Ajoneuvon pyörät voidaan yleensä kiinnittää ajoneuvoon kahdella eri tavalla. Tähän käytetään yleisesti pyöränpultteja sekä pyöränmuttereita. Jos vaihdat ajoneuvoon renkaat säännöllisesti, sinun tulisi tuntea nämä molemmat elementit ja tietää, mitä ottaa huomioon yksittäisten järjestelmien osalta. Olemme keränneet yhteen kaikki olennaiset tiedot pyöränmuttereista ja -pulteista kattavasti tähän artikkeliin.
Pyöränmutterien ja pyöränpulttien ero
Tunnistat heti ensimmäisellä vilkaisulla, käytetäänkö ajoneuvossa pyöränmuttereita vai pyöränpultteja.
Jos rengas on irrotettu, työntyvät niin sanotut pinnapultit esiin, kun käytetään renkaita, jotka kiinnitetään suoraan napaan. Rengas on nyt liu’utettava niin, että sopivat reiät osuvat pinnapultteihin, ja sen jälkeen se voidaan kiinnittää pyöränmuttereilla.
Pyöränpulttijärjestelmässä sen sijaan vain navassa on sopivat pultinreiät. Tällöin pyörä on vaihdettaessa kohdistettava oikein, jotta pyöränpultit voidaan asettaa ja kiinnittää niille varattuihin pultinreikiin.
Lisäksi pyöränmuttereita varten käytetään kahta eri järjestelmää. On olemassa pyöränmuttereita, jotka ovat muodoltaan kartiomaisia tai pallomaisia. Pyöränmuttereiden tyypin on siis sovittava renkaaseen ja pyöränmuttereille varattuun paikkaan. Tämä on tärkeää, sillä epäsopiva pyöränmutterin ja renkaan yhdistelmä voi johtaa mutterin löystymiseen ja näin turvallisuuden heikkenemiseen.
Käytetäänkö pyöränpultteja tosiaan enemmän kuin pyöränmuttereita?
- Monissa ammattijulkaisuissa sanotaan, että nykyään käytetään lähes ainoastaan pyöränpultteja ja tuskin enää lainkaan pyöränmuttereita. Tämä on kuitenkin harhaluulo, sillä monet ajoneuvojen valmistajat käyttäjät edelleen pyöränmutterijärjestelmää.
- Opel ja esimerkiksi myös Ford tunnetaan siitä, että lähes kaikki niiden valikoimaan kuuluvat ajoneuvot toimitetaan tyypillisellä pyöränmutterijärjestelmällä varustettuina. Myös Kia ja Honda käyttävät edelleen pyöränmuttereita ja luottavat siis yhä tähän tekniikkaan.
- Periaatteessa suuri osa autonvalmistajista, mukaan lukien Volkswagenin tapaiset johtavat merkit, luottaa kuitenkin ensisijaisesti pyöränpultteihin, sillä ne tarjoavat käyttäjälle enemmän joustavuutta.
- Suuret varaosakauppiaat pitävät kuitenkin edelleen valikoimissaan sekä pyöränpulttien että pyöränmutterien eri malleja. Ei ole siis lainkaan ongelma hankkia omaan ajoneuvoon ja omille renkaille sopivia varaosia.
Alkuperäiset pultit kaupassaedullinen alkaen 1,71 €Tilaa verkossa! ⇒ |
Mitä eroja eri järjestelmillä on?
Jos vertailemme suoraan molempia järjestelmiä, pyöränmuttereilla on se suuri etu, että renkaiden vaihtaminen käy nopeammin ja usein myös helpommin käsin, sillä rengas voidaan työntää suoraan pyörännavan ja pinnapulttien päälle.
- Renkaan liukuminen navalta estetään siis yksinkertaisesti kiinnityksen aikana. On kuitenkin myös haittapuolia. Pyöränmutterit on kiristettävä uudelleen jonkin ajan kuluttua ajoneuvon turvallisuuden varmistamiseksi.
- Lisäksi tilanne mutkistuu, jos renkaita vaihtaessa havaitaan pyöränmutterin korroosiota. Pyöränpultti voidaan tällaisessa tilanteessa hätätilassa porata irti ja irrottaa ongelmitta. Ruostuneen pyöränmutterin poistaminen ei sen sijaan ole yhtä helppoa, ja tällöin renkaan irrottamiseen voidaan tarvita paljon aikaa ja vaivaa.
- Tämä voi koitua ongelmaksi varsinkin silloin, jos pyörä joudutaan vaihtamaan rengasrikon takia tien päällä ja saatavilla ei ole tarpeeksi työkaluja. Tämä pätee monissa tapauksissa myös pyöränpultteihin, mutta ne on yleensä huomattavasti helpompaa löystyttää myös sopimattomilla työkaluilla.
Onko molemmista järjestelmistä turvajärjestelmäksi?
Arvokkaat vanteet kannattaa mielellään suojata varkauksilta. Tämä on mahdollista sekä pyöränpulteilla että pyöränmuttereilla. Tämä tarkoittaa, että voit ostaa sekä pyöränpultti- että pyöränmutterisarjoja, joiden löysääminen on mahdollista vain erikoisavaimella.
Yksi pultti tai mutteri rengasta kohti riittää suojaamaan sitä tehokkaasti varkauksilta. Normaalit pultteja ja turvasarjoja löytää hyvin varustelluista alan liikkeistä. Erityisesti voi suositella AutonvaraosatPro-kauppaa, jossa on suuri valikoima ja houkuttelevat hinnat.
Pyöränmutterit ja pyöränpultit: kannattaako rasvaaminen?
Ruostumisen pelossa monet autonomistajat pohtivat renkaita vaihtaessaan, kannattaako pyöränpultit tai pinnapultit sekä pyöränmutterit rasvata. Markkinoilla on kuitenkin vain hyvin vähän valmistajia, jotka ylipäätään sallivat tällaisen toimenpiteen erikoisaineilla. Syy on simppeli:
- Lähellä olevan jarrujärjestelmän erittäin korkeat lämpötilat vaikuttavat valtavasti ruuveihin ja muttereihin. Tämä johtaisi rasvan palamiseen ja voisi pahimmassa tapauksessa aiheuttaa sen, että mutterit ja pultit jumiutuisivat entisestään.
- Tästä syystä pyöränmuttereita ja pyöränpultteja ei tule missään nimessä rasvata. Kierteiden ja ulkopintojen huolellinen puhdistaminen ulkoisesta korroosiosta teräsharjalla riittää erinomaisesti.
Näin tiukalle pyöränpultit tulisi kiertää
Pyöränpultit on aina kiinnitettävä määritettyyn vääntömomenttiin. Monet luulevat, että jo muutama kierros riittäisi pitämään pultin paikallaan. Tämä on kuitenkin harhaluulo. Jotta pyöränpultti kiinnittyy tukevasti, sitä pitäisi kiertää vähintään kuusi kierrosta. Vasta sen jälkeen on saavutettu toivottu turvallisuustaso.
Joustavuuden yksityiskohtaiset edut
Pyöränpultit tarjoavat auton omistajalle muitakin etuja.
- Pyöränpultteja on nimittäin saatavilla eri pituuksissa ja siten eri mitoissa.
- Pyöränmutterijärjestelmissä sinun tulee aina kiinnittää huomiota siihen, että toivotut vanteet sopivat pinnapultteihin ja niiden pituuksiin.
- Pyöränpulttien avulla voit siis toimia joustavammin ja säätää pultit vanteen sopivaan paksuuteen.
- Näin voit helposti vaihtaa sopivaan pulttipituuteen, kun ostat varaosia, kuten uusia vanteita tai talvirenkaita.
Pyöränpulttien ja pyöränmutterien kiristäminen:
kyllä vai ei?
Yleisesti on tärkeää, että sekä pyöränpultit että pyöränmutterit kiristetään sopivaan ja määritettyyn vääntömomenttiin. Tässä tapauksessa voit olla kiristämättä pyöränpultteja, sillä ne on jo kiinnitetty tarvittavalla voimalla. Pyöränmuttereiden osalta näin ei ole. Ne tulisi kiristää uudelleen sopivaan vääntömomenttiin noin 50 kilometrin ajomatkan jälkeen. Jos vaihdatat renkaat ammattikorjaamolla, autoon laitetaan usein muistilappu, jossa sinua kehotetaan tekemään kiristys.
Foto: 4 PM production, JGade, anatoliy_gleb, J. Lekavicius, ilmarinfoto, RMIKKA, Zynatis, nikolaborovic, Gohang, Sergey Ryzhov, Coprid, 6493866629 / shutterstock.com