, auton radio, navigaatiojärjestelmä, ja lämmitys. Etsi sen jälkeen vikaa. Tarkista, pyöriikö generaattorin käyttöpyörä (liitetty kiilahihnaan). Jos näin on, liitäntä akun kanssa tulee tarkistaa. (Vain näöllä: älä koske siihen!). Jos virhettä ei löydetä, vain anturi tai ajotietokone saattavat olla viallisia. Tämä tulisi tarkistaa huoltoasemalla, jossa on oikeanlainen diagnostiikkalaite.
Foto: Ruslan Kudrin, charnsitr, J. Lekavicius, Phakdee kasamsawad, ThomsonD, Voyagerix, homydesign, Freedom_Studio, Denis Rozhnovsky, sima, Tom Oliveira, Photographee.eu / shutterstock.com