Sivupeili: mukavuutta ja huipputekniikkaa

Sivupeili: mukavuutta ja huipputekniikkaa

Sivupeili oli yksi ensimmäisistä käytännöistä, joka oli tarkoitettu turvallisuuden ja autojen tiemukavuuden parantamiseen. Tarkoitus oli liian selkeä: säädettävä ulkoinen taustapeili mahdollistaa kuskia seuraamaan mitä hänen takanaan tapahtuu ilman, että hänen tarvitsisi kääntyä ympäri, ja menettää edessä olevan tien näkymä.

Mekaaninen periaate ei ole vaihtunut vuosien läpi: peililasi asennetaan säädettävään mekanismiin, vaikkakin järjestelmästä on tullut huomattavasti monimutkaisempi ja mukavampi.

Kaksoisstandardi

1980-luvulla, mukavuuden ja varusteiden parantelu tarkoitti enemmän kulujen painetta autovalmistajille vääjäämättömän japanilaisen kilpailun takia, joka toimitti standardivarusteita, joista loistoluokan autojen omistajat kykenivät vain unelmoimaan: sähköikkunat, penkkien lämmitys, säädettävät ratit ja jopa nelivetoisuus Toyotalta, Subarulta, jne. tavallisissa ja kompaktin luokan autoissa.

Säädä sivupeilit oikeinPitääkseen yllä vauhdin, saksalaiset ja italialaiset valmistajat adoptoivat radikaaleja kompromisseja: useiden vuosien ajan toinen sivuikkuna matkustajan puolella oli ekstraominaisuus lisämaksusta. Tuloksena monilla autoilla tiellä oli outo, epäsymmetrinen ulkonäkö, joka johtui taustapeilin puuttumisesta. Onneksi tämä tilanne loppui 80-luvun lopulla, ja kaksipuolinen sivupeili on ollut käytössä siitä lähtien.

Toiminta ja turvallisuus

Ensimmäiset sivuikkunat omasivat vain pallonivelen, joka mahdollisti manuaalisen säätämisen. Liitos rungon tai oven kanssa oli jäykkä, tai sitä pystyi liikuttamaan vain yhteen suuntaan. Tällä oli dramaattisia seuraamuksia peilin seinään osumisen tapauksessa, lyhtypylvääseen tai toiseen autoon, aiheuttaen usein vahinkoa oveen, joka piti taas tuloksena tasoittaa ja maalata.

Ulkopeilin toimintoNykyään valmistajat tarjoavat parempaa vaihtoehtoa. Sivuikkunalla on muovikotelo, joka on asennettu suoraan ikkunan runkoon. Törmäys aiheuttaa sen taittumisen tai pahimmassa tapauksessa rikkoutumisen ilman, että ovi vahingoittuisi. Kapeissa olosuhteissa peilin kotelo sen massiivisella ulkonäöllä voidaan taittaa. Muutaman vuoden ajan sivupeilin automaattinen taittuminen on ollut tarjolla erikoisominaisuutena. Kiireisillä teillä tämä ei ole huono nautinto: sivupeiliin osuvat pyöräilijät ovat nyt menneisyyden ilmiö.

Ensimmäisen luokan valaisimien sivupeilit

Sivupeilit | Ensimmäisen luokan valinta

Erikoishinta 9,38 €

Kauppaan!

Moderni konsepti mahdollistaa suuremman version koko peilistä. 1980-luvulla peili oli suhteellisen pieni monissa autoissa. Nykyään jopa mini-luokan autoissa ei ole syytä valittaa huonosta näkymästä sivupeilien suhteen. Lisäksi monet valmistajat tarjoavat lisäominaisuuden sivupeilin koteloon: sen reuna ja etuosa olivat täydellinen kohta lisävilkulle. Modernin ja tehokkaan LED teknologian lisäämällä siihen, nykypäivän VAN WEZEL-sivupeilit ovat välttämätön osa auton signaalijärjestelmää.

Maksimaalinen mukavuus joka säällä

säädettävä sivupeiliSivupeili sisäsäädöllä on yleensä standardi nykyään. Yleiset mekaaniset ratkaisut ovat korvattuja sähköisellä säätelyjärjestelmillä. Tämä on etenkin kätevää autolle profiilimuistilla: monen ihmisen käyttämässä autossa voidaan vastaava säätö valita painamalla nappulaa.
Lämmitetty sivupeili ei ole vielä standardi. Tämä ominaisuus, joka on etenkin kätevä talvella, tekee jäätyneestä sivuikkunasta käytettävän nopeasti.

Huipputeknologia lasissa

korkealuokkaisen tyhjiöpinnoitetun heijastuspinnan peiliAuton peiliteknologian kehitys on tehnyt huomattavaa kehitystä.

Yksinkertaiset menneisyyden peilit on korvattu korkean luokan tyhjiöpinnoitetuilla heijastavilla pinnoilla ojennetulla kaarevuudella minimisoiden kuollutta kulmaa ja parantaen jäämävaloa iltahämärällä ja pimeässä.

Ei pelkoa vahingon yhteydessä

Riippumatta siitä, miten teknologisesti kehittynyt peili on, sivupeili on altis monille vaaroille. Niin kuin ennen, törmäykset vaikuttavat niihin helposti. Niin kuin sanottu jo, ne on rakennettu siten, että ne irtoavat, ennen kun ne ehtivät aiheuttaa vahinkoa koriin.

Rikkoutunutta peiliäRikkoutunutta peiliä ei tulisi heittää heti pois. Kiitos sen teknisen monimutkaisuuden, tämä komponentti on ihanteellinen modulaarirakennukseen takroittaen, että tarvikemarkkinat tarjoavat kaikki sivupeilin komponentit erikseen. Jos vain kotelo, peililasi tai ankkurilaatta ovat vahingoittuneita, vain näiden osien vaihtaminen voi olla edullinen vaihtoehto. Muiden osien käyttämistä voi täten jatkaa.

Rikkoutuneen lasin vaihtaminen on hyvin yksinkertaista. Se liimataan kantajaan. Lasi plus kantaja kammetaan kotelosta laajalla ruuvimeisselillä. Peilijäämien naarmuttamista kantajasta voidaan yrittää. Kuitenkin sekä kantajan, että peilin vaihtaminen on helppo tapa. Hintaero on merkityksetön.Peililasi toimitetaan nopeasti ja edullisesti Maalaa sivupelilasi uudelleenEnnen kotelon vaihtamista, sen tutkiminen on sen arvoista. Naarmut voidaan täyttää ja maalata yli. Jos siinä on halkeamia, vahvaa muoviliimaa tulisi käyttää. Veden ei tulisi läpäistä koteloa. Sisäinen elektroniikka ja mekanismi voivat ruostua nopeasti ja vahingoittua korjaamattomaksi.

Ja siinä on se katse

Sivupeilit bodykitSivupeilit ovat etenkin sopivia auton ulkonäköön lisänä. Iskevä maalin väri tai kokonainen vaihtaminen vastaten korin sarjaa: tuunaus ja tarvikemarkkinat tarjoavat laajan valikoiman sivupeilejä jokaiseen autoon.

Uuden komponentin vaihtamisen lisäksi törmäyksen jälkeen, sivupeilin toimivuus voidaan päivittää. Kuitenkin riippuen autosta, tähän on rajat.

Sivupeilin vaihtaminen ja päivittäminen

Sivupeilin vaihtaminen on melko yksinkertaista useimmissa autoissa. Aloita asettamalla tyyny tai taitettu viltti maahan suoraan peilin alapuolelle. Ikkuna-peili ankkurointi, sekä elektroniikka voidaan löytää suojan takaa ikkunan eturungosta.

Sivupeilin vaihtaminenSuoja kammetaan leveällä ruuvimeisselillä. Harkitse sen vetämistä pois liinalla välttääksesi naarmuja. Suojan takana on kolme pulttia ja tulpat. Ensin tulpat sähkösäädöstä tulee poistaa, ja sitten ikkunan lämmitys, jos olemassa. Poista nyt kolme pulttia. Tässä ei ole ongelmaa: peili on edelleen kiinni, eikä sen pitäisi pudota pois. Ja vaikka se putoaisi, se putoaa viltille tai tyynylle, eikä vahingoitu.

Asennus tapahtuu vastakkaisessa järjestyksessä. Jos retrofit peiliä käytetään, liitoksen tulppa voi vaatia mukauttamista. Suosittelemme adapterin käyttöä tai sellaisen rakentamista itse. Jos tulpan muoto sopii, mutta kosketuspinnat eivät ole yhteensopivia, mukautusta tarvitaan. Ennen kun aloitat leikkaamalla kaapelia ja rakentamalla hätävaran kytkentärimojen avulla, on tärkeää yrittää ammattimaista ratkaisua ensin.

Sivupeilin varustaminen lämmitykselläSivupeilin varustaminen lämmityksellä ei yleensä toimi. Välttämätön mukautus auton johdotuksessa on melko monimutkaista ja vaatii erillisen suojan. Teoreettisesti se on mahdollista ammattilaisen auton sähköasentajan kanssa. Tämä pätee myös sähköisesti säädettävään taustapeiliin. Tämän ominaisuuden jälkiasennus ei ole helppo työ, etenkin, koska kytkimen jne. onkalot tulee hioa sivupaneeleissa. Tee-se-itse ratkaisut ovat yleensä epätyydyttäviä, ja tässäkin ammattilaisen palveluntarjoajan pätevyyttä vaaditaan.

Korjaa taustapeilin asento

Sivupeilin päivittäminenTaustapeili on vain niin hyvä, kuin sen säätö. Vain optimaalisesti säädetty peili takaa riittävän takanäkymän, mahdollistaen ohittaviin ajoneuvoihin ja kaikkeen muuhun auton takana tapahtuvaan reagoinnin.

Taustapeili säädetään, kun kuskin penkki ja ratti ovat oikein säädettyjä. Optimaalisesti säädetty taustapeili mahdollistaa kuskin näkemään takarenkaan peilin alareunassa. Nyt koko ikkuna on optimaalisesti säädetty takaliikenteen seuraamiseen.

Foto: Mihalex, Martin Christopher Parker, Hadrian, M2020, Vladimiroquai, Bhakpong, AHPhotosWPG, jeffy11390, Pixeljoy, Denise Lett, Oleksii Shalamov / shutterstock.com