Kevät on jo pitkällä. Päivät lämpenevät pikkuhiljaa ja auringonvaloakin saadaan jälleen enemmän. Nyt on hyvä hetki kaivaa kesärenkaat naftaliinista ja valmistella ne kesään. Tämä käy todella helposti, kun noudatat oikeita vaiheita. Lue tästä artikkelista, kuinka valmistelet alumiinivanteesi seuraavaan kauteen.
Alumiiniset kesävanteet
Alumiinivanteet ja kesärenkaat kuuluvat yhteen kuin kakku ja kirsikka.
Talvella alumiinivanteilla ajaminen on huolimattoman tyhmää. Pinnoittamattomat vanteet voidaankin itse asiassa hävittää ensimmäisen suolatulla tiellä tehdyn ajon jälkeen.
Kesällä nämä tyylikkäät vanteet pääsevät oikeuksiinsa, kun ne yhdistetään sopiviin renkaisiin.
Siksipä: käytä aina teräsvanteita talvella! Nämä eivät vain ole halvempia, vaan ne ovat myös alumiinivanteita helpommat kunnostaa.
Auton pyörä koostuu renkaasta ja vanteesta. Ennen kuin aloitat puhdistamisen, tarkista ensin pyörä vahinkojen varalta. Niitä voivat olla:
– Jarrulevyt renkaalla
– Yliajetut naulat
– Puolien halkeamat
– Vanteen kulutuspinnan ongelmat
– Sivuseinän lommot
– Vääristynyt profiili tai ylittynyt renkaiden käyttöikä
Jos havaitset renkaissa vaurioita, irrota ne ensin ja tilaa korvaavat osat.
Alumiinivanteiden puhdistaminen on joka tapauksessa helpompaa, kun renkaat on irrotettu. Jos kuitenkin havaitset rakenteellisia vaurioita, kuten lohkeamia reunoissa tai syviä halkeamia alumiinivanteessa, älä missään tapauksessa jatka vanteen käyttöä. Jos kyseessä on arvokas osa, voit viedä sen kunnostettavaksi vannekorjaamolle. Siellä halkeamat ja kulmat hitsataan kiinni ja hiotaan.
Tämä on hyvin kallis toimenpide, johon sisältyy yleensä vanteen täysi kunnostus.
Jos olet kuitenkin epävarma, vaihda vanne ehjään.
Jos renkaat ja vanteet ovat kunnossa, voit aloittaa puhdistamisen.
Alumiini materiaalina
Alumiinilla on materiaalina joitakin tiettyjä ominaisuuksia, jotka on tiedettävä vanteita puhdistaessa:
– Se ei syövy
– Se on kevytmetalli
– Se on herkkä suolan vaikutukselle
Kun alumiini on kosketuksissa ilman kanssa, se tiivistää itse itsensä ohuella alumiinioksidikerroksella. Tämä kerros on todella luja. Tämä itsetiivistyminen ei kuitenkaan riitä vanteen raskaaseen päivittäiseen käyttöön. Kevytmetalli tulisi siksi aina pinnoittaa lisäpinnoitteella. Kirkas lakkapinnoite on ihanteellinen alumiinille ominaisen ulkonäön säilyttämiseksi.
Jos alumiinivanteen voi värjätä, jauhemaalaus on nopein, yksinkertaisin, pitkäkestoisin ja edullisin ratkaisu.
Aseta tavoitteet
Alumiinivanteiden puhdistus riippuu siitä, mitä haluat saavuttaa: riittääkö sinulle vanteen valmistelu kesää varten, vai tulisiko sen kiiltää myyntivalmiina?
Kunnostaminen omaan käyttöön on paljon helpompaa kuin vanteen valmistelu myytäväksi. Vanteiden puhdistuksen suurin ongelma ei ole näkyvällä etupuolella, vaan piilossa oleva taustapuolella: ja se on jarrupöly! Pyörivä jarrulevy kuluttaa jarrupaloja jokaisella jarrutuskerralla.
![]() Jarrulevyt uudet • Discounterhalvemmalla vain 4,61 €kauppaan ⇒ |
Tässä syntyy hienoa pölyä, jota sinkoutuu pois jarrulevyltä ammuksen tavoin. Tämä on erityisen haitallista alumiinivanteen pehmeälle metallille: pölyhiukkaset porautuvat syvälle ulkopintaan ja tuottavat näin plakkia, jota on lähes mahdotonta poistaa tavanomaisin keinoin.
Tämä kuitenkin koskee aluetta, jota ei muutenkaan näe, joten tähän riittää yleensä pintapuhdistus. Jos alumiinivanteita ei aiota myydä, tuntikausien käyttäminen tähän kohtaan on ajan haaskaamista. Kauden jälkeen vanteet näyttävät takaa joka tapauksessa samalta.
Valmistautuminen
Kun vanteet halutaan vain valmistella kesään, ne on parasta puhdistaa irrotettuina. Perusteelliseen ja kestävään puhdistukseen ja kiillottamiseen tarvitaan seuraavat:
– Iso pressu
– Korkeapainepesuri
– Pesuharja
– Vannepesuaine: 1 x neutraali pesuaine, 1 x fosforihappo
– Akkuporakone muoviharjoilla
– Kiillotuskone
– Pesusieni ja rättejä
Kun kaikki on valmista, voidaan aloittaa.
Alumiinivanteiden syväpuhdistus
1. vaihe: Esipuhdistus
Vanne esipuhdistetaan puhtaalla vedellä ja pesuharjalla. Näin poistetaan kaikki irtonaiset kappaleet ja muu irtoava lika.
2. Suihkutus
Ensimmäisellä kerralla märälle vanteelle suihkutetaan mietoa vannepesuainetta ja annetaan sen vaikuttaa 10 minuutin ajan. Sen jälkeen irtoavan lian voi jälleen poistaa pesuharjalla.
3. Korkeapainepesu
Nyt irtoava ja irronnut lika poistetaan korkeapainepesurilla. Varo tasapainotuspainoja! Jos yksi niistä katoaa, pitää koko rengassarja tasapainottaa uudelleen! Jos näet jälkiä irronneista tasapainotuspainoista, tulee pyörät ehdottomasti tasapainottaa ennen asennusta.
4. Etsaus
Syvä ja palanut lika poistetaan nyt fosforipitoisella vannepesuaineella. Ei syytä huoleen – kunhan käytät kaupasta tavanomaisesti löytyvää vannepesuainetta, fosforihappo ei ole vaaraksi renkaille, lakalle ja vanteille. Käytä kuitenkin työkäsineitä ja pitkähihaista paitaa tehdessäsi tämän työn. Anna vannepesuaineen vaikuttaa pitkään. Voit jättää aineen vaikuttamaan yön yli erityisen likaisiin kohtiin, joihin on pinttynyt jarrupölyä.
5. Pesu
Huuhtele vannepesuaine pois saippuavedellä. Kaikki jäljelle jäävä lika on poistettava manuaalisesti. Tähän sopii muoviharjapäällä varustettu akkuporakone. Käytä kuitenkin aina harjamateriaalia, joka on pehmeämpää kuin vanteen alumiini. Messinki- tai teräspäällä naarmutat vannetta nopeasti peruuttamattomasti!
Toista vaiheet niin monta kertaa, että olet tyytyväinen tulokseen.
Vanteiden kunnostaminen
Puhdas vanne ei vielä ole sama asia kuin kaunis vanne. Käytä siis vielä hieman aikaa ja vaivaa, ja saat erinomaisen lopputuloksen.
Kunnostus, osa 1: Hionta
Kunnostettu alumiinivanne kiiltää kunnolla vasta, kun se on perusteellisesti kiillotettu etukäteen.
- Hyvä uutinen on: alumiini on mahdollista kiillottaa kromin kaltaiseksi peilipinnaksi.
- Huono uutinen on: käsin tehtynä tämä on erittäin vaativa työ! Erityisesti alumiinivanteita, joissa on filigraanikuvioita, ei voi kunnostaa käsin.
Hyvään tulokseen riittää kuitenkin tavallinen porakone. Ensin vanne hiotaan. Tämä poistaa vanhan lakan ja korjaa syvät naarmut.
Alumiinivanteen hiotaan käytetään ensin 600-hiomapaperia, toisella kerralla 800-hiomapaperia ja kolmannella kerralla 1200-hiomapaperia.
Kun vanteella on yhtenäinen ja mattapintainen ulkoasu ja naarmuja ei enää näy, se on valmis kiillotettavaksi.
Kunnostus, osa 2: Kiillotus
Vanteen kiillottamiseen tarvitset:
– Porakoneen
– Kiillotuslaitteen
– Lasinpesuainetta ja rättejä
– Alumiinin kiillotusainetta
– Suojalasit
– Toisen terän
Porakoneella kiillottaessa kiinnitä erityistä huomiota siihen, että kosket vanteeseen vain kiillotuslaitteella. Jos isket porakoneella vanteeseen, siihen tulee helposti naarmu! Suihkuta kohtaan lasinpesuainetta ja pyyhi pöly pois ennen jokaista uutta käyttökertaa. Työaikaa kannattaa varata vähintään 45 minuuttia jokaista vannetta kohden hyvän tuloksen saamiseksi, jos sinulla ei ole käytettävissäsi tasapainotuskonetta tai sorvia.
Kunnostus, osa 3: Tiivistäminen
Kiillotettujen vanteiden tiivistäminen on onneksi nykyään todella helppoa. Kirkaslakkaa ei juuri enää käytetä, sillä se irtoaa muutenkin nopeasti tästä kovassa kuormituksessa olevasta paikasta. Nykyään kaupasta saa monenlaisia tuotteita alumiinivanteiden tiivistämiseen.
Nämä erityiset vanteiden tiivisteet on helppo yksinkertaisesti suihkuttaa paikoilleen. Niiden haittapuoli on kuitenkin, että ne eivät kestä kovin kauaa. Siksi on suositeltavaa uusia tämä tiiviste aina neljän viikon välein auton pesun yhteydessä. Tämä riittää yleensä täysin siihen, että auton alumiinivanteet kiiltävät kauniisti koko kesän.
Foto: tomgigabite, Kazick, HappyPictures, JacZia, Aleksandr Kondratov, Media Whalestock, Elena Zajchikova, Tomasz Majchrowicz, diy13, evgeniykleymenov, Daniel Krylov, Dmitry Kalinovsky / shutterstock.com